Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoe kies je een basisschool?

Voor ons kind van 3 moeten we nu echt knopen doorhakken.

Een half jaar geleden 2 basisscholen bezocht en bij beide scholen alvast ingeschreven.

Van 1 school hadden we van te voren het gevoel: we gaan kijken maar dit wordt het waarschijnlijk toch niet.

Reden: best grote school, en buurtkinderen zitten hierop en we kunnen dat gezin niet uitstaan (Uitleg: nogal tokkie, geen rekening houden met de buren, tegen kinderen schreeuwen dus kinderen kunnen ook niet normaal communiceren). Ons kind is ongeveer 1 maand ouder dan hun 4e kind en ze komen dan dus sowieso bij elkaar in de klas.

Maar tijdens het bezoek van deze school hadden we er toch wel een goed gevoel bij. Ruime klassen, grote hal, vanaf groep 1 al Engels, veel digitaal. Kleuters kunnen op een soort digibord aangeven wat ze die dag willen doen. Voorbeeld: Als de leerkracht ziet dat kind al de hele week in de bouwhoek zit dan kan de juf dit 'blokkeren' zodat ze eens iets anders doen. Het is Dalton onderwijs, dat zei mij niet zo veel maar mijn moeder was hier groot voorstander van.

Kinderen van vrienden zitten allemaal op een andere basisschool. Hoezo hebben wij dan een ander gevoel bij deze school? Allemaal positief behalve dan buurkind.

School 2 bezochten we in de week van de sinterklaasviering, dus druk en rommelig. Ook was de school op dat moment te klein voor het aantal leerlingen. De school is afgelopen zomer verbouwd en nu wel groot genoeg. Ze gaan nog een nieuwe gymzaal bouwen. Het schoolplein gaat ook aangepakt worden en wordt groener met bijvoorbeeld ook een moestuin.

De drukte en ruimte toen gaf ons een gevoel van: nee dot wordt het niet. Deze school gaat uit van de Vreedzame school-gedachte. Veel ruimte voor creativiteit. Doet nog niet zo veel digitaal. Kinderen moeten vanaf groep 1 al aan zelfreflectie doen.

Zelf ben ik zo'n 25 jaar niet meer in een basisschool geweest en er is zo veel veranderd. Klein beetje Engels vanaf groep 8 en natuurlijk nog niks digitaal. Zelfreflectie of in discussie over je eigen rapport? Nee joh! Wel lezen uit de bijbel want tjsa: christelijke basisschool. Ik ben er niet slechter van geworden maar dit willen we niet perse voor ons kind.

De basisschooltijd bepaald en betekend zo veel voor je kind.

Ik zou de keuze niet af laten hangen van één gezin. Je kind komt sowieso wel in de klas met een kind waarmee het niks heeft of waarvan je de ouders niks vindt. Je kunt nu eenmaal niet alle mensen aardig vinden.
Wij wonen in een klein dorp dus er is maar één school. Als we een andere school zouden willen zouden we naar een andere plaats moeten gaan en voor dingen als montessori/dalton/vrije school zelfs naar de stad. 
Ik zou op die tweede school nogmaals gaan kijken in een minder drukke week en als de verbouwing helemaal klaar is. 

KillerQueen

KillerQueen

20-09-2021 om 12:26 Topicstarter

MamaE schreef op 20-09-2021 om 12:06:

Ik zou de keuze niet af laten hangen van één gezin. Je kind komt sowieso wel in de klas met een kind waarmee het niks heeft of waarvan je de ouders niks vindt. Je kunt nu eenmaal niet alle mensen aardig vinden.
Wij wonen in een klein dorp dus er is maar één school. Als we een andere school zouden willen zouden we naar een andere plaats moeten gaan en voor dingen als montessori/dalton/vrije school zelfs naar de stad.
Ik zou op die tweede school nogmaals gaan kijken in een minder drukke week en als de verbouwing helemaal klaar is.

Dat we het daarvan niet moeten laten afhangen weet ik eigenlijk ook wel, maar vooralsnog vind man dit echt een groot ding. En dat niemand van de vriendengroep de kinderen op deze school heeft. 

We gaan deze week bij beide scholen nog een keer kijken. 

ik zou die school met die buurtkinderen niet doen dus. 

Wat voor basisscholen zijn er in de omgeving van je huis (in de woonplaats)? Dus wat voor aanbod is er. Dat is factor 1. Is er maar 1 school, dan zou ik alleen uitwijken naar een andere plaats als de school echt niet bevalt.
En dan: wat past er bij jullie. Zo is er onderscheid op het vlak van geloofsovertuiging, maar ook op lesvisie. Dus wil je anders dan het 'standaard' onderwijs (bv montessori, vrij, dalton) en in hoeverre mag het geloof een rol spelen.

Hier in onze woonplaats zijn wel een stuk of 10 scholen, maar daarvan horen er 4 bij dezelfde PCO koepel. Er was 1 openbare basisschool, 1 katholieke en een tal van hervormde/gereformeerde in verschil van 'strengheid' en 1 dalton school ook nog.
Alleen al uit ons rijtje huizen gingen kinderen naar 4 of 5 verschillende scholen.
Wij kozen voor een 'licht-gelovige' - niet zelf praktiserend, maar we vonden het wel fijn dat ze de basis van het christelijk geloof op school mee zouden krijgen. En de school was op loopafstand, fijn gesprek, van andere ouders gehoord dat het een prima school was.

Maar het kan verkeren hè?! Toen onze kinderen van de basisschool af waren, waren we een aantal directeuren verder. De school is 2 jaar na ons vertrek onder curatele gezet vanwege de slechte resultaten.

O, waar je nog op kan letten: hebben ze veel gemengde klassen (de klassen van een combi van verschillende groepen) en hoe lang werken ze daar al mee (kan een pluspunt zijn als je er goed mee omgaat. Bij onervaren leerkrachten geen aanbeveling!). En hoe regelen ze het onderwijs. Veel zelfstandig werken, klassikaal, projectmatig etc?

Ik heb destijds van de scholen in de buurt de inspectierapporten ook even doorgelezen. Op basis daarvan viel er 1 school af, daar rolde het team nog net niet vechtend over straat. 

Verder, wat ik hier nog niet gelezen heb: een school in de buurt is bijzonder handig, en nog handiger is het als het kind zelf naar school kan gaan zonder al te veel gevaar te lopen in het verkeer. Misschien nog niet als kleuter, maar dan wel in de hogere groepen. Niet het belangrijkste argument om een school op uit te kiezen, maar bij twee gelijkwaardige scholen zou ik in principe voor de dichtstbijzijnde gaan.  

Groeten, 

Temet 

Hoezo komt op een redelijk grote school je kind automatisch bij dat buurkind in de klas? Hebben ze maar 1 kleuterklas dan? Of werken ze met een instroomgroep? In het laatste geval gaat er daarna toch gemixt worden.

Ik heb ook de inspectierapporten gelezen en gebaseerd op mijn keuze voorlopig 2 scholen uitgezocht. Kind had een hele duidelijke voorkeur voor 1 school, dus heb verder niet gekeken en gekozen voor deze waar kind zo enthousiast over was. Daarnaast was het de dichtstbijzijnde en had de beste inspectierapporten en hoogste uitstroom. Dus ik vond het wel best. 
Soms denk ik dat ik, als de keus alleen bij mij lag, een andere school had uitgekozen, maar deze is prima. En man is allang blij als kind gewoon gelukkig is op school. 

wij hebben de schoolkeuze in ieder geval niet laten afhangen van de schoolkeuze van vrienden. In onze vriendengroep hebben we ook allemaal voor andere scholen gekozen zo'n beetje.  
Doen de kleuters op de eerste school trouwens niet aan reflectie? De dalton school van mijn kinderen heeft daar wel aandacht voor (op niveau). 
Onze keuze is gebaseerd op een gevoel bij een school. De rust die het uitstraalde, de aandacht voor sociaal emotionele vorming. 
Hoe ze met digitaal onderwijs omgaan (voor corona).
Ik heb ook gevraagd hoe ze met zorgleerlingen omgaan. De kinderen die meer ondersteuning nodig hebben maar ook voor de kinderen die met uitdaging nodig hebben. 

Welke school past het beste bij je kind? 
Waar de kinderen van de buren of je vriendengroep op school zitten is niet belangrijk. Dat zijn hooguit bronnen die je iets meer informatie kunnen geven.

Valeria schreef op 20-09-2021 om 13:59:

Welke school past het beste bij je kind?

wat ik zelf wel confronterend vond is, dat je dat inderdaad meeweegt. Bij de oudste. De brusjes gaan in veel gevallen 'gewoon naar dezelfde school', maar die is mogelijk helemaal niet passend voor je jongere kind(eren). Dat was hier in ieder geval heel duidelijk het geval... 

En dan nog het verloop in leerkrachten niet meegerekend. Als ik de school 6 jaar later had moeten kiezen, had ik dat niet meer gedaan i.v.m. de komst van een aantal nieuwe leerkrachten die ik pedagogisch/didactisch niet zo vaardig vond.

Dat verloop is wel een ding inderdaad. De school van mijn kinderen kreeg op enig moment een nieuwe directeur, die ging dingen veranderen, en daarop ging de ene na de andere leerkracht weg. Een hoop onrust en gedoe. Nu is wisselen van school ook een hoop onrust en gedoe, dus dochter bleef op die school, maar als ik in die periode een school had moeten kiezen, was het een andere geworden. 

Dat "passen bij je kind" vind ik een lastige. Het is toch een beetje de vraag in hoeverre je echt een goede inschatting kan maken van de dagelijkse praktijk en in hoeverre je kind het daar goed op doet. En alle scholen geven aan naar het individuele kind te kijken, volgens mij. In hoeverre dat ook echt gebeurt, is afwachten. 

Groeten, 

Temet

Ik vond de sfeer het belangrijkste. Ben paar keer tijdens de pauze bij het hek gaan kijken. Dan kun je zien of er kinderen alleen zitten, of er opzichtig gepest wordt, of de leerkracht ingrijpt als er problemen zijn. Verder wat Temet zegt: een school op loop- danwel fietsafstand is een zegen voor kind (want zelfstandigheid) en ouder.

Eigenlijk is het ook wel fijn dat wij niet echt een keuze hadden. Er is één school, alle andere scholen zijn minstens 4-5 km verderop en wil je een bepaalde onderwijskundige grondslag moet je naar de stad wat minstens 12 km is. Dan moet je je kind al tot en met groep 8 gaan brengen, kind oefent veel beperkter met verkeersvaardigheid, alle vriendjes en vriendinnetjes wonen dan in die omgeving. 
Verloop, nieuwe visies etc kun je je nooit op voorbereiden. En of zelfstandig werken, groepsprojecten of andere werkvorm bij je kind passen is niet echt te zeggen als je kind nog geen vier is. Laat staan voor jongere kinderen die soms nog niet eens geboren zijn als je een school kiest.
Ik zou inspectierapporten wel even doornemen. Je kind gaat ten slotte toch in beginsel naar school om te leren dus de kwaliteit zou ik wel belangrijk vinden.

Ik denk dat je wel weet of je kind liever een kleine dan een heel drukke school of zoiets wil. Of niet echt op z'n plek is op een school die het alleen maar heeft over veel aandacht voor achterstanden. Je kunt ieder jaar een goede of een slechte leerkracht treffen, of met meer of minder klik.

Inderdaad was het hier voor de tweede misschien ook minder passend in de kleuterklassen, maar de andere school op loopafstand nog steeds helemaal niet. Dus tja...  het blijft altijd een gok.

KillerQueen

KillerQueen

22-09-2021 om 10:59 Topicstarter

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik heb wat vragen opgeschreven die ik wil stellen. 
Bij beide scholen mogen we 's ochtends komen kijken. 
Omdat we al een keer met kind gekeken hebben gaat die gewoon naar de opvang. 
Ik ga ook als de school uit is een keer kijken wat voor soort ouders er staan (die tip kreeg ik van een kennis). 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.