*bella*
22-11-2009 om 20:39
Dochter werkt slordig
Dochter, in groep 3, werkt heel graag razendsnel en daardoor maakt ze veel onnodige fouten. De leerkracht maakt zich niet echt zorgen vooralsnog maar had het er wel over dat ze wel moet ´leren rustiger te werken`
Thuis merk je dat ook wel met veel dingen, zwemles, lezen etc. Het heeft met een aantal dingen te maken, ze neemt zich de rust niet (of heeft die niet) doet ook graag 3 dingen tegelijk etc. Is daarbij competatief ingesteld, wil ook graag de eerste zijn met alles. Met lezen bijv werkt het wel om haar moeilijker werk te geven thuis, de makkelijkste woordjes daar maakt ze juist veel fouten mee. (kent ze ook al best lang)
Het is niet zo dat ze niet rustig kan werken, soms doet ze dat juist wel bijv met kleuren of tekenen, kan dit dan ook best lang heel secuur doen. Schrijven doet ze ook heel mooi.
Wat zouden jullie doen? (of wat hebben jullie gedaan, degene die dit misschien herkent?) Laten gaan of toch iets met haar doen thuis hierin? Zelf denk ik echt dat het de aard vh beestje is, maar verwacht ook wel dat ze misschien uit gaat vallen op toetsen hierdoor, onnodig dus en misschien is er wel iets dat ik zelf kan doen?
groet
*bella*
24-11-2009 om 16:54
Lorwyn
Dank voor je reactie, dacht dat er niemand meer ging reageren! Maar het is ook iets dat ik weinig hoor moet ik zeggen, ik hoor veel vaker over kinderen die zoals jouw dochter juist (te?) langsaam werken.
Dochter is ook altijd als eerste klaar volgens mij ja.
Door jouw tip realiseer ik me dat ik opeens niet meer precies weet wat de juf bedoelt. Want de werkjes die ze mee naar huis neemt vallen eigenlijk best wel mee. Sommigen zijn echt afgeraffeld, maar dan had ze duidelijk geen zin meer. Maar de meeste zijn best goed en zorgvuldig gemaakt, met hier en daar wel een slordigheidsfoutje maar zeker niet extreem. Haha, nam te snel aan dat ik juf wel begreep omdat ik het gedrag zo goed herken van mn niet-schriftelijke bezigheden, lezen bijv daar kan ze echt een potje van maken terwijl ze het echt wel kan, maar dan wil ze zo snel mogelijk de bladzijde/boek afhebben en leest ze echt volledig radend. Ook is het voor haar moeilijk zich op 1 bezigheid tegelijkertijd te concentreren, laat zich afleiden en leest bijv het liefst zelf een boekje terwijl ik haar voorlees oid. (heel irritant)
Maar goed, zolang haar schriftelijke prestaties meevallen zal het wel loslopen, zal in de gaten blijven houden wat juf bedoelt.
Nu je het zegt, had het me niet zo gerealiseerd maar zelf vond ik het ook wel een sport om vooral met toetsen ed als eerste klaar te zijn.
Knutselkei
25-11-2009 om 22:02
Dochter
van nu 12 is ook al jaaaren een ik ben al klaar want ik lees niet en het is zo makkelijk typetje....met als gevolg dat ze dus bijna altijd wel een aantal slordigheids fouten had;bv een keer een tekst moest lezen ; iets van meneer piet janssen uit hendrik ido ambacht was ook adviseur maar profvoetballer was zijn huidige baan. Vroeger speelde hij bij CVV en nu bij ajax.
De vragen;
Hoe heet de meneer; Hendrik ido ambacht!
Wat doet hij als hoofdbaan; adviseur. Waar startte hij emt voetballen?
Bij ajax!
Ze had dus niet eens gelezen. ( zoals gewoonlijk)
Ik heb haar alles over laten schrijven en het bij de juf in laten leveren met de mededeling dat dat van mij moest.
Ik was het zo zat. Nu zit ze op het VO en daar heeft ze het nog wel eens hoor met de talen maar het wordt wel minder. Het is wel een meisje wat heel makkelijk leert en ik denk dat ze daar op de lagere school ook lakser van worden als het allemaal zo makkelijk gaat. Zo van ik kan het toch wel. Nu zit ze op haar nivo te werken en is ze wel serieuzer.
*bella*
30-11-2009 om 12:43
Ja lilian
Dochter zou hier precies zo antwoorden, vast!
Misschien moet ik haar vaker werkjes geven die moeilijk voor haar zijn, leert ze zo een beetje concentratie opbouwen? Gister heeft ze voor het eerst gebouwd, iets van playmobiel opzetten. Normaal laat ze het bouwwerk aan broer over, zelfs bij lego die ze zelf heeft, kijkt alleen naar de poppetjes! Dus bouwen is moeilijk voor haar, en gister had broer geen tijd en zij geen geduld en heeft dus zelf de gebruiksaanwijzing doorgeworsteld. Ieder slordigheidsfoutje had natuurlijk tot resultaat dat ze niet verder kon, dus werkte ze heel secuur.
Misschien moet ik op school ook maar opletten, dat het niet té makkelijk voor haar is. Is misschien ook wel zo, ze zijn bijv nog volop bezig met letters terwijl ze al goed leest nu.
Maar het is ook gewoon haar ongeduldige aard. Spreekt bijv heel graag vreemde talen maar heeft absoluut niet het geduld voor het hele proces van leren. Ze kent bijv maar een paar woordjes frans maar wil vloeiend frans praten, dus praat ze een fantasie taal en noemt dat frans.
Een paar fouten hier en daar vind ik niet erg, maar het zou zonde zijn als ze echt fors minder gaat scoren dan ze kan.
