Irene
19-01-2010 om 20:30
Hb en chronisch ziek
Ik twijfel een beetje of dit nou de meest passende rubriek is, maar goed:
Onze 5 jarige zoon is versneld naar groep 3 gegaan en heeft duidelijk behoefte aan meer uitdaging. School gaat hem nu doortoetsen en wil hem aangepast werk geven. Prima dus. Het probleem is echter dat zijn gezondheid niet zo best is (t.g.v. een afweerstoornis) waardoor hij regelmatig verzuimt (structureel zo'n 2 middagen per week en verder regelmatig 1 of meer dagen) en dat als hij op school is, zijn energie zeer beperkt is.
Vanuit school wordt vaak gezegd: we willen hem niet te veel belasten en juist omdat hij er vaak niet is, is het ook zo belangrijk dat hij veel dingen met de hele groep mee doet.
Nou vindt de school dingen belastend die ik zo zeker niet zie. Uit zichzelf kiest hij ook liever een encyclopedie om te lezen dan een eenvoudig boek, bijvoorbeeld. Hij vindt het juist erg leuk om te leren. Maar zeker als hij zich slecht voelt en er lukt iets niet direct, dan kan hij daar wel hevig op reageren (huilen) en dat ziet de school als een teken dat het werk te belastend is. Terwijl ik het meer zie als een teken van zijn faalangst (waar hij niet onbekend mee is, meestal doet hij iets pas als hij zeker weet dat hij het kan...).
De vraag is: Hoe vind je nu een goede balans? En wat is belangrijker: op school meer het sociale (meedoen met de rest) en de uitdaging dan maar thuis? Of op school meer uitdaging en rust thuis? Ik weet het niet zo goed meer...
Marieke
19-01-2010 om 22:33
Uitdaging
Is het leven al niet uitdagend genoeg als je chronisch ziek bent? Heerlijk dat hij zo makkelijk leert, dan kan hij dus goed meekomen, ondanks veelvuldig verzuim.
Ik vind de aanpak van school goed, want kinderen die veel ziek zijn komen makkelijk in een isolement en dat is iets waar hij zijn leven lang last van kan hebben. En leren kan hij altijd nog.
Ik zou kiezen voor zoveel mogelijk sociaal meedoen op school en thuis rust. Je kunt natuurlijk prima rusten door met een dekentje op de bank en de encyclopedie te lezen of animal planet en discovery te kijken.
Wolkje
19-01-2010 om 23:25
Thuis werken
Ik zou hem thuis toch wel elk ziek dagdeel iets laten doen voor school. Zo blijft hij bij en kan hij op school de aandacht meer op de sociale dingen richten, de druk is daar dan iets van de ketel.
Ten minste, mijn slimme zoon, die in groep 6 langdurig ziek is geweest, werd behoorlijk zenuwachtig van die weektaak die hij nooit af zou krijgen. Die hersens willen toch draaien. Als wij er geen schoolwerk in stopten, bleef hij hangen in negatieve gedachten en zeurgedrag.
Het ging mij ook om het signaal wat je afgeeft. Als je zijn schoolwerk niet serieus neemt, en het gaat lichamelijk ook niet goed, wat blijft er dan over om hem een goed gevoel te geven over zijn functioneren?
Het is natuurlijk een lastige combinatie. Bij ons op school hebben ze van allebei geen verstand, niet van hoogbegaafdheid, en al helemaal niet van langdurig zieke kinderen.
Ik vind het op zich heel erg netjes van de school van jouw zoon, dat ze zich zorgen maken om dat eventuele isolement. Hier was er vooral desinteresse.
Nor@
20-01-2010 om 14:08
Irene
Absoluut uitdaging vanuit school!
Ik word een beetje kriegelig als ik mensen hoor zeggen:
"Heerlijk dat hij zo makkelijk leert, dan kan hij dus goed meekomen, ondanks veelvuldig verzuim."
Het kan helemaal niet zo heerlijk zijn, als je zo makkelijk leert.....want vaak LEREN die kinderen juist niets!! En dat is zo ongeveer levensbehoefte nummer 1!
Je overvoert dit soort kinderen helemaal niet snel hoor! Dat zijn anderen die dat maar denken,....dat je aan het pushen bent e.d. grrr, dat kinderen uit ZICHZELF willen leren, schijnen heel veel mensen nog steeds niet te (willen) begrijpen.
Marieke
20-01-2010 om 18:02
Nor@
Je lijkt je nogal boos te maken over iets waarvan jij denkt dat andere mensen het niet begrijpen.
Irene stelt een vraag en als mensen een vraag stellen op dit forum dan ga ik ervan uit dat zij iets van meerdere kanten willen bekijken.
Als mijn kind helemaal uit zichzelf uitsluitend boterhammen met pindakaas wil eten, dan betekent dit niet dat ik mijn kind ook niets anders zal voorzetten. Ik loop al wat langer rond en heb al wat meer gezien op de wereld dan mijn kind en daarom doe ik niet precies wat mijn kind geheel uit zichzelf wil. Opvoeden noem ik dat ook wel.
Ik denk dat als een kind veel school mist het heel belangrijk is dat het zich sociaal zoveel mogelijk ontwikkeld en dat school dit goed ziet. En misschien is het dan wel een goed idee om lesjes mee te doen die eigenlijk te makkelijk zijn, juist omdat je de lesjes samen doet. Het lijkt mij sociaal niet handig dat als het kind dan op school is het alsnog in een uitzonderingspositie wordt gezet. Als je een kind dit goed uitlegt, zeker een intelligent kind, dan begrijpt het dit soort overwegingen. En een kind zal het waarschijnlijk ook leuk vinden om vriendjes te maken en met andere kinderen mee te doen.Het ontwikkelen van cognitieve vaardigheden is maar één kant van een kind.
En Nor@ voor het geval je weer in hoofdletters wil rond schreeuwen dat anderen het niet begrijpen; ik heb zelf twee van "dit soort kinderen" (jouw omschrijving).
Irene
20-01-2010 om 20:11
Reactie
Bedankt voor jullie reactie's. Onze zoon loopt zo ver voor, dat hij zeker niets mist door zijn verzuim. Het is dus niet zo dat hij thuis schoolwerk hoeft te doen om bij te blijven. Het is inderdaad fijn dat hij zo goed mee kan komen dat hij in die zin geen "last" heeft van zijn ziekte, maar....
Hij is heel enthousiast begonnen aan groep 3, maar inmiddels behoorlijk gedemotiveerd omdat hij nog steeds helemaal niets nieuws geleerd heeft. Hij wil zo ontzettend graag leren, is echt een spons, en heeft interesse in vrijwel alles. Daar moet dus echt wel iets mee gebeuren wil hij niet helemaal geen zin meer hebben in school. Ik snap hoe belangrijk het sociale is, en het meedoen met de rest. Maar tegelijk wordt hij doodongelukkig van altijd maar ver onder zijn niveau werken.
De IB-er kwam nog met het in mijn ogen erg goede idee om hem op school af en toe werk niet mee te laten doen, maar hem dan afwisseld met een ander kind gewoon te laten spelen (met lego, of een spelletje ofzo). Ik hou hem soms ook wel een dag thuis om hem dan de andere dag uit school met vriendjes te laten spelen (hij is er anders vaak te moe voor).
Dus nou ja, het blijft een puzzel....
Wolkje
20-01-2010 om 20:30
Enne
Dat is wel lekker joh, dat hij zo lekker zit, dat hij niet bang hoeft te zijn om achter te lopen. Onze zoon zat al in groep 6 en dan leren ze natuurlijk ook steeds nieuwe 'truukjes', die instructie miste hij dan, wat hem veel zorgen baarde.
Hoe is het met lezen? Want daar kun je thuis natuurlijk heel goed mee aan de slag. De gemeente bibliotheek heeft veel meer te bieden dan een schoolbibliotheek. Bij ons op school moeten ze van boeken die ze gelezen hebben, een klein verslagje schrijven. Misschien is het leuk als je zoon dat dan thuis doet en het verslagje trots op school kan laten zien?
En misschien is vindt hij het leuk om verslagen te schrijven, met plaatjes en lay-out, achter de laptop. Over een onderwerp dat hem interesseert. Een soort geleid googlen?
En verder kun je via deze link: http://www.leestrainer.nl/ hele leuke opdrachten vinden precies uitgesplitst op niveau.
Sterkte ermee hoor!
Tineke
20-01-2010 om 20:37
Hmm
Toen mijn dochter zo ziek was en meer in het ziekenhuis lag dan naar school ging, was de afspraak met school dat ze niets hoefde in te halen. Ze sloeg dus hele delen gewoon over, door een gewoon helder verstand was dat geen probleem. Maar zij is niet hoogbegaafd.
Maar, ook door andere ervaring, zou ik wel kiezen voor uitdaging op niveau, want dat komt ook het sociale ten goede. Een kind dat ongelukkig is op school door te weinig uitdaging, trekt zich of terug, of gaat klieren. En van beide word je weinig geliefd bij klasgenootjes. Als het kind gelukkig is, door lekker op eigen niveau te leren, staat het kind ook veel meer open voor sociale contacten, op welk niveau dan ook.
Ik zou het ziek-zijn niet meewegen in wat er op school aan lesstof wordt gepresenteerd. Dat wordt pas belangrijk als er hiaten ontstaan. En die kans is op de basisschool erg klein bij een hb-kind.
Marieke
22-01-2010 om 09:37
Basisschool kan best korter
Precies zoals Kaatje schrijft is er echt geen 8 jaar nodig voor de lesstof van de basisschool, ook niet voor een gemiddeld kind. De basisschool is ook gewoon een periode voor een kind om zich te ontwikkelen en groter te worden.
Hier op OOL is de automatische reactie op snel lerende kinderen dat er moet worden doorgetoetst en uitdaging moet worden gegeven. Ik heb daar mijn vraagtekens bij. Ook voor een gemiddeld kind is de basisschool geen uitdaging en wie zegt dat de school uitdagend moet zijn?
Ik weet ook niet waar de grens ligt waar je zegt dat een kind zover voor ligt dat er een onhoudbare situatie ontstaat. Want als een kind altijd op een veel te laag niveau wordt aangesproken dan is dat slecht voor zijn gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen.
Maar in het systeem van de basisschool zit een laag tempo voor de cognitieve vakken ingebakken en dit tempo is ook laag voor een gemiddeld kind.
Ik vind trouwens dat Irene en de school de juiste keuzes maakt, want van de slimmerikken die ik ken speelt veel meer het sociaal mee willen doen met de anderen en vriendjes hebben, dan de behoefte aan uitdaging.
Wolkje
22-01-2010 om 10:35
Marieke
Misschien heb ik iets gemist, maar ik heb echt nergens in dit draadje gelezen dat 'er moet worden doorgetoetst en uitdaging moet worden gegeven'.
Ik denk wel dat de combinatie van slim kind en een stoornis/ziekte er toe kan leiden dat het kind hevig gaat onderpresteren. Omdat de leerkrachten het kind te veel in zijn sop gaar laten koken 'de resutaten zijn toch voldoende'. En dat is niet goed voor deze kinderen. Het is toch wel de bedoeling dat je íets leert op school.
Jolijt
22-01-2010 om 11:44
Praten, praten en praten
Kijk wat hij wil en steun hem in het feit dat hoewel mensen het beste met hem voor hebben (rustiger aan als hij huilt) ze niet (altijd) begrijpen hoe hij in elkaar zit.
Het sociale is fijn, maar tot er 'gevoelsgenootjes' zijn gevonden blijft het sociaal ook vaak moeilijk. Het kan zijn dat het hb kind toch teveel afwijkt voor 'de groep' maar ook dat het juist prima past maar zichzelf daarvoor te veel moet aanpassen.
Het moeilijke is dat dit niet een probleem is voor dit jaar, of zelfs voor de komende 5 jaar... het blijft en hoewel en soms lange tijd beter gaat, kan het toch de kop weer opsteken, vaak totaal onverwacht.
Onze dochter is 15, 4vwo (met meer toeters en bellen uitgebreid dan in een schoolweek lijkt te passen).
En ondanks dat soms nog zo boos en verdrietig over het gebrek aan tempo en diepgang... (maar gelukkig sinds enkele jaren wel met een aantal gevoelsgenoten, die met haar mee schoppen tegen wat toch niet te veranderen is/lijkt)
Marieke
22-01-2010 om 13:20
Inderdaad, dit blijft zo
Jolijt; Dit is inderdaad het probleem, het andere denkkader of de andere scope (hoe je het ook maar wil noemen), blijft de rest van de schoolloopbaan (misschien met uitzondering van de universiteit), maar waarschijnlijk ook daarna in het werkend leven bestaan. Het is goed om dit te bedenken voor een 5 jarige aan het begin van zijn/haar opleiding en daar je plan een beetje op te maken. Het is iets waar zo'n kind mee om moet leren gaan en een manier op moet vinden. Voor het kind is het schipperen tussen je leren aanpassen aan de rest (een vaardigheid waar je heel veel plezier van kunt hebben in de rest van je leven) en ook zelf aan bod komen. Van de ouders vereist het inventiviteit en verder inderdaad veel praten.
Mijn oudste doet op school wat er van hem verwacht wordt en leeft zich buiten school uit in hobbies. Ik ben benieuwd hoe het volgend jaar in de vervolgopleiding zal gaan. Mijn tweede heeft zielsverwanten gevonden op een "kakschool" vol "nerds". Ik herken de frustratie van Jolijts dochter; net als het een beetje interessant wordt is het alweer genoeg geweest. En als er dan een interesante vraag gesteld wordt dan reageren de klasgenootjes onmiddelijk met "moeten we dat ook weten voor het proefwerk?". Is het antwoord nee, dan is hun aandacht weg en is het voor de leerkracht vaak moeilijk om verder te vertellen, want hij moet de hele klas in toom houden.
Wolkje; in dit draadje vertolkt Nor@ deze stem en verder schrijf ik expliciet dat het de tendens op OOL is en niet dat dit in dit specifieke draadje letterlijk zo gezegd is.
Irene
25-01-2010 om 19:50
Lastig
Voor ons is het overduidelijk dat er wel meer uitdaging moet worden geboden op school. Nu werk hij altijd ver onder niveau en daar wordt hij absoluut ongelukkig van. Sterker nog, ik denk dat het zijn aangeboren leerhonger schaadt als dat nog lang zo blijft.
Dus ja, hij gaat doorgetoetst worden en hij gaat eigen werk krijgen. De vraag is (en blijft) dus alleen: hoe vindt je een balans, tussen die behoefte aan "werk", en de behoefte aan het sociale, het meedoen met de groep en de bij hem ook zeer aanwezige behoefte aan voldoende rust.
Aan al die behoeften kan en moet ook thuis voldaan worden natuurlijk, maar OOK op school.
Onze oudste (8jaar, groep 6) is ook versneld en volgt een eigen programma. Dat is op zich al lastig genoeg, terwijl hij gelukkig een zeer goede gezondheid heeft. Maar juist dat vele ziek zijn maakt het bij zoon 2 zo ingewikkeld. Zelfs wij zijn snel genegen om hem vooral niet te veel te belasten. Maar we merken steeds meer dat we hem daar geen goed mee doen. Dat hij zo echt iets essentieels tekort komt.
Joske
27-01-2010 om 16:29
Een paar jaar verder
Hoi Irene,
Iedere situatie is natuurlijk anders, maar alle ervaringsverhalen zijn misschien welkom. Onze zoon is ook hb en heeft een lichamelijke handicap waardoor hij regelmatig moet verzuimen en waardoor zijn energie ook sneller op is. Wij zijn een paar jaar verder dan jij en we lopen nu tegen flinke problemen aan, omdat er met het hb-gebeuren nooit iets is gedaan op school.
Uitdaging kan ook zelfvertrouwen geven en dat is heel goed voor de sociale ontwikkeling. En als je kind niet leert om ergens moeite voor te doen kan dat ook vervelende gevolgen hebben.
Als ik het nu opnieuw moest doen had ik véél meer aangedrongen op een aangepast programma om onze zoon de broodnodige uitdaging te geven.
Joske


