Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Teuntje

Teuntje

28-12-2009 om 21:11

Levert zittenblijven op langere termijn veel op?

Mijn dochtertje zit in groep 4 en is net 7 geworden. Ze is met de hakken over de sloot destijds naar groep 4 overgegaan. De juf vond dat ze bij nog een jaar groep 3 niet veel extra zou leren en dus mocht ze over naar groep 4.
Maar daar gaat het nog steeds niet denderend. Ze heeft nog steeds AVI 1, alhoewel ik thuis merk dat lezen steeds beter gaat. Spelling gaat slecht, rekenen voldoende. Ze krijgt in de klas extra spellingsoefeningen van de juf en ze leest ook extra met haar.
Eind groep 2 was er geen sprake van dat ze langer zou moeten kleuteren, want ze had hoge A-scores op de citotoetsen. Bovendien is het een school waar alles kinderen die voor 1 januari jarig zijn, gewoon meegaan naar groep 3.Ze is wel de allerjongste in de groep. Maar in groep 3 is het dus ergens mis gegaan, ze gaf ook aan dat ze het erg moeilijk vond allemaal.
Nu vraag ik mij af wat straks nu het beste is voor haar: groep 4 nog een keer overdoen? Dan kan ze verder met lezen komen en spellen, voordat ze in groep 5 geschiedenis en dat soort vakken erbij krijgt. Nadeel is dat ze haar vriendinnetjes kwijt is. Aan de andere kant kan ik mij herinneren dat er onderzoek gedaan is naar zittenblijven en dat daaruit naar voren kwam dat het positieve effect al na 2 jaar weer weg is en kind alsnog op achterstand zit. En dus nu verder mee hobbelen net zo goed zou werken.
Zijn er verhalen van kinderen bij wie zittenblijven juist heel goed heeft uitgepakt en waarom? En ook van kinderen die ondanks slechte scores over gingen en dat goed uitpakte? Ik hoor heel graag verhalen om straks een juiste beslissing te kunnen nemen voor mijn dochter.
Ik weet overigens nog niet wat de juf zelf ervan vindt, maar daar is het ook nog te vroeg voor.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen aanwijzingen voor

Voorzover de effecten van zittenblijven onderzocht zijn (of dat nu om kleuters gaat of vo lln), zijn er geen aanwijzingen dat het 'helpt' of iets oplevert voor de lange termijn.
In jouw geval zou ik aansturen op dyslexieonderzoek.
De theorie erachter: kennelijk is het onderwijs van groep 3 en 4 niet voldoende voor jouw kind om er zichtbaar iets van op te steken. Het onderwijs moet dus veranderen. Nog een keer een jaar hetzelfde, maakt dat onderwijs niet passender.
Heb je trouwens zelf al eens geoefend met lezen?
Groet,
Miriam Lavell

Teuntje

Teuntje

29-12-2009 om 13:49

Miriam

Dyslexie: juf is van plan om gegevens te verzamelen die wijzen op dyslexie. Zij opperde dat mijn dochter wellicht dyslectisch is. Zelf ben ik daar wat sceptisch over, omdat op deze school elke zwak lezend kind wel erg makkelijk als dyslectisch bestempeld wordt. Ik krijg het idee dat het afschuiven van het probleem is. Maar dat wil niet zeggen dat ze dan niet dyslectisch zou kunnen zijn natuurlijk. Ooit heb ik eens gehoord dat een kind met een dyslexieverklaring niet meer kan blijven zitten, weet jij of dat klopt?
Zelf oefenen met lezen: ja, dat doen we zo mogelijk elke dag. Ze leest grotendeels niet spellend meer, intonatie klopt, alleen errug langzaam. Ze ziet nog steeds niet wanneer het een d of een b is, dat haalt ze uit de context.

Guinevere

Guinevere

29-12-2009 om 22:01

Zelfde vraag

Ik zit met dezelfde vraag in mijn maag. Als zoon van 7 zo doorgaat (zo slecht dus), dan kan hij echt niet naar groep 5. Maar ik vraag me ook af of het geen tijdelijke oplossing is, zittenblijven. Bovendien zie ik dat de fouten die hij maakt voor een groot deel slordigheidsfouten zijn.
Wij zijn nu in elk geval thuis hard aan het werk met het Ambrasoftpakket. Elke dag oefenen, doorsleuren naar groep 5! Het fijne van het pakket is dat ik nu zélf precies zie waar de schoen wringt (voornamelijk bij die slordigheid en het niet goed lezen/beluisteren van de opdracht).

Slecht onderwijs?

Teuntje:"Zelf ben ik daar wat sceptisch over, omdat op deze school elke zwak lezend kind wel erg makkelijk als dyslectisch bestempeld wordt."
Dat is goed mogelijk, maar feit is dat er een leesprobleem is. En dat hoeft niet veroorzaakt te worden door dyslexie, het kan ook gewoon slecht onderwijs zijn.
Teuntje:"Ze leest grotendeels niet spellend meer, intonatie klopt, alleen errug langzaam. "
Dat bedoel ik. Kennelijk heb jij niet de juiste informatie gekregen van school. Alle kans dat je dochter ook niet begrijpt wat de bedoeling is.
De leestesten gaan over snelheid en accuratesse (juiste woord). Intonatie is absoluut onbelangrijk en vertraagt het tempo maar. Hetmoetinééntempozosnelmogelijkachterelkaar.
Lees deze draad http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?template=4&actueel=0&archief=1&zoek=sleeplezen&thread=151039&forumsel=23&forum=23&post=2432007
Als twijfelt aan dyslexie, dan moet je twijfelen aan de kwaliteit van het onderwijs. Dan is een andere school zoeken een betere oplossing dan zittenblijven. Alternatief is wel doorstromen, maar tegelijkertijd zelf buiten school hulp zoeken.
Groet,
Miriam Lavell

Teuntje

Teuntje

30-12-2009 om 12:05

Ja, slecht

'De leestesten gaan over snelheid en accuratesse (juiste woord). Intonatie is absoluut onbelangrijk en vertraagt het tempo maar. Hetmoetinééntempozosnelmogelijkachterelkaar.'
Ik heb de draad gelezen over sleeplezen, erg interessant. De toetsen testen dus primair snelheid. Zonde eigenlijk, een goede voorlezer is juist iemand die rustig en met goede intonatie leest. Maar daar gaat het dus niet om in de basisschool... Misschien moet ik mijn dochter maar gewoon vertellen hoe de vork in de steel zit, dat we moeten inzetten op snelheid, omdat de juf dat wil.
'Dan is een andere school zoeken een betere oplossing dan zittenblijven.'
Tja, dat is helaas geen optie. Ze is na groep 1 al van school veranderd, van een school waar de kinderen zo'n beetje 7 moeten zijn om naar groep 3 te mogen Bovendien merk ik dat 'goed' onderwijs vooral afhangt van de individuele docent, jammer genoeg. En van een goede IB'er. Maar ik begrijp dat zittenblijven dus sowieso geen goed zal doen?
Guinevere, wat is Ambrasoft, is dat voor op de computer? En hoe stimuleert dat sneller lezen?

Guinevere

Guinevere

30-12-2009 om 12:34

Ambrasoft

Teuntje, kijk hier maar eens: http://home.ambrasoft.nl/producten/4//1/6/28/0/Familiepakket_0910.html

Het gaat niet zozeer over lezen, maar het bevat wel heel erg veel oefeningen met woordjes, en dat heeft indirect natuurlijk weer invloed op het "lekker" lezen. Véél spelling en je kunt meestal het pakket waar school mee werkt ook downloaden, zodat je met dezelfde woordjes kunt werken.
Mijn zoon vind het in elk geval leuk om te doen, vooral dat je er "sleutels" mee kan verdienen en "robbies" die je dan weer kunt inwisselen voor leuke (en alweer leerzame) spelletjes. En dat sleeplezen was hier voor hem dus een knalsucces, het enige waar de school tevreden over is, is nu zijn leessnelheid (en gym)(en dat het gewoon een lief jongetje is natuurlijk ). Ik was in dat draadje over o.a. sleeplezen die amateur die de basis van sleeplezen van internet had geplukt.
Hier ligt het volgens mij niet zozeer aan de kwaliteit van school/juf maar aan het feit dat ze mijn zoon (ADHD) niet volledig de aanpak kunnen geven die hij nodig heeft.
Op Marktplaats staan vaak ook diverse Ambrasoftpakketten te koop voor zeer zachte prijsjes!

Teuntje

Teuntje

30-12-2009 om 14:32

Ja!

Mijn andere dochter bleek een demo te hebben (van school gekregen) en liet het zien. Ik heb meteen de taal-dvd besteld, was ook maar 7,50, valt mee toch? Ik zag ook de familypack, maar vooralsnog is er geen probleem met rekenen en kan ze zich concentreren op taal.
Ik las dat je met sleeplezen bezig was. Hoe weet je hoe snel je het moet doen, met de pen erbij? Ik heb het net bij mijn dochter geprobeerd, maar ze vindt het helemaal niks. Ze kan het niet uitstaan dat ze dan niet begrijpt wat ze leest. Hoe doet je zoon dat? En met avi testen ze toch ook fouten? Hoe werkt dat bij sleeplezen, want daar hoef je toch niet op fouten te letten? En na hoeveel tijd begon je effect bij je zoon te zien?

Guinevere

Guinevere

30-12-2009 om 14:56

Teuntje

Mooi, ik hoop dat het je dochter gaat helpen!
Over dat sleeplezen: Het is een beetje gokken, ik heb geprobeerd het nét iets sneller dan zijn leestempo te doen. Ik heb 'm van te voren uitgelegd dat hij vooral de klanken moest zeggen, en verboden om te "spellen". Alleen als ie een woord tegenkomt waar hij echt niet uitkomt mag hij nog spellen van mij. Ik heb het een paar keer voorgedaan met een zinnetje: zzzinnnettjuh in plaats van z-i-n-n-e-t-j-e. Het was even een strijd met mijn koppige zoon, maar uiteindelijk is het kwartje gevallen. We hebben het in de zomervakantie gedaan, dus we zijn wel meerdere weken bezig geweest. De resultaten komen echter al snel! En doordat hij niet meer hakt-en-plakt, is het begrip van de tekst alleen maar groter geworden.
Overigens werken wij niet met "zuiver" sleeplezen natuurlijk, aan het einde van de bladzijde wijs ik de woorden die fout gingen nog even aan en dan leest hij ze nog een keer. Gelukkig gaan er steeds meer bladzijden foutloos, we zijn nu van AVI-1 (eind van groep 3) opgeschoven naar AVI-5 (ofzo). En de pen heb ik laten vervallen, hij houdt nu zelf zijn vinger erbij en dat heeft zijn voordelen. Als ie zich dat namelijk aanwent, maakt hij met lezen op school ook minder fouten.
Suc6!

Teuntje

Teuntje

30-12-2009 om 16:22

Pelle

'Gebruiken ze die avi test niet OOK op jouw school? De meeste scholen gebruiken ze allebei en de oude test ook nog bij twijfel.'
Ik heb even haar scoretabel erbij gepakt en de laatste scores zijn van augustus 2009, dus begin dit schooljaar:
AVI 1; DMT kaart 1 leeskaart 1: E, leeskaart 2:E.
Ik denk dat dit beide AVI systemen zijn en dat ze op allebei slecht scoort. Dat betekent dat ze op begrijpend lezen OOK slecht scoort. Maar nu: gaat een jaar deze klas overdoen helpen?

Teuntje

Teuntje

30-12-2009 om 16:27

Guinevere

Dat is een enorme vooruitgang, zeg. Goed, het kan zeker geen kwaad om het te proberen de komende maanden. Jij doet het elke dag met hem? En hoe lang?

Teuntje

Teuntje

30-12-2009 om 18:29

Blijven zitten, pelle

En dat is nu zo lastig van het bepalen of zitten blijven zin heeft gehad of niet. Je weet nooit achteraf hoe de andere optie had uitgepakt. Om welke redenen is je zoon blijven zitten? Ik heb inmiddels (lang leve google) een statistisch onderzoek opgeduikeld over doubleren. Samengevat wordt er gesteld dat zitten blijven voor de meeste kinderen niks oplevert op lange termijn. Wat ik nu zo lastig vind: hoe weet je waar jouw kind toe behoort, degene bij wie het goed uitpakt of juist niet? En hoe weten de docenten dat eigenlijk? Volgen die nog de kinderen die zijn blijven zitten en weten zij hoe het met ze gaat later?
Zie link: http://www.oso-windesheim.nl/UserFiles/Zittenblijven%20zinvol%20door%20Baukje%20Bijma(1).pdf
Ik deel je mening dat thuis oefenen veel zal opleveren. Mijn dochter heeft er zeker niet altijd zin in. Juist omdat het zo moeilijk is voor haar, vindt ze het ook niet leuk.

Guinevere

Guinevere

30-12-2009 om 21:03

Bijna elke dag

Wij laten 'm nu (bijna) elke dag een half uur oefenen met Ambrasoft, daarna blijft hij zelf plakken in de spelletjes.
Verder elke dag 10 minuten lezen, is niet zoveel maar we hebben niet zo héél veel rustige momenten dankzij peuterbroertje. Dat doen we dus in bed voor het slapen gaan. Toen we in de zomervakantie wilden dóórpakken hiermee hadden we natuurlijk meer speling, toen hebben we toch zeker een klein half uur per dag zitten lezen met hem (in 2 sessies). Toen hebben we hem gestimuleerd met geldelijke beloning voor elk AVI-niveau dat hij haalde (zie http://danielbilliau.classy.be/danysweb3/avilezen/menu.htm). Nou, met 5,- per AVI-niveau in het vooruitzicht wilde hij wel oefenen!
Het oefenen gaat niet geheel spontaan, maar hij wil zelf graag door naar groep 5, dus met dat in zijn achterhoofd gaat hij wel aan de slag.
Interessant stuk over zittenblijven heb je trouwens gevonden, daar ga ik van der week eens uitgebreid naar kijken. Het pleit in elk geval voor thuis oefenen, de problemen goed in kaart brengen en vooral aanpakken; en proberen door te laten gaan naar de volgende groep.

Teuntje

Teuntje

31-12-2009 om 10:42

Inderdaad pelle, maar

Ik weet over welk onderzoek jij het hebt, maar dit is een onderzoek waar ook gekeken is naar de effecten van zittenblijven in groep 3 en 4. Zittennblijven in groep 3 heeft een positief effect gedurende 2 jaar en dan zakken de kinderen weer af. Zittenblijven in groep 4 heeft een positief effect voor 3 jaar en dan niet meer. Het lijkt erop te wijzen dat áls een kind moet blijven zitten, dat groep 4 dan nog de beste optie is.
Als een kind doorstroomt, zit het sowieso op hetzelfde 'lage' niveau na 3 jaar, maar als een kind in groep 4 blijft zitten, heeft het in ieder geval gedurende 3 jaar goed mee kunnen doen. Of klopt mijn redenering nou helemaal niet?

Teuntje

Teuntje

31-12-2009 om 10:49

Guinevere

Hoe werkt die site dan? Ik zie de teksten van de niveaus, maar verder gebeurt er niks, hoe weet ik dan welk niveau ze heeft?
Als Ambrasoft binnen is, zal ik haar er elke dag even aan zetten. Mijn dochter weet zelf niet, denk ik, dat zitten blijven dreigt. Alhoewel ze wel weet dat ze op een te laag AVI niveau zit.

Guinevere

Guinevere

31-12-2009 om 11:52

Teuntje

De teksten zouden moeten "meelopen" op het gewenste leestempo. Werkt dat bij jou niet? Wellicht heb je dan een paar updates niet gedraaid?

Teuntje

Teuntje

31-12-2009 om 12:49

Meelopen?

Hm, nee, dat doet het niet. Misschien heeft het ermee te maken dat ik een Apple computer heb. Ik ga het straks even proberen op de werk pc van mijn man. Maar dan kun je betrouwbaar het AVI niveau bepalen?

Guinevere

Guinevere

31-12-2009 om 13:21

Jawel

Als ze het haalt voordat ze door de "lopende" tekst is ingehaald, is ze op niveau! Wel eerst even oefenen op instructieniveau, als dat goed gaat kun je hetzelfde verhaal op "beheersing" proberen. Wij deden eerste 1 tm 10 instructie en daarna 1 tm 10 beheersing (en dan 5,- binnenhalen!). Dat oefenen is wel nuttig, helaas zitten er wel wat Belgische termen tussen die voor Nederlanders wat onbegrijpelijk zijn.
Zoon hier weet wel dat ie met zittenblijven "bedreigd" wordt, dat kunnen we niet stilhouden voor hem. En hij weet drommels goed dat ie inmiddels de slechtste van de klas is (eigen zeggen).
Doodzonde want het is absoluut geen dom mannetje.

Teuntje

Teuntje

31-12-2009 om 14:11

Aha

Het is gelukt op de PC! Mijn dochter had geen zin om het te proberen, maar oudste wel. Die haalde 7 net (groep 5) en dat klopte met wat ze op school gehoord had. Nou, leuk om het op die manier zelf te monitoren!
Mijn dochter weet ook dat ze slecht leest en spelt in vergelijking met de rest. Alleen zitten blijven is niet aan de orde wat haar betreft. Ze is nogal gesloten, wie weet wat ze denkt ervan.
Ik begrijp wat je bedoelt dat het zonde is en dat hij niet dom is. Er is een troost: als er meer in een kind zit, zal het er ooit uitkomen, hoe dan ook. Mijn broer was vroeger een probleemleerling, in alles slecht, elk jaar met de hakken over de sloot over gegaan en na een lange schoolloopbaan met veel omwegen uiteindelijk gepromoveerd in de betawetenschappen. Ik bedoel maar.

emma43

emma43

31-12-2009 om 14:54

Wow,guinevere

ik heb de site ook opgezocht en meteen in favorieten gezet.Super,we gaan er meteen mee oefenen.

emma43

emma43

31-12-2009 om 15:05

Teuntje

Mijn dochter is blijven zitten in groep 4.Maar om heel andere redenen.Ze heeft dyslexie en had echt enorme moeite met lezen,plus dat ze zich hier sterk van bewust was en daardoor heel verdrietig en onzeker werd.Kin was zo moe van het knokken en het wel willen maar niet kunnen,dat ze zelf naar de leraar is gegaan en gevraagd heeft of ze een jaartje dubbel mocht doen.Dat was voor leraar en ons genoeg om haar dat jaar 'rust'te gunnen.
Kon ze zich nog een jaar op het lezen concentreren,kwamen kinderen ook eens om haar hulp vragen enz,enz.Het heeft haar veel goed gedaan,maar je lost er het leesprobleem niet mee op natuurlijk.Ze heeft dat jaar wel een dikke bodem opgebouwd, waar ze weer even mee vooruit kon.Eenmaal in groep 5 kwamen andere vakken erbij en ging de aandacht van het avi-lezen eraf.Dat gaf haar ook rust.

Pippin

Pippin

31-12-2009 om 15:57

Guinevere, grappig

Wat een leuke website. Ik heb het net met dochter uit groep 5 gedaan. Wat ik heel opvallend vind, ze leest alle niveau's, tot en met negen, ongeveer even snel. Ik bedoel ze blijft steeds even ver vooruit lopen op het kleurtje. Apart he? Het lijkt wel of het bij haar niet gaat om het lezen, maar om het uitspreken van de woorden, wat de remmende factor is. Ze leest overigens ook met veel intonatie.
Grappig. We lezen niet zoveel met haar thuis, omdat ze dat niet leuk vindt, en op school is ze een half jaar geleden op AVI 6 getest geloof ik.

Teuntje

Teuntje

01-01-2010 om 17:22

Emma43/opbrengst blijven zitten

Bedankt voor je reactie. Met dikke bodem bedoel je dat ze beter is gaan lezen dat tweede jaar in groep 4? Daar zit ik nu een beetje mee namelijk. Ik weet dat het op lange termijn weinig zal opleveren, maar intussen weet ik van mijn andere dochter dat in groep 5 veel nieuwe vakken zwaar steunen op lezen. Als mijn dochter op dit moment naar groep 5 zou moeten (hypothetisch, want er is nog een half jaar natuurlijk), zou absoluut er veel langs haar heen gaan.

Jolijt

Jolijt

01-01-2010 om 20:32

Roeien en hozen

Dat is wat wij gedaan hebben. Zittenblijven en weer hetzelfde (niet) leren leek ook geen oplossing. Stilstand was in het geval van onze dochter achteruitgang.
Het was vaak niet makkelijk, maar steeds bleef er ietsje meer hangen. Ondertussen hebben we RT ingezet, zelf veel geoefend en een dyslexie onderzoek laten doen. Ernstige dyslexie is inmiddels de diagnose. Eerder werd dit door iedereen van de hand gedaan en moesten we in de hoek van adhd en autisme zoeken.
Dochter is heel erg gemotiveerd en heeft de overgang van de middenbouw naar bovenbouw op een voldoende voor spelling na gewoon gehaald, ondanks alle moeilijkheden.
Daar is ze heel blij mee en ze gaat steeds beter in de groep vallen. Al die tijd hebben we ingezet op overgaan en pas in een latere klas eventueel te doubleren. Zoals het er nu uitziet gaat dat inderdaad gebeuren; waarschijnlijk niet eens omdat het qua leerstof absoluut noodzakelijk is (sommige dingen zullen nooit blijven hangen), maar om haar sterker (en een jaartje ouder) naar het VO te laten gaan.
Inzet is nu (groep 6) om zoveel mogelijk op schema te blijven zonder te overvragen. Tegen groep 8 aan wordt de beslissing genomen over een jaar langer bovenbouw.

Gedachten van volwassenen

Juf:"Deze kinderen hadden het vaak heel moeilijk in groep 4 en hadden veel extra hulp nodig. Ze vonden het heerlijk om het jaar daarop tot de betere leerlingen te behoren in plaats van tot de slechtste."
Dit is een bekende tekst die door volwassenen met regelmaat wordt herhaald over kinderen. Ik denk niet dat je de mening van de kinderen zelf verwoordt. Vooral ook niet omdat in deze tekst telkens maar weer gedaan wordt alsof kinderen met alle liefde hun klasgenoten inleveren en de schaamte van het zittenblijven voor lief nemen, in ruil voor een paar maanden 'net alsof' ze het allemaal wel makkelijk bij kunnen benen.
In werkelijkheid is het maar zeer de vraag of kinderen die extra hulp nodig hebben, of niet zo goed zijn als de meesten van de klas, zichzelf zielig vinden. Belangrijker eigenlijk: als zij die gedachte al hebben, dan is ze die ingeprent door anderen. In alle andere sociale omgevingen, van het gezin tot de voetbalclub (ook op leeftijd gesorteerd, alle niveau's door elkaar), vinden kinderen het doodnormaal dat er andere kinderen zijn die meer kunnen.
Geen probleem.
"Dat ze nu meestal ruim op tijd met hun werk klaar waren en moeilijkere taken konden gaan doen. Ik zag dat het zelfvertrouwen van deze kinderen groeide."
En als dat al waar is dan zou dat best wel eens door je eigen gedrag kunnen komen. Je benadert ze niet meer als 'zielig' en 'extra hulp nodig'. Dat helpt enorm.
"Hoe het het op de lange termijn uitpakt, dat weet ik niet (2 van de kinderen zijn verhuisd, de ander zit nu in groep 4), maar de voor korte termijn zijn mijn ervaringen positief."
Nogmaals: voorzover er onderzoek is gedaan (wereldwijd) zijn er van zittenblijven geen positieve effecten gevonden. Uiteindelijk worden zittenblijvers opnieuw kinderen die onder het gemiddelde niveau van de groep scoren en die daar bovendien nog eens de last van zittenblijven bij dragen.
Ze zijn net zo ver achter op hun nieuwe peer group als toen tot zittenblijven besloten werd. En bovendien nog een jaar extra ten opzichte van hun leeftijdgenoten.
Maar inderdaad, heel veel juffen ervaren zittenblijven in de eerste jaren als positief. Maar ja... het gaat natuurlijk niet om juffen.
Groet,
Miriam Lavell

Teuntje

Teuntje

02-01-2010 om 13:33

Lorraine en jolijt

Bedankt voor jullie reacties. Ik hoor graag ervaringen. Zo kan ik argumenten van verschillende opties inventariseren om straks een beslissing met school te kunnen nemen, als dat aan de orde komt.

Teuntje

Teuntje

02-01-2010 om 13:37

Bang

Pelle:Ik vind eigenlijk al een beetje vreemd dat als je kinderen laat zitten ze vervolgens bij de \'betere kinderen\' horen. In groep 4 horen ook kinderen die al Avi 6-8 ofzo hebben en ik denk dat je een kind in groep 4 laat zitten als het nog ergens bij avi 2 hangt. Hoe kun je dan bij de beteren horen?'
Dit snap ik ook niet zo goed. Kind is niet voor niets blijven zitten. Het dan laten meegaan met de oude stof is misschien even fijn, maar ik weet dat als hersenen niet geprikkeld worden, er geen vooruitgang meer is. Kinderen moeten uitgedaagd worden voor net ietsje moeilijker dan zij kunnen. Misschien verklaart dit ook waarom doubleurs na een aantal jaar weer op dezelfde achterstand zitten. Ze hebben verleerd het onderste uit de kan te halen bij zichzelf. Dat is precies waar ik nu bang voor ben bij zitten blijven. Dat ze achterover kan leunen en vervolgens weer dezelfde achterstand opbouwt. De juf is namelijk blij dat het kind geen hulp meer nodig heeft, vermoed ik. Of werkt dit zo niet?

Teuntje

Teuntje

02-01-2010 om 13:44

Miriam

'Nogmaals: voorzover er onderzoek is gedaan (wereldwijd) zijn er van zittenblijven geen positieve effecten gevonden.'
Heb jij een link naar onderzoek? Ik heb er maar eentje gevonden tot zover, maar misschien heb jij meer info.
'Ik denk niet dat je de mening van de kinderen zelf verwoordt. Vooral ook niet omdat in deze tekst telkens maar weer gedaan wordt alsof kinderen met alle liefde hun klasgenoten inleveren en de schaamte van het zittenblijven voor lief nemen, in ruil voor een paar maanden \'net alsof\' ze het allemaal wel makkelijk bij kunnen benen.'
We weten natuurlijk ook niet of kinderen zich wel schamen als ze blijven zitten. Wel is het gewoon vervelend om te blijven zitten, gewoon omdat je weer moet wennen aan een nieuwe groep. Voor mijn dochter al helemaal een crime, want ze is nogal een einzelganger en heeft nu pas eindelijk aansluiting met een paar kinderen uit haar klas. Ik ben wel benieuwd wat ze zou zeggen als ik haar zou vragen wat ze van zitten blijven zou vinden.
En iets heel anders: ik blijf het toch zo gek vinden dat mijn dochter eind groep 2 zo hoog scoorde, en dan ook nog eens heel hoog voor taal! Wat is er gebeurd? Of slaan die kleutertoetsen nergens op??

Niet zo snel

"Heb jij een link naar onderzoek? Ik heb er maar eentje gevonden tot zover, maar misschien heb jij meer info. "
In het archief misschien. Ik heb geen tijd om ze op te dissen. Ik weet van Belgisch (vo), Amerikaans, (bo en vo) en Nederlands onderzoek.
"ik blijf het toch zo gek vinden dat mijn dochter eind groep 2 zo hoog scoorde, en dan ook nog eens heel hoog voor taal! Wat is er gebeurd? Of slaan die kleutertoetsen nergens op??"
Kleuters zijn eigenlijk niet te toetsen. De uitslagen zijn bijzonder onbetrouwbaar en zeggen niet zoveel over de toekomst. Maar, en dat kan ook nog, er zijn hele hordes kinderen die juist al te ver zijn om de leesinstructie die standaard is goed te begrijpen. Ze raken er onzeker van. Faalangstig. Gaan onderpresteren. Ze snappen werkelijk niet wat er nu toch de bedoeling is.
In jouw geval zie ik daar signalen van.
"Zonde eigenlijk, een goede voorlezer is juist iemand die rustig en met goede intonatie leest. "
Maar daar gaat het dan ook niet over. Het gaat om de techniek van het lezen. Het is gek dat dat jou niet voldoende is uitgelegd. Het is waarschijnlijk dat het je dochter niet goed is uitgelegd. Even een beetje oefenen om technisch zo snel mogelijk te lezen, en wie weet...
Groet,
Miriam Lavell

Hanny61

Hanny61

03-01-2010 om 14:35

Mijn zoon bleef zitten

Mijn zoon zit inmiddels in groep 8 en is in groep 4 blijven zitten. Hij zat eind groep 4 op AVI-1. In de loop van de tweede keer groep 4 werd een ernstige vorm van dyslexie vastgesteld (door een extern opvoedkundig bureau) en in groep 5 kwam daar AD(H)D bij. Inmiddels heeft hij er vele sessies begeleiding opzitten (door dat bureau) en zal hij naar een HAVO/VWO brugklas gaan. Hij kwam gelukkig bij twee vriendjes in de klas en de klas bestond maar uit 21 kinderen (inmiddels 15 kinderen). In zijn oude klas zaten 35 kinderen en hij sneeuwde daar wat onder. Het was goed voor zijn zelfvertrouwen dat hij is gedoubleerd. Lezen en spellen gaat nog steeds niet geweldig, maar door de extra begeleiding gaat het nu een stuk beter en kan hij heel goed meekomen.

emma43

emma43

03-01-2010 om 16:32

Teuntje

Mijn dochter had het eerste jaar groep 4 avi 2.Met rekenen had ze geen problemen.het feit dat ze besefte dat ze niet meekon met lezen,was voor haar een groot probleem.Veel huilen'savonds en dan lag ze 's morgens al weer huilend op de bank.Toen ze het jaar over deed,was rekenen voor haar herhalen en kon ze de andere leerlingen helpen.Dat gaf haar veel zelfvertrouwen.Ze is toen getest en konden we haar uitleggen waarom het lezen haar niet lukte,dat heeft haar ook goed geholpen.
Ik heb het haar gevraagd, ze is nu 14 en ze is altijd nog blij dat ze dat jaar heeft over mogen doen.Ze kan zich nog altijd herinnneren hoe moeilijk ze het had ,dat eerste jaar in groep 4.
Het is moeilijk,hoor.Wat zegt school?Krijgt ze RT met lezen?Je hebt nog een half jaar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.