teleurgesteld
08-07-2010 om 17:27
Ik ben zo boos................(kleuterverlengen)
Ik heb 4 wk geleden aan school aangegeven dat ik mijn kind naar gr 3 wil (heeft 2x groep 1 gedaan) en zou nu naar 2 gaan. Ik ben eigenlijk een jr te laat met het gesprek maar had toen andere dingen aan mijn hoofd (ben ernstig ziek geweest) Ze gingen mijn zoon testen op 2 niv en vandaag had ik het gesprek.
En wat ik al verwacht had van deze school, hij gaat niet door. En dat is misschien nog wel te verhap stukken, maar het feit dat ze hem niet als najaarsleerling zien (hij is van december) omdat hij in januari is ingestroomt kan er bij mij niet in. We gaan fuseren met een andere basisschool en daar gaan de leerlingen van okt nov dec wel door, van 1, naar 2 en daarna naar 3 of er moet echt goede redenen zijn om het niet te doen. Mijn zoon blijft niet zitten volgens school. Ik zei dat doet ie wel, tja als u dat zo ziet.....ik ben zo kwaad vanwege het feit dat ze zo star en stug zijn, en niet willen toegeven dat ie wel blijft zitten. Hij heeft voor ordenen op E1 niveau een A en op E2 niveau een C, voor Ruimte en Tijd op E1 niv een C en op E2 niv een D
Taal voor Kleuters E1 een B en C niv en op E2 niv een D score. Maar ze hebben natuurlijk niks met hem gedaan het hele jaar, want anderzijds zei de leerkracht dat ie het cognitief wel aan zou kunnen, maar soc.emot. niet.
Ik kan hier niks aan veranderen, maar ik wilde het even van me afschrijven.
Astrid
08-07-2010 om 20:43
Hier normaal hoor
Mijn dochter (van december) heeft bijna 3 jaar gekleuterd. Mocht ook niet door. Ze had vanaf het begin alleen maar A's. Nooit een B gehad. Bij ons op school doen ze nog steeds niet aan doorstromen. Alle kinderen van oktober t/m december kleuteren hier nog steeds een kleine 3 jaar. Een enkeling is eerder gegaan en dat heet dan bij ons meteen dat ze een klas overgeslagen hebben.
Als ik heel eerlijk ben vind ik de cito scores op E2 gebied van jouw kind niet heel goed. Een C en D niveau is onder gemiddeld. Ik zou mijn kind zo niet over willen laten gaan. Het was in mijn ogen anders geweest als jouw kind op E2 niveau alleen maar A's en B's gescoord had.
teleurgesteld
08-07-2010 om 21:19
Astrid (best lang)
het is ook niet dat ik de scores geweldig vind, maar hij heeft dan ook geen groep 2 gedaan, maar 2 keer groep 1, en ze hebben wel de toets van groep 2 afgenomen.
En nee, hij kan nog niet lezen en schrijven, hij kent niet alle letters, maar de kinderen van gr 2 die nu naar 3 gaan kunnen dan ook niet, en die mogen wel door, maar 3 jaar geleden was hetzelfde met mijn andere zoon, ook een hoop gezeur wat ie allemaal niet kon, ipv wat ie wel kon, en die scoort nu alleen maar hoog, moet eigenlijk een dle van 20 hebben met rekenen, maar heeft dle 53....en met andere vakken loopt hij ook voor, volgens school komt dit door het lange kleuteren........zucht...het zit erin of het zit er niet in, dat langer kleuteren maakt niet het verschil, wat ik wil zeggen is dat ze hier op school altijd wel een reden kunnen verzinnen waarom kinderen niet door mogen stromen.
Of je moet allemaal A scores hebben als jongste kleuter, en dat vind ik niet kloppen.
Er staat hier in de brief:
Feitelijk gezien was er bij .... in groep 1 geen sprake van doublure. Hij is in januari ingestroomd en is daarom ook geen najaarsleerling. Dat wil zeggen dat .... een normale schoolloopbaan volgt. De vraag van de ouder .... naar gr 3 te laten doorstromen betekent dat er sprake zou zijn van versnelling. Bij versneld doorstromen moet er sprake zijn van een meerbegaafde leerling met scores op minimaal B niv of A niv eind gr 2. Dit is niet het geval. De kans dat.... in gr 3 cognitief en emotioneel gaat vastlopen is groot.
Begin nov gaan ze een test/toets afnemen mbt geletterheid. Bij een A score wordt gestart met verrijkingsleerstof.
Het feit dat ie in dec jarig en dus wel degelijk een najaarsleerling is vegen ze gewoon van tafel. Dat school kinderen niet laat instromen in december is niet mijn schuld, maar zo is je decemberkind hier dan ineens geen najaarskind meer.......Daarom alleen ben ik gefrustreerd. Als ze dat gewoon toegaven dat ie wel degelijk blijft zitten, maar dat doen ze gewoon niet. Ik zie het verkeerd blijft de ib-er zeggen.......
Inge M
08-07-2010 om 22:11
Kun je niet naar die andere school
Meld je kind gewoon aan bij de school waarmee ze gaan fuseren. Dan kan je kind toch wel naar groep 3?
Ik ben het eens dat je moet gaan waarin je gelooft.
Mocht de fusieschool niet lukken, kijk je gewoon verder. Grote kans dat de huidige school alsnog instemt met groep 3 omdat je anders vertrekt......
Chippie
08-07-2010 om 23:06
Waarom?
Waarom wil je zó graag dat je kind doorgaat? Omdat hij in december geboren is? Omdat jij gelijk hebt? Omdat ze zo stug en star zijn?
Ik snap dit nooit zo heel erg goed. De scores zijn niet denderend, kind voldoet niet aan de voorwaarden om naar groep 3 te gaan en past sociaal-emotioneel waarschijnlijk het beste in groep 2. Waarom moet het kind dan per se door? Waar zit dan je winst? Waar zit je angst? Waarom twijfel je aan het advies van de leerkracht? Wat zouden zijn/haar belangen zijn om jullie doelbewust dwars te zitten?
Astrid
08-07-2010 om 23:24
Ik snap je boosheid wel, maar...
Ik snap je boosheid wel. Maar toch ben ik bang dat je vooral boos bent omdat de rest van de klas, even oud met gelijke score's, wel naar groep 3 gaat. En dat kinderen die nog net in december gestart zijn wel mogen en de jouwe niet.
Ik was ook boos toen mijn dochter na ruim 1,5 jaar kleuteren niet naar groep 3 mocht. Maar zij had, zoals ik al zei, op E2 allemaal A's. Toch ging ze niet. Ook al was zij eind november al begonnen aan groep 1. Maar op deze school doen ze er niet aan. Geen discussie mogelijk. Later is dochter halverwege groep 4 overgestapt op groep 5. Toen begonnen ze dat ze eigenlijk te lang gekleuterd had...Maar goed. Zij had bij de kleuters alleen maar A's vind ik toch een ander verhaal dan C en D score's.
Waar ik zelf bang voor ben is dat je als je met C en D score's naar groep 3 gaat dat je dan misschien daar in blijft hangen. Je begint nl. niet heel sterk. Ik word nl. niet blij van C en D score's. Ik wil ze daarom liever een betere basis geven, mits het er in zit natuurlijk.
teleurgesteld
08-07-2010 om 23:30
Omdat.....
Ik heb niet veel vertrouwen meer in die kleuterjuf omdat vorig jaar januari al meteen gezegd werd dat ie 3 jr moest kleuteren, aangezien ik net bestralingen en chemo's achter de rug had, had ik de puf en energie niet om tegen dat mens in te gaan, ik wist van ons 1e dec.kind dat het ook zoveel moeite had gekost om hem van 1 naar 2 door te laten gaan. Ik zat met m'n hoofd niet bij doorstromen wel of ik "schoon" zou zijn.
Daarna komt het verwerken, ook toen was ik daar niet zo mee bezig, maar nu ben ik weer de oude en vandaar dat ik er best laat achteraan ben gegaan. Hij speelt alleen maar met oudste kleuters, en ik heb hem gestimuleerd om met de jongste te spelen omdat die kindjes straks bij hem in de klas zitten, maar dat wil hij niet, daar heeft ie niks mee. Hij is thuis ook bezig met lettertjes en cijfertjes, en dat dat op school niet goed uit de verf komt, ligt niet aan kind, maar aan school, die halen er niet uit wat er in zit ! En ik kan niet naar die andere school want nog 2 weken school en na de vakantie gaan we fuseren, het nieuwe gebouw wordt volgende week ingericht, en dat is juist het gekke, op die andere school gaan kinderen door, of ze moeten echt niet mee kunnen, op de school waar mijn kinderen zitten, blijven ze zitten, mits ze er bovenuit steken.
Ik verwacht dat ie doodongelukkig wordt als ie nu in 2 blijft met al die kleintjes. Ik dacht ook nog dat met de fusie er weer nieuwe kinderen bij hem in de klas kwamen die toch van zijn leeftijd zijn ipv maanden jonger, maar bij de kleuters laten ze zoals het is want die gaan in groep 3 (volgend schooljaar 2011-2012) samen...
teleurgesteld
08-07-2010 om 23:41
Astrid
ja, maar die basis is mi in groep 3, in groep 2 doen ze niet echt veel met die letters, behalve wat woordjes die ze na mogen stempelen....dat kan ik thuis ook wel met hem doen.
De boosheid is wel gezakt, maar het feit dat ze ontkennen dat ie blijft zitten vind ik frustrerend, ze kijken niet naar een datum maar naar het kind zeggen ze, maar als ik naar de datum's van de klassenlijsten kijk van mijn kinderen (3 stuks) dan kijken ze niet naar het kind maar naar de datum.
En ik bedoelde te zeggen dat oudere kinderen met dezelfde score wel doorkunnen, en mijn kind niet terwijl het dezelfde score heeft en zelfs jonger is. Dat klopt toch niet ??
Vorige keer met mijn middelste zoon, was het dat ie niet kon schommelen, kon knippen en kon hinkelen, dus thuis even de truukjes geleerd (die dingen deed hij nooit) en toen was het weer dat ie soc emot. niet meekon, dus ze blijven maar iets zoeken om ze niet door te laten gaan. Er is zelfs toegegeven dat destijds met mijn zoon idd een prestige kwestie was van desbetreffende leerkracht..(die nu inmiddels weg is)
teleurgesteld
08-07-2010 om 23:43
Oja
die scores zegt natuurlijk niet veel, dat is ook maar een momentopname.
En sorry voor het warrige schrijven, ik ben een en al chaoot in m'n hoofd sinds ik vervroegd in die overgang ben gekomen (door die ziekte)
Emilie van Schaik
09-07-2010 om 07:26
Astrid
Gun je kind een jaar extra kleuteren! Het betekent echtniet dat eenkind dom is ofzo. In onzed tijd gingen alle okt, nov en dec kinderen niet door daar groep 3. Echt, ik snap al die scholen (en de ouders die dat willen) niet die nov en dec kindjes standaard door (willen) laten gaan naar groep 3. Daarnaast: je kind heeft 2x groep 1 gedaan, dat zou betekenen dat hij van groep 1 naar groep 3 zou gaan. Waarom zou je dat willen. En gelet op zijn scores, ik zou hem nog lekker laten kleuiteren.
M Lavell
09-07-2010 om 08:27
Chineese jaartelling
Tja, deze school kan wel menen dat er geen sprake is van zittenblijven, maar kind moet er nog een of twee (vmbo + mbo). Alle kans dat die scholen zich aan een andere telling houden, want er is gewoon een wettelijke termijn.
Daarom is het toch wel zo prettig om je bij tellingen gewoon aan de feiten te houden en die zijn tamelijk eenvoudig. Een niet vertraagde schoolloopbaan is een schooloopbaan binnen 8 schooljaren. Dat is dus 7 hele schooljaren + een gedeelte van een schooljaar.
Wet Primair Onderwijs artikel 8, lid 7.Het onderwijs wordt zodanig ingericht dat: a. de leerlingen in beginsel binnen een tijdvak van 8 aaneensluitende schooljaren de school kunnen doorlopen;
Emilie:"Gun je kind een jaar extra kleuteren! Het betekent echtniet dat eenkind dom is ofzo. "
Dat zeg jij. Maar over zittenblijvers bestaat de dominante opvatting dat dat niet voor zweetvoeten gebeurt.
Emilie:"In onzed tijd gingen alle okt, nov en dec kinderen niet door daar groep 3. "
Toen bestond er ook nog geen kwalificatieplicht en mocht je nog net zo lang over het vo doen als waar je zin in had. De tijden zijn veranderd. Leeftijd telt.
Groet,
Miriam Lavell
ayla
09-07-2010 om 08:52
Normaal
Ben ik echt tegen kleuterverlengen maar in dit geval vraag ik me echt serieus af of het verstandig is het kind door te laten gaan naar groep 3, hoe jammer het ook is. Als je had gewild dat hij naar groep 3 zou gaan had je een jaar geleden al moeten ingrijpen door er toen op te staan dat hij naar groep 2 ging. Ik denk dat je nu gewoon te laat bent. Het zou er nu op neer komen dat het groep 2 gaat overslaan en dat zou ik alleen doen bij een kind wat een duidelijke voorsprong heeft en niet bij een kind wat maar net alles haalt. Ik denk dat hij toch een bepaalde basis mist om naar groep 3 te gaan. C en D scores wil eigenlijk gewoon zeggen dat hij de materie niet beheerst en dat hij dat jaar nog moet doen. Mijn ervaring is trouwens dat ze in groep 2 wel redelijk wat doen met de letters, zeker bij kinderen die de letters nog niet goed kennen, De meeste uit dochter haar klas kennen bijna het hele alfabet en zijn al begonnen met kleine woordjes te lezen.
krin
09-07-2010 om 09:23
Emilie
In "onze tijd" kon je wel sneller door. Tenminste: ik ben als novemberkind na ruim tweeëneenhalf jaar op de kleuterschool doorgegaan naar de tweede klas (groep 4, zeg maar). Je moest een meewerkende juf hebben, en een meewerkende lagere school, en mijn moeder zei altijd dat ze ook nog een brief aan de koningin had moeten schrijven om toestemming te vragen, maar met koninklijke goedkeuring ben ik toch mooi doorgestroomd. Het kon dus wel.
Je moet er alleen soms idioot veel moeite voor doen. Nu nog.
Ik heb het trouwens al vaker gevraagd hier, misschien kun jij me antwoord geven: wat is dat nou precies, "lekker kleuteren"?
ayla
09-07-2010 om 09:31
Maar
Het gaat hierbij om een kind die op de cito’s van groep 1 niet echt heel hoog scoort en op de cito’s van groep 2 echt laag. Het kind is waarschijnlijk cognitief niet klaar voor groep 3 omdat hij een stuk kennis mist. Als hij van 1 naar 2 was gegaan dan had hij waarschijnlijk nu beter gescoord en had hij wel naar drie kunnen gaan. Ik snap dat teleurgesteld baalt maar ik zou het niet aandurven om hem naar drie te laten gaan. Buiten dit feit om zou ik al eerder een stevig woordje met school gesproken hebben namelijk aan het einde van groep 1 toen hij naar 2 had moeten gaan.
Zus
09-07-2010 om 09:41
Tjonge ayla
'Het kind is waarschijnlijk cognitief niet klaar voor groep 3 omdat hij een stuk kennis mist. Als hij van 1 naar 2 was gegaan dan had hij waarschijnlijk nu beter gescoord en had hij wel naar drie kunnen gaan. '
Lees nou even kritisch je eigen zinnen over..je hebt het over 'cognitief' 'een stuk kennis missen' 'beter gescoord'. We hebben het hier een over een KLEUTER! Scores gehaald, goede en slechte, zeggen trouwens bitter weinig over latere prestaties. Cito's voor kleuters vind ik bijna misdadig, niet de cito op zich, maar hoe leerkrachten en ouders er conclusies aan verbinden. Doorstromen die hap.
Nikus
09-07-2010 om 09:48
Teleurgesteld
Als de scores voor groep 2 niet goed zijn, denk je dan dat het in groep 3 wel gaat?
ayla
09-07-2010 om 09:52
Zus
en we hebben het hier over een kleuter wat ze een jaar willen laten overslaan. Ik heb al eerder gezegd dat ik echt snap dat teleurgesteld baalt maar ze had eerder moeten ingrijpen. Een kind dat C en D scores op een cito toets heeft zou ik niet groep 2 over laten slaan. Want ondanks dat hij anderhalf jaar in groep 1 heeft egzeten heb je het nu toch echt over overslaan.
teleurgesteld
09-07-2010 om 09:57
Ayla e.a
Ik heb hier ook een individueel rapport van KIJK! En op basis van die resultaten zegt juf dat ie het cognitief wel aan kan, want daar is ie met sprongen op vooruit gegaan, die cito E2 heeft ie naast de cito E1 moeten doen,dus is dat waarschijnlijk veel voor hem geweest,de rest hoefde of E1 of E2 te maken. en misschien is het wel geen hoogvlieger maar dan is ie dat in groep 3 of 8 nog steeds niet. (wat ik niet denk overigens)
Het gaat ze vooral om het sociaal emot. aspect, dat als ie bv een conflict heeft dit niet altijd met zijn mond oplost, maar lichamelijk (mag natuurlijk niet !!) maar dat los je toch niet op door hem extra te laten kleuteren ?? En trouwens mijn andere zoon had 3 jr geleden wel alles mee, maar kon niet schommelen, en knippen tja dus moest ie toch echt een jaartje extra kleuteren. Verder konden ze hem echt nergens op "pakken".
En ik had dit idd vorig jaar al moeten bespreken zoals ik dit toen met mijn andere zoon ook had gedaan (wat overigens ook niet hielp) maar zoals ik al zei, ik zat in een verwerkingsperiode en had geen fut of energie hiervoor, ook omdat er expliciet werd gezegd dat ie 3 jr moest kleuteren, ik kon toen mijn energie beter gebruiken dan tegen een klosser ingaan, nu heb ik daar natuurlijk spijt van, maar het is nu niet anders.
teleurgesteld
09-07-2010 om 10:08
hij heeft de voorwaarden en kennistoets voor groep 2 en 3 gedaan bij de leesvoorwaarden moest hij 4 testjes doen, en het hoogste punt wat hier staat is 6-8 (voldoende) bij vak 1 staat 0-3 (onvoldoende) bij vak 2 staat 4-5 hij is na 3 testen afgehaakt, maar had daar al 6 punten voor, juf schrijft erbij, motivatie en contratie is op, maar misschien is het toch wel te makkelijk als ie het hoogsthaalbare haalt.
Bij de rekenvoorwaarden maakt ie wel alle testjes en zit ie ook in de 6-8 (voldoende)
Bij symboolkennis staat ook voldoende en bij letterkennis staat onvoldoende, maar goed, je hoeft de letters nog niet te kennen, want dat leer je juist in groep 3, het is natuurlijk wel handig als je dit wel kunt,maar het hoeft niet....
ayla
09-07-2010 om 10:11
Teleurgesteld
De vraag is gewoon kan hij groep 3 aan of niet, de discussie of het nou kleuterverlengen of doubleren is maakt weinig uit. Je hebt een kind wat in groep 1 zit, op de cito’s van groep 1 een A en B scoort wat redelijk is, doortoetsen is dan doorgaan tot ze een C score halen want dan beheersen ze de materie niet meer, bij de cito’s E2 scoort hij C en D, wat dus in principe zegt dat hij het niet aankan. Die score kun je terzijde schuiven als je door het jaar een kind ziet wat wel voorloopt en wat wel groep 3 aan zou kunnen. Ik vraag me af of dat bij jouw zoontje zo is. Wordt hij er gelukkiger van als je hem naar groep 3 laat gaan terwijl hij het eigenlijk niet aankan? Moet hij dan niet vreselijk op zijn tenen lopen.
Je moet niet denken dat ik je niet snap, wij zijn op dit moment bezig om onze dochter van 2 naar 4 te laten doorstromen, zij leest echter op E3 niveau en je ziet bij haar duidelijk dat ze ruim een half jaar tot een jaar voorloopt. Toch is het ook bij haar nog niet zeker. Wij en de school willen haar pas naar groep 4 laten gaan als we echt zeker weten dat ze het aankan. Anders wordt het alleen maar een grote teleurstelling
teleurgesteld
09-07-2010 om 10:12
Misschien onduidelijk
maar je kan bij die testen een onvoldoende (0-3), twijfel (4-5) of een voldoende (6-8) krijgen, hij heeft dus bij de lees en rekenvoorwaarden allebei een voldoende, en bij de rekenvoorwaarden heeft ie dus ipv 4 testen maar 3 testen gemaakt omdat ie geen zin meer had.
teleurgesteld
09-07-2010 om 10:18
Ayla
Ik heb geen glazen bol, dus ik weet niet of hij groep 3 niet aan kan, maar dat weet school net zo min niet, die laten hem desondanks toch zitten, want dat is het gewoon. Zijn beste vriendjes gaan wel door (waarvan 1 ook van dec is maar dan van 2003)
Nu opperde mijn moeder dat ie misschien wel met oudere kinderen speelt omdat hij jongste is en 2 oudere broertjes boven hem heeft, maar dat weet ik dus ook niet ??? dat zou het misschien ook kunnen verklaren.
Ik ben allang blij dat ik hier mijn frustatie kan afschrijven, het feit ligt er wel dat school niet naar een kind kijkt maar naar een datum, en het feit dat ze dit ontkennen is natuurlijk slecht, maar ik hoop met fris bloed volgend jaar dat het toch wel anders wordt.
Alleen is dat voor mijn zoon te laat !
teleurgesteld
09-07-2010 om 10:25
Nikus
mijn middelste zoon had wel goede "scores" maar mocht ook niet door, dus het maakt school niet uit.
En ik denk dat hij het wel kan, hij zal weliswaar flink zijn best moeten doen, maar wat is daar mis mee ?? werken voor je resultaten is echt niet erg hoor...nee dat is zielig, laat ze nog maar lekker een jaartje kleuteren
Mijn middelste is liever lui dan moe (behalve met voetbal) die haalt alles op zijn sloffen hoeft nergens moeite voor te doen, leest ff een boekje, schrijft staand in de middagpauze z'n boekverslag en hoppa een Goedje te pakken. Hij wil nergens moeite voor doen, want dat hoeft hij nooit, nou ik kan je vertellen dat ik dat veel erger vind, want er komt een moment dat hij straks wel moeite moet gaan doen voor zijn schoolresultaten (mag ik toch wel aannemen) en dan weet hij niet hoe hij dat moet doen, want dat heeft hij nooit geleerd.
Sasvangent
09-07-2010 om 10:37
2003?
je schrijft: "Zijn beste vriendjes gaan wel door (waarvan 1 ook van dec is maar dan van 2003)": dat kind is dan toch ook al blijven zitten toch? Een kind van 2003 moet normaal toch naar groep 4 gaan niet?
Zus
09-07-2010 om 10:41
Het ergste is
Het meest ergerlijke is nog dat ze hem niet willen laten overgaan op basis van sociale, emotionele vaardigheden. Natuurlijk scoort hij slechter op de groep 2 toetsen, want hij heeft op dat niveau niks aangeboden gekregen. Moet je nagaan hoe slim hij is dat hij nog voldoende scoort!
Er valt niks 'klaar te zijn' om verder te mogen. Klaar waarmee? KLaar met spelen? Ontwikkeling is per definitie een proces, er is nooit een duidelijke grens.
Vic
09-07-2010 om 10:51
Nou pelle
Volgens mij geeft het wel iets van een indicatie over geschiktheid voor groep 3. Anders zou ik ook verkeerd geredeneerd hebben over mijn dochter. Zelfde verhaal als hier. Kind heeft 1,5 jaar groep 1 gedaan, en een maand voor de vakantie bedacht ik dat groep 3 ook zou moeten kunnen. Kind heeft het hele jaar frutselwerkjes gedaan, maar blijkt thuis prima te kunnen rekenen en lezen (basaal niveau). De uiteindelijke CITO's E2 waren een B (ordenen), C (taal) en D (die derde). Dat opgeteld bij de twijfels van de leerkracht over doorstromen ('ze zou het wel aankunnen, maar sociaalemotioneel etc.'), was voor mij genoeg om te kiezen voor langer kleuteren. Helaas mocht ik die beslissing zelf nemen, waardoor het ook mijn schuld is als het achteraf toch de verkeerde bleek te zijn ![]()
mamsofie
09-07-2010 om 11:07
Hoe is het met het kind zelf?
Resultaten van kleutercito's vind ik niet zo nuttig om naar te kijken. Hier een kind dat maar matig scoorde op al die kleutercito's en zonder kleuterverlengen in groep3 vanaf dag 1 uitstekend meedraaide...ook veel beter scoorde op de groep 3 cito's dan de kleutercito's.
Gelukkig had dit kind een juf die verder keek dan de citoscores.
Teleurgesteld, gaat je kind met plezier naar school?
Dat lijkt mij veel belangrijker. Als jij het idee hebt dat je kind uitgekeken is op het kleuterprogramma en heel erg toe is aan rekenen, lezen en schrijven, dan zou ik met een andere school daarover gaan praten.
Bijvoorbeeld met de school waarmee wordt gefuseerd of een andere school.
Ik vrees dat je de mening van de huidige juf niet kan veranderen...als jij het gevoel hebt dat het voor je kind beter is om naar groep 3 te gaan, dan denk ik dat je de beste kans maakt bij een andere school, omdat die er met een frisse blik zonder vooringenomen standpunt naar zullen kunnen kijken.
Maar bedenk eerst heel goed voor jezelf wat je kind nodig heeft. Dat kan een forum moeilijk beoordelen.
Veel succes!
mirreke
09-07-2010 om 11:14
Volgens mij zou het in groep drie prima gaan!
Als ik jou was, teleurgesteld, zou ik toch kijken of je niet naar de andere school kunt. Je kunt er daar toch over praten?
Bij ons heeft twee keer hetzelfde gespeeld. Mijn (eind oktober)kinderen (geen tweeling) hebben allebei alleen groep 1 gedaan (eerst dat eerste stuk, en toen nog een jaar weer groep 1). Ik ben er destijds wel wat eerder dan jij over begonnen dat ik ze door wilde naar groep 3, ergens april/mei was dat. Oeps, wilde ik dat?, zorgelijk, zorgelijk, testjes gedaan, en voilá, kind nog even snel (1 maand) formeel in groep 2 gezeten, om het laatste bij te spijkeren. Bij beiden is dat identiek gegaan, wat ik wel komisch vond omdat ze blijkbaar niet echt iets geleerd hadden van de eerste keer.
Over naar drie. Daar ging het prima en nog steeds (11 en 13) gaat het prima. Ik ben blij dat ik het zo heb aangepakt, en niet op z'n beloop heb gelaten. Ik had precies dezelfde overtuiging als jij, nl. het kind was niet geïnteresseerd in de jongere kinderen, sloot zich altijd aan bij de oudste kleuters. Het zou voor beiden vreselijk zijn geweest nog in de kleuterklas te hebben moeten blijven.
Als jij daar van overtuigd bent zou ik het er echt niet bij laten zitten, teleurgesteld. Overigens die cito's zeggen me ook niet alles, sommige vind ik nog zo ouderwets, daar moet je iets met lelijk getekende plaatjes van een fluitketel of zo. Fluitketel, wat is dat?
mirreke
09-07-2010 om 11:20
De kreet 'sociaal-emotioneel' of 'onrijp'
vind ik eerlijk gezegd de grootste quatsch die ik ooit heb gehoord. Zo lekker vaag ook, en zo helemaal niet te controleren, ook achteraf niet.
Vic
09-07-2010 om 11:32
Pelle
Waarom heb je destijds niet in mijn draadje gereageerd?
Nou ja, het valt nu niet meer terug te draaien, de vakantie is inmiddels begonnen. Overigens was de leerkracht het met je (en mij) eens dat dochter in groep 2 op cognitief gebied niet zoveel te zoeken heeft. Ze gaat haar pijlen richten op het speelgedrag. Dochter weet namelijk nog niet hoe je met poppenhuispoppetjes moet spelen. Als je die een lapje stof om doet en er dan mee door de gang gaat rennen, als ware het een superheld, dan doe je het fout.
Als ik heel eerlijk ben denk ik dat dochter het in groep 2 prima naar haar zin gaat hebben. Misschien is het wel mooi meegenomen dat ze nog een jaartje mag rondrennen. Mijn oudste heeft zich ook nooit verveeld bij de kleuters (dat begon pas in groep 3).
kaatje66
09-07-2010 om 11:50
Mijn mening
Elke keer vind ik het leuk om te lezen over kleuterverlengen. Heb er zelf eigenlijk geen goede mening over. Het ligt echt helemaal aan het kind zelf. En niet aan de toetsen. Ik vind ze weining zinvol. Onze dochter is een novemberkind en heeft bijna 3 jaar gekleuterd. Scoorde in alle kleuterklassen altijd hoge A's. Kon al lezen en deed het gewoon goed. In haar verdere schoolcarriere heeft ze echt haar best moeten doen.(kwam ook door haar dyscalculie) Ik weet niet of langer kleuteren voordelen/nadelen heeft. Alle okt-dec kinderen in haar klas (5 stuks) gaan naar vmbot en alle vroege leerlingen(4 stuks) die dus eerder doorgestroomd zijn, gaan allemaal naar havo of vwo. Weet niet of daar een wetenschappelijke verklaring voor is??? Mijn neefje die van oktober is en die dus ook maar kort gekleuterd heeft blijft dit jaar zitten op vmbo-t. Hij is nog te speels en het lukt hem gewoon niet. ZOu dit anders zijn geweest als hij "lekker" lang gekleuterd had???
Het blijft een moeilijke materie maar eigenlijk moet een school zich aan de regels houden en alles laten doorstromen. Dan kreeg men ook niet elke keer de discussies over kleuterverlengen, startkwalificatie etc. ALs het mis blijkt te gaan kan een kind beter blijven zitten in de midden of bovenbouw dan in een kleuterklas. Maar dat is mijn mening.


