Tippylee
07-03-2011 om 21:44
Iemand een kind in technasium op havo niveau?
Graag zou ik ervaringen willen hebben over het niveau. Is het zwaar voor iemand die nét havo-advies heeft? Of is het goed te doen?
Ons kind is een gemiddelde leerling, had een voorlopige cito-score van 538 en een eindscore van 544. Nu zegt die score natuurlijk niet alles. Maar in theorie zou hij het aan moeten kunnen, maar in de praktijk??? Het is geen leerling die alles snel oppikt, na 2 of 3 keer uitleg snap hij het meestal wel.
Wij staan voor de keuze om hem , óf mavo-havo brugklas te laten doen, óf havo-technasium. Nu heb ik me laten vertellen dat havo-technasium eigenlijk een beetje havo-vwo niveau is. Als dit zo is, dan vervalt die optie omdat vwo te hoog is voor hem.
Wie kan me iets meer vertellen?
Tippylee
rodebeuk
07-03-2011 om 21:51
Euh...
Even los van wat je exact precies met gemiddeld bedoelt: volgens mij haalt niet 50% van de kinderen een citoscore boven de 544?
Oftewel wat bedoel je met 'gemiddeld'.
Normale kinderen bestaan allang niet meer, misschien dat je daarop doelt? Die leven alleen nog in reservaten.
Niet bedoeld als flauwe grap, het gaat me erom waarom je je zoon op deze manier inschat, wat je daar precies mee bedoelt.
cqcq
07-03-2011 om 22:14
1 puntje meer
En dan was het een vwo advies. Lijkt me dus met een dergelijke eindscore prima te doen. (en beter op zijn plaats dan een brugklas havo/mavo). Verder is wellicht gezien de snelle groei tussen groep 7 en groep 8 (nu een veel hogere score) juist aan te bevelen om het nog hoger op te zoeken, en te kiezen voor een brugklas havo/vwo. Zet de groei op dezelfde voet voort dan past hij daar prima.
Tippylee
07-03-2011 om 22:19
Ik wil niks afdoen
aan de mooie ciro-score, alleen dat is toch een moment opname, hij heeft die eindtoets echt heel goed gemaakt, alleen vanaf groep 5 is er een wisselend beeld te zien in zijn entreetoetsen, vandaar dat ik bedoel dat hij een gemiddelde leerling is. Hij is geen hoogvlieger, maar zit ook niet onder het gemiddelde, er precies tussenin.
Maar goed, dat was mijn vraag niet, ik wil graag weten wat het niveau in de praktijk is op een havo-technasium.
Tippylee
Elisa Gemani
07-03-2011 om 23:23
Technasium
Er is niet zo heel veel verschil tussen een Havo-Technasium en een Havo/Vwo-technasium. Havo- en VWO leerlingen krijgen nagenoeg dezelfde leerstof. Bij het Vwo gaan ze alleen vaak dieper op de stof in en/of gaan sneller door de stof heen. Toetsen worden ook net iets zwaarder becijferd.
Technasium is vooral het doen van praktijk, het toepassen van de theorie, creatief zijn en samenwerken. Als jouw zoon interesse heeft in beta en techniek kan hij met zijn CITO-score echt wel brugklas Technasium Havo/Vwo aan. Je kan nu nog niet zeggen dat Vwo te hoog gegrepen zou zijn; zeker niet met zijn volwaardige Havo/Vwo score.
Tippylee
08-03-2011 om 07:29
Het advies
van school is mavo/havo en twijfelachtig havo.
Dit, omdat hij nogal een dieseltje is, hij heeft een lange aanloop nodig om de stof in zich op te nemen.
Hij heeft wel een super mooie cito-score gehaald, maar daar kijken ze niet alleen naar.
Ik vind het moeilijk, aan 1 kant denk ik dat ze gelijk hebben, dat het beter is voor hem om niet meteen te hoog in te stappen, aan de andere kant zal hij het misschien wel aankunnen.
Na de brugklas zou hij dan alsnog naar havo technasium kunnen gaan lijkt me.
Ik vind het lastig.
Tippylee
Coco
08-03-2011 om 07:44
Tippylee
"Dit, omdat hij nogal een dieseltje is, hij heeft een lange aanloop nodig om de stof in zich op te nemen".
Als een dieseltje eenmaal op stoom is gaat hij pas lekker lopen. Dan kan hij maar beter vast op het goede spoor zitten, al die wissels remmen hem alleen maar onnodig af. Havo/VWO dus!
cqcq
08-03-2011 om 07:51
Opstromen/afstromen
Eenmaal op de middelbare school is afstromen veel gemakkelijker dan opstromen. Blijkbaar past je zoon zich snel aan aan het gemiddelde van de klas. Ik zou inzetten op het technasium, zeker als je zoon zich daardoor gemotiveerd voelt. Gaat het niet, dan kan hij alsnog afstromen.
Primavera
08-03-2011 om 08:31
Havo-tecnasium
Tippylee, je zoon heeft een hoge HAVO-score en wellicht kan hij prima VWO aan. De wisselende uitslagen op de basisschool kunnen namelijk ook gewoon te verklaren zijn dat zijn dieselmotortje nog niet helemaal op gang was.
Het probleem met leerlingen die niet gelijk laten zien wat ze kunnen is dat ze op welk niveau je ook plaatst, de kans groot is dat ze door het schoolse systeem afstromen omdat het gemiddelde niet hoog genoeg is. Schrijf je je zoon op HAVO-Technasium in, dan komt hij in dat geval op HAVO terecht. Schrijf je hem op MAVO-HAVO in dan is de kans er ook dat hij op MAVO terecht komt, wat uiteindelijk een langere leerweg is, omdat het geen startkwalificatie geeft.
Als je hem in een MAVO-HAVO brugklas laat beginnen is het een illusie dat hij met de achterstand die hij daar oploopt vervolgens in de tweede alsnog naar havo-technasium zal kunnen. Dat gebeurd alleen met leerlingen die op een één of andere reden helemaal verkeerd ingeschat waren en ook nog het karakter hebben dat ze gelijk laten zien wat ze kunnen, iets wat niet makkelijk is met alle veranderingen die erbij komen in de overstap van basisschool naar middelbare school. En zelfs voor hen wordt zo'n tweede jaar behoorlijk zwaar. Laag inzetten is letterlijk kansen weggooien.
Groeten Primavera
Yura
08-03-2011 om 08:32
Ook 544
Mijn zoon had vorig jaar ook 544. Hij zit nu in de havo-vwo brugklas en hoort nu bij de beteren van zijn klas, hij heeft nu met het tweede rapport voorlopig vwo-advies gekregen. Zijn citoscores door de jaren heen waren ook lasig te interpreteren, rekenen altijd A, begrijpend lezen meestal een B, spelling altijd een C. Spelling had hij alleen bij de laatste cito LVS groep 8 een B, dit doordat we hem extern bijles hadden gegeven. Volgens mij maakt het dus ook erg uit op welke onderdelen hij welke scores haalde door de jaren heen. Heel veel kinderen scoren slecht op spelling, maar dan zijn het juist technasiumkinderen lijkt mij, dikwijls liggen deze scores ook aan de kwaliteit van het genoten onderwijs en minder aan het kind, of doordat de basisschool niet doorheeft dat een kind dyslectisch is.
In de brugklas krijgen ze al vrij snel een drempeltoets, dit om te kijken welke achterstanden er zijn en of er kinderen zijn die misschien dyslectisch zijn. Zoon had (naar verwachting) zijn spelling heel slecht gedaan, net als het grootste deel van zijn oude school. Hij moest dus met al zijn vriendjes nog een extra dictee maken, die had hij toen goed genoeg gedaan om dyslctie af te strepen. Ander vriendje mocht wel door naar de volgende ronde en bleek inderdaad dyslectisch. Zoon heeft toen op school wel bijles Nederlands gehad en volgens hem heeft hij daar heel veel van geleerd.
In het geval van jouw zoon zou ik zeker voor havo/vwo gaan.
Tippylee
08-03-2011 om 09:22
Niet alleen de cito-score
We kijken niet alleen naar die laatste cito-score.
Als ik puur naar hem kijk, zie ik dat het een kind is die niet veel inzicht heeft, toch nog veel structuur en begeleiding nodig heeft en dingen niet al te snel begrijpt.
Waarom is de kans groot dat als hij mavo/havo zou doen, hij eerder afstroomt naar mavo? Ik dacht juist dat als hij mavo/havo zou gaan doen,hij het makkelijker aan kan en dat hij eerder op het havo niveau zou zitten en makkelijker kan doorstromen. Ik hoor toch erg veel om me heen dat kinderen die toch, ondanks het schooladvies, havo/vwo zijn gaan doen, eerder afstromen naaar de havo of mavo, omdat ze toch te hoog zijn ngestapt.
By the way, vanmorgen gaf hij aan dat hij toch liever niet naar het technasium wil (?) waarom moet ik hem nog vragen want hij was laat voor school en moest dus weg.
Tippylee
Tippylee
08-03-2011 om 09:23
Nog even
Ik wil hem niet onderschatten, maar ook niet overschatten!
Als er nu gewoon een 'normale'havo brugklas was, dan was het duidelijk, maar helaas met die combinatieklassen wordt het alleen maar moeilijker voor kinderen zoals hij, tenminste dat vind ik.
Tippylee
Nikus
08-03-2011 om 09:42
Persoonlijk
zou ik kiezen voor havo/vwo.
Afstromen kan altijd nog. Wat betreft het Technasium, dat is alleen leuk als je goed bent in de bèta vakken. Laat je goed informeren op de school zelf en kijk naar je kind. Hij moet de opleiding doen en voorop staat geluk.
Tippylee
08-03-2011 om 10:16
de voorlopige cito-score gebaseerd op de entreetoets van groep 7 was 538.
We zien wel dat de cito's vanaf groep 3 t/m groep 7 op het 1e rapport vaak C's zijn voor rekenen, spelling en begrijpend lezen, en het 2e rapport heeft hij het opgehaald naar een B.
entreetoets groep 6 aantal opgaven 415/ percentage goed 77/ percentiel 68.
Van groep 7 heb ik het niet, behalve dan die voorlopige cito uitslag op basis van de entreetoets van groep 7.
Tippylee
Primavera
08-03-2011 om 11:20
Afstromen en opstromen
Tippylee:"Waarom is de kans groot dat als hij mavo/havo zou doen, hij eerder afstroomt naar mavo? Ik dacht juist dat als hij mavo/havo zou gaan doen,hij het makkelijker aan kan en dat hij eerder op het havo niveau zou zitten en makkelijker kan doorstromen. Ik hoor toch erg veel om me heen dat kinderen die toch, ondanks het schooladvies, havo/vwo zijn gaan doen, eerder afstromen naaar de havo of mavo, omdat ze toch te hoog zijn ingestapt. "
Omdat op een lager niveau les krijgen niet automatisch inhoudt dat de scores dan hoger worden. Het is over het algemeen veel makkelijker om voldoende te scoren op een hoger niveau en zo op HAVO te blijven in plaats van hoog te moeten scoren om naar HAVO op te kunnen stromen.
MAVO/HAVO brugklassen blijken vooral nuttig te zijn voor kinderen die MAVO-advies krijgen, terwijl ze misschien hoger kunnen, niet voor HAVO-kinderen die misschien naar VWO kunnen. Die hebben het meeste baat bij een havo/vwo klas.
Statistisch gezien stromen kinderen die ondanks het advies in een havo/vwo klas zitten niet eerder af naar mavo dan de kinderen die in een mavo/havo klas zitten. Voor de laatste wordt echter mavo als normaal volgens verwachting gezien en dus vormt dat geen nieuws waar je over hoort. Uit onderzoek komt juist dat in landen, zoals Nederland, waar vrij vroeg geselecteerd wordt op type onderwijs je het beste kunt inzetten op je hoogst mogelijke niveau in een vrij homogene brugklas. Basisscholen adviseren de laatste jaren over het algemeen eerder te laag dan te hoog.
Als ik deze link (http://www.onderwijsconsument.nl/ouders/sleutelwoorden.artikel.php?aid=349&tid=1%2C65) bekijk zit je zoon met scores tussen de 538 en 544 juist helemaal op zijn plek in een HAVO/VWO klas.
Heb een beetje vertrouwen in het kunnen van je zoon. Behalve talent en basisschool speelt ook het vertrouwen van de ouders in de capaciteiten van het kind mee in welk onderwijs het aankan.
Groeten Primavera
Kobalt
08-03-2011 om 11:33
Behoefte aan structuur
Ik vind eigenlijk dat de behoefte aan structuur die een kind heeft, niet zoveel moet zeggen over het schooladvies.
Onze dochter is een enorme vwo-er, echt ruim in de cijfers, maar had tot diep in het tweede jaar, heel erg nodig dat ik hielp haar eraan te herinneren dat ze gym heeft op maandag.
Inmiddels regelt ze haar spullen wel zelf, maar nog steeds moet ik haar bijna dagelijks aan herinneren dat ze huiswerk moet maken, de konijntjes moet voeren en op moet staan. Dat is geen onwil, dat wijst niet op een gebrek aan zelfstandigheid, of inzicht, maar is puur een kwestie van verstrooidheid en vergeetachtigheid.
Als jouw zoon een diesel is, die eerst op stoom moet komen, zou het zomaar kunnen, dat hij een heel lange adem heeft, en dus eigenlijk veel slimmer is, dan je dacht. Dan kun je hem helpen door zijn huiswerk te structureren. En dan zou hij weleens prima op zijn plek kunnen zitten op een HAVO.
Primavera heeft heel erg gelijk, afstromen is veel makkelijker dan opstromen. Ik zou dus zo hoog mogelijk inzetten.
Kobalt
08-03-2011 om 13:33
Psies nikus
Als je alle pubers die structuur nodig hebben op een lager schooltype plaatst, blijven er weinig vwo-ers meer over.
Nikus
08-03-2011 om 13:45
Kobalt
Ik ben het eens met je. De vaardigheden van je kind vallen en staan ook met de school en het beleid van de school. Onze zoon is net naar een andere school overgestapt en ervaart een wereld van verschil qua rust en structuur.
josephine*
08-03-2011 om 17:44
Iemand een kind op het technasium?
Om even terug te komen op de oorspronkelijke vraag; heeft er iemand ervaring met een kind op het Technasium? Ik ben heel benieuwd!
Ik ben naar een open dag geweest en ik (en mijn kind) vonden het echt super leuk, maar de vraag is natuurlijk of het in werkelijkheid zo inspirerend en leuk is als het op de open dag gebracht wordt.
Terpi
08-03-2011 om 22:08
Sja
Ik ben duidelijk de enige die er anders over denkt
Als je als ouder het gevoel hebt dat je kind een HAVO leerling is en de school denkt dat ook... wat zal je dan je kind op VWO niveau zetten met alle teleurstelling en overvraagd worden van dien? Als je die cito score zou weglaten zegt Tippylee eigenlijk gewoon dat het een HAVO leerling is. Zelf heb ik een kind op HAVO/VWO Technasium zitten en ik heb me verbijsterd over de snelheid waarmee het gaat in die brugklas. Er worden onderwerpen behandeld die ik zelf pas op 3 HAVO kreeg (in het stenen tijdperk dan wel he) en een half weekje ziek zijn betekent een forse achterstand. Als Tippylee aangeeft dat haar kind langzaam zaken oppikt en soms twee of drie keer dezelfde uitleg nodig heeft zit het kind volgens mij niet op zijn plek op een HAVO/VWO brugklas. Mijn zoon moet het echt in 1 keer snappen want de les erna zijn ze al een hoofdstuk verder als het ware.
Tirza G.
08-03-2011 om 23:35
Josephine*
Niet zelf, maar wel dichtbij. Wat wil je weten? Open dagen maken het mooier dan het is hoor
Tirza
ijsvogeltje
09-03-2011 om 08:23
Werken voor een voldoende
"Ik dacht juist dat als hij mavo/havo zou gaan doen,hij het makkelijker aan kan en dat hij eerder op het havo niveau zou zitten en makkelijker kan doorstromen."
De meeste pubers halen niet van nature het maximale uit zichzelf. Ze leren geen repetities totdat ze alles perfect kennen, maar stoppen als ze het gevoel hebben dat het 'wel oké' is. In een mavo/havo-brugklas heb je sneller een 6 of 7 binnen dan in een havo/vwo-brugklas. En met die 6 of 7 kan zowel kind als leerkracht tevreden zijn: 'typisch mavo-kind'. De lat ligt gewoon lager. Je moet als puber wel heel gedreven zijn om voor die 7'ens 8'en te gaan (die je nodig hebt voor havo). Kind dat wel voor die 8'en gaat, kan ook nog wel eens 'de uitslover van de klas' zijn; een positie die niet iedere puber ambieert
.
Ik ben dus ook geneigd hoog in te zetten. Mijn oudste zit op een zelfstandig gymnasium (2e klas). Kinderen met 543 + havo/vwo-advies van de leerkracht worden onvoorwaardelijk toegelaten op deze school. Toch doet deze school het zéér goed in alle beoordelingen/lijstjes: weinig uitvallers, hoge eindcijfers. Naast de kwaliteiten en motivatie van je kind, is ook de kwaliteit van het onderwijs erg belangrijk voor de uiteindelijke prestaties.
Tineke
09-03-2011 om 08:37
Ja, ik
Bij mijn kinderen zitten havo/vwo de eerste twee jaar bijelkaar, er wordt op vwo-niveau lesgegeven, maar de havisten krijgen andere toetsen. O&O is voor iedereen hetzelfde. Er is een vaste les 'vaardigheidstraining' per week, ze leren dan o.a. met computers omgaan, bijv. excel, powerpoint, maar ook programma's als sketch-up.
Er zijn in het eerste jaar maar drie O&O projecten, ieder project duurt 8 weken, een flink aantal lesuren per week, die van andere lessen afgaan. Het vak techniek wordt volledig vervangen door O&O, maar ook bijv. lessen engels en biologie worden vervangen door O&O. Dat betekent voor een vak als engels meer zelfstandig werken, het huiswerk voor het vak blijft hetzelfde, maar er zijn dus minder uren, minder uitleg. Dit is wel een verzwaring van het gewone programma.
De O&O projecten worden wel als heel leuk ervaren, maar beslist niet als makkelijk, maar dat komt vooral door het sociale aspect. Ze moeten heel actief samenwerken, en dat is weleens lastig. Ook krijgen ze na afloop een aantal punten die ze zelf moeten verdelen naar inzet en motivatie. Je geeft elkaar dus een cijfer. Dat leidt dus tot ruzies en tranen.
Mijn dochters hadden er na een jaar meer dan genoeg van, mijn zoon zie ik het wel voortzetten, hij vindt het echt interessant.
Wat betreft Open Dag-info, ja, ik vond het wel kloppen met de werkelijkheid, maar je eigen gevoel daarover kan wat minder kloppen. er werd bijv. gezegd dat het samenwerken lastig kan zijn voor bruggers. Och, dacht ik toen, dat zal wel loslopen. Nou, dat viel zwaar tegen. Toch had school dat al wel voorspeld. En dat gedoe staat de lol wel in de weg, maar zeer leerzaam is het wel. De inhoud van de projecten is beslist zo leuk als wordt verteld op de Open Dagen.
Nikus
09-03-2011 om 08:51
Ik sluit me aan bij kaatje
Hier heeft zoon een periode van 8 weken O&O gehad, hij had inderdaad moeite met het teamwork. Er wordt een groot apèl gedaan op zelfstandig werken in teamverband. Sketch-up vind hij helemaal te gek en werkt daar voor de lol nu thuis mee.
kaatje43
09-03-2011 om 17:19
Ijsvogeltje/tippylee
Ben ik toch niet helemaal met je een. Juist in de brugklas doen de meeste kinderen toch echt wel hun best. Later wordt het natuurlijk een ander verhaal. Dan gaat vaak de 6jes cultuur overheersen. Mijn zoon was een typisch Havokind wat door schooladvies i.c.m. Cito in een mavo/havo brugklas geplaatst werd. In het begin had hij het moeilijk omdat hij moeite met veranderingen had en ook omdat hij gepest werd.Daardoor haalde hij maar net voldoendes. De tweede helft haalde hij met 2 vingers in zijn neus 8en en 9ens. Ik ben achteraf blij dat hij in een mavo/havo klas geplaatst is, anders had hij ongelooflijk onderuit gegaan.
Ik begrijp de bezorgdheid van Tippylee dan ook best. Maar als ik haar zo hoor zou het mij vreemd lijken als hij cognitief niet mee zou kunnen komen in Havo/Vwo klas.
Tippylee, wat voor schooladvies heeft hij gekregen. Want ik hoor eigenlijk alleen maar jouw eigen twijfels.
Tippylee
09-03-2011 om 18:33
Kaatje43
Het voorlopig schooladvies was lt/havo, nu na de eindcito heeft de leerkracht al tussen neus en lippen door gezegd dat ze bij dit advies blijven. Dinsdag hebben we het vo advies gesprek.
Zijn werkhouding is goed, is altijd zeer geconcentreerd, doet wat hij moet doen, is een 'brave' leerling. Ik begrijp het advies daarom niet zo, want zijn rapport cijfers zijn ook goed. Het enige wat ik me kan bedenken is dat ons kind nogal terughoudend en verlegen is, maar hij wordt niet gepest, ligt goed in de groep, heeft genoeg vriendje ( wel selectief hierin), misschien dat ze hierdoor mede bepalen welk advies ze geven??
Tippylee
cqcq
09-03-2011 om 21:28
Hoger niveau niet automatisch meer huiswerk
Ik weet niet precies met wat voor werk je zoon niet zo snel is, maar realiseer je wel dat een lager niveau niet altijd betekent dat er minder huiswerk is. Een lager schoolniveau betekent vaak meer maakwerk, als dat hetgene is waar je zoon lang over doet, kan hij met huiswerk op vmbo-t niveau wel eens net zo lang bezig zijn dan met het leerwerk op een hoger niveau.
Vic
09-03-2011 om 22:24
Sini (o.t.)
'Jouw' school vraagt dit jaar een uitgesproken vwo-advies, havo/vwo is niet meer voldoende. Mijn dochter heeft zaterdag haar intakegesprek. Spannend ![]()
Tippylee
10-03-2011 om 07:51
Extra toets laten maken
We hebben hem de nio toets laten doen bij het testkabinet. Het resultaat: nio totaal 113, schooltype 7 en intelligentieniveau 105-119. verbaal en symbolisch is nagenoeg hetzelfde.
Ik weet niet zo goed hoe ik deze resultaten moet aflezen, want als ik kijk bij niveau index staat er een 8 bij TL, een 6 bij Havo en en 4 bij VWO en hun advies is havo/vwo?
mmm, ben toch weer in verwarring.
Kan iemand mij deze cijfers uitleggen?
Thanks
Tippylee


