eefy
07-07-2009 om 15:56
Dyslexie bij kleuter
Mijn zoontje is bijna 6 (over 3 maanden) en blijft nog een extra jaar kleuteren omdat hij waarschijnlijk dyslextisch is. Eind december zal hij nog een keer getest worden. Nou denk ik eerlijk gezegd ook dat hij dyslextisch is. Hij onthoudt maar geen letters en cijfers hoe vaak je het hem ook vertelt. Nou is mijn vraag, wanneer weet je zeker dat je kind dyslextisch is (hij leest uiteraard nog niet omdat hij in groep 2 zit en nog geen leesonderwijs gekregen heeft). En wat zou ik nu al kunnen doen om het straks wat makkelijker voor hem te maken in groep 3. Hij vindt het echt zo moeilijk en ik ben bang dat hij faalangstig wordt en ik zie dat het hem frustreert dat hij het steeds vergeet, ook al doen wij er hier thuis heel positief over bij alles wat hij kan.
Tinus_p
07-07-2009 om 16:11
Niet laten zitten
Zwakke lezers moeten zo vroeg mogelijk met leesonderwijs beginnen!
dirksmama
07-07-2009 om 16:53
Door naar 3!
Pas dan kan de dyslexie aangetoond worden (o.a. door de herfstafname) en kan er aan behandeling gedacht worden.
Juist bij kinderen waar leesproblemen verwacht worden moet je zo vroeg mogelijk met leesonderwijs beginnen!
eefy
07-07-2009 om 20:24
Te laat!
Oeps, Dat zou niet zo mooi zijn want dat is te laat (de vakantie is al begonnen). Hij is van begin oktober en de vraag is bij hem volgens de rt'er die een kleutertoets heeft afgenomen, of hij zwaar dyslextisch is of nog heel "jong" en dat het een kwestie van afwachten is. Ik zelf begin inderdaad te denken dat hij dyslectisch is. Ik probeer thuis een beetje met hem te oefenen maar het gaat zeeeeeeeer moeizaam. Het lijkt of het niet beklijft. Bij mijn andere kinderen gng dat heel anders. Ik vraag me dus nu af wat ik zelf aankomend jaar kan doen met hem, of moet ik wel wat doen en is het misschien beter om af te wachten of het aan de professionals over te laten?
Nasha 1st
07-07-2009 om 21:04
Hij had
gewoon over moeten gaan....vandaag werd de vraag aan mij gesteld door de juffen, of er dyslexie in de famillie zit.....ik vraag, hoezo? Puur om er zo snel mogelijk bij te zijn....ze zijn nu 5 en worden in september 6 en gaan naar groep 3...
mamavogel
07-07-2009 om 22:03
Hier
Toen mijn dochter in groep 2 zat. Kwam de juf naar mij toe ze maakte zich ernstig zorgen. Mijn dochter kende veel te weinig letters en het koste haar veel moeite om ze te onthouden.
Nog een keer groep 2 was geen optie omdat ze van november is en al 6 was.
We hebben toen veel geoefend en ze vond er helemaal niks aan.
Na de zomer in groep 3 begon ze met lezen en er was eigenlijk niks aan de hand. Met lezen kwam ze goed mee. Nu zit ze in groep 4 en leest avi 7.
Misschien was ze er eerst niet aan toe. Of was het echte lezen voor haar een stuk interessanter.
Jammer dat hij niet naar groep 3 gaat want dan kan je eigenlijk pas echt zien hoe hij gaat met lezen. Ook kunnen ze hem in groep 3 gerichter helpen.
Jesse_1
07-07-2009 om 22:38
Omdat hij moeite heeft met lezen het nog maar een jaar uitstellen? Denk daar zelf nog eens goed over na, klinkt dat logisch in jouw oren?
En het is nooit te laat. Je kunt het nu misschien niet aankaarten, maar wel gelijk als het schooljaar begint!
Jesse
mar-ank
08-07-2009 om 08:44
Eens met jesse
Waarom zou het nu te laat zijn om nog naar groep 3 te gaan. Dat kan toch direct na de vakantie ook wel geregeld worden? Hier zijn de juffen in de laatste week van de vakantie ook al vaak op school om dingen voor te bereiden. Misschien kan je dan eens langslopen om te zien of er nog iets te veranderen is.
eefy
08-07-2009 om 10:18
Is echt te laat
Fijn dat jullie allemaal reageren. Maar het is echt te laat. Ik weet niet hoe dat bij jullie op school werkt maar bij ons gaat er echt niemand meer na de zomervakantie door naar een volgende klas. Dan had ik eerder aan de bel moeten trekken. Maar dat vind ik eerlijk gezegd niet zo erg. Hij wil ook helemaal nog niet naar groep 3. Hij is nog op en top kleuter en ik denk dat hij wel baat heeft bij een exra jaartje kleuteren. Maar mijn vraag is of ik in aankomend jaar al wat kan/moet doen om straks groep 3 wat makkelijker voor hem te maken. En of ik dat zelf moet doen en of iemand tips heeft etc. Hij kent nu een paar letters met moeite maar zelfs die is hij af en toe kwijt. Ik maak me best wel een beetje zorgen dus ik wil hem een kleine voorsprong geven voor straks.
Tinus_p
08-07-2009 om 10:31
Lezen
eefy:
"Maar mijn vraag is of ik in aankomend jaar al wat kan/moet doen om straks groep 3 wat makkelijker voor hem te maken."
Leesonderwijs.
krulleke
08-07-2009 om 10:56
Veel voorlezen
veel voorlezen en blijven herhalen, herhalen van letters, bij deze kinderen duurt het langer voordat het blijft hangen. Heb weleens gehoord dat kinderen leren lezen tot hun 9e jaar en daarna lezen ze om te leren.
mijn dochter heeft ook dyslexie en ook in spelling, blijven oefenen is wat telt, blijven zitten heeft geen zin want het blijft altijd moeilijk, het gaat nooit over.
krulleke
mar-ank
08-07-2009 om 10:57
School
Ik vind eigenlijk dat niet jij het komende jaar al iets zou moeten doen, maar de school. Ons buurjongetje heeft waarschijnlijk ook dyslexie. Dit jaar (groep 3) kregen zijn ouders de opdracht om dagelijks met hem te oefenen. Maar dat was een ramp. Want wanneer doe je dat? Na school wilde hij graag spelen. Na het eten was hij te moe. En er eerder voor opstaan was ook niet echt een succes. Uiteindelijk zijn ze er maar mee gestopt, omdat bleek dat hij hoe dan ook groep 3 nog eens zou moeten doen. Inmiddels waren ze op school ook bezig met extra aandacht. Nu mogen zijn ouder een dyslexie onderzoek aanvragen (daarvoor moeten ze een x aantal maanden op school extra aandacht hebben gegeven). Blijkt er een wachtlijst te zijn tot januari volgend jaar!
Dus ik zou zeggen; laat de school snel met hem aan de slag gaan. Des te eerder kan je eventueel een dyslexie onderzoek aanvragen, en des te eerder kan hij hulp krijgen.
Hes@
08-07-2009 om 11:03
Eefy
Hoi Eefy,
Jij zou graag iets willen doen, of niet? ALs je gevoel zegt dat dat de juiste weg is, dan moet je die bewandelen. Wat je doet hangt misschien ook van je kind af. Vindt hij het leuk om met letters te oefenen of vindt hij het verschrikkelijk? Extra oefenen moet niet leiden tot extra weerzin! Dan komt hij met een blokkade op school en lukt het straks helemaal niet meer.
Als je zelf met hem gaat oefenen, zou ik het denk ik vooral rustig aan doen en het gezellig houden. Dat je bijvoorbeeld per week 1 letter behandelt. Je kunt dan flitsen (letter op kaartje laten zien en benoemen) en steeds die letter aanwijzen op verpakkingen, in de krant en zo. Sommige kinderen (de beelddenkers) leren juist gemakkelijker lezen als ze hele woorden krijgen aangeboden zoals op het aap-noot-mies leesplankje.
Misschien kun je je vraag op een gespecialiseerd forum stellen: http://www.dyslexieforum.nl/forum/index.php
Of kende je dat forum al?
Het is ook wel belangrijk dat je zoon weet dat hij het moeilijker heeft met letters leren dan andere kinderen, dat hij daar niets aan kan doen en dat hij zich niet moet laten ontmoedigen door het feit dat hij altijd extra zal moeten oefenen.
eefy
08-07-2009 om 11:22
Dank jullie wel
Fijn! Die link ken ik helemaal niet dus daar ga ik meteen kijken. De school zit er wel bovenop. Verleden jaar is al gesignaleerd dat hij wellicht dyslectisch zou kunnen zijn. Dit jaar zei de juf dat er een behandelingsplan is voor hem gestart is en dat hij uitgebreid getest gaat worden als er a.s. kerst niets verbeterd is. Dan gaat hij n.l. meteen vanaf dag 1 als hij in groep 3 zit in de R.T. Ik ben dus wel blij dat ze het zo goed in de gaten houden. Dyslexie komt bij ons in de fam niet voor dus ik weet er eerlijk gezegd ook niets vanaf.
Met het zitten blijven heb ik niet zo'n probleem. Hij is toch van oktober dus dan kan hij dit a.s. kleuterjaar nog even wat steviger worden want hij vindt het heel moeilijk als hij moet gaan presteren. Hij heeft de neiging om tics te ontwikkelen en sinds hij in de kleuterklas zit bij een geweldige juf voelt hij zich helemaal op zijn plek en is gelukkig. Dat gun ik hem dus nog wel een jaartje. Dank voor alle tips, die kan ik zeker gebruiken
krulleke
08-07-2009 om 12:57
Pelle
klopt helemaal wat je zegt toen oudste naar groep 3 ging kregen we bij de eerste kennismakings avond het advies om iedere dag 10 min te lezen, want leren lezen is herhalen, is voor ieder kind wat moet leren lezen goed.
krulleke
mar-ank
08-07-2009 om 14:13
Pelle en krulleke
Jullie hebben helemaal gelijk dat je met ieder kind dat begint met lezen moet oefenen. 10 minuten per dag, hebben wij ook gedaan. Maar dit kind kreeg speciale opdrachten. Ik weet het niet precies, maar heb begrepen dat ze vooral saai waren (veel herhaling) en niet gewoon een leuk verhaaltje. Dat deden/doen ze wel met hem, maar dit kwam daar nog bovenop en was echt huiswerk. Drillen zeg maar. En ik kan me voorstellen dat een kind dat veel moeite heeft met lezen die dat soort huiswerk moet gaan doen, en het is mooi weer buiten en alle kinderen uit de buurt zijn tot bedtijd 's avonds buiten, niet echt zin heeft om dat te gaan zitten doen. Ik weet dat mijn dochter dit najaar sommetjes moest drillen omdat ze problemen had met automatiseren. Nou, dat waren drama's! Met als uiteindelijke resultaat dat ze het gewoon helemaal opgaf; ik kan gewoon niet rekenen. Dat lijkt me niet het resultaat wat je wilt bereiken! (bij haar is het gelukkig met wat extra aandacht op school weer helemaal goed gekomen)
Fransien
08-07-2009 om 14:51
Nog een tip
Beste Eefy,
Er zijn verschillende soorten dyslexie die allemaal nog eens in elkaar overlopen en in mengvormen kunnen bestaan en voor optimale behandeling nog eens een andere aanpak nodig hebben ook. Je kunt moeite hebben met het vertalen van letters naar klanken, klanken naar letters, allebei, moeite om op een regel te blijven, moeite om voldoende snelheid te maken, moeite om letters te herkennen, en zo zijn er nog een heleboel dingen op te noemen.
Het is dus belangrijk dat er zo snel mogelijk goed gekeken wordt wat er aan de hand is, en in jullie geval gaat er dit jaar goed gekeken worden naar het kind, volgend jaar remedial teaching en een half jaar daarna wordt er een dyslexie-onderzoek aangevraagd, als alles zo blijkt te zijn als je denkt dat het is. Er is namelijk een stukje informatie dat mij laat twijfelen, je kind heeft de neiging tics te onwikkelen. Ik ken je kind niet en weet niet waarom je precies aan dyslexie denkt, jij wel, en jij weet ook waarom er bij zowel juf als jou alarmbellen afgaan. Misschien kun je met je huisarts gaan praten, misschien zou neurologisch onderzoek kunnen uitsluiten dat er iets anders in zijn hersenen, motoriek en verwerking, niet helemaal lekker zit, want dan praat je over een heel ander iets met een heel andere oorzaak en een heel andere behandelwijze.
Desalniettemin blijft voorlezen natuurlijk ontzettend goed, en met hem lezen, en veel herhalen, en misschien (tip die mijn moeder kreeg van een heel ervaren juf) letters leren in de zandbak, samen de letters in het zand tekenen zodat je kind letterlijk voelt hoe ze moeten.
Groeten, Fransien
krulleke
08-07-2009 om 16:13
Mar-ank
mijn jongste heeft dan dyslexie en wat ik geleerd heb is om vaak naar school te gaan, wij kregen ook mappen mee met lees huiswerk, rijtjes opsommen enz. iedere dag een drama(heeft ook adhd) dus dubbel drama. Ben naar school gegaan en afgesproken dat ik thuis met haar wel lees maar dan wat ze zelf wil lezen, ze moet er ook plezier in hebben en als ze dat niet heeft leert ze er toch niets van, met school afgesproken dat ze de leeshuiswerktaken op school doen,dit ging, ze gaat nu naar groep 8 maar de avi's zijn nog niet uit en ze heeft toch plezier in lezen zo gekregen, ik denk dat je als ouder zelf je weg daar in moet vinden samen met leraar en kind. verhaal is wat lang geworden.
krulleke
m@
08-07-2009 om 21:12
Zoon ook drama in groep 2
Mijn 2e zoon was ook een leesdrama in groep 2. Totaal geen gevoel. Als ze een woordje spelden voor hem. Bijv. p-o-t en hij moest het plaatje met de pot aankruisen (uit multiplechoice antwoorden) dan had hij geen idee. En meer van dat soort dingen. Ben in de zomervakantie met hem aan de slag gegaan en heb gericht geoefend. Toen begon hij dat te snappen. Nu eind groep 3 leest hij in AVI 7 niveau. Hij is de op 1 na verste in zijn klas. Ik lees welke bijna iedere dag een minuut of 20 met hem. Dus ik zou mijn zoon niet in groep 2 laten zitten op vage verdenkingen van dyslectie.
eefy
09-07-2009 om 11:48
Tics
Hoi allemaal,
Ik moet zeggen dat ik wel veel aan jullie mailtjes heb. Echt reuze bedankt. Ik heb ook al die site opgezocht en me aangemeld. Die kende ik dus inderdaad niet.
Maar goed ik zal iets specifieker zijn. Mijn zoon is een hele late prater. Pas met 3 ging hij praten. Hij spreekt nu vooral heel veel (die kwek stopt geen tel ; ) Maar hij verliest zich soms wel in zijn verhaal. Hij kende pas heel laat de kleuren. Liedjes weet hij wel feilloos te zingen en namen kent hij heel goed, ook automerken.
Maar als hij het gevoel heeft dat er eisen aan hem gesteld worden dan wordt hij zenuwachtig en haakt af. In de peuterklas uitte dat zich in nageltjes plukken en ogen knijpen omdat hij op zijn tenen moest lopen voor zijn doen. Bij deze hele lieve kleuterjuf is dat helemaal verleden tijd. Hij is super ontspannen en houdt echt van haar. Nagels zien er dus nu prachtig uit en oogjes knijpen doet hij al helemaal niet meer. Maar ook zij heeft vermoeden van dyslexie en de IB'er was zich bij het testen "rotgeschrokken" zal ik maar zeggen. Hij heeft geen idee van woordvolgorde (auditief) klanken, letters etc. Ook ik merk dat thuis. Je vertelt hem 100 keer de letters van zijn naam (zijn er maar een paar) en na heeeeeeel veel keer pakt hij het op maar 2 weken later is hij het weer helemaal vergeten. Ik zie dat hij wil pleasen en maar wat roept dus ik vertel keer op keer wat voor een knappe vent hij is want ik wil dat hij dit zelfvertrouwen behoudt, maar ja ik maak me dus wel wat zorgen. O ja, hij is wel heel slim dus daar ligt het niet aan.
Vera*
09-07-2009 om 12:58
Eefy
Misschien is het iets als je overlegt met een logopedist. Die kunnen ook heel veel met dyslexie en de meeste kinderen zien het als spelletjes doen bij een leuke mevrouw (of meneer).
Als de logopedist het zinvol vindt kun je een verwijzing vragen bij de huisarts.
mamavogel
09-07-2009 om 13:41
Hoe ik oefende
Ik had kaartjes gemaakt met op elke kaart een letter van het alfabet. Die schudde ik door elkaar en elke dag lazen we die letters samen op. Als ze een letter goed kende legde ik die letter weg zodat het stapeltje steeds kleiner werd.
Verder haalde ik uit de bieb van die vierkante boekjes uit de maan roos vis serie. Die eerste deeltjes staan soms maar 3 tot 5 verschillende woordjes in heel het boekje. Heel saai. Maar mijn dochter was heel trots als ze dat hele boekje kon lezen.
En nogmaals het kan best dat het wel goed gaat met lezen in groep 3. Bij mijn dochter is het in elk geval helemaal goed gekomen.
eefy
09-07-2009 om 19:16
Ga meteen die kaartjes maken!
Wat een goede ideeen. Bij de lgopedie staat hij al ingeschreven dus die ga ik morgen meteen bellen om te vragen wanneer hij nou eens aan de beurt is (wist niet dat die ook kon helpen). En die kaartjes en boekjes ga ik ook doen.
Wat fijn trouwens om te horen dat sommige kinderen in groep 3 geen problemen krijgen. Leek het dan bij jullie kinderen er ook op dat ze dyslextisch waren?
mamavogel
10-07-2009 om 09:58
Eefy
Bij mijn dochter hebben ze nooit over Dyslexie gesproken. Wel zei de juf dat ze zich ernstig zorgen maakte over het leren lezen.
eefy
10-07-2009 om 10:36
Mamavogel
Hoe lang geleden zat jouw kind in groep 3 of was dat dit jaar? En waarom maakte de juf zich dan zorgen over haar lezen? Merkte jij thuis ook dat ze moiete had met het onhouden van de letters of pikte ze dat snel op?
josephine*
10-07-2009 om 12:26
Nog weinig van te zeggen bij een kleuter
Er is van een kleuter nog niet vast te stellen of het dyslexie heeft. Een kind moet minimaal 1,5 jaar leesonderwijs hebben gehad en daarvan ook een half jaar extra ondersteuning.
Mijn ene dyslectische kind heeft geen opvallende problemen gehad met leren lezen, behalve dat het langzaam ging. Pas in de bovenbouw viel hij opvallend uit met spellen.
Misschien heeft je kind gewoon wat langer nodig voor het kwartje valt en als het dan eenmaal gevallen is gaat ze als een trein. De tijd zal het leren.
Primavera
10-07-2009 om 13:09
Tijd voor actie
Hallo Eefy,
Het is absoluut tijd om actie te ondernemen, maar het moet natuurlijk wel de goede actie zijn. Fonologische vaardigheden van kleuters zeggen namelijk weinig over hoe het in groep 3 zal gaan. Zie:
http://www.ouders.nl/mdiv2005-dyslexie.htm -> Eleveld: "Uit mijn onderzoek blijkt nu dat het trainen van fonologische vaardigheden van kleuters geen invloed heeft op het kunnen leren lezen en spellen in groep 3.
Verder herken ik veel uit de beschrijving van je zoon in mijn zoon, die dysfasie heeft. Lees dit stukje eens: http://www.ouders.nl/mdysfasie-tips.htm en kijk of het ook voor jou herkenbaar is. Het heeft mij indertijd geholpen om tot de juiste diagnose te komen en legt uit hoe kleuren niet kennen soms alleen een kwestie is van kleuren niet kunnen benoemen.
Wat leren lezen betreft, het is waarschijnlijk dat je zoon een probleem heeft om te leren lezen op de schoolse wijze van letters kennen en vervolgens klanken aan elkaar plakken, die juist een beroep doet op het auditief horen van volgordes. In dat geval kan het helpen als je de letters laat zitten voor wat ze zijn (ook daar kan een benoemprobleem de grondslag van zijn) en gelijk aan de slag gaat met hele woorden. Top-down leren lezen lukt bij deze kinderen vaak wel prima, terwijl er met eindeloos dooroefenen op de manier die die bij ze aansluit maar heel moeizaam resultaat bereikt wordt met veel tijdsverlies. Deze kinderen moeten juist visueel geholpen worden met het hele woordbeeld ipv hakken-en-plakken wat alleen maar een extra moeilijkheid voor ze is.
Het is ook belangrijk om te weten dat voor kinderen met deze problemen korte woorden vaak een stuk moeilijker zijn dan lange ogenschijnlijk ingewikkelde woorden. Mijn zoon heeft op 5-jarige leeftijd leren lezen uit Eragon, wat eigenlijk een voorleesboek is en zeker niet aan AVI-voorschriften voldoet. Ook gaat het leren lezen stukken beter als je woorden gebruikt die veel interesse voor het kind hebben. Dus ipv van aap-noot, enz. zou ik in jouw geval eerder kaartjes maken van automerken met aan de ene kant het plaatje van een merk en aan de andere kan het met voluit geschreven.
De methode die hier bij toeval werkte was dat mijn zoon doordat er geen plaatjes in het boek stonden eerst begon met het opzoeken van de naam van het hoofdpersonage op de bladzijde en daarna andere namen. Op een gegeven moment merkte hij op dat er andere woorden waren die leken op de naam die hij zocht, maar toch niet helemaal hetzelfde waren. Hij vroeg toen wat daar dan wel stond en vervolgens viel het kwartje en kon hij lezen.
Groetjes Primavera
mamavogel
12-07-2009 om 10:19
Eefy
Mijn dochter gaat nu naar groep 5. Ze had voornamelijk problemen met het onthouden van cijfers en letters.
Maar niet met de klank volgorden.
Wat we ook met haar deden als kleuter was letters laten schrijven in schelpenzand op een dienblad.


