Marieke
14-03-2011 om 21:50
Dyslexie, luiheid en motivatieprobleem
Wij hebben een al jaren voortdurende discussie met school over onze zoon, nu in groep 7. School zegt dat hij ongemotiveerd is en lui, wij denken dat hij zich verveelt. Kind heeft een zeer levendig innerlijk leven en zegt zelf dat hij veel naar buiten kijkt.
Tegen het advies van school in hebben wij hem laten testen en kregen ons vermoeden bevestigd, namelijk dyslexie en HB.
We moeten nu het gesprek met school aan die nog steeds op het standpunt staat van weliswaar dyslectisch maar vooral lui en ongemotiveerd. Ik ben op zoek naar argumenten om school in beweging te krijgen zodat zij eens wat gaan doen, RT bijvoorbeeld (in plaats van dat zij ons aan het werk zetten).
billie
14-03-2011 om 22:05
Neem de tester mee
Je wordt nu al niet serieus genomen op school, dat gaat je ook niet meer lukken. Een tester meenemen kan iets helpen, is onze ervaring, maar dan moet het wel iemand zijn die wat gezag af kan dwingen op school.
Verder zou ik je eigenlijk adviseren van school te wisselen. Raar advies voor mij eigenlijk, want hier ook zoon in groep 7 en reden genoeg om te vertrekken, toch doen we het (nog) niet.
Wokkeltje
14-03-2011 om 22:15
Marieke
Hier ook combi van dyslexie en HB. Hier heeft het onderzoeksrapport wel de ogen geopend. School stelde zich wel wat welwillender op en heeft ons kind nooit beticht van 'luiheid' oid. Zij zagen duidelijk een kind dat geen loon naar werken krijgt.
Orthopedagoog geeft aan dat het een lastige combi is voor school om te zien. Hier zagen ze wel 'dyslectische kenmerken' en een 'wereldwijs' kind. Maar de scores waren eigenlijk niet laag genoeg voor dyslexie en niet hoog genoeg voor HB. Het verbloemt elkaar.
Wij hebben de orthopedagoog meegenomen naar school. Zij heeft aangegeven dat ons kind ook compacting en verrijking nodig heeft (extra project, plusschrift voor rekenen ondanks grote automatiseringspoblemen met rekenen, compacten ook voor taal). En daarnaast extra hulp voor lezen en spelling en compenserende maatregelen (toetsen voorlezen, Daisy/Kurzweil).
Ik zou zeker de orthopedagoog aan laten geven dat dit kind niet lui is maar waarschijnlijk extra hard werkt en dat die houding van school desastreus is voor je zoon. Jij moet verder met school, laat de ortho/psycholoog de moeilijke boodschap maar overbrengen.
Ik heb zelf weinig info gevonden over de combi. Wel dat het extra frustrerend is. Hier viel een zware last van ons kind af en nam de motivatie om extra te lezen toe.
Moppeke
15-03-2011 om 17:34
Eens met wokkeltje
Ook hier een kind dat door de meester werd bestempeld als lui. Grrr.....
Nee man, het is een kind dat problemen heeft met leren, schenk daar eens aandacht aan.
Erg frustrerend. Wij zijn overigens wel van school gewisseld halverwege groep 7 en dat heeft veel goed gedaan.
Echter in groep 8 kreeg ze een leerkracht die haar een stempel lui gaf en haar rapport was zeer matig. Dat was voor mij het teken: nee, he, niet weer. Ik heb er onmiddellijk werk van gemaakt. We hadden nl. een intelligentietest liggen met een IQ van 110. Dus ik heb hem een spiegel voorgehouden, dat mijn kind meer gebaat is bij begeleiding omdat het vermoeden van dyslexie bestaat en dat ze best slim is.
Al zitten leerkracht en ouders niet op dezelfde golflengte, deze leerkracht heeft wel de IBer erbij gehaald en de begeleiding die ze nu krijgt doet kind zichtbaar goed. Alsof ze eindelijk begrepen wordt.
Binnenkort wordt ze bij de orthopedagoog weer getest en zullen we zeker weten of het dyslexie is.
Ik zou richting school je vermoedens duidelijk op tafel leggen en aangeven dat je gerichte afspraken wilt maken om eea te verbeteren. En stel daarvoor ook een termijn, zodat je dan een volgende afspraak hebt om resultaten te bekijken.
Hier zou eigenlijk ook een IB-er mee aan de slag moeten, geen idee hoe actief die binnen jullie school is? Die kan nl. een plan van aanpak maken.
En schakel ook de orthopedagoog in, hij/zij kan op school ook goed aangeven wat jouw kind nodig heeft. Als de uitslagen van de testen aangeven dat het om dyslexie gaat, dan MOET school daarmee aan de slag. Dan krijgt hij nl. een dyslexieverklaring en MOET er een plan van aanpak worden gemaakt met de IB-er.
Wij hebben al het nodige meegemaakt als het om begeleiding gaat, en helaas ook te maken gehad met een leerkracht op een vorige school die gewoon haar eigen plan trok en totaal geen aandacht aan de problemen van mijn kind besteedde. Het is funest voor je kind.
Dat je kind als lui wordt bestempeld terwijl de bewijzen voor dyslexie en hb op tafel liggen vind ik ronduit beledigend en een misser van de bovenste plank van deze leerkracht. Daarmee gaat ie compleet voorbij aan wat jouw kind in zijn klas nodig heeft.
Maar geef niet op, ga het gesprek aan en zet door. Laat je niet uit het veld slaan. En als dat toch niet helpt is een andere school wellicht ook een goede optie.
