Yvette de Vries
16-11-2010 om 16:42
Ervaringsverhalen van dyslexie gezocht
Beste lezers van dit forum,
Ik stel deze vraag met toestemming van de forumredactie.
Voor een onderzoek voor mijn opleiding wil ik graag de volgende vraag stellen:
Hoe gaan mensen met dyslexie om met hun
handicap op school en/of studie?
De professionals zijn het op één gebied eens, dyslexie is een vervelende handicap. Sommige mensen en kinderen hebben er echt heel veel last van op school, terwijl andere kinderen en volwassenen deze handicap heel goed weten te verbloemen. Hoe gaat u of uw kind met dyslexie om? Waarom gaat het leren bij de ene leerkracht beter dan bij de andere?
Ik stel deze vraag omdat ik bezig ben met het maken van een praktisch handboek voor leerkrachten. Wat kan een leerkracht doen om kinderen met dyslexie beter te laten meedraaien met de groep? Helpt het een dyslectische leerling of student als de er duidelijk wordt verteld wat de reden is van de les, of is het juist prettiger om in kleine stapjes naar een conclusie toe te werken?
Graag wil ik de antwoorden van dit forum meenemen in mijn onderzoek, omdat ik hier heel veel mensen met ervaring kan bereiken.
Alvast bedankt,
Yvette de Vries
Chippie
16-11-2010 om 19:41
Je mag mij wel een vragenlijst voorleggen
Ik vind het prima om een vragenlijst oid in te vullen. Hier een dyslectisch, HB kind, groep 5.
Paddington
17-11-2010 om 11:32
Reactie
Beste Anna N,
Bedankt voor alle antwoorden.
Ik zal de vraag proberen te verduidelijken.
Sommige leerkrachten hebben de neiging om meteen aan een les te beginnen, terwijl andere leerkracht aan het begin van een les duidelijk aangeven waarom de les gegeven wordt.
Deze situatie kan zich thuis ook voordoen bij huiswerk. Is het voor het kind beter te begrijpen als er van te voren wordt uitgelegd wat de conclusie of het uiteindelijke doel is, of vindt het kind het juist prettiger om stapje voor stapje aan de gang te gaan en aan het einde de puzzelstukjes in elkaar te passen?
Met vriendelijke groet,
Yvette de Vries
Paddington
17-11-2010 om 11:43
De vragen
Beste Chippie,
Alvast heel erg bedankt voor uw reactie.
De vragen waar ik graag antwoord op zou willen hebben zijn:
- Hoe gaat u of uw kind met dyslexie om?
- Waarom gaat het leren bij de ene leerkracht beter dan bij de andere?
- Wat kan een leerkracht doen om kinderen met dyslexie beter te laten meedraaien met de groep?
- Helpt het een dyslectische leerling of student als de er duidelijk wordt verteld wat de reden is van de les, of is het juist prettiger om in kleine stapjes naar een conclusie toe te werken? Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld: de leerkracht legt uit, we gaan vandaag oefenen met het maken van deelsommen met rest. Een andere leerkracht begint gewoon met de les en het kind moet er zelf achter komen wat het verband is tussen de gemaakte sommen.
Met vriendelijke groet,
Yvette de Vries
sabje
18-11-2010 om 10:18
Ik heb een dochter van 7 en ze zit in
groep 4.Het is niet officeel vastgesteld dat ze dyslexie heeft (daat gaat niet zo makkelijk ) maar alles wijst erop
Hoe gaat ze er zelf mee om ?
Vorig in groep 3 ,het jaar waar ze beginnen met lezen en schrijven etc,is een heel vervelend jaar voor haar geweest.Een juf die erg dwingend was nu moet je een antwoord geven waardoor dochter dichtklapte.Deze juf is weggehaald voor de klas en de groep heeft een aantal wisselende juffen gehad .Pas in mei 2010 kreeg de groep een vaste juf en toen kreeg dochterlief meer aandacht.
Door dit jaar is haar zelfvertrouwen geknakt en wil er niet zoveel over horen. Gelukkig heeft ze nu een hele goede juf die er over nadenkt en dochter goed helpt.
Dochter weet waarom ze wat moeilijker leert en vindt het soms moeilijk dat ze daarin anders is.
Een leerkracht moet zich verdiepen in een kind.Geen enkel kind is hetzelfde ook een kind met dyslexie niet hoe leert een kind ? Wat is het voor kind etc en welke methode pas bij het kind. En de ene leerkracht doe dit beter dan de ander.Dochter heeft een juf die zich ook echt heeft verdiept in de dyslexie en steeds iets verzint om het leuk te houden voor dochter. Vorig jaar moest dochterlief zelf maar aanrommelen.
Ik denk dat het kind serieus moet worden genomen duidelijke uitleg, meer tijd voor het kind nemen bij toetsen ,werkjes etc.Dingen verzinnen die het kind aanspreken waardoor het leren leuker wordt.
En heel belangrijk laat het kind in de waarde en benadruk waar het kind wel goed in is.Een kind met dyslexie heeft meestal niet zoveel zelfvertrouwen laten ze daar goed aan werken!
-Een kind niet laten aanrommelen duidelijk vertellen stapje voor stapje wat gaan we doen hoe doen we het en wat is het resultaat. Het automatiseren is erg moeilijk dus blijven herhalen herhalen herhalen.
Ik hoop dat je zo voldoende antwoord hebt! succes ermee
groetjes
Sabine
Yvette de Vries
22-11-2010 om 09:14
@jessica5
Beste Jessica5
Bedankt voor uw reactie, ik zal zeker kijken op de site.
Met vriendelijke groet,
Yvette de Vries
