Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ik word zo moe - linke loetje slaat weer toe [alle peuters drie dagdelen per week naar de voorschool

Linke Loetje (Lodewijk) Asscher, de Amsterdamse super-wethouder van-alles-en-nog-wat heeft weer een geweldig plan: alle kinderen , zwart en wit, drie dagdelen per week naar de voorschool! (zie de Volkskrant van vandaag)
Dat is 'uitdagender dan de creche'(ik betwijfel dat). Want nu zitten de witte kindertjes op een witte creche, aldus meneer Asscher, en op de voorschool zitten alleen allochtone kindertjes. In dat laatste heeft hij overigens gelijk, wat natuurlijk in hoge mate te maken heeft met het feit dat e.e.a. vooral was bedoeld en werd aangeprezen als een middel tegen achterstanden in het Nederlands.
In het eerste heeft hij geen gelijk. Of een wit kind op een witte creche zit hangt m.i. vooral ook af van de buurt waar de creche staat. De creche van mijn kinderen is harstikke gemengd. In tegenstelling tot wat veel mensen kennelijk denken hebben allochtonen namelijk ook gewoon banen, en ook vaak een werkende partner (of geen partner) en dus behoefte aan opvang. Dus gaan ook die kindertjes naar de creche. Misschien dat Loetje zijn kinders naar een witte creche stuurt, want hij woont in Funen en dat is vziw een tamelijk witte wijk.

Nu dus alle kindertjes naar de voorschool. Hoe zulks, meneer Asscher? Mijn kinderen gaan 4 dagen naar het kdv. Voorschool is maar drie dagdelen (in Amsterdam nu 4 trouwens, verplicht 2 ochtenden en 2 middagen). Wie gaat mijn grut van creche naar voorschool brengen/halen? En waarom denkt u dat ouders staan te springen om zo met hun kinderen te laten slepen?

Ik word zo moe van al die proefballonnetjes. Ik denk dat ik maar eens wat vragen stel via de gemeentesite. Kan ik meteen vragen waar de antwoorden blijven op mijn vragen over het wijkverbod voor lastige jongeren

Nou ja, in een ding is hij wel verstandig: hij geeft toe dat als je ouders verplicht de kinderen op bepaalde scholen in de buurt te doen, de ouders dan liever zullen verhuizen 'dan hun kind op een slechte school te doen'. Hij presenteert het alleen alsof ouders hun kind niet op een slechte school willen doen. Dat is voor zover ik kan zien het probleem niet. Witte ouders willen vaak hun kind niet op een zwarte school doen. Of die school goed of slecht is, qua onderwijs, wordt daarbij nauwelijks bekeken, omdat het feit dat er vermoedelijk veel achterstandsleerlingen op zitten al het idee geeft dat het niveau laag zal zijn.

Over voorschool en kdv heb ik nu trouwens een nieuwe ontwikkeling gezien. Mijn jongste is in onze toekomstige woonbuurt ingeschreven op een kdv dat wordt gerund door een team met een grotendeels Turkse achtergrond (ze spreken wel Nederlands onderling). Ze hanteren daar een methode voor taalverwerving die ook op de voorschool wordt gebruikt. Dus al helemaal geen reden meer voor een aparte voorschool, als die er al was.
De mevrouw die speciaal voor e.e.a. op dat kdv rondloopt had overigens als enige een duidelijk Turks accent

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gotspe!

Het probleem van Asscher en zijn zwarte voorschool is voordat die voorscholen een formele plaats kregen, al uit en te na besproken en voorspeld. Hier op dit forum http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?template=4&actueel=0&archief=1&zoek=voorschool&thread=27145&forumsel=23&forum=23&post=360421 én bij het ton nog actieve onderwijsdebat.nl
Karin Adelmund (God hebbe haar ziel) is er zelfs nog even op ingegaan, al kwam ze niet verder dan de stelling 'dat dat natuurlijk niet de bedoeling is'.
Uiteindelijk zijn het de gemeentes (stadsdelen) geweest die van voorscholen een zwarte school hebben gemaakt. Amsterdam was er kampioen in.
En dan hebben we nu een probleem. Ja, klopt. Maar eh.... wie moet dat oplossen?
Groet,
Miriam Lavell

Kiki

Kiki

02-07-2009 om 20:25

Guttegut, wat een gezeur inderdaad

Temet, ik zie je al sjouwen met je kinderen.

's ochtends voorschool, 's middags crèche, de dag daarna 's ochtends crèche en 's middags voorschool

Arme hummels. Lekker stabiele omgeving op deze manier.

Bij ons ziet die voorschool er ook echt niet uit, daar zou ik mijn kind van mijn leven niet naar binnen laten. Aftands gebouwtje, oude troep, geen echte planning. Er wordt maar wat aangeklooid. Echt een stelletje goedbedoelde amateurs.

Echt ik kan me niet voorstellen dat Temets kinderen en de kinderen die dus daadwerkelijk een taalachterstand hebben, daar beter van worden.

Geef gewoon taalprojecten op de crèche, doen wij ook.
En waarom zou een crèche wit zijn? Ik zag laatst een groepsfoto van de crèche van de kinderen van een vriendin en dat was toch redelijk gemêleerd.

Uk

Uk

02-07-2009 om 21:47

Siegmund

Tijdje geleden is er onderzoek naar de resultaten van de voorscholen geweest. Uit dat onderzoek bleek dat de taalvaardigheid van de kinderen die de voorschool bezocht hadden niet beter was dan die van kinderen die de voorschool niet bezocht hadden. Kinderen van beter opgeleide ouders (of van autochtone ouders, dat weet ik niet meer precies) bleken zelfs minder taalvaardig te worden van de voorschool.
In de Volkskrant heeft toen een Siegmund stripje gestaan, waarbij iemand aan Siegmund de uitkomst van dit onderzoek vertelt. Siegmunds reactie is, dat het dan in de Nederlandse onderwijs (of politieke) traditie past om de voorscholen nu op grote schaal in te gaan voeren....

Rotterdam

Mijn kinderen hebben genoten op hun Rotterdamse voorschool! En er meteen wat Turks opgestoken, waardoor ze al meertalig werden. 4 dagdelen, en het is erg goed bevallen.

Maar ja Rotterdam is natuurlijk geen Amsterdam...

Temet

Temet

03-07-2009 om 09:52 Topicstarter

Dirksmama

O, die voorschool zal best ok kunnen zijn hoor. Hoewel ik me ernstig afvraag of het veel meerwaarde heeft tov een goede peuterspeelzaal. Mijn Turkse buurjongetje sprak toen hij 2,5 was nauwelijks (ook geen Turks) en zijn taal ging werkelijk met sprongen vooruit toen hij op een psz zat. Er was helemaal geen voorschool toen. Nu is er een voorschool, waar men alle allochtone kindertjes bijeendrijft, en ze dan probeert extra Nederlands toe te dienen onder leiding van mensen die ongetwijfeld hun uiterste best doen, maar vaak zelf niet daverend zijn opgeleid en ook niet erg taalvaardig hoeven te zijn. Stond laatst ook in de krant inderdaad: veel leidsters op de voorschool spreken slecht Nederlands.

Toen ik een tijd terug een voorlichtingsochtend van een basisschool bezocht trof ik daar een perfect Nederlands sprekende Turkse die overwoog haar kind naar de voorschool te laten gaan. Ja, nu zat hij op een creche, maar een voorschool was misschien wel beter. Kijk, dat lijkt me dan dus niet. Als moeder zo goed praat komt het met dat kind ook wel in orde.

Als je alle kinderen nu gewoon - al naar gelang de behoefte - op het kdv of de psz laat gaan, dan heb je die hele voorschool niet nodig. En het lijkt me al helemaal geen goed idee om kinderen halve dagen van hun creche te halen om ze op de voorschool te stoppen.

Heb inmiddels inderdaad een mailtje naar Asscher (nou ja, feitelijk natuurlijk zijn ambtenaren) gestuurd. Zal mij benieuwen of ik antwoord krijg, en zo ja welk. Ik laat het weten.

Achteraf bedacht ik mij dat hij met het woord "creche" in het interviewtje misschien niet kdv bedoelde, maar psz. Dan zijn zijn stellingen al wat minder onbegrijpelijk. Hoewel niet per se juist

Groeten,

Temet

Tinus_p

Tinus_p

07-07-2009 om 10:38

Thuishouden dus

Temet:
'Ik ben ontroerd door zijn geloof in de heilzame werking van de voorschool voor zijn eigen bloedjes. Vergroting van de woordenschat! De man is jurist en politicus, zijn vader is cassatie-advocaat en zijn moeder hoogleraar arbeidsrecht. Asscher is, kortom, een beroeps-oh en kind van 2 beroeps-oh's. Die man heeft ongetwijfeld een woordenschat waar je U tegen zegt, partner zal wel van een vergelijkbaar kaliber zijn, dus als die kindertjes er in slagen een achterstand op te lopen in hun woordenschat dan kan de voorschool daar echt niks meer aan verspijkeren."
In zijn geval is thuishouden de meest effectieve manier om de woordenschat te vergroten....... (niets ten nadele van KDV leidsters, maar die kunnen daar qua woordenschat niet tegenop).
Verder eebn typisch voorbeeld van de Sesamstraat-paradox: De kinderen die Sesamstraat (oorspronkelijk ook bedoeld tegen taalachterstanden) het minste nodig hebben, profiteren er het meeste van.

Temet

Temet

09-07-2009 om 10:08 Topicstarter

Antwoord van asscher 2

In reactie op zijn eerste antwoord had ik aan de wethouder gemaild dat ik nu nog steeds niet wist wie kinderen van de creche naar de voorschool moest brengen en weer terug, gezien het feit dat het aantal creche-uren meestal het aantal voorschooluren ver zal overschrijden.
Antwoord van de wethouder: 'daar kom ik later op terug. Ik ken wel voorbeelden dat creche en voorschool in hetzelfde gebouw gevestigd zijn'

Tuurlijk Lodewijk. Maar meestal is dat niet zo. En hoe dan? (en op wiens kosten?).

Zachtjes zweeft ook dit proefballonnetje weg in het grote blauwe Niets ...

Groeten,

Temet

Nog een proefballonetje

Kortere vakanties: kinderen blijken in de vakantie zoveel achteruit te gaan, vooral als ze naar familie in het land van herkomst (van de ouders) gaan. Dus: kortere vakanties.

Nog zo'n proefballonetje waar blijkbaar serieus over gepraat wordt.

Tsjor

Naadje

Naadje

12-07-2009 om 10:27

Temet

In Amsterdam zijn er diverse kinderdagverblijven die het zelfde voorschoolprogramma volgen als de VVE peuterspeelzalen. Het zijn dan ook VVE kinderdagverblijven.

Op zich kan ik me in het voorstel wel vinden.
Je maakt de scheiding die er nu is tussen zwart en wit op de peuterspeelzalen minder.

Voorals nog is de scheiding op de VVE dagverblijven er niet.
Zwart/wit alles zit er door elkaar. Kinderen van hoogopgeleide ouders, kinderen van niet geschoolde ouders.Kinderen met een taalachterstand. Kinderen zondere taal achterstand.

Ieder kind heeft toch het recht om aan zo'n mooi programma mee te doen.

Primavera

Primavera

12-07-2009 om 15:52

Andere oplossing voor achteruit gaan in de vakanties

Tsjor: "Kortere vakanties: kinderen blijken in de vakantie zoveel achteruit te gaan, vooral als ze naar familie in het land van herkomst (van de ouders) gaan. Dus: kortere vakanties."
Ipv een proefballontje kortere vakanties kunnen zo ook eens kijken hoe dat in het buitenland wordt opgelost. Die is namelijk juist langere vakanties, maar wel huiswerk mee. Kinderen die goed de stof beheersen en niet het risico lopen op inzinken maken dat over het algemeen aan het begin van de vakantie, maar voor hen is de onderbreking geen probleem. Kinderen die de stof minder beheersen blijken juist degenen te zijn die de stof vlak voor het einde van de vakantie maken en hebben zodoende die kennis weer fris paraat als ze met het volgende schooljaar beginnen. Werkt perfect.
Het enige probleem ervan is dat het wel de volledig nederlandse overtuiging dat kinderen om te leren persé in een schoolgebouw moeten zitten omver schopt. De redenering is al snel dat als je huiswerk mee kan geven om drie maanden zomervakantie te overbruggen, dat natuurlijk ook voor 3 maanden en een week kan als het om één of andere reden met de vakantieplanning zo uit komt.
Groetjes Primavera

Temet

Temet

12-07-2009 om 20:09 Topicstarter

Naadje

Ja, ik ken ook een kdv dat een VVE-programma heeft, dat schreef ik in een eerdere posting al (mijn jongste gaat daar binnenkort naartoe). Maar dat doet niks aan de scheiding zwart-wit op peuterspeelzalen. Asscher heeft het niet over peuterspeelzalen, hij vergelijkt de voorschool met het kdv. Waarbij hij dus m.i. ten onrechte net doet alsof kdv's per definitie 'wit' zijn, en waarbij hij ook maar even uit het oog verliest dat de meeste kinderen langer dan 3 dagdelen op een kdv zitten en dus niet naar de voorschool kunnen, tenzij iemand ze haalt en brengt.

Ik betwijfel ernstig of een voorschool een grote meerwaarde heeft tov een goed kinderdagverblijf. Die leidsters op een kdv houden zich ook niet alleen maar bezig met verschonen en neuzen snuiten. Maar goed, als die voorschoolse programma's zo heilzaam zijn (wat zeer de vraag is )kan je ze inderdaad op een kdv introduceren. En op de reguliere psz's, en dan is het onderscheid psz-voorschool verdwenen.

Ik denk dat het voor een kind niet zo bar veel uitmaakt, eigenlijk, vve-programma of 'Olifantje in het bos'. Als er maar genoeg in behoorlijk Nederlands tegen die kinderen gepraat wordt, en er een redelijk dagprogramma staat, komt het met het grut wel in orde lijkt me eigenlijk.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.