Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
alias

alias

14-12-2019 om 17:05

Ervaring met IQ test WISC-V

Mijn zoon is 7 jaar en zit in speciaal onderwijs, ze willen voor hem IQ-test doen. Dat is WISC-V. hij heeft moeite met leren en weinig concentratie. Ik twijfel of deze test geschikt is voor hem. Of is er ander IQ-test meer geschikt voor hem.

V@@s

V@@s

14-12-2019 om 17:29

laag IQ verwacht?

Als er een laag IQ wordt verwacht dan is de Rakit wellicht meer geschikt, die differentieert meer in de lagere IQ's. Als er verbaal een probleem is dan de SON, daar hoef je niet voor te praten.

In het algemeen is de WISC-V een prima IQ test. Wat is je probleem ermee?

Intelligentie

Wat vind je zelf van je zoon? Afgezien van het probleem met concentreren en moeite met leren, wat zie je van hem? Snapt hij spelletjes snel, onderneemt hij zelf activiteiten waarbij je kennis moet opdoen wat hij wel snel oppakt? Sommige kinderen sluiten niet goed aan bij wat er geboden wordt maar kunnen uit zichzelf wel veel leren, als het maar op hun eigen manier gaat. Dan kan een intelligentietest ook een twijfelachtige zaak zijn. En kinderen worden er wel mee beoordeeld.
Mijn dochter haalde een 10 op de basisschool als ze de bedoeling snapte en een 3 als ze het niet begreep en op vragen geen duidelijk antwoord kreeg.
Is het probleem met leren en concentreren alleen gebonden aan school?
Is zijn gehoor en zicht wel goed getest? Is hij verder goed gezond? Dat kan ook in de weg zitten, met name in een drukke groep op school.

Niet getest

Het advies hier van de GGZ was om ze niet te testen. Ik dacht vooraf ook dat het wel een betrouwbare methode zou zijn, maar mijn kinderen hebben autisme en dan kun je met zo'n test behoorlijk de mist in gaan.
Het is een momentopname en je bent afhankelijk van het begrip en de medewerking van een kind en de ervaring en mogelijkheid om aan te sluiten en een kind te steunen bij het afnemen van de test van de onderzoeker.

Mijntje

Mijntje

15-12-2019 om 11:51

keuze

Ik denk niet dat je als ouder keuze hebt welke test ze gaan afnemen. Dat doet toch de orthopedagoge van school? Die bekijkt welke test het best past bij jouw kind.
Deze tests zijn maar 1-2 jaar geldig. Het is dus niet zo dat wat eruit komt altijd blijft.
Je kan misschien bespreken of het helpt als jij erbij bent, of waar de test wordt afgenomen.

Andere verklaringen eerst

Welke andere verklaringen zijn er mogelijk voor de achterblijvende resultaten op school? Test dat eerst.

Zit hij echt op al op speciaal onderwijs, en niet op speciaal basisonderwijs? Ik zou verwachten dat er dan al eerder een intelligietest is gedaan.

Als hij nog niet op speciaal onderwijs zit, en je twijfelt of hij echt zo dom is als ze op school denken, dan vooral die test uitstellen en andere dingen (gehoor, ogen, ADHD) eerst gaan uitzoeken. Een label "zwakbegaafd" schud je echt niet makkelijk van je af. Zit hij nog niet op speciaal onderwijs en wil je hem daar juist op hebben voor meer passend aanbod, dan zul je die test moeten doen.

Gezien de leeftijd (WISC-V is pas vanaf 6 jaar) is het misschien niet de meest geschikte of prettige test voor een kind waarbij een laag IQ verwacht wordt. Je zou op sommige schalen een 'floor effect' kunnen krijgen. RAKIT-2 zou geschikter zijn simpelweg omdat die test vanaf 4 jaar is.

Vogel

Vogel

16-12-2019 om 21:28

Ervaring

Ik zou er vanuit gaan dat de orthopedagoog of psycholoog van school prima weet welke test ze af moet nemen om tot een betrouwbaar oordeel te komen.

@AnneJ: soms is het nodig een IQ te weten om te bepalen of een leerling een bepaalde vorm van onderwijs mag volgen. Voor zml is bijvoorbeeld een bovengrens van 50, of 85 als er bijkomende problematiek is. Dan kun jij als ouder wel tegen testen zijn, maar soms is het nodig voor toelating. (Of verlenging TLV.)

alias

alias

22-03-2020 om 17:41

Teurg op mij eerder bericht

ik kom terug bij de IQ test, mijn zoon heeft WISC-V gedaan en haalt bij deze test tussen 61 en 71. ik heb van de school een verslag van de test gekregen en daar staat dat mijn zoon, hij zit nu in speciaal onderwijs en niet op speciaal basisonderwijs. het advies van de school dat hij moet naar moeilijk leren kinderen(speciaal basisonderwijs). ik ben niet met de school eens, ik denk dat mijn beter op specialonderwijs moet blijven. hij werd snel afleid, maar dat betekent niet dat hij ML kind is.
kan ik vragen of hij toch RAKit -2 mag doen. en andere vraag: is de advies van de school verplicht voor ons als ouders te volgen. ik had tegen de school gezegd dat ik liever RAKit -2 wil ipv WISC-V. mij de school zei dat ze WISC-V gebruiken en niet andere IQ test
twee jaar geleden had hij ook een test gedaan en toen haalt hij: IQ 58.

Ik denk niet dat het uitmaakt

School vraagt niet zomaar om een IQ-test. Ze hebben kennelijk redenen om zich af te vragen of je kind nog wel op z'n plek zit.

Je kind zit nu in speciaal onderwijs in cluster 3? Alleen met een IQ uitslag onder de 55 mag je kind daar zonder meer blijven. Daarboven zullen de leerresultaten van je kind en observaties van de school de doorslag geven.

Ik denk niet dat er veel kans is dat je kind op en andere IQ test lager scoort dan 55. En zelfs als dat gebeurt, heb je kans dat de school dat niet accepteert. Er zijn heel veel redenen waarom een IQ uitslag te laag kan uitvallen (kind werkt niet mee, heeft z'n dag niet, heeft angst, wil opzettelijk een lage score halen...), maar er zijn veel minder redenen waarom een IQ uitslag te hoog kan uitvallen.

alias

alias

24-03-2020 om 15:05

Teurg op mij eerder bericht

Volgens het verslag van IQ-test: haalt mijn zoon IQ tussen61-71. Dat betekent dat hij op zeer moeilijk lerend intelligentieniveau functioneert. Dat hij kleine woordenschat heeft en zwak verbaal begrip. Klopt dat : welke beeld krijg je van iemand die IQ tussen 61- 71. en nog andere vraag waarom is de IQ interval (tussen 61-71) .

Vroeger

Het vroegere ZMLK onderwijs was inderdaad tot een IQ van 70. Maar dat is nu niet meer. De meeste samenwerkingsverbanden zien het gebied van 55 tot 70 nu als bespreekgeval tussen cluster 3 en sbo. Het kind kan dus beide kanten op, afhankelijk van de schoolprestaties en leerproblemen.

Een interval betekent dat ze niet exact weten wat het IQ is, maar dat ze er redelijk zeker van zijn dat het tussen die twee getallen ligt.

Ik heb geen beeld bij een specifiek IQ. Mijn beeld bij het ZMLK van vroeger is dat de meeste kinderen naar het VSO gaan, waar ze vooral dagelijkse zelfredzaamheid leren (aankleden, je kamer schoonmaken) en dat ze daarna naar de dagbesteding of sociale werkplaats gaan. En mijn beeld bij sbo is dat die kinderen meestal een beroepsopleiding (praktijkonderwijs of vmbo) gaan doen. Dat is heel kort door de bocht. Vooral in de basisschoolleeftijd is er veel opstroom en afstroom tussen de onderwijstypes.

alias

alias

26-03-2020 om 11:55

de getalen van het verslag: wat geeft die aan

Overeenkomsten
(OV)
Woordenschat
(WS)
Begrijpen (BG) Verbaal begrip (VBI) 69-83 Laag

Blokpatronen (BP)
Figuur
Samenstellen (FS) Visueel Ruimtelijk
(VSI) 78-93 Laag in gemiddelde

gebied.
Matrix Redeneren
(MR)
Gewichten (GW)
Rekenen (RE) Fluid Redeneren
(FRI) 63-76 Zeer laag

Cijferreeksen (CR)
Plaatjesreeksen
(PR)
Cijfers en Letters nazeggen (CLN) Werkgeheugen
(WGI) 70-84 Laag

Symbool
Substitutie coderen (SSC)
Symbool Zoeken
(SZ)
Figuur zoeken (FZ) Verwerkingssnelheid
(VSI) 62-76 Zeer laag
Totaal IQ 61-71 Zeer laag

het volgende getallen komen uit het verslag:
kloppen de opmerking die bij getallen gezet zijn (laag of zeer laag)
en nog een andere vraag: zijn de ouders verplicht het advies van het verslag te volgen.

Iris

Iris

26-03-2020 om 15:35

Vraag school om meer uitleg!

Ik snap dat het in de huidige tijd een beetje moeilijk is, maar ik zou vooral met de intern begeleider of orthopedagoog van school in gesprek gaan! Normaal krijgt je namelijk niet alleen een verslag, maar ook uitleg erbij. Als ik zo naar de scores kijkt kloppen de opmerkingen wel. Maar school moet jou uitleggen wat het betekent en wat ze aan observaties erbij zagen.

Scholen willen een overstap naar een andere school het liefst samen met ouders bepalen. Maar als een school kan aantonen dat een kind bij hen niet tot zijn recht komt, kunnen ze zonder ouders een procedure opstarten om het kind naar de andere school te krijgen. Maar: dit gebeurt bijna nooit. In overleg kom je er waarschijnlijk wel uit.

Op wat voor school je zoon nu zit begrijp ik niet helemaal. Speciaal basisonderwijs (sbo) is namelijk 'minder speciaal' dan speciaal onderwijs (so). De termen zijn soms een beetje verwarrend en de doelgroepen verschillen per cluster.

Praat met school en vraag wat ze bedoelen! Ze moeten uitleggen waarom ze dit advies geven. Als ze het niet duidelijk kunnen uitleggen, dan moet je nergens mee akkoord gaan.

advies

Aan je reacties te lezen heb je zelf veel twijfels over de uitslagen van de testen en de adviezen van de school. Het is soms verdrietig om te horen dat je kind het moeilijk heeft op school. De school heeft 1 doel en dat is onderwijs verzorgen voor alle kinderen. ALs dat om 1 of andere reden moeizaam gaat wil de school samen met ouders kijken naar hoe het beter kan. OP basis van een paar getalletjes kan je niet zeggen wat een kind nodig heeft om wel tot ontwikkeling te komen. Daarvoor heb je veel meer informatie nodig. Ga samen met school praten wat het beste is voor je kind.
Zij kunnen dan ook uitleggen wat zij met de resultaten doen die uit de test komen.

De WISC V is een bekende intelligentietest. Voor kinderen die moeite hebben met de taal bestaan ook andere testen. De RAKIT is een test die ook goed is om te gebruiken als kinderen leren moeilijk vinden. vroeger gebruikten we 1 cijfer om de intelligentie aan te geven. Tegenwoordig gebruiken we een interval. De kans dat je kind ergens tussen die cijfers scoort is 95%.

Aangezien je kind 2 jaar geleden ook op zeer moeilijk lerend niveau scoorde en nu weer op dit niveau, denk ik niet dat een andere test anders zou scoren. Wil je je kind nog zo'n test laten maken? Of ga je samen met school kijken wat het beste is voor je kind.

alias

alias

29-03-2020 om 11:37

het verslag

Bedank voor jullie reactie, mijn zoon zit in (Sbo) school en hij scoort twee jaar geleden IQ 58 en nu tussen (61-71) . Is dit zeer moeilijk moeilijke leren kinderen?
Ik lees hier dat zml is tussen 55 en 70 en hij is dichter bij 70 dan 55?
De reden dat ik hier vragen stel, is dat IQ –test meestal i niet goed methode is om niveau van het kind te bepalen. Ik zou liever Raktit -2 kiezen, maar dat was niet mogelijk want het kost meer geld om dit programma aan te schaffen. Dat heb ik van school gehoord.
Ik ken hem heel goed, dus ik weet dat hij zijn niveau is eigenlijk ligt tussen reguleer onderwijs en sbo. Hij leest boek op AVI start dus hij is goed in taal en minder goed in rekenen en hij wordt snel afgeleid. Hij kan goed zien en horen. Bij cluster 3 gaat het om dagbesteding en dat is niets voor hem.
Twee jaar geleden toen hij bij Iq-test scoort 58, moet hij naar (sbo) school.
Praat met de school, soms heeft zin, en soms heeft minder zin. Maar het verslag van IQ-test was heel negatieve en geeft alleen slechte beeld over mijn zoon. En als ik dit lees, vraag ik me af: wat valt om met de school te praten.

goedendag zijn er ouders bekend met deze brief ? En zijn er ook ouders die niet hebben getekend? En waarom wel ? En waarom niet ? 

Beste ouders, 
Uw zoon/dochter zit dit jaar in groep 8 en zal een uitstroom advies krijgen voor het voorgezet onderwijs. Bij sbo **** nemen we in groep 8 standaard een intelligentie onderzoek af, zodat we goed weten wat we van een kind kunnen verwachten. 
Binnen sbo ****  worden zowel groepsgewijze is testen als individuele intelligentie testen afgenomen. Uw kind komt in aanmerking voor een individuele onderzoek zodat er voldoende individuele aandacht is voor de leering. Er zal een wisc-v of wnv (non verbale iq test) worden afgenomen. 

Deze onderdelen geven samen een betrouwbare indicatie van de totale intelligentiescore van de leerling. 

U dient als ouder toestemming te geven voor de afname van het intelligent onderzoek. Wanneer u geen toestemming geeft kan de school LWOO of PRO adviseren de middelbare school zal dan op een later moment alsnog vragen om een  intelligentie onderzoek daar moet u dan zelf voor zorgen en dit zelf extern gaan regelen. 

Wij hebben dit wel gedaan. Zo was er een duidelijker beeld voor de vervolg school. Zodat er eventueel extra hulp ingezet kon worden als het nodig was.
Ook fijn dat het afgerond wordt in groep 8 en je niet later weer met onderzoeken te maken hebt.

Wat fijn dat je kind individueel getest wordt, i.p.v. in een groep. Zo is er een veel grotere kans dat de score ook klopt.

@MamaBakker,

Een IQ-test is nodig om een PRO- of LWOO-advies te onderbouwen. Voor kinderen met PRO of LWOO krijgt de middelbare school extra geld. 

Als je niet meewerkt aan de onderbouwing van een LWOO-advies kan je kind nog steeds een LWOO-advies krijgen, en zal de middelbare school verder gaan zeuren. Dat kan trouwens ook als je kind geen LWOO-advies krijgt van de basisschool en de middelbare school vindt dat dat wel had gemoeten. Het is niet zo dat de middelbare school je kan dwingen om een externe IQ-test te doen, maar als de school individuele begeleiding geeft met LWOO-budget dan kan de middelbare school wel besluiten om die begeleiding niet te geven.

Ik weet niet wat er gebeurt als je kind vanwege de leerachterstanden een PRO-advies
krijgt en je niet meewerkt aan IQ-onderzoek. 

Bij PRO of LWOO zijn de leerachterstanden heel belangrijk, terwijl de "marges" qua IQ best wel breed zijn. Als je kind op basis van de leerachterstanden voor PRO of LWOO in aanmerking komt, dan is het zeer zeer onwaarschijnlijk dat je kind door de uitslag van een IQ-onderzoek een lager advies krijgt dan als je niet meewerkt.

Als je kind geen leerachterstanden heeft die passen bij LWOO is er meer kans dat de IQ-score echt mee gaat tellen in het advies. Zeker als je kind wisselvallig scoort. In dat geval zou ik van te voren met de leerkrachten in gesprek gaan. Waar twijfelen ze nog over qua advies? Wat als je kind onverwacht laag scoort? 

Maar goed, bij PRO en LWOO leerachterstanden hoort zo'n IQ-test er nu eenmaal bij. En kun je maar beter meewerken, en heel, heel blij zijn dat het individueel afgenomen wordt. 

Als je kind LWOO leerachterstanden heeft maar een "te hoge" IQ-score haalt (meer dan 90), dan zul je waarschijnlijk worden gevraagd om toestemming voor een vervelend vervolgonderzoek. Vervelend omdat ze dan moeten proberen de leerachterstanden te "verklaren" vanuit "sociaal-emotionele" factoren. Volstrekte onzin, het is al heel lang bekend dat niet-passend onderwijs de grootste oorzaak is van leerachterstanden EN tevens oorzaak is van sociaal-emotionele problemen. Je ziet in de documentaire "Klassen" bij het meisje Esma hoe iedereen toch gaat geloven in de uitslag van zo'n sociaal-emotioneel onderzoek en de leerling er moedeloos en machteloos wordt. Je zou kunnen overwegen dat vervolgonderzoek te weigeren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.