Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

LPA bedreigt ons

ik heb een zoon hij zit in Cluister 3 school,
de school eist dat mijn zoon naar zorgboerderij moet gaan ( buiten gewoon onderwijs)
wij als ouders van het kind, gaan met dat niet akkoord, want dit is geen onderwijs
gisteren krijg ik van Leer plicht ambtenaar de volgende bericht:


Ongeoorloofd schoolverzuim is een overtreding van de Leerplichtwet, waartegen een proces verbaal opgemaakt kan worden.


@Ouders: Indien u uiterlijk maandag 23 mei geen afspraak hebt gemaakt met bovengenoemde project voor een intakegesprek, roep ik u op voor een verhoor ten behoeve van het opmaken van een proces verbaal in verband met het overtreden van de Leerplichtwet.

School: Kan er een melding in DUO gedaan worden van de afwezigheid van M vanaf 1 mei tot heden?


de reactie van de school was:


Nu ouders niet lijken mee te werken aan een plaatsing op een project Buitengewoon Onderwijs, wordt het kind zijn afwezigheid van school vanaf dit moment gezien als ongeoorloofd. 


ik wil  tips en ervaring daarover krijgen,  hoe we als ouders omgaan









Je zult mee moeten werken. Als school en leerplicht samen hebben besloten dat een plaatsing in dit traject de oplossing is, dan zullen ze daar een reden voor hebben. Die reden zal zijn dat wat jij "onderwijs" noemt voor je zoon niet haalbaar is. Dat is geen leuke boodschap, en je mag best vragen dat ze dit toelichten. Maar maak die afspraak en ga de intake doen. Misschien klopt jouw beeld van wat ze je zoon daar nog kunnen leren helemaal niet met de werkelijkheid. 

Overigens is dit geen bedreiging. Dit is een mededeling dat je op dit moment niet meewerkt aan een geschikte onderwijsvorm voor je zoon (en dat is ook zo) en daar zitten consequenties aan vast. Als je een afspraak maakt voor die intake zet in ieder geval de Leerplichtambtenaar weer een stapje achteruit. 

IK zou de naam van je zoon en alle gegevens rondom die boerderij uit je openingspost halen. Als je dat zelf niet kunt, kun je evt. je post staffen en beheer vragen dat te doen.

Verder geen tips

ik lees het niet als bedreiging maar ga nog eens in gesprek met de school van je kind en ga ervanuit dat je allemaal het beste wil voor je kind

To, ik vermoed dat er iets helemaal scheef loopt in de communicatie tussen jou en anderen. De leerplichtambtenaar bedreigt jou niet. Deze persoon concludeert dat je de wet overtreedt en wil daarom proces verbaal opmaken. 

Ook in de communicatie met school lijkt het helemaal scheef te lopen. Het lijkt mij verstandig dat je iemand meevraagt die jou ondersteunt, die meeluistert en meedenkt in gesprekken met school, de zorgboerderij en de leerplichtambtenaar.

 Is de onderwijsconsulent nog betrokken? Wat is haar advies? Een intakegesprek is niet gelijk ook plaatsing van je kind, dus ik zou in elk geval gaan praten. Hij zal op de zorgboerderij in elk geval meer leren dan van thuiszitten.  Gaat hij nu helemaal niet naar school?  En hoe lang is dat al zo?

Overigens lijkt het me een mooie kans, dat project buitengewoon onderwijs op de zorgboerderij. Een project dat volgens hun website ook gericht is op terugkeer van kinderen naar hun school. (en een project waar dus ook echt onderwijs wordt geboden)
Ik snap wel dat leerplicht ingeschakeld is. Ik zou er ook maar van uitgaan dat je naast leerplicht als dat niet helpt ook te maken gaat krijgen met veilig thuis. (als dat niet al het geval is)

Concept ‘Buitengewoon Onderwijs’
De leerlingen volgen het onderwijs gegeven door de docenten zoals ze gewend zijn, alleen dan op een andere locatie én met ondersteunende begeleiding. De locaties waar het onderwijs gegeven wordt, is op zorgboerderij xx en xx. En de begeleiding wordt geboden door de zorgboer(in) en de medewerkers op de boerderij.

Binnen deze samenwerking tussen onderwijs en de zorgboerderij is onderwijs-zorg-begeleiding-dagbesteding met elkaar verweven, zodat er een integrale aanpak is voor de kinderen. Ontwikkelen, leren, onderwijzen en handelen is hierbij leidend en voorliggend. Deze combinatievorm vindt plaats op een locatie waarbij de knelpunten van het huidige onderwijssysteem en- gebouw er niet zijn.

Als hij nu niet naar school gaat, leert hij sowieso niets. Er zal een reden zijn dat naar school gaan nu niet lukt. Er wordt meegedacht over een oplossing. Er wordt een plek aangeboden. Wees blij dat er überhaupt een plekje is en zie dit als een stap om hem weer verder te ondersteunen en onderwijs te bieden. Onderwijs is meer dan taal en rekenen, het gaat ook over vaardigheden (sociaal verkeer, verantwoordelijkheid nemen enz) en dat bieden ze op een zorgboerderij. 

Verder, blijf in gesprek met alle instanties. Hij is leerplichtig en uiteindelijk kijken ze naar het belang van het kind. Een kind dat niet naar school gaat en waarvan de ouders niet meewerken wordt gemeld bij veilig thuis en voor je het weet heb je een gesprek met de raad voor de kinderbescherming. 

In gesprek gaan en meebewegen. Of een realistisch alternatief aandragen. Maar dit speelt al zo lang. Spring dus over je schaduw heen. Dat is een uitdrukking die zoiets betekent als: Je hebt van alles in je hoofd en houdt daaraan vast omdat je er sterk in gelooft, maar in de praktijk lukt het totaal niet. En dus moet je wat je in je hoofd hebt minder belangrijk maken en gaan meedenken en meewerken aan wat in de praktijk wél werkt. Andere mensen, die als professional met je kind werken, geven hun grenzen en mogelijkheden aan. Die moet je serieus nemen. Ze kunnen niet ineens dingen omdat jij vindt dat ze ze moeten kunnen. Dat is moeilijk te accepteren omdat jij een ander idee hebt. Maar probeer erop te vertrouwen dat deze mensen je kind ook willen laten groeien en leren, naar zijn eigen mogelijkheden.

je hebt hier toch al eerder advies gehad om niet zo te blijven hangen in ‘onderwijs’ en afwijzen van de zorgboerderij?

Dit is nl geen bedreiging van een lpa. Dit is een hele feitelijk bericht dat jullie moeten gaan meewerken aan een oplossing. Er staat ook hoe je dat moet doen; dat overleg bijwonen en je zoon naar die zorgboerderij laten gaan. 
Eerder is ook al gezegd; als je niet gaat praten ga je zeker niet luisteren. Als je niet luistert ga je al helemaal niet begrijpen. En als je niet begrijpt krijg je dus dat je je bedreigt voelt door iemand die ie iets duidelijk probeert te maken.
Heel simpel; als je niet meedenkt aan die oplossing, ben je onderdeel van het probleem. Dat wil je zeker niet, want dan is veilig thuis heel dichtbij. 

Om eerlijk te zijn vind ik dit een heel mooi alternatief wat ze op deze zorgboerderijen bieden. In plaats van leerlingen die niet te handhaven zijn op school thuis te laten zitten geven ze een tweede kans. Een kans waar ze op een andere manier, in een minder schoolse zetting toch de kans krijgen om te leren.

Tja, je bent nu een jaar verder en je bent feitelijk nog niks opgeschoten. De SBO-school vond al dat je zoon 1-op-1 begeleiding nodig heeft, dus die hebben cluster 3 aangeraden. Die school bleek ook je zoon niet te kunnen helpen. Daar waren ze na 3 weken al achter. Daar kun je wat van vinden, maar ik 'lees' daaruit dat je zoon serieuze gedragsproblemen laat zien op school. Dat jullie als ouders die thuis niet zien wil nog niet zeggen dat het niet zo is!  Dus de cluster 3 school heeft een prachtig alternatief gevonden, de zorgboerderij. Jullie staan hoe dan ook niet open voor een andere vorm van leren/lesgeven dan gewoon klassikaal, maar daarmee doe je je zoon ontzettend tekort. Met als levensgroot risico dat straks ineens Veilig Thuis zich ermee gaat bemoeien omdat je zoon niet meer naar school gaat en jullie als ouders niet meewerken aan alternatieven. Als ik de post van Daglichtlamp zo lees, lijkt de zorgboerderij me juist een prachtige plek voor een kind als je zoon! Waarom proberen jullie dat niet gewoon?

Echt, je helpt hem niet door dwars voor alle suggesties te gaan liggen en niet te kijken naar alternatieven. Als je nou schathemeltje rijk was, dan zou je een particuliere tutor kunnen inhuren, maar dat is voor een normaal mens niet te betalen natuurlijk. Dus dan zul je het, net als alle andere ouders van kinderen met problemen, moeten doen met het aanbod dat er ligt.

Wat is nou het ergste dat er kan gebeuren? Dat je zoon het ook op die zorgboerderij niet redt. Dat lijkt me dan van later zorg. Maar thuiszitten zonder iets te leren, zonder sociale contacten, dat lijkt me echt vele malen erger voor een kind dan iets nieuws uitproberen, ook al weet je niet van tevoren of het goed uitpakt. Thuiszitten is in ieder geval niet goed voor hem. Zeker niet als er geen zicht is op een goed alternatief. En voor zover ik begrijp hebben jullie dat niet, roepen jullie alleen maar heel hard nee tegen iets waar je nog niet eens bent weten praten, dus je weet niet eens waar je nee tegen zegt.

Je kind is leerplichtig en gaat op dit moment niet naar school, maar ook niet naar een andere vorm van dagbesteding. Ik zou die zorgboerderij serieus overwegen.
Je kind zit nu thuis en leert niks. Het is niet zo dat je je zin gaat krijgen als je dat maar lang genoeg volhoudt. School kan hem niet bieden wat hij nodig heeft. Dat is verdrietig en je mag daar best twijfels bij hebben, maar thuis blijven zitten is niet de oplossing.
Ook op een zorgboerderij leren kinderen en er wordt daar ingezet op terugkeer naar school. Een soort re-integratietraject dus. 
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Ik zou dus wel meebewegen en in dat zorgboerderijtraject in gaan zetten op terugkeer naar school.

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

19-05-2022 om 15:15

Leer accepteren dat je een zoon hebt met ernstige problemen.
En gun hem rust 
Een plek waar het fijn vertoeven is .
Een zorgboerderij 
Probeer actief mee te kijken 
Te bezoeken 
Sterkte het is moeilijk

Lijkt me een verademing voor dat kind.

Een neefje van mij gaat ook naar zo’n zorgboerderij. Hij komt helemaal tot rust daar en hij haalt een normaal schooldiploma (TL/HAVO. Hij kan zichzelf niet handhaven op het reguliere onderwijs en ook VSO is te prikkelgevoelig. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.