Van de (Forum)redactie
25-08-2009 om 11:02
J/m onderzoek: ouders teleurgesteld in school
Meer dan de helft van de ouders meent dat het huidige onderwijs niet het uiterste uit kinderen haalt. Slechts 5 procent vindt dat het echt goed gaat; de rest is minder enthousiast. Ze waarderen het Nederlandse onderwijs met een kleine voldoende: een 6,7 voor de basisschool en een 6,5 voor de middelbare school. Volgens staatssecretaris Marja van Bijsterveldt is dat te laag: 'Het had een 8 moeten zijn. Het gaat toch over de toekomst van je kind.'
Dit blijkt uit een representatief onderzoek onder ruim 500 ouders met tenminste één schoolgaand kind op de basisschool of middelbare school, uitgevoerd door Qrius in opdracht van het maandblad J/M voor ouders (www.jmouders.nl) en gepubliceerd in het septembernummer dat deze week verschijnt.
Hoe verder het kind komt, hoe teleurgestelder ouders raken. Ouders met een kind in het voortgezet onderwijs zijn op praktisch alle punten veel kritischer dan ouders die alleen nog maar ervaring hebben met de basisschool. En binnen het basisonderwijs zijn ouders van kleuters veel enthousiaster dan ouders van bovenbouwers.
Scholen moeten strenger, ordelijker en gedisciplineerder zijn. Zo ziet 80% graag de strenge, maar rechtvaardige docent terug in de klas. Volgens 61% zou het helpen als leraren zich niet meer bij de voornaam laten noemen en 56% van de ouders pleit voor het herinvoeren van strafregels. Ruim eenderde vindt dat de school van hun eigen kind te soft optreedt tegen pesters en grote monden. Volgens de meeste ouders worden hun kinderen zeker niet overvraagd. Dat de druk om te presteren te groot is, vindt 60% dan ook 'onzin'.
Spellen, rekenen/wiskunde, grammatica, leesvaardigheid, feitenkennis: daar moeten scholen nu écht (veel) meer aan doen. Al was het maar omdat ouders hun kinderen zelf vaak niet kunnen helpen met bijvoorbeeld het huidige realistische rekenonderwijs; een meerderheid weet namelijk niet eens of hun school met deze methode werkt en als ze het wel weten, hebben ze geen idee wat het inhoudt. En leerkrachten zelf doen er goed aan de Nederlandse spelling nog eens goed te bestuderen, want tweederde van de ouders heeft de docent weleens op een spelfout betrapt.
Kaaskopje
25-08-2009 om 12:11
Ik weet niet meer wat ik moet geloven
Het ene moment lees je dat ouders tevreden zijn en bij een volgend onderzoek weer niet...
Guinevere
25-08-2009 om 12:30
6,7
Een 6,7 vind ik eigenlijk toch wel een ruime voldoende. Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van bepaalde aspecten van het huidige onderwijs trouwens, zoals de zelfwerkzaamheid. Willen de mensen dan dat de kinderen weer 2 aan 2 in een bankje zitten en de hele dag stil moeten zijn?
Vic
25-08-2009 om 13:01
Deskundigheid
In de Volkskrant van vandaag stond een artikel (volgens mij op herhaling) over hoe leerkrachten naar ouders kijken. Sommige leerkrachten hebben het idee dat ouders twijfelen aan hun deskundigheid. Dat strookt wel met de bevindingen uit dit onderzoek.
IngridT
25-08-2009 om 13:37
Vic...ik ben zo'n ouder.
Heb 2 basisschoolkinderen en een kersverse brugklasser, dus over het VO doe ik nog geen uitspraken....
Ik heb heel wat basisschoolleerkrachten gezien. De meeste waren aardig. Sommige gedreven. Vaak had ik wel respect voor de manier waarop ze een al dan niet grote klas 'in het gareel' hielden, of er een leuke sfeer wisten te creeeren. Maar als het om daadwerkelijk 'leren' ging, de kinderen iets bijbrengen op het vlak van rekenen, taal, aardrijkskunde of wat dan ook dan waren veel leerkrachten naar mijn mening hooguit gemiddeld begaafd. Vooral in de bovenbouw. Ik miste regelmatig inzicht in het 'waarom' je dingen al dan niet op een bepaalde manier aanleert. Weinig visie op dingen waar hier op OOl toch aardig over gebakkeleid wordt (zoals kleuterverlenging, rekenmethodes, hoogbegaafdheid of dyslexie). Ik had vaak het idee dat ik beter van eea op de hoogte was dan de gemiddelde leerkracht. Mallotig, want het is HUN vak, niet het mijne.
Daarbovenop (sorry, sorry) vind ik de meeste basisschoolleerkrachten ook niet overmatig slim. Ik weet dat zij er ook niks aan kunnen doen, en dat de kwaliteit van de Pabo jarenlang ondermaats is geweest (nu beter?? ik hoop het!). Maar toch vind ik het jammer dat er leerkrachten rondlopen die niet ver genoeg boven de stof staan om echt goed kennis te kunnen overbrengen. Erg vaak denk ik dat ik het zelf een stuk beter kan (oeps, klinkt arroganter dan ik het bedoel)
Ondanks dat krijgt 'onze' basisschool van mij best een aardige voldoende. De sfeer is goed, ze doen hun best, de kinderen hebben het naar hun zin, het onderwijs is best OK, en misschien (zoals een goede vriend, zelf onderwijzer regelmatig tegen me zegt) leg ik de lat ook wel erg hoog, verwacht ik teveel.
Ingrid
driekoters
25-08-2009 om 14:24
Wat ik van de school verwacht is anders dan de leerkracht
Ik denk dat een deel van de kloof tussen de verwachtingen van ouders en leerkrachten ook wel in de visie op onderwijs zit; ouders die weer (liefdevol) gezag en structuur aan hun kinderen willen bieden, in weerwil van de softe "laat-ze- maar-vrij en kind zijn" mentaliteit van de jaren zeventig- dat levert gewoon geen mooi diploma op, en ook geen welopgevoede kinderen. Jammergenoeg hebben veel leerkrachten juist in de jaren zeventig en tachtig hun PABO opleiding gedaan, en zijn nog gepokt en gemazeld in die geitenwollensokkensfeer; Och, de kinderen moeten vooral lang kleuteren in Nederland! (in engelstalige landen beginnen ze zonder problemen een jaar eerder met leren lezen). EN
e leerkracht mag je jij noemen en bij zijn voornaam (welke serieuze ambtenaar wil dat nou verder??)
Fraz
25-08-2009 om 16:28
ben tevreden over het algemeen met hoe de school het doet als je kijkt naar met welke riemen ze roeien. Volgens mij moeter er l meer onderwijsassistenten of kleinere klassen komen (max 20) zodat er per leerling gewoon meer tijd is voor begeleiding en uitleg. Nu is het zo dat er tegen de 30 leerlingen in de klas zit. Een groot gedeelte is middenmoot en doet het aardig en die hebben ook wel genoeg aan de standaard uitleg. Maar degene die er boven zitten of er onder hebben naast de standaard uitleg gewoon meer tijd nodig van de leraar. Vooral als je boven de meute uitsteekt moet je maar heel veel zelf uitzoeken of wordt je bezig gehouden. Maarja dat is ook logisch omdat het voor de leerlingen aan de onderkant nog belangrijker is extra aandacht en uitleg te krijgen.
Probleem is dus denk ik niet zo zeer de leerkracht en zijn/haar opleiding maar gewoon het te weinig tijd hebben per leerling.
Kaaskopje
25-08-2009 om 16:57
Sorry hoor driekoters
maar ik vind niet dat je het onderwijs onopgevoede kinderen in de schoenen kunt schuiven. Het begint bij de ouders, het onderwijs vult dat aan. Mijn kinderen vinden, nu ook nog, sommige van hun toenmalige onderwijzers 'stom'. Ik heb de indruk dat dat juist de onderwijzers waren die niet bang waren om stevig te corrigeren. Onderwijzers die in de jaren '70 onderwijzer zijn geworden. Het is maar net hoe je het treft.
Jujube
25-08-2009 om 17:54
Ook zo'n ouder
Ik ben met name niet tevreden over het basisonderwijs. Ik ben erg geschrokken van het lage algemene ontwikkelingsniveau van veel leerkrachten.
Het reken- en taalonderwijs laat wat mij betreft echt te wensen over. Het schattend rekenen vind ik echt een slechte ontwikkeling. Tenminste, zoals het op de school van mijn jongste wordt gegeven. Verder wordt er veel te weinig gedaan aan werkwoordsspelling. Er zijn wel veel nutteloze projecten (en dan spreek ik dus namens mijn kinderen).
Ik heb er nu 2 op het VO. Oudste gaat naar 5 Havo en middelste naar 2 gymnasium. Ze zitten allebei op een andere school. Het voordeel van het VO vind ik dat ze voor ieder vak een andere leerkracht hebben. Je bent niet meer afhankelijk van die ene groepsleerkracht. Verder vind ik dat ik als ouder serieuzer wordt genomen dan op de basisschool. Ik zie op het VO ook meer gedreven leerkachten dan op het BO, maar dat kan natuurlijk per school verschillen. Op de school van zoon zit een heel goed team van leerkrachten, zeer gemotiveerd. School van oudste dochter is heel goed georganiseerd, alles is heel duidelijk, zowel voor leerlingen als voor ouders.
Natuurlijk hebben die scholen ook hun 'downsides', maar ik vind beide scholen een verademing na de basisschool.
Groet,
Jujube
IngridT
25-08-2009 om 18:01
He jujube....
wat zeg je dat weer een stuk subtieler dan ik. 'laag algemeen ontwikkelingsniveau' klinkt beter dan 'niet overmatig slim'.
maar volgens mij bedoelen we precies hetzelfde. Ik heb sinds 2 dagen een brugklasser in huis, en ik hoop dat mijn VO ervaringen ook op die van jo9u gaan lijken..
ingrid
Kaaskopje
25-08-2009 om 20:21
Zegt het nou ook wat over het niveau van de ouder
als de ouder over het algemeen niets te klagen heeft?
Vic
25-08-2009 om 21:54
Verschillen
Bij ons op school zijn relatief veel net afgestudeerde leerkrachten. Het valt me op dat die over het algemeen een stuk minder 'ontwikkeld' zijn dan de wat meer ervaren leerkrachten. Ik heb het idee dat die 35+ ers gewoon zelf beter geschoold van de lagere school en het vo zijn gekomen. Was er niet een tijdje geleden sprake van dat de PABO's weer meer aandacht aan kennisvakken moeten besteden?
Jujube
26-08-2009 om 00:36
Yep
IngridT; ja, we bedoelen idd hetzelfde
Succes voor je brugklasser trouwens, de eerste weken zijn erg vermoeiend.
Voorbeeldje: Toen oudste dochter in groep 7 zat hadden ze de dag na de zomervakantie een kringgesprek over de vakantie. Een jongen was naar Polen geweest en had daar ook Auschwitz-Birkenau bezocht. Juf vraagt: "Wat is dat?" Ze wist serieus niet wat Auschwitz was, geef me geduld! En da's maar 1 voorbeeld....
Groet,
Jujube
tonny
26-08-2009 om 08:36
Huh?
Wat voor leven heeft die groep 7-juf tot nu toe geleid, dat is toch echt ondenkbaar!
Onze groep 7 juf beweerde onlangs dat het Leger des Heils een sekte is. Tja. 't Is een juf die nog maar kort werkt en in een vrij beperkt wereldbeeld is opgegroeid, daar voegt een opleiding kennelijk niet genoeg aan toe. Hangt ook van iemands belangstelling af natuurlijk, ze was enorm goed in het uitleggen van rekensommen en grammaticaregels.
Ik denk dat mensen vroeger veel meer kennis kregen voorgeschoteld, de informatiestromen van nu zijn misschien vluchiger, 't blijft wat minder hangen. En ik denk dat scholieren van nu gewoon minder kennis meekrijgen.
Voorbeeldje - Wij moesten vroeger voor alle talen een hele rij boeken lezen en kregen uitgebreid les over allerlei literatuurstromingen, mijn kinderen werkten met een paar thema's naar keuze (!) en na een paar boeken gelezen te hebben, waren ze klaar. Ook geen mondeling tentamen hierover, trouwens.
Tonny
Bintje
26-08-2009 om 08:49
Doorgaans
Doorgaans ben ik wel tevreden over school (ik heb het over de basisschool, on\e oudste begint over 2 weken op de middelbare school), hoewel de ene leerkracht beter met een van onze kinderen om kan gaan dan de ander en de een misschien wat te soft is etc.
Wat toch wel mijn allergrootste bezwaar is, is de grootte van de klassen. Onze oudste had mazzel, zij zat in steeds in klassen tussen de 24 en de 27 leerlingen en one jongste 2 zitten steeds tussen de 30 en 32 en dat vind ik toch wel erg veel. Het is altijd erg bedompt in de klas, want erg goed kan er niet geventileerd worden en met zoveel kinderen in een klas, gebeurt er wel eens wat. Zitten er probleemleerlingen in, dan is het wel flink aanpoten voor de docent en ook voor de kinderen.
Hier zijn (nog) niet veel jonge docenten, dus iemand die Auschwitz niet kent, hebben we niet meegemaakt, erg vreemd, zo'n opmerking.
Tinus_p
26-08-2009 om 10:00
Tonny/overbluffen
tonny:
"Ik denk dat mensen vroeger veel meer kennis kregen voorgeschoteld, de informatiestromen van nu zijn misschien vluchiger, 't blijft wat minder hangen. En ik denk dat scholieren van nu gewoon minder kennis meekrijgen."
Dat vraag ik me af. Ik denk dat vroeger 'gewone mensen' juist MINDER informatie/kennis hadden, en zich dus makkelijker konden laten overbluffen door een leerkracht -die wist iig meer dan de ouders.
Wat dat betreft hebben Google, Wikipedia, en OO de wereld definitief veranderd.
Vic
26-08-2009 om 10:20
Opleidingsniveau
Een paar jaar geleden heb ik eens iets gelezen over de manier waarop ouders tegen leidsters in de kinderopvang (MBO-niveau) aankeken, die werden (ook) niet helemaal serieus genomen. Tegenwoordig lijkt minimaal HBO de norm en wat dat betreft staat de PABO toch een stuk minder hoog aangeschreven (qua kennisniveau) dan andere HBO-opleidingen. Daarbij opgeteld dat je van een 25-jarige leerkracht niet hetzelfde algemene ontwikkelingsniveau mag verwachten als van oudere ouders, krijg je toch al snel de indruk van niveauverschillen tussen ouders en onderwijspersoneel. Hier op OOL is het soms helemaal extreem, en loop je bij iedere discussie het risico dat die op academisch niveau wordt uitgevochten. Ik verwacht van de leerkracht van mijn kinderen dat die minimaal foutloos kan spellen en rekenen, dat lijkt nu nog af en toe een brug te ver.
IngridT
26-08-2009 om 10:50
Hmm. wel heel toevallig jujube....
Hier ook een concentratiekamp-verhaal.
Toen ik afgelopen voorjaar als begeleider mee was naar de excursie van groep 8 naar Westerbork was ik ook meermalen met stomheid geslagen door de beperkte kennis die juf had over het hele gebeuren. En dan was deze juf zeker al een eind in de dertig, en ging het om een gepland gebeuren waar ze zich naar ik aanneem op had kunnen voorbereiden. Op een gegeven moment hab ik de leiding van 'onze groep' maar eenbeetje overgenomen, ik kon het werkelijk niet aanzien dat de kinderen door een zwijgende juf werden rondgeleid en op elke vraag een hooguit 2 lettergrepig antwoord kregen.
Toen ze op een vraag van een leerling (die ergens een info bord ston te lezen) moest bekennen dat ze geen idee had wat 'representatief' betekende (ook niet toen ze de zin had gelezen waar het woord in gebruikt werd) begon ik me echt serieus af te vragen of het wel verstandig was dat deze ju een groep 8 draaide...
Ingrid
Kaaskopje
26-08-2009 om 13:14
Wat is nodig?
Ik kreeg duidelijk anders geschiedenisles dan mijn dochters. Ik vond de informatie die ze in hun boeken kregen echt heel leuk, maar het was geen feitenkennis zoals dat bij ons werd aangeboden. Ik weet ook niet of dat persé nodig is, is het écht boeiend in welk jaar de Noormannen Engeland binnenvielen, zoals wij moesten leren? (Die kon ik goed onthouden omdat het telefoonnummer van onze kapper hetzelfde was
) Ik vind het erg interessant, maar is het nodig? Is het nodig dat kinderen van nu de namen van concentratiekampen kennen, zolang ze maar weten wat een concentratiekamp wás?
In mijn beleving is het schandelijk als een onderwijzeres niet weet wat Auschwitz was. In wat voor omgeving ben je dan opgegroeid? De meeste onderwijzers van nu hebben op zijn minst grootouders die direct of via hun ouders met de oorlog te maken hebben gehad. Ik heb een vriendin gehad die dat soort kennis ook niet doorgaf en ik kon daar met mijn pet niet bij. In de loop der jaren práát je daar toch over?
Jujube
26-08-2009 om 14:10
Opleidingsniveau
Vic, ik verwacht van een leerkracht HBO-niveau. En dan vind ik dat daar ook enige algemene kennis bij hoort. Wat doe je anders voor een klas?
't Is toch triest dat IngridT (nou ja, in dit geval voor de leerlingen fijn) de leiding moet nemen bij een uitje naar Westerbork omdat juf er geen r**t vanaf weet?
Juf die niet wist wat Auschwitz was, was overigens 30. Als je bovenbouwgroepen wilt draaien vind ik dat je écht wel wat het 1 en ander moet weten.
En over Auschwitz: De halve klas wist wèl wat dat was. Zij hebben juf maar uitgelegd hoe en wat...
Groet,
Jujube
Maylise
26-08-2009 om 15:56
Kennis
Ik vind het jammer dat kennis in het huidige onderwijs van ondergeschikt belang lijkt te zijn. Alles draait om leuk samenwerken en inzicht maar inhoud ho maar. Inzicht is enorm belangrijk maar inzicht zonder kennis is volstrekt nutteloos. Ik vind het jammer als een leraar van groep 6 tegen mij zegt dat hij feiten niet belangrijk vindt want dat kan je gewoon googlen.
Wat ik graag zou zien in een basisschool is gedegen taal en reken onderwijs. In de bovenbouw daar dan geschiedenis, aardrijkskunde en biologie bij maar wel de nadruk houden op taal en rekenen. Als de basisschool er in slaagt een kind goed te leren lezen, schrijven en rekenen heeft die school wat mij betreft zijn missie volbracht. Met een goede basis betreft taal en rekenen kom je namelijk het verst in het voortgezet onderwijs.
Wat ik bij de leraren mis is wel eens die passie voor kennis, die honger naar weten die een leraar zou moeten hebben. Algemene ontwikkeling vind ik enorm belangrijk in een leraar. Een leraar zou namelijk zijn leerlingen ook die passie voor kennis bij moeten brengen. Door zijn verhalen en kennis zouden ze geïnspireerd moet kunnen raken. En dat bereik je niet door even te googlen.
Maylise
Kaaskopje
26-08-2009 om 16:59
Ben ik helemaal met je eens
Door zijn verhalen en kennis zouden ze geïnspireerd moet kunnen raken. En dat bereik je niet door even te googlen. ===
De leraren die boeiend konden vertellen hadden een goede leerling aan mij. Ik onthield het daardoor beter en de informatie leefde meer voor mij. Het is jammer als een leerkracht dat talent mist.
tonny
26-08-2009 om 19:59
Boeiend vertellen
is naast de kinderen leren lezen, rekenen en spellen van onschatbare waarde. Pas als je goed gemotiveerd bent door een verhaal ga je zelf op zoek naar verdere informatie. Er wordt naar mijn idee vaak te veel verwacht van intrinsieke motivatie en zelfstandig werken.
tonny
Chantelle
26-08-2009 om 23:10
Algemene ontwikkeling
Tja, ik ben universitair opgeleid en weet echt niet van alles. (Ik weet wel wat een concentratiekamp is). Dat lijkt me vreselijk moeilijk van basisschooljuf zijn: je moet muzikaal en sportief zijn, veel algemene kennis hebben, leuk kunnen knutselen, etc.
Jujube
27-08-2009 om 00:12
Chantelle
ik vind dat leerkrachten op een basisschool helemaal niet muzikaal en sportief hoeven te zijn en ook niet leuk hoeven te kunnen knutselen.
Ik wil graag goed basisonderwijs; dus taal en rekenen. En daarbij een gedegen algemene kennis. Voor die andere dingen kunnen ze beter een vakleerkracht inhuren.
Groet,
Jujube
IngridT
27-08-2009 om 13:40
Weer met jujube eens.
een juf die lollig gitaar speelt dat valt in de categorie 'nice to have'. Maar dat ze (of hij) ver genoeg boven het groep 8 rekenniveau staat om alles op een fatsoenlijke manier te kunnen overbrengen, dat lijkt me een 'must'
Ik sta soms wel eens verbaasd te kijken wat voor cursussen die leerkrachten zo door het jaar heen allemaal volgen. Sociaal emotioneel dit, techniek zus, zelfstandig werken zo, en dan nog een dotje autisme, dyslexie en hoogbegaafdheid voor het hele team.
En ondertussen zwijgend door westerbork huppelen, en de extra rekenstof voor de snelle groep 8-ers maar amper begrijpen.
Laat de intern begeleider maar fijn naar al die speciale cursussen gaan, en doe die leerkrachten eens een stevige opfriscursus rekenen en taal, een blokje 'inspirerend presenteren' en 'hoe creeer ik samenhang tussen de verschillende vakken of link ik dingen aan de dagelijkse actualiteit'
Ingrid (ik heb echt meermalen juffen-tegen ouders notabene!!!! op een info avond- horen verzuchten dat het groep 7 rekenen best pittig is hoor, en dat ze er zelf soms ook best eens even goed naar moeten kijken. Dat KAN toch niet?????? En dat je dat hardop durft te beamen, ipv die vursus te gaan EISEN bij je directeur! tenenkrommend vind ik het)


