Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Hermine

Hermine

22-01-2010 om 22:38

Leren lezen slaat niet aan, oogprobleem?

Onze zoon van zes vindt het niet leuk in groep drie. Het leren lezen slaat helemaal niet aan. Hij is een slim kind. Scoorde als kleuter twee keer cito a en niets wees erop dat er problemen zouden ontstaan.

Volgende week krijgt hij zijn rapport mee en z'n juf zei me al: "schrik niet". Hij is bekeken door de IB-er maar de uitslag weet ik nog niet. Wel weet ik dat op hij op de pas afgenomen cito van de 25 antwoorden er 3 goed had. Hij ziet het gewoon niet.

Hij heeft een plus bril en aan een oog een cylinderafwijking. Is verder een echte brokkenpiloot en nogal druk. Ik hoorde van iemand over een prismabril. Is zo'n bril oud en achterhaald of heeft het zin hier verder achteraan te gaan.

Hij draagt een bril en ik ben pas geleden met hem naar de oogarts geweest. Daar ook leesprobleem aangekaart maar verder als een advies: "houdt maar een lineaal onder de zin", kwamen we niet.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
kien

kien

22-01-2010 om 23:22

Hermine

Als de oogarts meent dat de bril qua sterkte etc. klopt met zijn afwijking dan lijkt het me niet waarschijnlijk dat een oogprobleem de oorzaak van het niet goed leren lezen. Mijn dochter zag door een oogafwijking aan twee ogen in groep 3 heel slecht, maar leerde wel prima lezen. Misschien heeft je zoon gewoon wat meer tijd nodig om het op te pikken. Overigens zeggen die twee a-scores op de kleutercito niet zoveel over het leren lezen in groep 3.
Ik zou eerst maar even afwachten wat de IB-er te zeggen heeft. Succes!

Kien

zomaar een naam

zomaar een naam

23-01-2010 om 19:09

Link

Hermine kijk even op deze link.
http://www.ouders.nl/mgez2006-fixatiedisparatie.htm
Ik weet niet zeker of je dit bedoel maar misschien heb je er wat aan.

Kari1

Kari1

24-01-2010 om 21:27

Bedenk wel

dat de "behandeling" van fixatie disparatie een alterneutisch gebeuren is. De functioneel orthoptisten die dit doen zijn zelfbenoemde deskundigen. Ter zake kundige oogartsen en orthoptisten zullen een kind echt geen prisma voorschrijven omdat het leren lezen niet vlot.
De oogarts heeft blijkbaar niet geconstateerd dat hij buiten de plus en de cilinder een prisma nodig heeft, dan zou ik die ook zeker niet laten aanmeten.
Heeft school een plan om het kwartje bij je zoon te laten vallen? Er kan bij je zoon best sprake zijn van dyslexie, gaat school daar naar kijken? Dan gaat het kwartje niet zomaar vallen maar is er langdurige en intensieve begeleiding nodig. Het lijkt me beter om op die manier serieus te kijken waar de schoen wringt en daarop actie te ondernemen.
Kari

Kari1

Kari1

24-01-2010 om 21:36

Herstel, andere naam

de fixatie disparatie mensen noemen zich geen functioneel orthoptist maar functioneel optometrist.
Kari

Hermine

Hermine

25-01-2010 om 21:11

Dyslexie

Dyslexie, ja de juf heeft het al laten vallen. Ik wil er nog niet aan. Wil eerst een achterhalen of hij er met meer tijd (doubleren) zou kunnen komen. Of dat het echt niet z'n ogen zijn (hij valt veel en is onhandig).

Lees veel verschillende verhalen over een prismabril en vroeg me af of het een modeverschijnsel van een paar jaar geleden is, of dat er nog steeds wel positief over gedacht wordt. Is het het uitzoeken waard?

Sawo

Sawo

26-01-2010 om 12:50

Wel prismabril

Hoi Hermine

Zowel mijn zoon als ik hebben een prismabril. Ik vind wel dat we er baat bij hebben. Vooral bij het zien bij nachen het beter waarnemen van diepte.

groet

Saar.

persicaria

persicaria

26-01-2010 om 19:52

Hermine, dwaalweg

Hoi Hermine,

Hier een kopie van de site van Tom Braams over dwaalwegen bij dyslexie. Lijkt me voor jou nuttig om te lezen. Kijk sowieso eens op die site, wie weet herken je toch wel erg veel,. Of niet natuurlijk. Kijk maar.
Training van de ogen, speciale brillen, van Gemert therapie

Toen dyslexie nog 'woordblindheid' heette, had men het idee dat de oorzaak van de leesproblemen in de visuele waarneming moest worden gezocht. De gedachte dat je met training van de oogspieren, oogbewegingsoefeningen en convergentie-oefeningen (leren je beide ogen op hetzelfde punt te richten) veel kon bereiken, komt daar vandaan. Ook nu nog zijn er behandelaars die deze ideeën aanhangen en speciale brillen (o.a. prismabrillen) voorschrijven. Een nieuwe trend is het voorschrijven van gekleurde brillenglazen of van gekleurde plastic vellen die over de tekst gelegd moeten worden.
Voor deze behandelingen geldt hetzelfde als voor de motorische therapieën: er is voldoende aangetoond dat ze niet effectief zijn bij lees- en spellingproblemen. Zowel Amerikaanse verenigingen van kinder- en oogartsen als de Nederlandse commissies (commissie dyslexie van de Gezondheidsraad, Stichting Dyslexie Nederland) en wetenschappers die zich met dyslexie bezig houden (prof. W. Ruyssenaars, prof. A. van der Leij, dr. L. Blomert), wijzen visuele therapieën en speciale brillen af.

Ook de van Gemert therapie raden wij voor dyslectische kinderen ten zeerste af. Dyslexie is geen probleem met de visuele waarneming of in de motoriek, maar een probleem met de verwerking van taal. De vereniging tegen de Kwakzalverij schaart van Gemert zondermeer in het rijtje van kwakzalvers. Citaat: "Zijn werk als opticien zal waarschijnlijk wel volgens de regelen der kunst zijn, maar zijn inzichten in de neurologie komen uit duisterder bron. Mesker wordt genoemd, waarschijnlijk de neuroloog, die in de 60- en 70-er jaren in het Radboud Ziekenhuis in Nijmegen onderzoek deed naar oog-hand coördinatie. Voor wat het hersenonderzoek betreft: Meskers theorieën worden nu als obsoleet beschouwd, maar werden toen ook al door weinigen serieus genomen. De rammelende onzin over de hersenen, zoals door van Gemert beschreven, zal geen neuroloog anno 2005 serieus nemen."
Minister Hoogervorst van Volksgezondheid is daar ook duidelijk over: brillen zijn geen oplossing voor dyslexie. lees meer

Wij zijn het hier geheel mee eens, en kunnen aanvullen dat de kennis over dyslexie die de van Gemert therapeuten op hun website hebben staan, met de wetenschappelijke kennis anno 2005 eveneens als 'rammelende onzin' moet worden gekwalificeerd.

Tom Braams

Kari1

Kari1

26-01-2010 om 22:23

Helemaal eens met persicaria

Als je zoon een slim kind is en toch lijken de gewone klassikale pogingen om hem te leren lezen niet aan te slaan, waarom zou meer tijd en doubleren dan helpen? Meer van iets dat niet werkt, werkt nog steeds niet.
Achterhalen of het echt z'n ogen niet zijn: hij is bekeken door een oogarts, hij heeft een voor hem geschikte bril aangemeten gekregen. Andere speciale brillen met prisma, gekleurde glazen en verzin het maar gaan niet helpen om te leren lezen.
Zorg dat je zoon zo snel mogelijk de ondersteuning krijgt die hij nodig heeft. Wat hij nu ervaart is dat alle kinderen in zijn klas schijnbaar moeiteloos iets leren waar hij kop noch staart aan kan ontdekken. Daar ga je je als kind héél dom van voelen. Dat gun je hem niet, dat moet zo snel mogelijk stoppen.
Kari

Mama

Mama

27-01-2010 om 11:48

Hermine

Ik herken mijn zoon in jouw kind. Slim kind (weet meer over zonnestelsel dan ik), geen vuiltje aan de lucht in kleutergroepen, dol op voorlezen, brede woordenschat. Maar lezen blijft matig en achter bij de rest. Juf en wij zijn er over eens dat er ergens iets niet klopt. Wij denken aan dyslexie.
Voor de zekerheid ben ik langs de orthoptist geweest, niets aan de hand.

Braams vat het heel mooi samen met "dwaalwegen". Hoe langer je dwaalt, hoe langer de echte ondersteuning en de erkenning op zich laten wachten. Zonde. Ik baal al dat ik een jaar geleden niet (nog) harder aan de bel heb getrokken bij de vorige juf. Toen heb ik ook mijn dyslexievermoedens uitgesproken maar dat werd direct weggewuifd.

Zie ook mijn draadje van een paar dagen geleden.

Hermine

Hermine

27-01-2010 om 22:19

Bedankt

Dank voor jullie reacties. Heb besloten de prismabril en alle andere alternatieve zaken te laten voor wat ze zijn.

Gelukkig heeft zoon een kanjer van een juf. Gesprek gehad en hij krijgt extra begeleiding. Ze heeft goed in beeld wat zijn probleem is en haar bevindingen komen overeen met wat wij thuis merken. Heb intussen heel wat gelezen over dyslexie. Het protocol leesproblemen en dyslexie wordt bij ons keurig gevolgd. Mocht dat extra oefenen niet genoeg opleveren, dan wordt hij aan het einde van het jaar getest.

Juf heeft gelukkig goed oog voor het emotionele deel van het niet mee kunnen komen. Ik merk dat dit heel wat doet met hem. Hij komt slecht in slaap en is gespannen (en dus extra druk). Hij wordt er een beetje wanhopig van.

Wat ben ik blij dat juf dit zo goed op pikt en het toch nog voor elkaar krijgt dat hij het toch nog leuk vindt op school.

Hermine

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.