Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Iemand ervaring met Nieuw onderwijs zoals Agora?

Beste lezers,

Zijn hier ouders die hun kind op vernieuwend basisschool onderwijs zoals bijv Agora hebben zitten? Ik hoor enthousiaste verhalen van een vriendin van wie haar verlegen zoon daar erg is opgebloeid. Maar graag hoor ik nog meer ervaringsverhalen. 

Onze zoon van 9 jaar (groep 6) komt prima mee op zijn traditionele school, maar de sfeer onderling is vaak niet goed. En we staan niet achter het Snappet-werk (=schoolwerk op tablet). Hij heeft weinig echte vrienden, maar houdt zich wel staande. Hij is erg onzeker en negatief over zichzelf. Hij vindt school vrij saai. 
En regelmatig komt de vraag: overstappen voor de laatste twee jaren of niet? Krijgt hij daar meer aansluiting? Verbetert daar zijn zelfvertrouwen? De betreffende school heeft kleine klassen, geen snappet en werkt met challenges/missies en projecten. Wel moeten de kinderen onder begeleiding zelf doelen bedenken en daar elke middag aan gaan werken. Er is veel aandacht voor het leren ontdekken wie je bent, wat je wil en waar je goed in bent. Ook veel aandacht voor de omgang met elkaar.

Nu de vragen:
Leren de kinderen net zoveel als op traditioneel onderwijs?
Kunnen de kinderen de vrijheid aan en echt meedenken over wat ze willen leren? En is dit bedachte doel dan ook echt nuttig? Is er wel structuur of is het een chaos?

Ik hoor graag positieve en negatieve ervaringen.


bedankt!

Ik ken wel een aantal kinderen die op Agora onderwijs zitten. Dat is wel een middelbare school, wist niet dat er ook basisscholen van waren. Die kinderen vinden het heel fijn, maar het is zeker niet voor alle kinderen passend. Je kind moet goed in staat zijn tot zelfstandig werken en ook intrinsiek interesses hebben, dingen willen weten, want je moet dus zelf je challenges bedenken. Ze hebben geen vakken, geen klassen en geen toetsen. Wel elke dag vaste tijden waarop ze op school zijn en geacht worden aan hun challenges te werken. Docenten heten coaches. Ze hebben wel een soort mentorgroepje waarmee ze elke dag samen beginnen en bespreken waar ze mee bezig zijn. Er wordt wel in de gaten gehouden dat er wat gedaan wordt. Als ze voor hun challenge bepaalde uitleg nodig hebben van een vakdocent kunnen ze daar een afspraak mee maken en krijgen ze die uitleg. Maar dan wel dat stukje uitleg dat nodig is voor de specifieke challenge. Ze krijgen ook de vrijheid om onder schooltijd buiten de schoolomgeving dingen te onderzoeken, bijvoorbeeld een dagje meelopen bij een bedrijf of winkel. Er is dus geen gemeenschappelijke kennisbasis onder alle leerlingen en in de bovenbouw moeten ze wel een vakkenpakket kiezen om eindexamen te doen. Terwijl ze daarvoor nooit 'vakken' hebben gehad en dat lijkt me lastig om dan te kunnen kiezen. Ben je er goed in? Vind je een vak leuk? Van de eerste eindexamenlichting op die school was toen slechts tweederde geslaagd (landelijk gemiddelde is 90%). Die leerlingen moesten in het laatste jaar vooral heel veel leerstof uit boeken stampen, wat ze totaal niet gewend waren. Maar je moet als school wel PTA's afnemen conform bepaalde eisen en er zijn eindtermen voor het centraal examen waar leerlingen aan moeten voldoen.
Als je wil weten of zo'n school bij jouw zoon past zou ik een keer een afspraak maken voor een gesprek om te kijken wat ze te bieden hebben en in hoeverre dat passend is bij jullie kind en bij jullie wensen. Eventueel ook kijken of hij een dagje mee kan lopen. 

Rocky34

Rocky34

30-05-2021 om 10:13 Topicstarter

Dank je. Inderdaad punten om over na te denken.

Weet iemand ook wat de kinderen na deze middelbare school gaan doen? Is bijvoorbeeld universiteit of HBO wel mogelijk? Is er wel aansluiting met vervolgonderwijs? Ben nieuwsgierig of deze leerlingen bijv sneller naar een creatieve/culturele/sociale opleiding zullen gaan ipv naar management, accountant, medische opleidingen. Overigens geen oordeel he! Beide takken van onderwijs zijn goed natuurlijk. 

Als je in jouw vakken examen hebt gedaan en je hebt er genoeg dan krijg je natuurljjk een havo- of vwo-diploma en dan kun je studeren wat je wil. 

Mijn ervaring met studenten in creatieve, kunstzinnige, zorg- of sociale beroepen: als je het in je hebt en je weet wat je wil komt het er vanzelf wel uit. Of je nou op een klassiek categoriaal gymnasium, een vmbo-lwoo-school of een democratische of alternatieve school zit. 

Ze doen inderdaad gewoon de normale examens en krijgen ook een normaal diploma en kunnen daarmee naar een vervolgopleiding.
Wel kiezen relatief veel leerlingen ervoor om gespreid examen te doen (dus verspreid over twee jaar) zodat er ook nog tijd is voor het verder ontwikkelen van de eigen interesses.
Als je hiervoor zou kiezen voor groep 7 en 8 als dat bestaat, betekent dat niet automatisch dat je ook voor een middelbare school met dit type onderwijs moet kiezen.
De middelbare agora school hier in de omgeving heeft tegenwoordig wel een wat strenger aannamebeleid. Ze nemen alleen nog brugklassers aan en kinderen waarvan al een broer of zus op school zit omdat ze merkten dat er relatief veel kinderen in de latere jaren instroomden die uitvielen op andere middelbare scholen. Bijvoorbeeld doordat ze geen reet uitvoerden en voor wie dit type onderwijs met veel minder structuur en veel zelfstandig werken eigenlijk helemaal niet paste. En ze wilden geen 'afvoerputje' worden.

Hier is een vrij nieuw Agora VO waar veel kinderen na een jaar zijn vertrokken. Er is voor hen toch te weinig structuur en ouders moesten bijlessen gaan regelen. 



mag ik vragen welke Agora school dat was?

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

11-11-2021 om 22:26

Er zit gelukkig nog een hoop tussen werken met Snappet en Agora-onderwijs. Kijk bijvoorbeeld eens naar scholen met atelieronderwijs. Wat mij bij Agora tegenstaat: 

  • Op Agora starten we niet bij kennis aanbieden, maar leerlingen creëren zelf kennis vanuit hun eigen unieke vraag

Maar misschien spreekt jou dat juist aan.

Ik vraag me allereerst af voor welk probleem Agora een oplossing is. Toevallig ken ik iemand die op een "Iederwijsschool" zat en het resultaat was dat hij zonder diploma van school naar een mbo-opleiding moest omdat de school een complete chaos bleek te zijn. Terwijl hij met een havo-vwo advies binnen kwam.
Ik vind de beschrijving van Agora nogal zweverig. "Leerlingen creeëren zelf kennis vanuit hun unieke vraag". En dan moeten ze zelf gaan invullen hoe ze aan hun "challenges" gaan werken? Dit klinkt mij als een school waar alleen een bepaald stigma tot zijn recht komt...

Aansluiting hoger onderwijs: lijkt me geen punt als je gewoon een geldig diploma hebt. Je doet toch altijd een CE?

Rit

Rit

12-06-2022 om 13:00

Mijn ervaring met Agora is dat het een hoop gebakken lucht verkoopt en leerlingen totaal niet voorbereidt op de ‘grotemensensamenleving’. Het is alsof je je kind in het diepe gooit en verwacht dat het gaat zwemmen, zonder daarin begeleid te worden. Zonder feedback en regelmaat wordt leren heel lastig. Pubers kunnen er amper lezen, schrijven en rekenen op het moment dat ze examen gaan doen, en tussendoor zijn er geen toetsmomenten dus men heeft geen flauw idee wat het niveau ongeveer is. Echt schandalig dat zoiets met gemeenschapsgeld bekostigd wordt en überhaupt bestaat!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.