Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
joep

joep

05-07-2010 om 15:44

Logopedische screening

Een poosje geleden heb ik hier hulp gevreegd i.v.m. "zogenaamd autisme" van mijn kind. Er is toen veel gereageerd (ik heb daar ook heel veel aangehad) dus ik denk dat jullie het nog wel goed voor de geest kunnen halen.
Ik heb toen naar school toe aangegeven op geen enkele manier een speciale behandeling of gesprekken of wat dan ook te willen. Dit leek in orde.
Ik krijg nu een brief van de logopedist. Zij wil mij spreken omdat zijn uitspraak op blijft vallen, schrijft ze (hij zegt soms een u in plaats van o. Hij doet dit maar zelden en kan het wel, bij navraag)
Ik veronderstel dat juf /ib-er er meer van weet zit en wil dus eigenlijk niet gaan en al zeker niet een logopedische behandeling starten voor iemand die luid en duidelijk verstaanbaar is. Ik vraag mij wel af of er consequenties (kom ik op een zwarte lijst?, jeugdzorg?) zijn aan niet gaan en wat jullie zouden doen?
Met vr.gr. Joep

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gaan

kan nooit geen kwaad. Verder kan je dan aangeven dat er niemand moeite heeft met zijn taal-/spraakontwikkeling, dus dat je geen vervolg wenst qua therapie. Je kan vragen of ze soms een leuk spelletje oid weet om thuis te oefenen.

joep

joep

05-07-2010 om 19:15

Eigenlijk wil ik dus niet

Beste Mamarijke, gaan kan inderdaad altijd maar ik word op school maandelijks opgeroepen om alle "mankementen" van mijn zoon te bespreken. Inclusief allerlei interventies en noem maar op.
Ik heb net (na flink opgestookt te zijn door de forummers hier, anders had ik het niet gedurfd) 14 dagen geleden aangegeven op school dit niet meer te willen, omdat wij hem normaal vinden (en dat is hij ook echt) krijg ik nu dus een bericht van schoollogopedie het ventje is al weer op een ander vlak niet goed genoeg.
Ik twijfel erg, want wil niet als ontaarde moeder overkomen, maar ben bang dat het einde anders echt zoek is en ik weer met een duidelijk sprekend kind 30 keer naar logopedie moet (Op kosten van zorgverzekeraars /de staat, terwijl reuma of kankerpatienten hun eigen therapie en medicijnen moeten gaan betalen, het pgb opgebruikt is en noem maar op).

Drommels: Het onderzoek (de zogenoemde 5-jarigenscreening door ggd) heeft al plaats gevonden en er staat mij iets van bij dat ik ook toestemming heb gegeven (ik weet het niet zeker) er was toen nog geen situatie aan de hand met school, dus ik ben bang van automatisch getekend. Tegen opnemen in het dossier kan ik dan denk ik ook niets meer doen.
Het gaat mij er eigenlijk om dat puntje puntje in mijn ogen niks mankeert en dat ik dat op school constant moet gaan uitleggen. Ik verdenk zelfs juf ervan dat zij, toen puntje puntje uit de klas gehaald werd, erbij gezegd heeft op welke klanken de logopedist speciaal moet letten (want ja, daar herken je een beetje autist toch aan).
Ik denk er even over. Alvast bedankt.
Gr. Joep

Annet

Annet

05-07-2010 om 19:45

Ik zou wel gaan

Wij hadden een juf die vond dat kleuter teveel stotterde. Wij vonden dit wat overdreven. We zijn wel naar de logopedische screening gegaan, na de basisscreening op school. Die werd professioneel opgepakt. Conclusie was dat het stotteren ruim binnen het normale viel. Vervolgactie was pas nodig als het stotteren langere tijd bleef aanhouden. Onze inbreng van ervaringen thuis, verstaanbaarheid, wanneer gebeurt het, werden zeer serieus meegenomen. Het positieve gevolg van dit advies was dat school dit 'probleem' liet liggen.

Iets soortgelijks gebeurde met de grove motoriek. Hoewel onze jongste zeker een moeizame fijne motoriek had, was er met de grove motoriek niets aan de hand. Zoon is voor de fijne motoriek teruggeweest bij de schoolarts (groep 2) naar aanleiding van eerste screening. Op verzoek van juf werd ook de grove motoriek opnieuw bekeken. Schoolarts was het eens met ons dat er niets aan de hand was met de grove motoriek. Gevolg: geen gezeur meer op school.

Dus als je het gevoel hebt dat er op logopedisch gebied niets aan de hand is, zeker gaan. Dan ben je daar ook weer vanaf. Denk je dat er wel iets aan de hand is, dan zou ik zelf contact opnemen met een logopediste. Op die manier houd je school erbuiten. Dan kun je eventuele problemen zelf oplossen zonder vooroordelen van de school

vlinder72

vlinder72

05-07-2010 om 22:09

Mijn dochter ook

De juf van mijn dochter vroeg ook of wij akkoord gingen met logopedisch onderzoek. Nu heeft haar broer ook logopedie (particulier dus niet via school) en ik gaf ook aan dat ze best getest mocht worden maar dat wij voorlopig niet van plan waren om er ook iets aan te doen. Eerst andere zoon daarna is zij aan de beurt. Bovendien is haar spraak stukken beter dan dat van zoon 2. Maar goed. Ze is getest. Wij kregen daarna een verslag van het onderzoek met daarbij een advies. Het advies was inderdaad dat logopedie op termijn nodig kon zijn. Verder een boekje met tips en adviezen. Het was niets spectaculairs. Wij werden absoluut nergens toe gedwongen. En zelfs als er als advies nu logopedie volgen dan is het nog steeds je eigen keuze. Ook kan je zelf kiezen bij wie je dat zou willen volgen.

Vic

Vic

05-07-2010 om 22:17

Standaard?

Ik weet niet in welke groep je kind zit, maar over het algemeen is logopedische screening standaard in groep 2. Mijn jongste is al in groep 1 gezien omdat ik twijfels had over haar uitspraak. Ze is gedurende het jaar een keer of 3 gezien en de laatste keer kreeg ik een brief dat ze nu op niveau is. Waarschijnlijk gaat ze dan in groep 2 nog een keer volgens het gebruikelijke schema.

Hanne.

Hanne.

06-07-2010 om 10:12

Andere logopedist

Ik zou vragen wat de problemen zijn en dan bij een andere logopedist, naar jou keuze bellen om te vragen of ze het nodig vinden dat daar wat mee moet gebeuren. Ben jij de goede ouder en ga je toch niet met ze mee.

joep

joep

06-07-2010 om 10:53

Ik moet even lachen om broddelen

Ik lees jouw bericht zonnetje en denk: wat is dat eigenlijk, broddelen?? Wikepedia: geen resultaat, bedoelt u misschien bordelen? Vond ik op zich al leuk. Vervolgens via google: mensen die broddelen zeggen plisie (zeggen b.v. mijn ouders), minstri van finans, enz. Ik heb hier erg om moeten lachen en ben blij dat ik weer wat wijzer ben.
Terzake; Ik denk dat ik ga. Aangeef dat ik geen gegevens uit logopedisch onderzoek in het dossier wil en dat ik zelf als mij dat nodig lijkt een logopedist met hem zal bezoeken. Het lijkt mij dus nu niet nodig.
Alvast bedankt voor jullie advies.
Gr. Joep

joep

joep

07-07-2010 om 19:44

Beroepsgeheim?

Hoi. Ik ben vandaag naar het gesprek geweest en het was niet leuk. Ik heb aan de logopediste aangegeven dat ik de onderzoeksresultaten eerst wil inzien voordat school inzage krijgt. Helaas te laat, juf was al op de hoogte. Ik vraag mij af en misschien weten jullie hoe dit zit, of dit mag, omdat zij niet vrijgevestigd is, maar voor ggz werkt.
Het lijkt mij logischer dat ouders eerst op de hoogte worden gesteld en dit lijkt mij een situatie waarin zij buiten haar boekje is gegaan. Ik twijfel wel, omdat ik misschien met geven van toestemming voor de screening hiervoor ook toestemming heb gegeven. Weet iemand dit??
Ik was ontzettend boos, vooral ook omdat ik tussen de regels door ontdekt dat er toch wel speciaal gelet was op aankijkgedrag en uitspraak (waarom zou dat nou zijn??).
Het aankijkgedrag was wisselend, soms maakte hij goed oogcontact en soms dwaalde hij af (ja wie niet), ook sprong hij soms van de hak op de tak, stelde moelijke vragen (waarom heet een stopcontact stopcontact?) en praatte met volwassen zinsbouw. Ik heb haar gevraagd of zij dit bedoelt als dat er sprake is van pathologisch weinig kijken, of anderszins pathologische problematiek, maar nee dat was de bedoeling helemaal niet, om hier uitspraken over te doen. Ze wilde het maar melden, zodat duidelijk was dat het gezien was. Wat betreft uitspraak was hier ook een wisselend beeld, het nazeggen van b.v. ringvinger werd dan riemvinger. Ik vind dit ...koek. Natuurlijk kan hij dit prima zeggen, het lijkt mij meer een kwestie van niet goed luisteren (waarop zij zei: ja als ouder versta je hem natuurlijk makkelijk, je bent eraan gewend, ik zeg en zwemles, voetbal en kennisen, zijn zij er ook aan gewend?? geen antwoord). Ja in tweede instantie hoorde ze nu ook dat wanneer ik er zelf bij was, het praatgedrag een stuk verbeterde.
Zij was zichtbaar nerveus en rillerig en geintimideerd en stemde in om mij eerst het verslag toe te zenden alvorens in het dossier te doen. (Ook al was dit heul heul ongebruikelijk). Noodzaak voor therapie was twijfelachtig. Ik denk dat ze het eerst wel van plan was om het me te adviseren, maar na zoveel gesputter leek ze mijn mening te delen dat de spraakafwijkingen die er waren nu niet direct therapie behoefden, mogelijk zouden ze spontaan verbeteren. Wel wilde ze met 6 nog eens kijken, anders zou het probleem kunnen ontstaan dat hij bij spelling een u en een o zou verwarren. Ik gaf aan dat dat niet aan de orde is omdat hij al goed woorden hakt en dit nooit gebeurt. Toch stemde ik in. Achteraf denk ik dat ik aan ga geven dit wel in een particuliere praktijk te gaan doen (en vervolgens nooit gaan want ik heb mijn zakken goed vol).
Nogmaals: van school wisselen wil ik niet omdat hij het er echt goed heeft, graag gaat, sociaal netwerkje enz.. en ik hem er niet de dupe van wil laten worden (ik weet dat sommigen van jullie hier anders over denken en het misschien ook niet leuk / slim vinden dat ik niet luister. Toch ben ik blij met de reacties, ik word veel brutaler na wat ruggespraak). Helaas dacht ik dat ik na vorig gesprek dit soort problemen niet meer zou hebben (De screening was volgens mij wel van voor die datum, dus misschien wordt het van nu af aan beter).
Gr. Joep

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.