Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

13-10-2010 om 21:11

Hoe leg je hb uit aan een niet hb-kind?

Beetje onduidelijk titel misschien maar ik bedoel het volgende: Bij Tangozoon(groep 2) in de parallelklas zit een jongetje dat vermoedelijk hoogbegaafd is. Hij wordt in februari 6 en draait al regelmatig ochtenden mee in groep 3, de bedoeling is dat hij per januari helemaal naar groep 3 gaat. Tangozoon hoorde dit verhaal zo'n beetje half van dit jongetje, ze zitten samen op de BSO en vroeg vervolgens aan mij: waarom zit J al in groep 3 als hij nog maar 5 is? Voor Tangozoon is dit een beetje onbegrijpelijk want hij is zelf net 6 en doet voor de tweede keer groep 2. Ik heb maar iets gezegd van dat het beter is voor dit jongetje en daar nam Tangozoon genoegen mee, maar ik had echt zoiets van hoe leg je dit nou uit zonder te zeggen dat dit jongetje slimmer is, beter kan lezen o.i.d. en dus zonder je eigen kind dus eigenlijk onderuit te halen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Passend

Hoi Tango,

Ik hak regelmatig met dit bijltje en er is een aantal tips te geven.
- benadruk wat breder de verschillen tussen mensen. En dan niet meteen de een kan goochelen en de ander loopt de marathon want een beetje kleuter neemt dat als uitdaging om zelf goochelend de marathon te lopen... dus houd het wat vager.
- licht dan toe dat voor dat jongetje het onderwijs in groep 3 beter past dan groep 2. Meestal kom je een heel eind met het begrip passend. De een kan goed puzzelen, de ander goed lezen, en wat er wordt aangeboden in een klas past nooit helemaal. Je kan dus ook rustig uitleggen dat een deel van het groep 2 werk nog past bij jouw zoon, maar ook al een deel van het groep 3 werk, en dat hij daarom moeilijke werkjes krijgt (had ik toch goed onthouden hoop ik?). En bij dit jongetje past zoveel groep 3 werk dat hij beter in groep 3 kan gaan zitten. Jongetje is niet beter, alleen maar anders.

Verder, even helemaal los van het individuele geval, zijn kleuters vaak bezig met die reeks 4 jaar - groep 1, 5 jaar - groep 2 enz. Ze nemen elkaar ook vaak de maat. Je kan ervoor kiezen om alleen even te beamen dat zijn verwarring klopt, dat sommige kinderen niet volgens die reeks naar school gaan.

zomaar een naam

zomaar een naam

13-10-2010 om 22:23

Klokhuis

Bij mijn dochter in de klas zat ook een HB kind. Toen hij over ging naar een leonardo school heeft haar juf een aflevering van klokhuis laten zien over HB kinderen.
Waarschijnlijk is die aflevering gewoon terug te vinden op de website van het klokhuis

Vic

Vic

13-10-2010 om 22:31

Labeltje

Het hoeft natuurlijk helemaal niet dat dit kind hoogbegaafd is. Kan wel, maar er zijn ook niet hoogbegaafde kinderen die versneld naar groep 3 gaan. Bij een kleuter, en ook bij oudere kinderen, zou ik niet gelijk een labeltje gaan plakken op een klasgenoot (ik geloof zelfs dat ik naar mijn hb oudste -11- nooit het woord hb heb gebruikt). Kleuters zijn sowieso heel erg bezig met leeftijd en welke mijlpalen daarbij horen. Zo vond mijn dochter het heel opmerkelijk dat een 4-jarig klasgenootje een zwemdiploma haalde, terwijl zij nog niet eens zwemles heeft. Een simpele verklaring is vaak afdoende.

Marieke

Marieke

13-10-2010 om 22:35

Sneller

Het klasgenootje kan gewoon sneller leren, net zo goed dat een ander sneller kan rennen, zwemmen of verder spugen.
J.

Chippie

Chippie

13-10-2010 om 23:02

Hier...

Hier heeft onze zoon (net 6, wordt versneld naar groep 4) het in de klas zelf zo verteld. "De juffen vinden het beter voor mij omdat de werkjes beter bij mij passen". Ik neem nooit het woord hoogbegaafd, slimmer, beter kan lezen, sneller etc in de mond. Ik vind het laten zien van een klokhuisaflevering nogal overdone. Ik zou het ook niet willen dat dat wordt gedaan met betrekking dan mijn zoontje. Hij is zoveel meer dan wat er te zien is in zo'n videoclip.

Tango

Tango

13-10-2010 om 23:39

Label

Het was niet de bedoeling om het woord hoogbegaafd te gebruiken en betreffende jongetje een label op te plakken, maar om uit te leggen waarom dit jongetje eerder naar groep 3 gaat dan gebruikelijk is. Overigens wist Tangozoon al wel dat sommige kinderen eerder gaan dan anderen. Uit zijn klas van vorig jaar is ook 1 meisje dat in januari 6 wordt naar groep 3 doorgestroomd. Dat begreep hij ook al niet helemaal. Ik merk echter dat hij er nu veel meer mee bezig is en die vragen dus komen.
Rodebeuk met jouw antwoord kan ik zeker wel wat, uitleggen dat alle mensen verschillend zijn en dat groep 3 inderdaad meer passend is voor dit jongetje. Nu nog even bedenken waar Tangozoon nou wel zo goed in is, want hij is gewoon heel gemiddeld en kan nou niet echt goed tekenen, zwemmen of lezen. Wel heel goed samen met andere kinderen spelen bijvoorbeeld, maar dat is nou net weer niet iets dat heel specifiek in de kleuterklas handig is. (Is misschien toch ook wel een goeie, want het betreffende jongetje is weer niet goed in samen spelen en in groep 3 werk je natuurlijk wat meer voor jezelf)
Verder klopt het inderdaad hoor wat je zegt, Rodebeuk. Tangozoon doet inderdaad de kleuterwerkjes en krijgt daarna ook groep 3 werkjes aangeboden. Steeds meer gelukkig, want de juffen zien nu ook wel in dat hij het best kan. We zien hem thuis dan ook met sprongen vooruit gaan ineens. Hij is er zelf ook erg trots op.

ayla

ayla

14-10-2010 om 09:02

Wij

Wij zeggen altijd dat iedereen anders is en daardoor ook goed in andere dingen. Toen dochter versneld naar groep 4 ging hebben we haar uitgelegd dat zij sneller leert dan andere kinderen en in groep 4 zijn er daardoor werkjes die beter aansluiten. Op die manier wordt ook de plusklas uitgelegd. Ik denk dat veel kinderen het trouwens ook wel aanvoelen. Dochter haar hartsvriendinnetje loopt absoluut niet voor, zit gewoon in groep 3 en loopt lekker mee met de klas maar ze respecteren elkaar en snappen waarom de ander zo is.
Ik heb ook al eens gezegd dat topsporters in feite hoogbegaafd zijn in sport, en die blijven toch ook niet hangen in een vaag clubje

Pippin

Pippin

14-10-2010 om 11:23

Hier

Wij hebben bij onze kinderen nu al drie (!) keer meegemaakt dat de hartsvriend(in), uit de klas (of zelfs van school) ging omdat ze hoogbegaafd zijn. En het vierde geval zit er aan te komen, dat meisje gaat waarschijnlijk volgend jaar van school. Dat is helemaal niet leuk voor onze kinderen. Het heeft al de nodige tranen opgelevert.
Ik vond het ook lastig uit te leggen, maar inmiddels niet meer. Ik vertel dan dat vriend(in) getest is, en dat bleek dat ze al zoveel weten, dat ze zo een klas over kunnen slaan. Dus zouden ze het volgende jaar niets te leren hebben in de klas van mijn kind. Dat is natuurlijk supersaai en frustrerend voor vriend(in). En aangezien wij vriend(in) zo lief vinden, willen we dat het goed met hen gaat en dat ze gelukkig zijn. Dus is het voor hen beter om naar een andere klas te gaan. Maar gelukkig gaan ze niet verhuizen naar het buitenland, dus we kunnnen nog gewoon afspreken, logeren enz..
Ik vind het jammer voor mijn kinderen (vooral als het twee keer gebeurt). Maar aan de andere kant: Mijn kinderen weten eigenlijk altijd al, dat vriend(in) heel slim is en heel veel weet en snapt in de klas, ze zien dat hun beste vriend(in) zich te pletter verveelt. Dat is iets waar ze wel respect voor hebben. En ik zie het als een les: 'If you love someone, set them free.' Ze leren er wel het een en ander van, die kinderen van mij.
Oh ja, en verder zien wij intelligentie als een persoonskenmerk. Net als de kleur van je haar, muzikaliteit of sportiviteit. Het is zinloos om daar jaloers op te zijn, of daar een waardeoordeel aan te verbinden. Leuk om goede cijfers te halen, maar ook verschrikkelijk niet-leuk, als je je zo verveelt op school, als je niet trots meer bent op wat je doet, omdat het toch iets was wat je allang kon. Niet-leuk om de hele dag dingen te moeten doen waarbij je hersenen in slaap vallen. Dat snappen ze hier heel erg goed.

koentje

koentje

14-10-2010 om 12:06

Tango e.a.

is het niet meer je eigen gevoel dat je een kind onderuiot haalt door uit te leggen dat een ander minder slim is? Kinderen, als ze niet al erg onzeker zijn, accepteren dat soort verschillen vrij gemakkelijk.

Ik heb mijn adhd zoon wel eens het volgende uitgelegd.
Voor iedereen is het zwaar om de berg op te moeten klimmen. Iedereen neemt een rugzakje mee. Als er adhd in je rugzakje zit dan is dat een steen die het zwaarder maakt, dus loop je minder hard.
Als je heel erg slim bent dan maakt dat juist je rugzakje wat lichter en loop je harder.
Ben je dyscalculisch dan is je rugzak alleen zwaarder als je op de sommenberg loopt. En als je dyslectisch bent hetzelfde op de boekenberg.
En zo is iedereen anders, de een kan beter dit, de ander kan beter dat.

koentje

koentje

14-10-2010 om 12:16

Ehhhhhh

is het niet meer je eigen gevoel dat je een kind onderuit haalt door uit te leggen dat een ander minder slim is?

een ander kind slimmer is moet dat natuurlijk zijn.

Wilma

Wilma

15-10-2010 om 13:36

Net als marieke

"De een kan sneller of beter rennen, zwemmen of voetballen. De ander kan sneller leren."

Maar mijn eigen ervaring (ook wat érg slimme kinderen bij zoon in de klas de afgelopen jaren) is dat kinderen zélf daar niet moeilijk over doen, die zeggen gewoon "Wauw, Pietje is écht goed!".

Groetjes,
Wilma

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.