Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoe ver mag je gaan als ouder voor het recht op goed onderwijs voor je kind?

Even kort het verhaal.
Als sinds groep 1 heb ik een meningsverschil met school over het onderwijs voor dochter. Ze is getest 1,5 jaar geleden, haalt net de score voor HB niet maar psycholoog denkt aan faalangst en onderpresteren. School maakt handelingsplan maar dochter moet gewone schoolwerk mee blijven maken. Dochter zegt dat ze zich verveelt, werktempo gaat achteruit, schoolwerk wordt slorig en zit vol fouten, aan extra werk komt ze niet toe. Krijgt van school stempel 'liever lui dan moe' en 'zeer lastig in de omgang'. Op de Cito-toetsen haalt ze wel gewoon hoge A's.
Vorige week didactisch onderzoek laten doen.
Ze haalt respectievelijk resultaten van 52, 60 en 67 punten.
Het bewijs lijkt geleverd.
Maar wat nu? School geeft aan dat ze met 10 jaar naar het VO mag


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wat wil je?

"Ze haalt respectievelijk resultaten van 52, 60 en 67 punten."
Op welke schaal? Wat betekent die uitslag? Hoe oud is ze?
"Maar wat nu? School geeft aan dat ze met 10 jaar naar het VO mag"
Ja, dat mag. Wat had jij liever gezien? Hoe oud is ze? In welke klas zit ze?
Dit probleem "Dochter zegt dat ze zich verveelt, werktempo gaat achteruit, schoolwerk wordt slorig en zit vol fouten, aan extra werk komt ze niet toe. Krijgt van school stempel \'liever lui dan moe\'" zal zich ook in het vo voordoen. Ze zal dat vervelende werk voor een groot deel gewoon moeten doen.
Groet,
Miriam Lavell

Gerry

Gerry

02-11-2009 om 13:43

In plaats van

Klinkt als een school die het principe van compacten en verrijken niet snapt. Verrijken doe je in plaats van het gewone schoolwerk, iemand eerst het gewone - wat te makkelijk is - laten doen heeft geen zin. Is ook heel slecht voor de faalangst en het onderpresteren. Heeft school een plusklas?

Zoek een school die het wel snapt. Of schakel een deskundige in. Deze situatie is slecht voor je kind.

Hoe oud, hoe lang al aan het `knokken´?

Hoi Danni,

Hoe oud is je dochter, en hoe lang is deze "strijd" al gaande ? Hoe lang probeer je al vergeefs dingen te bereiken ?

Onze zoon is door dezelfde aanpak die jij omschrijft en een juf die er totaal niet aan wou (en die ons kind alleen maar erg lastig vond) al zijn motivatie kwijt geraakt. Wij hebben uiteindelijk - toen zijn slimme jongere zus dezelfde problemen begon te krijgen als hij - de ingrijpende beslissing genomen om van school te wisselen. Dat is erg goed uitgepakt, zowel dochter als zoon zit veel beter in zijn vel, maar de werkhouding van zoon blijft af en toe belabberd. Motivatie is veel sneller afgebroken dan weer opgebouwd.....

Als je al jaren bezig bent en je ziet voorlopig nog geen verandering in zicht, dan is een schoolwissel - hoe ingrijpend ook - misschien wel een goeie optie.

Martine

Danni

Danni

02-11-2009 om 15:10 Topicstarter

Wat ik wil...

"Ze haalt respectievelijk resultaten van 52, 60 en 67 punten."

Op welke schaal? Wat betekent die uitslag? Hoe oud is ze?

Er is uitgegaan van een DLE van 43, dochter is 9 en zit in groep 7. De uitslag betekent dat ze voor wat betreft de vakken waar zij 60 punten of meer op behaalde klaar is met het basisschool aanbod.

"Maar wat nu? School geeft aan dat ze met 10 jaar naar het VO mag"

Ja, dat mag. Wat had jij liever gezien? Hoe oud is ze? In welke klas zit ze?

Ik heb eerlijk gezegd liever niet dat ze al met 10 jaar naar het VO gaat. Ze wil het bovendien zelf ook niet.
Wat ik liever zie is dat school zo snel mogelijk gaat compacten en verrijken en haar verder op een eigen programma zet.
Als dat om wat voor reden dan ook niet kan dan wil ik kijken wat de mogelijkheden zijn voor een plusklas op een andere school. (heb al een aanbod liggen)
Overigens wel 1 die tijdens de reguliere lestijden plaatsvindt.

Dit probleem "Dochter zegt dat ze zich verveelt, werktempo gaat achteruit, schoolwerk wordt slorig en zit vol fouten, aan extra werk komt ze niet toe. Krijgt van school stempel \\'liever lui dan moe\\'" zal zich ook in het vo voordoen. Ze zal dat vervelende werk voor een groot deel gewoon moeten doen.

Ik ben dat niet helemaal met je eens. Er zijn zat mogelijkheden/materialen om een kind 'ander' werk te laten doen en het niet eindeloos te laten herhalen wat het allang kan.
Mijn kind wordt daar doodongelukkig van maar vooral ook erg opstandig en hyper. Daar hebben we thuis last van maar op school nog veel meer en dat moet ik keer op keer komen verdedigen, ik ben dat zat. Ga als school zelf eens iets doen, stuur me niet elke keer van het kastje naar de muur. De argumenten van school zoals: ze werkt zo traag, maakt ook nog fouten, vertoont storend gedrag in de klas, komen me ondertussen mijn keel uit.
Mijn kind zit zich praktisch de hele dag stierlijk te vervelen, stoort alles en iedereen maar is wel in staat hoge A's te scoren....dat zegt toch wat?
Weet je, ik baal er gewoon van dat ik al jaren aandring op didactisch onderzoek en dat dat gewoon stelselmatig geweigert is. Nu heb ik uiteindelijk na de IQ-test ook dat zelf laten doen en wederom is mijn vermoeden bevestigt.
Mag ik nu eisen dat school ook iets gaat doen?

Don't shoot the messenger

Danni:"Mag ik nu eisen dat school ook iets gaat doen? "
Nee. En zeker niet met een beroep op het recht op onderwijs. Ten eerste omdat dat recht niet in Nederlandse wetgeving is gevat en scholen daardoor niet verplicht zijn dat recht invulling te geven. Ten tweede omdat het recht dat wel geldt (verdragsrecht) niet specifiek genoeg is. Je kind zit op school, mag naar school en het is gratis. Daarmee voldoet het aan wat het verdragsrecht voorschrijft.
Danni:"De uitslag betekent dat ze voor wat betreft de vakken waar zij 60 punten of meer op behaalde klaar is met het basisschool aanbod."
Oh dat. Het probleem is dat jouw dochter niet de enige zal zijn.
Danni:"Wat ik liever zie is dat school zo snel mogelijk gaat compacten en verrijken en haar verder op een eigen programma zet."
Twee problemen. Voorzover er scholen zijn die dat aanbieden, is het nog maar de vraag of de uitvoering ervan even slim en doeltreffend is. Volgende probleem: als je al een school vindt die dat doeltreffend doet, dan loop je uiteindelijk, vanaf groep 6 zo'n beetje, er onvermijdelijk tegenaan dat de leerling de basisschoolstof ontstijgt. Basisscholen kunnen daar alleen bij uitzondering iets mee en dat hangt dan vooral van de leerkracht af.
Mijn zoon mocht donald duckjes lezen in groep 8. Dat bleek een adequate oplossing.
Danni:"Er zijn zat mogelijkheden/materialen om een kind \'ander\' werk te laten doen en het niet eindeloos te laten herhalen wat het allang kan."
Dat is de kwestie niet. De vraag is of scholen/leerkrachten daar ook wat mee doen, of ze het goed doen en of ze het moeten. Op dat laatste is het antwoord botweg 'nee'. Dat betekent dat je altijd een back-up plan moet hebben. Iets wat je zelf kunt doen. Daar hoort onvermijdelijk bij dat kind op zijn minst een beetje om leert gaan met dat vervelende werk al onvermijdelijk ding om te doen. Al is het maar om een periode te overbruggen.
Van school wisselen vind ik trouwens wel een positieve stap. Niet eens omdat een volgende school het veel beter zal doen, maar omdat zo'n stap het kind de kans geeft om opnieuw te beginnen. Dat helpt.
Groet,
Miriam Lavell

Danni

Danni

02-11-2009 om 16:14 Topicstarter

Gerry

School heeft geen plusklas en verrijken en compacten kennen ze (nog) niet. Er is wel wat geprobeerd maar het 'gewone' schoolwerk moest zowiezo gemaakt worden en eigenlijk was het extra werk meer van hetzelfde. Werkte zeer demotiverend kan ik je vertellen.
Het didactisch onderzoek is gedaan bij HIQ, ik heb Mevr. L.v.T. gevraagd mij verder te adviseren. Er is eventueel ook een mogelijkheid om bij haar de plusklas te gaan doen.
Ik wacht nog even haar verslag af en ga dan met school in overleg om te kijken wat zij nog kunnen betekenen. Een andere school is wat mij betreft alleen een optie als zij echt niets kunnen doen. Dochter wil zo graag haar laatste jaar met deze klasgenoten doen.

Danni

Danni

02-11-2009 om 16:26 Topicstarter

Martine

Mijn dochter is 9 en eigenlijk speelt dit al sinds groep 1.
Het verdwijnen van de motivatie speelt bij ons ook een grote rol. Het is erg lastig om dochter nog 'warm' te krijgen voor iets. Moet wel zeggen dat zij op de dag van het didactisch onderzoek helemaal opleefde. Ze heeft heerlijk geconcentreerd zitten werken en er was van een traag werktempo totaal geen sprake. Ze had van te voren te horen gekregen dat het ongeveer 5 uur zou duren maar dat ze ook nog een dagje extra mocht terugkomen als ze meer tijd nodig had. Nou daar lag dus gelijk al een uitdaging, ze heeft het in 3 uur gedaan.

Gaat niet samen

Danni "Dochter wil zo graag haar laatste jaar met deze klasgenoten doen. "
Dat snap ik niet. Of het is doffe demotiverende ellende op school (en reken maar dat ik weet hoe dat er uitziet), of het is niet zo leuk, maar beslist dragelijk en om de klasgenoten eigenlijk best wel gezellig.
Wat is het nou?
Danni:"Het didactisch onderzoek is gedaan bij HIQ"
Eh.. oke. De laatste keer dat ik op het HIQ forum keek, hing daar inderdaad een wat onrealistisch sfeertje over de wondere wereld van hb mogelijkheden.
Blijf vooral realistisch. Daar heb je het meeste aan. Bereid je dochter voor op voortgezet onderwijs waar ze al het gewone werk gewoon moet doen en als ze goed is ook extra werk mag doen. Niks verrijken of verdiepen in de gewone tijd. Gewoon woordjes leren, suffe lesjes maken, hoogdravende teksten over zaken die ze allang weet en bij godsgratie, als de leerkracht dat wil, hooguit geen gezeur als je je huiswerk niet hebt gemaakt zolang ze negens blijft halen.
Groet,
Miriam Lavell

Danni

Danni

02-11-2009 om 21:57 Topicstarter

Shocking miriam

Miriam: Nee. En zeker niet met een beroep op het recht op onderwijs. Ten eerste omdat dat recht niet in Nederlandse wetgeving is gevat en scholen daardoor niet verplicht zijn dat recht invulling te geven. Ten tweede omdat het recht dat wel geldt (verdragsrecht) niet specifiek genoeg is. Je kind zit op school, mag naar school en het is gratis. Daarmee voldoet het aan wat het verdragsrecht voorschrijft.

Uhm...mijn kind 'mag' naar school? Ik meen dat dat 'moet' naar school is, we hebben hier tenslotte leerplicht? Hoe kan het zijn dat een kind verplicht naar school moet maar dat school niet verplicht is 'passend' onderwijs te leveren?
Ik vind dat nogal shocking.

Miriam: Oh dat. Het probleem is dat jouw dochter niet de enige zal zijn.

Dat is absoluut de realiteit en juist daarom verwachtte ik dat school daarop in kon spelen. Ze is toch zeker niet de eerste en ook niet de laatste.

Miriam: Mijn zoon mocht donald duckjes lezen in groep 8. Dat bleek een adequate oplossing.

Dat meen je toch niet? Wat vond jij daar zelf van? Heb je je daar gewoon bij neergelegd?
Hoe is dat verder gegaan op het VO?

Miriam: Dat snap ik niet. Of het is doffe demotiverende ellende op school (en reken maar dat ik weet hoe dat er uitziet), of het is niet zo leuk, maar beslist dragelijk en om de klasgenoten eigenlijk best wel gezellig.

Wat is het nou?

Het is doffe demotiverende ellende op school. Dat is een feit. Ze doet het saaie schoolwerk enkel omdat ze geen gelazer wil met de leraar. Dat dochter er graag wil blijven is omdat ze bang is dat ze op een nieuwe school geen vriendinnen zal hebben. Ze heeft erg haar best moeten doen om vriendschappen te sluiten op deze school. Ik denk zelf dat ze sneller vriendschappen zal sluiten als ze op een school zit waar ze met 'gelijken' in de klas zit en heb haar dat ook geprobeerd uit te leggen. Dat wil er echter bij haar nog niet in.

Miriam: Eh.. oke. De laatste keer dat ik op het HIQ forum keek, hing daar inderdaad een wat onrealistisch sfeertje over de wondere wereld van hb mogelijkheden.

Ik ben daar niet bekend mee, heb nog niet op het forum van HIQ gekeken eerlijk gezegd.

Miriam: Blijf vooral realistisch. Daar heb je het meeste aan. Bereid je dochter voor op voortgezet onderwijs waar ze al het gewone werk gewoon moet doen en als ze goed is ook extra werk mag doen. Niks verrijken of verdiepen in de gewone tijd. Gewoon woordjes leren, suffe lesjes maken, hoogdravende teksten over zaken die ze allang weet en bij godsgratie, als de leerkracht dat wil, hooguit geen gezeur als je je huiswerk niet hebt gemaakt zolang ze negens blijft halen.

Nu ik ervaar hoe het op het BO gaat geloof ik best dat dat de realiteit is. Ik ben absoluut geen dromer maar ik hoop op beter.

Tinus_p

Tinus_p

03-11-2009 om 08:52

Negatieve redenen

Danni:
"Het is doffe demotiverende ellende op school. Dat is een feit. Ze doet het saaie schoolwerk enkel omdat ze geen gelazer wil met de leraar. Dat dochter er graag wil blijven is omdat ze bang is dat ze op een nieuwe school geen vriendinnen zal hebben. Ze heeft erg haar best moeten doen om vriendschappen te sluiten op deze school. Ik denk zelf dat ze sneller vriendschappen zal sluiten als ze op een school zit waar ze met \'gelijken\' in de klas zit en heb haar dat ook geprobeerd uit te leggen. Dat wil er echter bij haar nog niet in."
Dit lijkt me idd het kernprobleem; angst voor het onbekende, en een begrijpelijke angst omdat je kind moeite heeft gehad om aansluiting te vinden. Het lijkt me ook effectiever om daar wat aan te doen, dan te proberen de school te veranderen. Nu klinkt het toch een beetje alsof je kind vooral vanwege negatieve redenen op deze school blijft.

Zelf doen

Danni:"Hoe kan het zijn dat een kind verplicht naar school moet maar dat school niet verplicht is 'passend' onderwijs te leveren?"
Dat komt omdat leerplicht in de basis er is om te zorgen dat kinderen worden gevrijwaard van kinderarbeid. Dat doel is met verplicht op school zitten al bereikt. Het tweede doel is dat kinderen dat onderwijs kunnen genieten waarmee ze deel kunnen nemen aan de maatschappij. Dat doel bereik je ook met lessen die tot mbo-2 niveau opleiden. De staten (verdragsrecht) zijn verplicht leerplichtig onderwijs te organiseren dat aan deze eisen voldoet en dat gratis toegankelijk is. Wie dat onderwijs onvoldoende van kwaliteit vindt voor de eigen kinderen, mag zelf beter onderwijs organiseren. Maar dat moet je dan zelf betalen (particuliere school).
Overigens is de leerplicht vooral de plicht van ouders om hun kinderen dit allemaal te gunnen. Je mag ze niet thuis houden en ze te werk stellen.
Danni:"Dat is absoluut de realiteit en juist daarom verwachtte ik dat school daarop in kon spelen. Ze is toch zeker niet de eerste en ook niet de laatste."
Zeker niet. Ik denk dat een kwart van de leerlingen voor het einde van groep 8 al klaar is met het lesniveau van de basisschool. Omgekeerd is er een kwart dat dat niveau niet haalt. Bij elkaar geveegd klopt het weer een beetje en is er geen reden om die andere prioriteit, kinderen tot in het twaalfde levensjaar op de basisschool houden, op de schop te gooien.
Dat is arbitrair, maar zo is het nu eenmaal georganiseerd.
Danni:"Dat meen je toch niet? Wat vond jij daar zelf van? Heb je je daar gewoon bij neergelegd?"
In groep 3 was er een IB-er geweest die vreselijk haar best heeft gedaan om voor zoon eigen onderwijs te maken. Daar is ze twee maanden mee bezig geweest (methodes waren er nog nauwelijks). Het was de bedoeling dat hij er drie maanden mee zou doen, maar hij was in twee weken klaar. Er was niet tegen zijn tempo aan te werken. Op de school waarop hij eerder zat, heb ik de methodes van het CBO geintroduceerd. Zoon heeft lekker geknutseld met nog wat kinderen, maar de resultaten van hun werk werd bruut van de muren gerukt door overige ouders en kinderen die het maar stom vonden. Zijn leerkracht destijds vond het ook maar stom. De leerkracht in groep 8 op die andere school begreep goed dat vooral het gezeur aan de kop moest stoppen. Donald duckjes lezen was voor iedereen het beste alternatief. Leren deed zoon buiten school. Daar had hij geen schoolboeken voor nodig.
Danni:"Hoe is dat verder gegaan op het VO?"
Dat ging redelijk tot in de vierde klas. Toen heb ik hem van die school gehaald en hem het vijfde en zesde jaar in één jaar laten doen (particulier).
Danni:"Dat dochter er graag wil blijven is omdat ze bang is dat ze op een nieuwe school geen vriendinnen zal hebben."
Dan zijn er tenminste nog vriendinnen. Je kunt school beschouwen als een soort kinderopvang waar kind met vriendinnen is en wordt bezig gehouden met onbenulligheden. Leren kan ook buiten school. Vanaf een bepaald niveau gaat het buiten school zelfs beter.
Danni:"Ik denk zelf dat ze sneller vriendschappen zal sluiten als ze op een school zit waar ze met \'gelijken\' in de klas zit en heb haar dat ook geprobeerd uit te leggen."
Er bestaat geen basisschool met gelijken, behalve als je haar naar een Leonardoschool zou doen. Maar je hebt een beetje gelijk: op het vo zou het allemaal best wel eens makkelijker kunnen worden. Ik zou daarom overwegen om haar wel met 10 jaar naar het vo te doen.
Danni:"Dat wil er echter bij haar nog niet in. "
Jij moet een beslissing nemen. Of de omgang met deze school is heel slecht voor haar. Je kunt je zelfs afvragen of het niet van school willen wisselen gewone vriendinnenbinding is of ook faalangst. Je kunt die keus niet aan je dochter overlaten.
Je kunt het ook laten zitten, zoals ik min of meer heb gedaan (hoewel mijn zoon wel van school verhuisd is, maar dat ging niet om meer kunnen leren). Dan geef je je dochter buiten de school de kans om te leren wat ze wil en is het op school gezellig vanwege de vriendinnen.
Danni:"Ik ben daar niet bekend mee, heb nog niet op het forum van HIQ gekeken eerlijk gezegd."
Je draait al even mee. Er is al een onderzoek gedaan. En toch leef je met de illusie dat er iets zou bestaan als het recht op onderwijs dat bij het hoge cognitieve niveau hoort. Dat is je kennelijk ook door HIQ niet tegengesproken. En dat is jammer want zo blijf je vasthouden aan een gedroomde oplossing die niet komt. Je moet het zelf organiseren. Of buiten school (iets waar kind de tanden in kan zetten), of op een andere particuliere school.
Ik krijg de indruk dat je daar haast mee hebt. Je bent al 4 jaar aan het modderen. Het belangrijkste dat er voor jouw dochter te leren is van leren, namelijk dat bij al het leren enige concentratie en saai oefenwerk vereist is en hoe je dat het handigst doet, leert ze niet. Probeer daar iets voor te verzinnen.
Groet,
Miriam Lavell

Hangt ontzettend af van de school

Danni, laat Miriam kletsen, ze weet echt niet waar ze over praat. Er zijn en komen steeds meer scholen die het wel goed doen voor mb/hb leerlingen. Die weten hoe te versnellen, compacten en verrijken. Op www.hiq.nl staat een link naar het hiq forum en daar zijn verschillende draadjes over hoe het kinderen vergaat die tegen soortgelijke problemen als de jouwe aanlopen. Dat is dus wel van ouders die zich niet neerleggen bij Donald Duckjes lezen maar gaan voor passend onderwijs. En dat heel vaak voor elkaar krijgen, hetzij op school zelf, hetzij door een schoolwissel.

Het VO hobbelt inderdaad nog achter het basisonderwijs aan, maar ook daar zijn scholen met mogelijkheden. HB profielscholen zijn helaas lang niet allemaal de naam waardig, maar het veld is ook daar in beweging.

Die beweging komt echter omdat ouders zich niet neerleggen bij scholen die snelle leerlingen aan laten modderen.

Scholen met een goed hb beleid trekken overigens snelle leerlingen aan.

Boter bij de vis

Gerry, je helpt niet echt met je vage beloften. Het zou helpen als je een lijstje van schoolnamen gaf en een concrete opsomming van de oplossingen. Dan weet Danni waar ze moet zoeken.
Lever boter bij de vis.
Groet,
Miriam Lavell

Ongeduldig

Kom op Gerry, je maakt me ongeduldig na zoveel verwijt van jou aan mij. Leg eens uit. Doe een boekje open. Zeg er bovendien bij wie dat passend onderwijs betaalt en wie bepaalt hoe het werkt.
Leestip: http://www.trouw.nl/onderwijs/nieuws/basisonderwijs/article2904914.ece/__rsquo_Rugzakje_rsquo__voor__leerling_met_handicap_verdwijnt_.html
Je kunt hier de laatste vraag uit dit artikel beantwoorden:"Wat hebben ouders nog in te brengen als ze het met de keuze niet eens zijn?"
Dat is dezelfde vraag die Danni heeft.
Groet,
Miriam Lavell

Speurneus

Speurneus

03-11-2009 om 11:08

Vriendinnetje van dochter

Erg positief over onze school ben ik niet, maar dat is om andere redenen, maar ze doen wel eea voor hb kinderen. Vriendinnetje van dochter draait nauwelijks nog mee met het werk dat de klas doet. Ze leert Spaans. Dat is een bewuste keus, want als ze Engels hadden gekozen zou ze zich op het VO weer vervelen. Verder heeft de school een plusklas, waar elk jaar een aantal kinderen naartoe gaat en ook de gemeente heeft een plusklas op een school centraal in de gemeente, waar alle scholen uit de gemeente een aantal kinderen naartoe mogen sturen. Bij ons gaan ze dus meestal eerst een jaar naar de plusklas van school en het jaar daarop die van de gemeente. Overigens is dat niet helemaal de oplossing, want maar 1 dagdeel per week. Maar goed als ze dan in de andere dagdelen wat anders mogen doen is dat ook opgelost. Overigens volgde ik zelf 30 jaar geleden ook al mijn eigen programma. Ik mocht dictees nakijken, extra lezen oefenen met moeilijke lezers en in de zesde klas had ik een wiskunde-boek uit de brugklas.

Hier ook hb-beleid

..en ik ga zeker geen namen en rugnummers noemen want dan ben ik mijn nick kwijt.

Je moet het gewoon omdraaien. Wat wil je van een standaard kind in groep 8? Basiskennis idd, maar ook werkhouding, sociale vaardigheden en wat zelfkennis/zelfreflectie. Oh ja graag ook wat leerstrategieën.

Dit soort doelen vind je in iedere schoolgids terug.

Volgende vraag: hoe bereik je die doelen? Antwoord: voor de middenmoot met het reguliere aanbod, uitvallers boven en onder hebben wat aanpassingen nodig. School heeft beperkt middelen, dus zowel voor materiaal als voor personeel is er schaarste. De boel moet een beetje handig verdeeld worden.

Maar... dat wil niet zeggen dat er per definitie niets gedaan wordt/ kan worden. Compacten en verrijken hoeft tegenwoordig geen zelfbrouwsel van een IB-er te zijn, daar heb je heel simpele middelen voor. Bijvoorbeeld een cd-rom waarop voor alle gangbare rekenmethodes gecompacte leerlijnen zijn uitgeschreven, echt per pagina welke rijtjes wel/niet.

Wat kind dan in de overgebleven tijd doet kan op heel veel manieren worden ingevuld. Liefst iets dat niet geheel vrijblijvend is en dat zorgt voor het bereiken van de doelen leerstrategie/zelfreflectie/samenwerken.

Het kan hoor mensen. Nodig: geduld, beetje geluk, soms nog een zak geld om zelf een orthopedagoog in te schakelen, en nog een beetje meer geduld.

Man en ik hebben zitten rekenen dat voorlopig iedere som die zoon in het kader van compacten mag overslaan ons ongeveer een euro kost. Met een jaar hebben we zo de kosten van de orthopedagoog eruit.

Niet het beste

Speurneus, Danni en Gerry hopen op iets anders. Namelijk op 'passend onderwijs' dat zoveel moet zijn als onderwijs op de basisschool dat helemaal bij het cognitieve ambitieniveau van het kind zou horen. Voor het kind van Danni zou dat feitelijk wel degelijk vo-stof moeten zijn. En dat komt er niet.
Die plusklassen hebben een wat dubieuze ontwikkeling doorgemaakt. In 2007 is er een ouder veroordeeld wegens leerplichtverzuim omdat haar kind een plusklas bezocht. Even is er een echte jacht geweest van leerplichtambtenaren op plusklasbezoekers. Inmiddels wordt het gedoogd, als het maar uit het budget van de basisschool betaald wordt en begeleid wordt door leerkrachten (dus vooral niet een particuliere plusklas). Daarmee is het inhoudelijke niveau vanzelf bijgesteld van 'passend onderwijs' zoals boven beschreven, naar gezellig bezig zijn en even geen stomme lesjes hoeven. Dondald duckjes lezen, maar dan anders.
Dit soort schoolbekostigde bezigheidstherapie is er zolang er geld is. Dat raakt op, zie mijn verwijzing naar dat artikel in Trouw.
Ja, er zijn oplossingen mogelijk, maar die oplossing belooft geen 'passend onderwijs'. Hooguit een leefbare symbiose tussen leerkracht en leerling. Soms lukt dat niet. Omdat de school er geen ruimte voor heeft of omdat de leerkracht er met de pet niet bij kan, of omdat de leerling zich niet kan schikken in wat er wel bedacht is (mijn zoon zou niks hebben aan de oplossing die voor jou bedacht is. Ander kind).
Dan is van school verhuizen een goede oplossing. Om opnieuw te beginnen. In de hoop dat daar een leerkracht is die het wel snapt.
"Ze leert Spaans. Dat is een bewuste keus, want als ze Engels hadden gekozen zou ze zich op het VO weer vervelen."
Was het maar zo simpel dat het kind van het leren van Spaans niets zou leren dat eigenlijk voor het vo bestemd is. Dat is natuurlijk niet zo. Kind heeft al een vreemde taal geleerd en zal daardoor alleen al een enorme voorsprong hebben bij alle andere vreemde talen.
Je kunt die voorsprong niet tegenhouden.
Omgekeerd: Wachten, eisen, 'op je recht staan' totdat de school eindelijk dat gaat geven waar je meent dat je kind recht op heeft, passend onderwijs, gaat niet helpen. Dat komt niet.
Groet,
Miriam Lavell

Initiatief

Rodebeuk:"Het kan hoor mensen. Nodig: geduld, beetje geluk, soms nog een zak geld om zelf een orthopedagoog in te schakelen, en nog een beetje meer geduld. "
En vooral niet wachten tot de school het allemaal gaat doen.
Groet,
Miriam Lavell

Speurneus

Speurneus

03-11-2009 om 13:30

Op school wachten

Miriam: "En vooral niet wachten tot de school het allemaal gaat doen" Dat doe ik ook zeker niet. Zoals ik al schreef ben ik bepaald niet positief over deze school. Mijn kind volgt momenteel door mijzelf geregelde bijles, hij heeft een jaar achterstand op spelling, waar ik ook weer zelf achter ben gekomen. Op de school wachten is in mijn ogen dus sowieso nooit een goed idee. Wat er bij ons op school gebeurt is mi een soort goedbedoelde poging van een leerkracht en wat dat betreft zijn ze iig verder dan veel andere scholen. Inderdaad de kinderen zijn leuk bezig, zoals ik vroeger bezig werd gehouden met andermans dictees nakijken of met slechte lezers oefenen, net zoiets als Donald Ducks lezen zeg maar. Hoewel misschien niet ideaal is dit altijd nog beter dan met lood in je schoenen naar school gaan omdat je je dood verveelt. Ga er niet vanuit dat de school meer weet dan jij hoe met bepaalde dingen om te gaan. Of het nou gaat om achterstanden, voorlopen of desnoods om rouwverwerking. Ga er altijd vanuit dat jij het wiel moet uitvinden.

Vooral

"Ga er altijd vanuit dat jij het wiel moet uitvinden. "
Vooral: ga er altijd vanuit dat je als ouders een hoge mate van verantwoordelijkheid hebt. Je moet zelf uit het aanbod dat er is het meest passende kiezen. De school verschilt hier niet zoveel van de muziekvereniging. Als blijkt dat je kind de talenten er onvoldoende kwijt kan, dan kun je niet eisen dat de muziekvereniging verandert. Je kunt wel een andere muziekdocent zoeken.
Er zit bij school een lastig dingetje en dat is die leerplicht. Je kind moet naar school, ook als het er niks te halen heeft. Dat is vervelend. Ik ben niet voor niks tegen schoolplicht. Maar het maakt niet dat je als ouders totaal geen verantwoordelijkheid meer hebt en dat de school alles moet opknappen.
Je moet het meeste zelf blijven doen. De school hoeft strikt genomen niet meer dan onderdak bieden en kinderen tot een gemiddeld voldoende niveau onderwijs te bieden. Alles wat er meer is is meegenomen.
Groet,
Miriam Lavell

Danni

Danni

03-11-2009 om 14:56 Topicstarter

Triest

Ik begrijp ondertussen hoe het in elkaar steekt.
Gezien het feit dat onze school weinig tot niet bekend is met verrijken en compacten zal die het naar alle waarschijnlijkheid niet voor elkaar krijgen om in de behoefte van dochter te voorzien.
Ik weet niet of ik nou wel zo hard op zoek moet naar een andere basisschool. Hoe groot is de kans dat ze daar wel voldoende uitdaging bieden? Ik bedoel, ze ligt 24 maanden voor en is dus feitelijk, zoals Miriam terecht stelt, qua leerstof toe aan het VO.
Maar ik zie mijn meisje daar echt nog niet tussen.
Tis een flinke meid hoor en heeft absoluut haar bekkie bij zich maar ik ben toch bang dat ze daar verzuipt tussen al die 'groten'.
Pfff lastig allemaal zeg, en iedereen altijd maar zeggen: Goh wat fijn hè zo'n slim kind...

Speurneus

Speurneus

03-11-2009 om 15:04

Wereldreis

Het is wel de ideale gelegenheid om een jaartje op reis te gaan ofzo. Ze is toch al klaar met de lesstof. Misschien kan ze een jaartje in het buitenland naar school bij familie ofzo? Hoewel ik me kan voorstellen dat dat ook nogal wat is op deze leeftijd. Ik kan me ook best voorstellen dat je haar nog niet op de middelbare school wilt hebben. Mijn dochter is nog 11 als ze naar de middelbare school gaat en dat vind ik al jong. Ze zijn dan toch met andere zaken bezig waar jouw kind nog niet mee bezig is in emotionele zin. Kan ook een voordeel zijn natuurlijk. Tegen de tijd dat haar hormonen in de weg gaan zitten is al zowat klaar met het VWO, want wellicht dat ze daar ook nog wel een keer kan versnellen. Kan ze daarna een wereldreis gaan maken of een jaar naar college in Amerika ofzo, ze is dan toch nog hardstikke jong.

Miriam: initiatief inderdaad van de ouder

inderdaad, ik rekende dat geduld vanaf het eerste contact met school. Dus niet daarvoor, dan wordt het nooit wat.

Zo bezien was mijn lijstje dus niet helemaal compleet. Nu ik erover nadenk heb ik die dingen op de lijst gezet waarvan een naïeve ouder, zoals ik zelf ook was, het minst verwacht dat ze nodig zijn...

..aanvankelijk had ik gedacht dat het aankwam op een goed gesprek, eventueel wat kennis opdoen via internet/boeken e.d.en heldere afspraken maken.

Maar naar mijn ervaring moet je heel vaak wachten, vriendelijk blijven, laten testen voor de prijs van een week vakantie (in het buitenland, geen landalprijzen , en regelmatig weer wat extra geduld van de rekening halen. Dan kan het best wat worden.

Ik ben zelf nog steeds erg te spreken over de omdraaiing die ik al noemde. Eerst overeenstemming zoeken over wat je bij een kind in groep 8 mag verwachten en dan pas praten over de weg daarnaartoe. Komt minder bedreigend over.

Andere doelstelling

Danni "Ik weet niet of ik nou wel zo hard op zoek moet naar een andere basisschool. Hoe groot is de kans dat ze daar wel voldoende uitdaging bieden?"
Geen uitdaging is op dit moment niet het grootste probleem van jouw dochter. Dat ze steeds opnieuw werk moet doen dat ze allang kan en dat ze tot op het pietluttige af wordt afgerekend op foutjes of slordigheden daarin, dat ze afgeschilderd wordt als 'liever lui dan moe', dat is schadelijk.
Ga niet op zoek naar een school die uitdaging biedt. Er is geen basisschool die dat nog twee jaar vol zal houden. De stof waar ze aan toe is ontstijgt ook het niveau van de leerkrachten. Ga op zoek naar een school die erkent dat ze het niveau al bereikt heeft en die haar met rust laat. Desnoods Donald Duckjes laat lezen.
Groet,
Miriam Lavell

Reactie

Eerst maar even reageren op Miriam Lavell. Hoewel ik groot respect heb over jouw ervarings-wijsheid en je adviezen in deze rubriek, verbaas ik me over jouw reactie. Je schrijft "als je al een school vindt die dat doeltreffend doet, dan loop je uiteindelijk, vanaf groep 6 zo'n beetje, er onvermijdelijk tegenaan dat de leerling de basisschoolstof ontstijgt". Het hele idee van verrijking is juist dat de leerling niet vooruit werkt, maar op een rijkere manier met dezelfde stof bezig is. Juist de verrijking is ervoor bedoeld om te zorgen dat de leerling NIET al veel sneller klaar is met school, maar op zijn eigen niveau met dezelfde dingen bezig kan zijn !

Daarnaast kan iets doffe ellende zijn, terwijl een kind toch vrienden heeft. Mijn zoon heeft héél diep in de ellende gezeten, en ging alleen nog maar naar school om met zijn beste vriend te kunnen spelen : dat vriendje vond hij namelijk WEL leuk, ongeacht de doffe ellende van school.

Ik kan mij absoluut niet vinden in Mirjam's laatste advies.

Dan terug naar Danni. Je schrijft "Een andere school is wat mij betreft alleen een optie als zij echt niets kunnen doen. ". Ons probleem was destijds dat school - de leerkrachten en zelfs de directeur - steeds met allerlei mooie plannen kwam om onze kinderen te helpen. Klonk in theorie allemaal erg leuk. In de praktijk gebeurde er weinig tot niets. Een van de grootste verwijten die ik mezelf maak is dat ik té veel geduld gehad heb met school en té lang heb afgewacht. Maar mijn kind had toen inmiddels huil- en driftbuien, wilde met niemand meer spelen en nergens meer heen. Misschien is het met jouw dochter nog niet zo erg.

Mijn zoon leeft ook helemaal op van "uitdagingen", dus verbaast het me niets dat je dochter dat didactisch onderzoek zo geweldig vond. Rekenwedstrijden, toetsen, testen : hij vind ze geweldig en scoort hoog. Dat is de enige reden dat ze weten wat "er in zit", want op het gewone "simpele" schoolwerk scoort hij middelmatig.

Mirjam heeft echter gelijk : een kind moet verplicht naar school, maar school is niet verplicht te zorgen dat een kind nog wat te leren heeft op school.... Je bent dus afhankelijk van de inzet van de school en de leerkrachten. Maar gelukkig zijn er wel degelijk scholen die zich hiervoor willen inzetten : wij hebben er nu een getroffen. Ze schaffen nieuw materiaal aan, bieden uitdaging etcetera. Donald Duckjes lezen is een zwaktebod : laat het kind maar lekker zijn eigen vermaak zoeken, op school hebben we hem niets meer te bieden.... Ja, mijn oudste vond het moeilijk om nieuwe vriendjes te maken, maar hij kreeg ze vanzelf en het gaat nu zoveel beter met hem dat ik blij ben een school gezocht te hebben die slimme leerlingen óók als zorgleerlingen ziet.

Martine

Dat geloof je toch zelf niet?

Martine:"Het hele idee van verrijking is juist dat de leerling niet vooruit werkt, maar op een rijkere manier met dezelfde stof bezig is."
Jamaar Martine, je gelooft toch zelf niet dat dat ook betekent dat je dat kind van verdere ontwikkeling weerhoudt? Je gelooft toch zelf niet dat het verzwijgen van kennis op school genoeg is voor dit soort leerlingen om die kennis niet toch op te doen? Ze zitten toch niet in een donkere kast de rest van de dag?
Vraag je eens af hoe het kan dat het kind van Danni de basisschoolstof al uit is, terwijl ze niet alle stof behandeld heeft.
Je gelooft toch zelf niet dat de stof van de basisschool voor het kind van Danni nog stimulerende verrassingen kent die met verrijking uitgediept kunnen worden? Dat kind zit zich tijdens haar verveling in haar hoofd de hele dag al te verrijken. En 's nachts. Met boek en zonder boek. Soms gewoon omdat de regen valt. Dat denkhoofd staat heus niet stil.
Martine:"Daarnaast kan iets doffe ellende zijn, terwijl een kind toch vrienden heeft."
Natuurlijk kan dat. Toch is het minder erg dan doffe ellende en helemaal geen aansluiting bij de klas. Je mag in je handen knijpen als er toch nog vriendjes zijn.
Martine:"Donald Duckjes lezen is een zwaktebod"
Ach, smaken verschillen. Het lijkt mij een stuk leuker dan verrijking van de basisschoolstof in de hoop dat dat mijn denkhoofd stilzet. Dondald Duckjes zijn een stuk uitdagender.
Groet,
Miriam Lavell

Danni

Danni

03-11-2009 om 20:33 Topicstarter

Reizen en donald duck

Om heel eerlijk te zijn klinkt dat nog niet eens zo gek, een jaartje er tussen uit. Met de rugzak door Azië bijvoorbeeld. Beetje schoolwerk mee om de boel een beetje bij te houden en daarnaast een schat aan ervaring opdoen.
Geschiedenis, Topo, laat haar maar bedenken waar we heen gaan en een route uitstippelen. Het toeval wil dat die mogelijkheid er ligt voor mij en mijn partner. Vraag is alleen of de leerplichtambtenaar daar warm voor te krijgen is.

De Donald Duck lezen is natuurlijk best leuk, maar dan zie ik haar toch liever iets lezen waar ze iets aan heeft. Ze is bijvoorbeeld erg geïnteresseerd in dieren en dan met name in het onderwater gebeuren en katachtigen. Dus boeken halen bij de bieb en laat ze dan maar een eigen project doen, een werkstuk maken en een spreekbeurt doen.

Binnenkort begint er een project op de middelbare school hier waar ze aan mee gaat doen. Dan kan ze al een beetje de sfeer proeven op zo'n grote school en wie weet zakt dan ook de angst een beetje en kan ze aan het einde van dit schooljaar die overstap al aan.

Ik hou voor nu alle opties nog maar even open, voorop staat dat zij gelukkig is/wordt van de beslissingen die wij nemen.

Miriam

"Jamaar Martine, je gelooft toch zelf niet dat dat ook betekent dat je dat kind van verdere ontwikkeling weerhoudt? Je gelooft toch zelf niet dat het verzwijgen van kennis op school genoeg is voor dit soort leerlingen om die kennis niet toch op te doen? Ze zitten toch niet in een donkere kast de rest van de dag?"

Neeeeej ik geloof ook ab-so-luut niet dat dat verdere ontwikkeling tegenhoudt. Dat moet ik even recht zetten. Net zoiets als het Spaans dat je noemde dat tóch een voorsprong oplevert. Sterker nog : ik WIL die ontwikkeling helemaal niet tegenhouden !!! De ontwikkeling hoort bij mijn kind, die tegenhouden is mijn kind ontkennen als persoon... Hij moet zich juist WEL kunnen ontwikkelen.

Maar ik wil om dat te bereiken wél graag dat mijn kind op een andere - minder saaie - manier met de stof mag omgaan, dat hij meer informatie mag zoeken over hetzelfde onderwerp waar de rest mondjesmaat iets over moet weten, dat hij niet alles eeuwig hoeft te herhalen. Ik wil het liefst dat school een plek is waar hij iets kan léren, zoals het dat voor al die andere kinderen ook is. En dat kan op allerlei creatieve manieren. Ik bedoel dus absoluut niet dat ze kennis moeten gaan verzwijgen voor mijn kind, zoals je hierboven schrijft, bewaar me ! Mijn jongste heeft nu één jaar versneld en ik hield mijn hart vast toen juf opperde dat dat in de toekomst misschien nogmaals moet gebeuren. Maar dat nog liever dan dat ze haar gaan remmen : er is geen betere manier om kinderen te demotiveren dan kennis van ze weg te houden !

Ik heb mijn kinderen altijd toegestaan om thuis te leren, heb altijd antwoord gegeven op hun vragen, omdat school duidelijk voor hen geen plek was om dat te doen. Ze waren en zijn erg leergierig thuis, maar toch ben ik blij dat ik een school gevonden heb die bereid is mijn kinderen wél dat extra stukje te geven. Die wél hun best willen doen hen die "andere manier van omgaan met de lesstof" te bieden. Dat maakt hun tijd op school wat zinvoller. Er is nu eenmaal een wet die zegt dat ik mijn kinderen elke dag urenlang op school moet achterlaten - of dat nu goed voor ze is of niet.. Maar dan kies ik voor de minste uit de kwaden en kies ik voor een school met een HB-beleid.

Martine

Annet

Annet

03-11-2009 om 22:00

Danni

Goed idee, een jaar er tussenuit. Zeker als dit toevallig past voor jullie.
Met de leerplichtambtenaar heb je niets te maken als jullie echt een jaar weg gaan. Dan schrijf je je desnoods een jaar uit. Een jaar later kom je terug en schrijf je je weer in.
Maar ook als je je tussendoor niet uitschrijft, zijn de mogelijkheden qua leerplicht een stuk gunstiger als je best lang weg gaat. De problemen zitten eerder bij een periode korter dan een half jaar.
In het archief is veel te vinden hierover.

Ik zou het echt een ideale oplossing vinden voor een kind dat nog best jong is voor het VO.
Onze oudste is in oktober 12 geworden. Ze zit nu in eerste klas gymnasium. Die leeftijd is daar echt normaal.
Jongste zal net 11 zijn als hij naar het VO gaat. Dan is best wel jong. Voor hem kijken we straks misschien naar andere oplossingen. Maar dat zien we tegen die tijd wel. Hij zit nu pas in groep 5.

Danni

Danni

03-11-2009 om 22:27 Topicstarter

Martine en annet

Ik kan me helemaal vinden in wat jullie schrijven. We zitten allemaal vast in de stereotypen van onze maatschappij. Je kind wordt geboren, gaat met 4 jaar naar school, doorloopt verschillende scholen/opleidingen en begint dan aan het werkende leven. Idealerwijs (hmmm is dat wel een woord? heeft het dan iets gekozen wat bij hem of haar past. Het is 'niet echt normaal' als je daarvan afwijkt maar in het geval van onze kinderen is dat misschien wel juist noodzakelijk.
Ik merk dat ik er zelf wat onzeker van wordt, ben er niet bekend mee, waar doe je goed aan? Ik hou wel van avonturen en nieuwe uitdagingen. Ik moet daar in duiken,
informatie verzamelen, beslissingen nemen en bekijken wat werkt en wat niet. Er moet ook een back-up plan zijn.
Mijn eerst stap nu is toch een goed gesprek met school, in ieder geval moet mijn dochter dit jaar daar nog afmaken. Dat zij dan nog verder zal uitlopen staat in feite al vast, ik kan dat net als Martine alleen maar aanmoedigen. Tijdens die laatste maanden in groep 7 ga ik me voorbereiden op de volgende stap, wordt het VO of wordt het een jaar op reis, we shall see...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.