Vijfkids
22-04-2026 om 21:24
Examens 2026
De eindexamens staan weer voor de deur. Zijn er hier meer ouders van examenkandidaten? Praat gezellig mee!
Poezenmeisje
22-04-2026 om 21:36
Ik heb geen kind meer op school, maar ik wens alle ouders en examenkandidaten veel succes!
👍🏼
Schemerlampje
22-04-2026 om 22:11
Kaassoufflee schreef op 22-04-2026 om 22:04:
Ik heb beide kinderen in de examens dit jaar.
Dubbel spannend dus! Staan ze er een beetje goed voor? Succes in ieder geval!
Tijgeroog
22-04-2026 om 22:11
Mijn jongste doet mee, VWO. Heeft door omstandigheden een zwaar jaar gehad, wat het spannender maakt dan nodig was geweest.
Mugs
23-04-2026 om 06:33
Succes voor alle examenkandidaten én hun ouders!
Hier doet de jongste dit jaar voor twee vakken staatsexamen vwo. Geheel met zelfstudie, dus hoe ze ervoor staat er ik niet goed.
Daarnaast doet ze eerste jaar HBO, waarvan ze tot nog toe alles gehaald heeft.
Terschelling
23-04-2026 om 08:13
Mijn zoon doet dit jaar havo eindexamen. Hij is er nog erg rustig onder. Leert soms wat, maar slaapt vooral uit en gaat met vrienden op pad.
Kaassoufflee
23-04-2026 om 10:06
Schemerlampje schreef op 22-04-2026 om 22:11:
[..]
Dubbel spannend dus! Staan ze er een beetje goed voor? Succes in ieder geval!
De jongste (Havo) staat er goed voor zonder onvoldoendes, bij de oudste is het spannender (Vwo) met een 5 op drie vakken (niet op de kernvakken)
SuzyQFive
23-04-2026 om 10:14
Mijn stiefdochter doet eindexamen vmbo. Ik heb haar nog geen seconde bezig gezien en ik gok dat ik op het laatste moment nog even gevraagd wordt om te helpen 😜. Ze is vorig jaar afgestroomd van kader naar basis en dat kan ze prima maar ze heeft dyscalculie en wiskunde èn eco in haar pakket.
De praktijkexamens heeft ze vorig jaar al gehaald. Ze heeft dus straks vier examens. Het meest spannende is of ze die 5,5 gemiddeld gaat halen.
SuzyQFive
23-04-2026 om 10:17
En als docent: voorgaande jaren hebben we steeds 100% slagingspercentage gehad maar dat gaat hem dit jaar denk ik niet worden.
Netherfield
23-04-2026 om 12:32
Mijn beide dochters doen examen dit jaar. ik heb er al wat grijze haren bij, maar uiteindelijk staan ze er allebei toch wel goed voor.
Willempje73
23-04-2026 om 12:52
Hier een dochter die VMBO GL examen doet. Ze heeft op sociaal gebied een lastig derde en vierde schooljaar achter de rug. Heeft daardoor wat sociale/faalangst ontwikkeld (niet officieel vastgesteld), waardoor ze haar praktijkexamens niet heeft kunnen doen. Gelukkig mag ze die na de theorie-examens inhalen.
Ze staat er niet heel briljant voor, een vijf voor wiskunde, drie krappe zesjes voor Nederlands, geschiedenis en biologie en een acht voor Engels. Het zou dus kunnen, maar dan moet ze geen misstap maken. Voorlopig wordt er nog niet geleerd/geoefend, ondanks regelmatig aansporen. Ze heeft tot nu toe nooit echt hoeven leren, met haar huidige cijferlijst als resultaat. Als ze dat doorzet, slaagt ze. Ik vind het zenuwslopend, het is zo wankel allemaal. Zelf is ze er (nog?) erg relaxed onder.
Als ze niet slaagt, vind ik dat nog geen ramp. Ze is een extreem vroege leerling, wordt in december pas 16. Ik vind haar, gezien haar achtergrond en leeftijd, nog best jong voor het mbo...
mikado123
23-04-2026 om 14:52
Kind doet nog geen examen maar dit jaar mentor van een havo 5 klas. Een derde tot de helft staat er niet goed voor. Maar hee "het komt goed......".
Tijgeroog
23-04-2026 om 15:18
Mikado, wanneer staat een leerling er "goed" voor, volgens de mentor? Moet je dan allemaal 8en hebben, of is allemaal 6jes ook goed, of misschien een enkele 5 erbij?