Totti
24-06-2009 om 10:45
Entreetoets en dyslexie
Hallo allemaal,
Met belangstelling heb ik het draadje hierboven gelezen over de entreetoets, ik wilde er echter niet op 'inbreken' vandaar dit nieuwe draadje.
Kindlief is recent getoetst en blijkt dyslectisch. Dyslectieverklaring is nog niet binnen, entreetoets is zonder extra tijd of hulpmiddelen gemaakt.
Score is dus in lijn met verwachting, rekenen prima(85e percentiel), taal beduidend slechter (48) waarbij de score met name gedrukt wordt door begrijpend lezen (30e percentiel).
School is beslist behulpzaam, maar door uitval van een aantal leerkrachten is het erg rommelig momenteel en het besproken rt traject voor lezen is nooit van de grond gekomen.
Dan nu mijn vraag: is het raadzaam nu externe RT hulp in te schakelen?
Wij oefenen thuis - lezen, toetstrainer taal - maar om eerlijk te zijn vind ik het ook belangrijk dat kindlief af en toe lekker buitenspeelt, sport, spelletjes speelt....kortom, gewoon even lekker kind is! Bovendien wil ik dat kindlief zelf tot de conclusie komt dat lezen hartstikke leuk is en beslist geen straf of taak.
Vandaar mijn twijfel. Is het beter nu al met de taalproblemen serieus aan de slag te gaan (ik verwacht van school voor het einde van het schooljaar niet veel meer) of kunnen we beter na de zomer nog eens kijken hoe het gaat bij de nieuwe leerkracht.
Alvast dank,
groet, Totti
M Lavell
24-06-2009 om 11:08
Ja....
Onderwijs rust op een eenvoudig principe: oefenen helpt. En als oefenen helpt, dan helpt meer oefenen beter.
Dat heeft natuurlijk allerlei nuances waardoor sommig oefenen voor sommige kinderen helemaal niet helpt, of zelfs averechts werkt. Je moet er dus voor zorgen dat je het goede oefenen te pakken hebt.
En daarom moet je met een dyslectisch kind wel degelijk en zo snel mogelijk op zoek naar hulp die wel helpt. Het gewone schoolse oefenen helpt namelijk niet. Daardoor loopt kind achterstanden op ten opzichte van leerlingen voor wie het gewone oefenen wel helpt.
Totti:"Is het beter nu al met de taalproblemen serieus aan de slag te gaan"
Ja.
Groet,
Miriam Lavell
ijsvogeltje
24-06-2009 om 11:28
Ja...
Ja,ik zou ook actief aan de slag gaan. Wat Miriam ook al schrijft: soms werkt alleen oefenen gewoonweg niet (of onvoldoende). In het andere draadje schreef ik ook al over uitval op begrijpend lezen van mijn zoon. Hij is niet dyslectisch, dus misschien niet met elkaar te vergelijken. De RT'er (extern, zelf ingehuurd) constateerde direct dat hij bepaalde leesstrategieën onvoldoende beheerste. En dan kun je oefenen tot je een ons weegt, als je niet weet hoe je het moet aanpakken, dan schiet je er niets mee op. En levert het waarschijnlijk vooral frustratie op.
Veel kinderen beheersen die leesstrategieën min of meer 'uit zichzelf'. Die kunnen tussen de regels doorlezen, en een hoofdgedachte uit de tekst halen, verbanden leggen, samenvatten etc. Andere kinderen moeten dit echt leren, zich 'trucjes' eigen maken, dat soort dingen. Dit staat trouwens los van intelligentie (mijn zoon scoort voor de rest heel goed, en inmiddels op begrijpend lezen ook heel behoorlijk).
Misschien speelt dit voor jouw kind ook.
Succes!
Totti
24-06-2009 om 11:56
Dank
Hartelijk dank voor de snelle en duidelijke reacties, daar heb ik veel aan.
Stof om na te denken....en alvast eens te gaan praten met een externe RTer. Ik heb er al een paar gevonden hier in de buurt.
Nogmaals dank,
Totti
Fransien
24-06-2009 om 13:06
Ja, en misschien tip
Beste Totti,
Onze dochter heeft een verhoogde kans op dyslexie (moeder dyslectisch) en bij haar heb ik al sinds ze 3 was bij het avondvoorleesverhaal gevraagd wat er de vorige keer gebeurd was. Dat kwartje viel maar langzaam, maar nu ze (net) 5 is begint het toch stukken beter te gaan en beginnen we ook de gesprekken over en hoe voelde Pluk zich toen, en dat was best stout van Dollie de duif en dat soort dingen.
Nou is jouw dochter een stuk ouder, maar misschien zou het helpen als ze jou zou vertellen wat ze gelezen had, wat er in het boek gebeurde...
Ik zou in ieder geval in de vakantie er echt tijd voor uittrekken en haar uitleggen dat je dit doet om haar te helpen.
Groeten, Fransien
Caroline
27-06-2009 om 11:43
Zelfde probleem
Ook mijn zoon heeft net zijn entreetoest terug. Rekenen en infobronnen heeft hij 80e percentiel. Taal 47e percentiel; een onderdeel scoort hij hier 100e percenteel, een 87e percentiel, maar voor spelling 6e percentiel!!!!!. We weten dat hij dyslexie heeft, met name op gebied van spelling. Hij heeft een dyslexie verklaring, heeft een jaar lang Taalhulp gehad en heeft nu buitenschool RT voor spelling, op school zit hij in het spellingsgroepje. Tijdens de toets een groter lettertype heeft voor hem geen zin. Met koptelefoon ook niet. Dit betekent dan dat je voor alle onderdelen met koptelefoon moet werken, dus ook voor rekenen en bronnen.
Het enige wat we gaan doen is alles op alles zetten voor die spelling en er het beste maar van hopen. Nu had bij bij 1 onderdeel van spelling van de 30 vragen, maar 4 goed; minder kan het niet worden lijkt me.
groetjes
Caroline
