Jet
06-07-2009 om 17:49
Ervaring met groep 5,6,7 combi
Wie heeft er ervaring met een 5,6,7 combi.
Onze school gaat van 5/6 en 7/8 naar een 5/6/7 combi.
Persoonlijk vind ik dit een erg slechte combi omdat de kinderen van nieuw groep 7 dan drie jaar achter elkaar de oudste zijn. Ook is het leeftijds/interese-verschil tussen 5 en 7 naar mijn mening te fors. We hebben 9 jaar geleden3/4/5 en 6/7/8 gehad,ook prima. Begrijp me goed, we hebben al jaren ervaring met combi's, daar geen enkel probleem mee, alleen expliciet met de 5/6/7 combi wel.
Wie heeft ook een kind in deze combi gehad.
ijsvogeltje
06-07-2009 om 18:05
Jet
Ik begrijp niet helemaal goed waarom je 5/6/7 wel een probleem vindt, en 5/6/8 niet. In beide combi's zijn sommige kinderen toch drie jaar de oudsten?
Jvo
06-07-2009 om 18:25
Geen...
..5/6/7 maar wel 3/4/5 en 6/7/8. Waarom is 6/7/8 geen probleem, maar 5/6/7 wel? En het is toch niet erg als kinderen twee keer de oudsten van de groep zijn? Ik ben zelf van een 4/5 klas naar 4/5/6 gegaan (en ik zat dus twee keer in de hoogste klas).. nooit iets van gemerkt, helemaal niet bij stil gestaan en zeker niks aan overgehouden.
Het belevingswereldverschil tussen 5 en 7 verschilt toch niet significant met dat tussen 6 en 8?
Jullie school heeft ruime ervaring met combiklassen, dus ik zou me geen zorgen maken. Zit jouw kind nu soms in groep 6?
Jet
07-07-2009 om 10:30
Drie jaar op rij de oudste
Ja, hij zit nu in 6 in een 5/6 combi. oudste dus.
Volgend jaar oudste in 5/6/7 combi, daarna in groep 8 ook de oudste. Drie jaar op rij de oudste dus en daarna de brugklas ( jongste).
Dat is hetgene waar ik problemen mee heb. Daarom zou ik geen moeite hebben met een 6/7/8 combi, dan is hij de middelste.
Jvo
07-07-2009 om 11:18
Maar wat..
..is het probleem dan met 'de oudste' zijn? Ik zie dat niet en heb dat zelf ook helemaal niet zo ervaren. Misschien zie je het zelf te zwart wit, in de klas zijn die scheidingen namelijk helemaal niet zo duidelijk (bij ons op school tenminste). Als ik aan mijn zoon vraag wie er in groep 6 zit dan weet hij dat wel (hijzelf), maar wie er groep 7 of 8 is.. dat is een stuk vager.
Ik denk dat je teveel ophangt aan het 'de oudste' zijn
Jet
07-07-2009 om 12:58
Probleem oudste zijn ( of 2 problemen)
Twee problemen met weer oudste zijn. Hij rekent een jaar vooruit, gaat volgend schooljaar naar groep 8 met rekenen. Heeft dus nooit de mogelijkheid even aan een ander kind om hulp te vragen, omdat hij de enige is die een groep hoger rekent. Nu is dat ook aan de orde, in de huidige 5/6 rekent hij als enige op groep 7 niveau. Alles ( als hij wat moet vragen) moet hij aan de juf vragen, vond dat dit jaar al niet ideaal, het bleef ook vaak liggen omdat juf dan met andere kinderen bezig was. Vaak doen ze rekenwerkjes samen( denk aan vermenigvuldigbord, decimalenbord) en nu kan hij dat met niemand uit zijn klas doen op groep 8 niveau.
Tweede probleem: Als de oudste groep in de klas heb je toch meer aanzien bij de jongere kinderen, met name groep 5 versus groep 7. Mijn zoon is daar wel gevoelig voor, toen hij als groep 5 er in 5/6 zat wilde hij graag meedoen met de ouderen en dit heeft even geduurd voor hij zijn plaatsje in de groep vond. Nu is hij drie jaar achter elkaar de oudste( aanzien, zo wordt het gevoeld) en is de overgang straks naar de brugklas moeilijker, daarom zou ik hem graag nu een jaartje de jongere willen laten zijn.
Jet
ijsvogeltje
07-07-2009 om 14:50
Jet
Jet, ik snap je punt, maar persoonlijk zou ik mij er niet te druk om maken. Sommige dingen (zoals de oudste of de slimste zijn), zijn een gegeven. Net als wat Pelle schrijft dus.
Beperk je tot wat jouw kind nodig heeft - en realiseer je dat niet alles kan. In iedere klas is iemand de slimste - en deze kan dus geen hulp aan een ander vragen. Maar als de leerkracht hier voldoende oog voor heeft en kind uitdagend werk geeft, ben je toch al een heel eind? Natuurlijk is het voor een slim kind fijn om de jongste in een combigroep te zijn, maar persoonlijk zie ik dat als een 'kadootje'. Mooi als de omstandigheden zo zijn, maar noodzakelijk is het niet. (neemt niet weg dat ik dus blij ben dat mijn voorlopende groep 3 kind volgend jaar in een 4/5 combi komt - ik snap dus zeker de voordelen).