Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
tonny

tonny

20-01-2010 om 23:46

Hbo en cijfers

Dochter had enkele weken geleden een toets. Eerste jaar HBO. Er was onduidelijkheid over het antwoordformulier. Mocht je nu wel of geen vraagtekens gebruiken, naast waar/onwaar. Er zoemde wat rond, maar heldere instructie kwam er niet.

Affijn, een deel van de groep deed het wel.

Na de correctie kwam er gemor over de normering en toen, hokus pokus, werd er zo gegoocheld dat mensen die vraagtekens hadden gebruikt een 10 scoorden (wat in mijn beleving 'alles goed') betekent, terwijl mensen die dat vraagteken niet gebruikten (het stond namelijk niet op het antwoordformulier) met minder fouten dan degenen die een 10 scoorden, op een 5 of 6 bleven hangen.
Dochter had een voldoende en vindt het incident inmiddels verjaart, hoewel zoiets voor haar het onderwijsklimaat daar accentueert. Als ze dat geweten had...

Wat voor boodschap straalt zo'n opleiding uit? Het gaat erom dat je een fraai cijfer scoort, de getoetste kennis is niet belangrijk?
Onbegrijpelijk! En dat is dan een opleiding in de gezondheidszorg, waar fouten schadelijke gevolgen kunnen hebben.

Tjongejonge, ik kan als ouder van een 18-jarige moeilijk langsgaan op het spreekuur van het HBO (dat bestaat niet, natuurlijk) maar ik moet hier even stoom afblazen. Wat een waanzin zeg.

Een tien betekent: alles goed.

Een tien kan nooit betekenen: nou, je hebt allerlei fouten gemaakt, maar dankzij onduidelijkheid in ons beoordelingsssysteem heb je toch maar mooi een 10.

tonny

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ellen Wouters

Ellen Wouters

21-01-2010 om 16:32

Examencommissie

Nee, dat is niet goed, zo'n normering. Als je dochter er nog trek in heeft, kan ze een klacht indienen bij de examencommissie van de opleiding.
Dat zal misschien niet direct een merkbaar resultaat opleveren, maar achter de schermen is zoiets wel een signaal. Docenten die dat soort klachten aan hun broek krijgen krijgen daar meestal toch wel een opmerking over, en als zoiets vaker voorkomt heeft een examencommissie dan tenminste iets in handen om actie te ondernemen.

Welkom

in de wereld van ouders met kinderen op het HBO (MBO kan ook trouwens). Deze vraag: 'Tjongejonge, ik kan als ouder van een 18-jarige moeilijk langsgaan op het spreekuur van het HBO (dat bestaat niet, natuurlijk) maar ik moet hier even stoom afblazen.' heb ik me ook vaak afgevraagd. Mijn ervaring is wel, dat de studenten zich minder druk maken oftewel meer accepteren van dit soort, voor ons onbegrijpelijke fratsen. Niet dat ze het begrijpen, maar ze weten niet dat het ooit anders was.

Tsjor

Massi Nissa

Massi Nissa

21-01-2010 om 21:24

Tsjor

Wanneer was dat 'ooit' dan, toen het anders was? Ik heb begin jaren negentig gestudeerd en als student-assistent achter de schermen gewerkt. Ik stond versteld van het gesjoemel en gerotzooi met toetsen en cijfers. En dat op een als degelijk bekend staande universiteit. Inmiddels ben ik VO-docent en kijk ik niet snel meer ergens van op. Een doorsnee PTA is een soort middeleeuws Nostradamus-achtig programma vol voorspellingen en beweringen waar je later nooit meer iets over hoort. En waar indien nodig ter plekke van alles wordt bijverzonnen.
Groetjes
Massi (verder heel blij met haar werk, haha)

tonny

tonny

22-01-2010 om 17:24

Accepteren

Net nog even met dochter gesproken over de kwestie. Volgens haar voelt niemand zich verantwoordelijk voor de gang van zaken. De meeste docenten werken maar een paar dagdelen op de opleiding, en er is kennelijk weinig overleg/contact.

Nou ja, de examencommissie, daar is dit toetsje niet belangrijk genoeg voor geloof ik, maar als ouders van basisschoolkinderen dit even lezen, kunnen ze zich vast voorbereiden op 'later'. Ik blijf het waanzinnig vinden. Je betaalt zoveel collegegeld en je krijgt zo weinig kwaliteit. Over het algemeen dan.

Ik zou elke aankomende HBO-er een duale studie aanbevelen, dan heb je in elk geval de praktijk als nuttig leermoment. De opleiding zelf - hm. Geregeld staan er docenten voor de groep die ter plekke gaan verzinnen ze de lestijd gaan invullen.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

22-01-2010 om 20:08

Tragisch

Het tragische vind ik dat er enerzijds heel veel terechte klachten over het HBO zijn, en anderzijds gigantisch veel geld en tijd en moeite gestopt wordt in kwaliteitsverbetering. Het gaat dan alleen over verschillende dingen.

Studenten willen heldere uitleg, ter zake doende vakken, duidelijke toetscriteria en becijfering, en zo nog wat van die aardse dingen.

HBO's worden om de zoveel jaar geaccrediteerd waarbij gelet wordt op de aanwezigheid van zelfrapportages, managementreflecties, functiebeschrijvingen, opleidingsplannen, competentieprofielen, toetsmatrijzen, profielniveaus, en verantwoording van al die zaken.

De opvattingen over "wat is kwaliteit" verschillen dus behoorlijk. Helaas hebben de accrediterende instanties meer invloed dan de wensen van de studenten. Het is dus duidelijk waar de aandacht, tijd en moeite in gestoken worden. Niet in de verlanglijstjes van studenten. Dat is allemaal "kleine kwaliteit", vergelijkbaar met de beoordeling van de koffie uit de automaat. Leuk als het goed geregeld is, maar niet echt belangrijk.

Ik word oud. Mijn ervaringen met stammen uit de jaren zeventig/tachtig. Inmiddels al enkele jaren ervaring met kinderen op MBO en HBO. Mijn zus ook. en de vraag die Tonny stelde (moet ik als ouder.....) is al enkele keren gespreksonderwerp geweest op verjaardagsfeestjes: Hoever ga je als ouder? Hoe komt het dat je zelfs als ouder vaneen 18-plusser nog de neiging hebt school nauwlettend te volgen en in de bres te springen voor je kind. Dit wil ik helemaal niet!
Mijn zus heeft overigens voor een van haar kinderen letterlijk met een groep ouders op de stoep gestaan om te protesteren tegen de gang van zaken. Ging geloof ik om een toets (engels?0 die niet afgenomen kon worden omdat de docent ziek was. Studenten moesten maar wachten op de herkansing....een half jaar later, waarmee ze meteen een vol studiejaar kwijt waren omdat het een afsluitende toets was, studenten konden het diploma niet krijgen, dus konden ze ook niet verder. Kost ouders (en studenten) een klein vermogen.
De uitleg van Ellen vind ik helder, maar wel triest.
Oh ja, ik stam nog uit de tijd dat studenten in faculteitsraden, universiteitsraden, HBO-raden, onderwijsraden etc. zaten. Echt heel lang geleden dus.

Tsjor

tonny

tonny

23-01-2010 om 17:11

Welnee

ik prakkizeer er niet over om persoonlijk naar die school te stappen, dat gaat me te ver.

Maar de verklaring van Ellen stemt me wel heel treurig. Ik vind de smaak van de koffie uit de automaat toch echt van een andere orde. Je kunt zelf iets anders te drinken meebrengen als je baas rommel verschaft, maar die opleiding, daar moet je het mee doen. Het kost allemaal genoeg!!

Berekenende studenten

'Het kost allemaal genoeg!!' Dat realiseren studenten zich ook heel goed. Sterker nog, ze hebben bijna allemaal een bijbaantje en weten dus goed wat ze per uur hadden kunnen verdienen als ze in de tijd die ze nu aan een of andere opdracht besteed hebben aan werk hadden besteed. Dus ze weten ook wat het hen kost om bezwaar aan te tekenen of een adres van een examencommissie op te zoeken. Dat wegen ze af.
Bovendien maakt het lijstje van Ellen pijnlijk duidelijk waarom communicatie tussen opleiding en studenten weinig oplevert. Het gaat over twee verschillende systemen, die nauwelijks raakvlakken hebben met elkaar.
Ik heb de inbreng van Ellen aan mijn oudste zoon (HBO) laten lezen. Hij vond het ook zeer verhelderend en herkenbaar.

Tsjor

Ellen Wouters

Ellen Wouters

23-01-2010 om 21:12

Betonnen zwemvest

Ik moet denk ik die uitspraak over de koffie een beetje nuanceren. Het is niet helemaal correct om het zo te zien alsof de toetscriteria even belangrijk zijn als de smaak van de koffie, als ik die indruk heb gewekt dan is dat iets te kort door de bocht geweest. De ervaring van de studenten staat echter wel een stuk lager op de checklist dan de eerder genoemde rapportages.

Om het voorbeeld van de toetsbecijfering nog even te verhelderen. Het is wel een criterium bij het beoordelen van de kwaliteit van de opleiding: is bij elke toets de puntenverdeling bekend, wordt de toets in de vakgroep geëvalueerd, etc. Alleen: dat soort dingen kan op papier helemaal in orde zijn, en in de praktijk toch een onwerkbare toets opleveren.
Wie bekend is met iso-certificering kan het vergelijken met het klassieke betonnen zwemvest. Een betonnen zwemvest zou een iso-certificaat kunnen krijgen mits het de juiste maat heeft, het vooraf vastgestelde gewicht, en het beton volgens de richtlijnen is gemengd. Dat het eindproduct nutteloos is, doet er dan niet toe.

De accreditatie vindt plaats op basis van een giga-stapel papier, en één bezoek. Dat papier, daar wordt maanden aan gewerkt. Al die dingen die ik in mijn vorige posting noemde. Studenten hebben geen weet van al die stapels papier. Waarom zouden ze, de gemiddelde 19-jarige is echt niet geïnteresseerd in de vraag of elke medewerker wel een POP-plan heeft en of de vakken gebaseerd zijn op het landelijke competentiemodel. Docenten en opleidingen zijn achter de schermen met allerlei processen bezig die voor de student volstrekt onbegrijpelijk zijn.

Tijdens het bezoek wordt de mening van enkele (door de school vooraf te selecteren) studenten heus wel gevraagd. In een uurtje. Maar dan vragen de dames en heren onderwijskundigen naar heel andere zaken dan de student verwacht. En ze komen al helemaal niet in de les kijken of de docenten een beetje fatsoenlijk kunnen uitleggen en of er structuur in het verhaal zit.

Overigens: die studentenraden en zo, dat is er allemaal nog wel. Alleen is het, bij ons althans, een apart slag studenten dat daar in gaat zitten. Een grote mond bij de verkiezingen over hoe zij dat ingeslapen zootje wel eens zullen veranderen, en als ze er eenmaal in zitten merk je niks van hun werk, behalve als ze een heel direct eigen belang hebben. Net de echte politiek, zou je haast denken .
Dat is mede de schuld van de grote bazen. Die nodigen de medezeggenschapsraden uit voor Heel Gewichtige Vergaderingen. In hun argeloosheid worden de studenten en docenten dan bedolven onder de stukken en mogen ze de volgende keren hun amendementen en adviezen indienen. Zo kunnen ze jarenlang debatteren over de vorming van clusters, faculteiten, schools, en dergelijke, en vergeten ze op de agenda te zetten dat ze eigenlijk wilden dat de toetsnormeringen vooraf bekend zijn.

Je hebt geen student meer nodig

om druk te zijn. Dat zei een keer een specialist van een ziekenhuis: we hebben geen patiënt meer nodig om druk te zijn. Mijn ervaring is dat studenten wel leren om ermee om te gaan, veel te accepteren en waar mogelijk de mechanismen in hun voordeel om te zetten (als jullie het zo willen krijg je het zo). De meeste tijd gaat zitten in het op de juiste wijze invoegen in het systeem, niet eens zozeer in de inhoud van de stof. Als je dat eenmaal doorhebt ben je al bijna geslaagd.
Alleen nieuwe ouders, die zijn nog verbaasd. En ouders met ergvaring doen niet eens meer de moeite om het te volgen. Mijn zoon heeft mij één keer uitgelegd hoe het behalen van studiepunten gaat. Ik pas. Als hij het zelf maar weet.

Tsjor

Sancy

Sancy

24-01-2010 om 16:15

Ouder en student

Ik ben bezig met een HBO-opleiding en ben tegelijkertijd ook een ouder (gelukkig nog niet van een HBO-kind . Ik heb een maand geleden geprotesteerd bij een docent vanwege een cijfer. Ik had een 7. Heel fijn, vak gehaald. Maar toen. Ik mailde hem met de vraag of hij mij wat feedback kon geven op de beoordeling omdat ik niet begreep waar hij het cijfer op gebaseerd had. Ik kreeg als antwoord dat het werk goed was en hij verder geen opmerkingen had. Ik stuurde een reply met de vraag hoe hij het werkstuk had kunnen beoordelen aangezien mijn cijfer al 11 dagen bekend was vóórdat hij mijn digitale werkstuk had geopend (ik had om een ontvangst- en leesbevestiging gevraagd). Op die vraag heb ik nooit antwoord gehad. Ik heb het toen eens met de studiebegeleider besproken. Die was licht verbaasd dat ik liever een onvoldoende zou krijgen voor een nagekeken werkstuk dan een voldoende voor een niet-beoordeeld werkstuk. Ach ja, noem me maar ouderwets Ik had andere zorgen op dat moment en heb haar gezegd dat ik het er voorlopig maar even bij liet. Maar ze wilde nog even nadenken of ze er toch iets mee kon doen, want eigenlijk vond ze de werkwijze van de docent niet zo netjes. De komende weken zie ik de docent weer, hij geeft mijn klas nu een ander vak. Ik ben benieuwd.
Trouwens, bij mijn aanmelding voor de opleiding kreeg ik per post een prachtige uitnodiging voor 'de ouders van Sancy': "Uw kind begint een studie op de HBO. Wij nodigen u van harte uit om kennis te maken met ons en de nieuwe leeromgeving van uw kind op .... van ... tot ... uur." Ik heb het mijn vader gevraagd, maar hij had geen behoefte zei hij.

Inge M

Inge M

24-01-2010 om 16:46

Sancy, over lees/open bevestiging

Ik heb mijn computer (zowel thuis als op werk) staan op: geen bevestiging sturen. Daarom vind ik je bewijs nogal zwak.
Oja, bij mijn vorige baan kon ik de bevestiging niet uitzetten behalve als ik via de webmail werkte.

Sancy

Sancy

24-01-2010 om 18:53

Haha inge m

Ja, ik ken die mogelijkheid.
Ik kreeg wel een bevestiging, maar echt 11 dagen nadat het cijfer verwerkt was in het cijfersysteem van de opleiding.
En ik wilde het verhaal niet nodeloos ingewikkeld maken, maar ik was niet op school toen de docent tijdens de laatste les meldde dat iedereen een 7 had (op 1 student na, dia had een 8), en dat deed hij 20 minuten nadat ik mijn werkstuk had gemaild. Ik kreeg namelijk direct een sms-je van mijn studiemaatje dat ik het vak gehaald had

Inge M

Inge M

24-01-2010 om 19:36

Dat verandert de zaak

Dan zou ik zeggen : ga ervoor!

Femke_

Femke_

25-01-2010 om 16:21

Betonnen zwemvest

Even een kleine aanvulling op Ellen: tot een aantal jaar geleden was het inderdaad zo dat een gecertificeerd bedrijf een betonnen zwemvest kon produceren. Nu wordt echter ook de klanttevredenheid meegenomen. Als de klant niet tevreden is wordt dat certificaat een stuk lastiger. Dit vertalend naar een HBO...de accrediterende instanties zullen uiteindelijk de studenttevredenheid mee gaan wegen. Klagen heeft in dat geval wel degelijk zin maar....alleen voor toekomstige studenten. Dus als alle huidige studenten maar hard genoeg klagen hebben mijn kinderen (8,6,4 en 2) weer fatsoenlijke toetsen op het HBO (Moeten ze dat eerst nog ziet te halen....)
Femke

Ellen Wouters

Ellen Wouters

26-01-2010 om 09:49

Femke

Klopt hoor Femke, van dat betonnen zwemvest. Maar het blijft zo'n mooi voorbeeld om het principe aan te tonen.

Wat dat klagen betreft: ja, dat heeft op termijn zin. Het is dan ook jammer dat veel studenten het er maar bij laten zitten als ze er niet direct zelf bij gebaat zijn. Begrijpelijk, maar wel jammer.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.