Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Nijntje Pluis

Nijntje Pluis

06-10-2010 om 12:01

Kind gaat versnellen

Niet onverwacht heeft de school voorgesteld om onze zoon (6, groep 3) na de herfstvakantie te versnellen naar groep 4. (De reden dat het na de zomervakantie niet is gebeurd heeft oa te maken dat hij terecht zou komen in een groep 3/4 maar dat dit uiteindelijk een groep 3 is geworden). Hij is AVI-uit, rekent met groep 4 en loopt ver voor op de 'besten' van de groep 4. Taakgerichtheid kan niet beter. Sociaal emotioneel gaat het eigenlijk prima in groep 3 al zien ze nu wel dat hij soms sociaal emotioneel zich gaat gedragen als de andere kinderen. In groep 4 voorzien ze soc emotioneel ook geen problemen. Motorisch is hij geen talent maar dat is geen reden om hem in groep 3 te laten. Hij krijgt daarvoor extra aandacht samen met andere kinderen uit groep 4. De leerkrachten brachten het heel duidelijk: dit is geen groep 3 kind, dit is een (goede) groep 4 leerling. Iedereen ziet dat dit de beste oplossing is.

Maar nu, vergeet ik nog iets? Waar moet ik op letten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

06-10-2010 om 13:18

Volgens mij niet

Je hebt denk ik wel alles in kaart. Enige zorgpunt is misschien schrijven, hoe is hij in schrijven? Omdat hij een groot gedeelte van de schrijflessen van groep 3 overslaat moet je ervoor zorgen dat daar in groep 4 wel aandacht aan wordt besteed.

Onze dochter zit ook versneld in groep 4, Had wat schterstanden maar we merken dat ze die nu begint in te halen. Ze moest duidelijk wennen aan het stramien van een groep 4 maar ook dat gaat beter nu. Schrijven is voor haar nog het lastigste omdat ook zij geen motorisch wereldwonder is. Gymen is vaak ook vanwege de zelfde motoriek wat moeilijker maar juf houdt daar heel goed rekening mee.

Kan je trouwens wel aanraden om te zorgen dat er ondanks de versnelling toch voldoende extra uitdaging komt. Hij behoort al tot de betere leerlingen van groep 4 en zal die uitdaging dus zeker nodig hebben.

Yta Chalne

Yta Chalne

06-10-2010 om 13:35

Regeren is vooruitzien

Waar je nu nog aan moet denken is dat je kind niet versnelt, maar gewoon een ander tempo heeft. Een hoger tempo. Dus halverwege volgend jaar heb je hetzelfde probleem, naar alle waarschijnlijkheid. En dan? Maak daar goede afspraken over.

Nijntje Pluis

Nijntje Pluis

06-10-2010 om 13:45

Ayla en yta

Schrijven is inderdaad een (motorisch) probleem. Maar er zaten meer kinderen in groep 4 die daar extra aandacht voor krijgen.

Extra uitdaging is inderdaad een aandachtspunt. Ik heb al aangegeven dat wij maximaal 1 x versnellen (school gaat daar volledig in mee).

Hoe heb jullie afscheid genomen van groep 3? Ik wil er niet teveel heisa van maken. Tegenover hem zeggen we dat juffen denken dat het voor hem leuker is in groep 4 (ik denk dat hij zelf graag wil). Maar wat zegt hij in de groep 3?

Ehhmm nog even zeuren

(ik heb vandaag een vergelijkbaar gesprek gevoerd over een versnelling, maar dan van een kind van 5 dus ik zit er ook middenin).

Één vraagje bij jouw verhaal. Of beter bij je reactie.
Je schrijft "School gaat daar volledig in mee".
Beseffen ze echt wat dat betekent? Weten ze wat ze gaan doen als de groep 4 stof niet meer voldoet? Beseffen ze dat de komst van de zaakvakken in groep 5 niet meer dan een druppel op de gloeiende plaat is? Bij mijn oudste zie ik dat het ook in groep 5 en 6 heel lastig blijft om voor een versneld pienter kind een goed programma bijelkaar te harken.

Oh ja, die overgang: daar hoef je niet meer van te maken. Ik zou niet het woord 'leuker' gebruiken, maar wij spraken altijd over 'passend'. De werkjes in groep 4 passen beter, ach, vooruit, het werk. Werkjes is meer een kleuterkreet. Ik heb altijd geprobeerd om vergelijking in termen van sneller of beter uit de weg te gaan. Leuker kan je thuis wel gebruiken maar op school klinkt dat een beetje raar: waarom is dat werk leuker voor jouw zoon en niet leuker voor die andere kinderen? Mgoed, da's een kleinigheidje. Gewoon uitleggen dat groep 4-stof beter past bij je zoon dus.

Annet

Annet

06-10-2010 om 18:49

Onze ervaring

Zoon is versneld van groep 4 naar groep 5 na de herfstvakantie. In de weken ervoor ging hij steeds vaker voor enkele vakken naar groep 5. In zijn eigen klas werkte hij aan vakken die hij nog moest inhalen (schrijven en spelling).
Op de dag vóór de herfstvakantie had hij de ochtend zijn laatste dag in groep 4. Daar heeft hij getrakteerd. In de middag ging hij symbolisch met tafel en stoel naar groep 5. Ook daar heeft hij getrakteerd.
Hij heeft zijn versnelling zelf mogen uitleggen in groep 4 (op zijn verzoek). Hij heeft gezegd dat groep 4 voor hem te makkelijk was en dat hij daarom naar groep 5 ging.

In groep 5 ging het de eerste maanden prima. Vanaf februari zag ik de motivatie slinken. Maar zoon en leerkracht ontkenden dat beiden. In mei liep hij weer vast. De stof van groep 5 was niet voldoende voor hem. Er werd toen wel gestart met compacten voor taal en rekenen. Maar dat was achteraf gezien te laat.
Het was beter geweest als er direct een programma was geweest van: hoe gaan we zoon nuttig bezig houden en uitdagen in de volgende groep?
School hoopte blijkbaar dat dit niet nodig was omdat zoon nogal jong is (augustus)

De versnelling op zich hebben we nooit spijt van gehad. Het grootste voordeel vonden wij dat zoon sociaal emotioneel beter aansloot bij de hogere groep. Dat voordeel is blijvend, leerstofniveau niet.

Dit schooljaar is hij begonnen in een Leonardoklas. Hier vind hij tot nu toe wat hij nodig heeft, namelijk veel compacten, moeilijk extra werk, extra vakken.

Astrid

Astrid

06-10-2010 om 21:31

2 soorten versnellingen hier

Dochter heeft destijds groep 4 en 5 in 1 jaar gedaan. Tot maart groep 4 en daarna tot de zomer 5. Na de zomer 6. Ze zit nu in 7 en behoort nog tot de beste van haar klas. Ze zit daar prima op haar plaats. De overschakeling naar 5 was best heftig. Ook al was het al een combi klas 4/5. Wat het probleem was was dat op 1 dag alle boeken van groep 4 dicht moesten en 5 min. later moest ze meedoen met waar gr. 5 op dat moment was! Dat werd huilen, want heel veel had ze niet gehad. Na 3 weken wat werk mee nemen was ze er door en was ze bij gewerkt. Vlak voor de zomer vakantie was ze weer 1 van de beste. Ik vond het echter geen ideale situatie. Meester gaf achteraf toe dat de overgang eerder had gemoeten, maar ja, hij durfde het niet aan.

Zoon is destijds van gr. 2 naar 4 gegaan. Vond ik veel beter. Hij las toen al jaren en rekende ook heel goed. Schrijven was echter niet best. Hij had het zich zelf met 3 jaar aangeleerd en dan is het moeilijk af te leren. Daarnaast was (en is) hij motorisch zeer zwak. Zowel fijn als grof. Ook is hij op sociaal emotioneel gebied ver achter (nog steeds). Maar dat is helemaal niet erg. Hij heeft het na het overslaan altijd prima gedaan. Ik vind dat ook geen reden om niet over te slaan. Hij zit nu met 12 in de 2e van het gymnasium. Bij hem in de klas zijn er 5 (waaronder hij) die pas rond april- juni 12 geworden zijn. Daarnaast heel veel november-december kinderen die versneld zijn. Niks bijzonders op het gymnasium. Ik dacht dat hij een uitzondering was.

1 ding

ik weet niet of je het van plan bent hoor, maar werk je zoon zeker op geen enkel vlak "bij" voor de versnelling; met uitzondering misschien van het motorische stuk.

Nijntje

Nijntje

07-10-2010 om 09:59

Sasvangent

Nee, ik ben blij dat hij hier en daar nog wat gaten heeft (hij heeft geen spellingregels gehad, maar dit gaat vrijwel foutloos). Ook motoriek gaan we niet bijspijkeren. Voor zijn leeftijd is het niet supergoed maar ook niet bar slecht. School en ik vinden het ook prettig dat hij ergens niet in uitblinkt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.