Petuut
17-07-2009 om 16:05
Mis ik iets? snappen jullie dit?Verschil in beoordeling kinderen.
Het is weer de tijd van overgaan/zitten blijven.
Onze tweeling is dus ook weer aan de beurt.
In groep 0/1 gevochten en uiteindelijk beide kinderen naar groep 2 gekregen (zie archief voor nadere details), nu zitten ze in groep 3 en is het dus de vraag of ze naar groep 4 kunnen.
Om een lang verhaal kort te maken: zorgen-kind wordt geadviseerd om groep 3 nog een jaar over te doen. Inhoudelijk snapt hij alles wel, maar zijn tempo is dusdanig traag (AVI-1 doet ie te lang over), dat de juf en de IB-er voorzien dat ie dat volgend jaar met de tempoversnelling in groep 4 niet gaat trekken.
Is wat voor te zeggen natuurlijk, ware het niet dat hij de stof dus wel beheerst..
Maar gisteren dus een gesprekje over niet-zorgen-kind gehad. Die leest nog geen AVI-1 (te langzaam en teveel fouten), maar mag wel door naar groep 4.
Dat verschil snap ik dus niet. Waar bij het ene kind gezegd wordt dat het (lees)tempo een zwaar beperkende factor gaat worden in groep 4, is het bij het andere kind geen probleem (juf gaf zelfs aan dat ze, toen ze zelf een groep 4 draaide, wel eens een kindje had gehad dat op AVI-0 binnenkwam en aan het end van groep 4 op AVI-9 zat).
Als je hun rapporten naast elkaar neerlegt, komen ze behoorlijk overeen. Inhoudelijk scoort zorgen-kind zelfs op sommige punten wat beter dan niet-zorgen-kind (bijvoorbeeld goed bij zorgen-kind voor hakken/plakken bij lezen tegenover ruimvoldoende bij niet-zorgen-kind, bij rekenen scoort zorgen-kind ruim voldoendes en niet-zorgen-kind voldoendes).
Wat voor school dus het meeste lijkt te gelden is dat de werkhouding/aansturing van zorgen-kind problemen oplevert en dat dat nu een aangrijpingspunt wordt om hem te laten zitten.
Kijk, ik snap best dat je als school een zwakke lezer graag in groep 3 bij wil spijkeren, zodat het beter beslagen ten ijs komt, maar waarom dat dan bij zijn broer, die blijkbaar net zo zwak leest, niet hoeft, is mij echt een raadsel..
Omdat school ons voor ons gevoel nogal laat zwemmen, zijn we zelf naar de schoolbegeleidingsdienst gestapt en daar is vandaag een didactisch onderzoek afgenomen om te kijken waar zorgen-kind nu precies staat, wat zijn sterke en zwakke kanten zijn en of er wellicht aanwijzingen te vinden zijn, voor dat trage tempo (geopperd werd al dyslexie, ADD, door een kennisje Asperger).
Gelukkig trek ik het dit keer wat beter dan de vorige keer, (maar goed, toen was ik ook 6 maanden zwanger toen de overgangsperikelen van ons kroost speelden), maar leuk is het nog steeds niet.
Petuut
mamavogel
17-07-2009 om 20:20
Laat
Beslissen ze nu pas of ze over kunnen vind ik erg laat dat kunnen ze toch veel eerder zien. Bij ons worden die beslissingen al in maart april genomen dan heb je ook veel meer tijd om er over na te denken.
Willen ze je zoontje alleen voor het avi niveau laten zitten. Lijkt mij dat hij dat nog best kan bijspijkeren in groep 4. Zeker als ze hem wat extra leesbegeleiding geven.
Als hij dyslectisch is heeft zittenblijven al helemaal geen zin want daarmee gaat het niet over.
Petuut
17-07-2009 om 21:26
In april
(eind april) is ons gevraagd om nader neuro-psychologisch onderzoek te laten doen bij zorgen-kind. (advies van de vorige psycholoog als hij 1 jaar lees- en schrijfonderwijs had gehad). Dit omdat ze moeite hadden om hem aan het werk te krijgen (o.a. voelt zich niet aangesproken bij klassikale instructie) en tegen zijn trage tempo aanliepen.
Toen werd gezegd dat dat mede met het oog op overgang groep 4/blijven zitten groep 3 ook handig was. Niet dat blijven zitten DE oplossing was, omdat hij de stof wel beheerste.
Wij zijn toen op pad gedaan, op zoek naar een instantie die dat onderzoek zou willen doen. We konden alleen niemand bereid vinden om dat te doen. Toen we dat aan school vertelden, werd ons eind juni verteld dat het onderzoek wat hun betreft niet meer nodig was en dat ze zitten blijven in groep 3 adviseerden.
Toen ben ik gaan vragen/zoeken en zelf bij de SBD uitgekomen, omdat IK wel graag wil weten waarom zijn tempo zo achterblijft, ondanks het feit dat hij het hele jaar al 3x per week RT krijgt voor lezen. En eerlijk gezegd snap ik niet dat school dat niet heeft. School sluit niet uit dat zij ooit ergens op termijn wellicht een hulpvraag hebben, maar nu nog niet.
Ik denk dan: als je een bovengemiddeld slim kind hebt, waar je al 3 jaar mee 'worstelt' qua aanpak, je biedt hem in groep 3 extra ondersteuning en nog kan hij niet mee, dan ga je je toch achter de oren krabben, i.p.v. zeggen dat hij in groep 3 nog een keer moet doen 'omdat we hem nog genoeg kunnen bieden en we verwachten dat er wel uit zal komen wat erin zit'.
Vooral nu dus voor zijn even oude broer blijkt dat het argument van 'je moet AVI-2 kunnen lezen' niet geldt.
Alleen heeft niet-zorgen-kind geen stempel meegekregen vanaf de peuterspeelzaal en zorgenkind wel. Wij denken dat dat nu heel erg speelt.
Petuut
Petuut
21-07-2009 om 11:01
Onderzoek geweest
en vanmorgen met de onderzoeker/psycholoog gesproken.
Zorgen-kind zit met rekenen en spelling op het niveau van halverwege groep 4, maar is inderdaad erg traag.
Ook iets wat opviel was dat hij niet uit zichzelf om hulp vraagt. Als ie vastloopt omdat de opdracht niet duidelijk is, lijkt hij te wachten tot gezien wordt dat hij vastgelopen is. Geef je hem dan extra uitleg, gaat ie weer met vol enthousiasme aan het werk.
Er zijn ook wat aanwijzingen voor neurologische beschadiging (hoe klein dan ook, kan dat toch (grote) gevolgen hebben).
Wij hadden gedragsvragenlijsten ingevuld (school ook, maar die had ze nog niet binnen) en daaruit bleek ook dat nader bekijken van zijn gedrag raadzaam is. Wie weet nog wel meer, als de lijsten van school er ook zijn.
Ze dacht nu meer aan ASS dan aan ADD. (Dus heb ik net even gegoogled. Daar zou dus klassiek autisme, Asperger en PDD-NOS onder vallen als ik het goed begrepen heb).
De 'conclusie' van haar (en haar supervisor) was dat ze verwachten dat zowel groep 3 als groep 4 (erg) lastig voor hem worden, maar dat groep 3 cognitief niet genoeg te bieden zal hebben. Dus hun voorkeur gaat uit naar groep 4, maar met heel goede structuur.
Ze zou haar bevindingen vandaag nog met school/IB-er bespreken, zodat ze dingen toe kan lichten en uit kan vragen over de RT bijvoorbeeld.
Vanmiddag gaan we zelf met de IB-er praten.
Dus vandaag weten we naar welke groep zorgen-kind gaat na de vakantie. Best mooi op tijd toch? Vrijdag laatste school dag, hahahaha.
Petuut
Inge M
21-07-2009 om 19:49
Klinkt goed, groep 4
Als hij toch nergens helemaal past, dan is het juiste cognitieve niveau een hele goede keus!
