Guinevere
15-09-2009 om 13:05
Autovrije zones bij scholen?
"'Autovrije zones bij scholen' AMERSFOORT - Veilig Verkeer Nederland wil dat er autovrije zones komen bij lagere scholen. Op tijden dat de scholen beginnen of uitgaan zouden er geen auto's mogen rijden en er ook niet geparkeerd mogen staan. Dat meldde de organisatie dinsdag. Volgens Veilig Verkeer zou invoering van autovrije zones een einde maken aan de verkeerschaos rond duizenden basisscholen en het aantal jonge verkeersslachtoffers terugdringen. Rond de scholen is het vaak chaotisch door auto's van ouders die hun kroost afleveren. Per jaar raken honderden kinderen die van en naar school lopen of fietsen, betrokken bij een ongeluk. Hoeveel ongevallen in de buurt van de onderwijsinstelling gebeuren, is niet bekend. De zones zouden afhankelijk van de plaatselijke situatie maximaal 500 meter lang moeten zijn. De verkeersorganisatie brengt het plan nu naar buiten, omdat politieke partijen op het punt staan hun programma's voor de gemeenteraadsverkiezingen op te stellen. "
Uit de Telegraaf van vandaag.
Guinevere
15-09-2009 om 13:10
Ik vind
Ik vind dat er dan eerst bekend moet zijn hoe gevaarlijk het nu eigenlijk is, er wordt nu zelfs aangegeven dat dat onbekend is. En het lijkt mij persoonlijk een betere oplossing om de verkeerssituatie rond scholen zo aan te passen dat die overzichtelijk en veilig is, zodat alle soorten verkeersdeelnemers veilig hun weg kunnen vinden.
Ook heb ik weinig zin om me de wet te laten voorschrijven over hoe ik mijn kind naar school wil brengen. Ik bepaal op schooldagen graag zelf wat praktisch is, lopend, fietsend, of met de auto.
mar-ank
15-09-2009 om 13:59
Eindeloze discussie
Ouders die hun kinderen met de auto brengen vinden altijd dat zij daarvoor een geldig excuus hebben en dat ze het zelf mogen bepalen. Ouders die hun kinderen op fiets of lopend brengen willen altijd het liefst dat er in een ruime straal om de school geen auto te bekennen is. Dat valt dus nooit op te lossen tot tevredenheid van iedereen.
Bij onze school hebben ze drie jaar geleden de verkeerssituatie aangepast, zodat het veiliger zou worden. Heeft niets geholpen, want er zijn altijd ouders die zich niet aan de regels houden (en bv vinden dat zij WEL even dubbel mogen parkeren om hun kinderen uit te laten stappen) en omdat er gewoon te weinig ruimte is om al die auto's in goede banen te sturen.
Nu heeft de school er dan maar voor gekozen om een continurooster in te gaan voeren, omdat de kinderen dan tussen de middag niet meer door het verkeer hoeven!
Fraz
15-09-2009 om 14:14
Je mag
best je kind met de auto brengen maar dan loop je gewoon het laatste stukje. Lijkt mij geen groot probleem toch. Onze school ligt aan een doodlopend straatje. Pff al die auto's die daar dan moeten keren omdat ze perse naast de school willen staan. Nee van mij mag deze wet er komen. Maakt het een stuk overzichtelijker.
Bintje
15-09-2009 om 14:17
En ik vind
Guinevere: "Ook heb ik weinig zin om me de wet te laten voorschrijven over hoe ik mijn kind naar school wil brengen. Ik bepaal op schooldagen graag zelf wat praktisch is, lopend, fietsend, of met de auto."
En ik vind dat mijn kinderen (en ik in mindere mate) het recht hebben om op een veilige manier de school te kunnen bereiken en te verlaten zonder overhoop gereden te worden, zonder deuren die voor hun neus opengegooid worden, zonder door niet-uitkijkende bestuurders wanneer ze wegrijden van hun sokken worden gereden, zonder fout geparkeerde auto's waardoor hun zicht slecht is, zonder dat hun geen voorrrang van rechts verleend worden etc.
Het zijn altijd dezelfde ouders, grootouders en oppassen die fout staan of niet uitkijken etc, maar die wel zo leep zijn dat als de politie komt controleren dat meteen doorhebben en juist geen bekeuring krijgen.
En ja, mar-ank heeft gelijk, deze discussie is al diverse keren gevoerd en toch blijf ik mij ermee bemoeien, omdat ik er niet bij kan, dat ouders hun kinderen afzetten of halen en zich verder niet om (lijken te) bekommeren over de rest van de kinderen die naar school gaan onder het mom "ik mag zelf beslissen".
Puck2
15-09-2009 om 14:22
Zullen de buren leuk vinden
De school van onze kinderen ligt midden in een woonwijk. Wat zullen die het fijn vinden als ze niet meer rond schooltijd mogen rijden of hun auto voor de deur mogen parkeren. Belachelijk plan, totaal niet realiseerbaar.
Tinus_p
15-09-2009 om 15:43
Waarom
Waarom brengen ouders hun kind met de auto naar school?
Volgens mij met stip op 1: Omdat ze daarna doorrijden naar hun werk. En vanwege de ochtendspits telt elke minuut tijdwinst -die baas wil namelijk dat je 8 uur werkt en vaka ook dat je op een bepalade tijd begint.
De oplossing zit dan ook op een onverwachtse plek, namelijk in langere BSO tijden en Voorschoolse BSO.
Tinus_p
15-09-2009 om 15:45
Technische oplossing
Een technische oplossing bij bestaande scholen is een paaltje dat de weg afsluit, maar opengaat voor mensen die de wijk verlaten (bewoners dus). Zulke slimme paaltjes stonden een jaar of 10 geleden al rondom de RAI in Amsterdam, om parkeeroverlast tijdens grote venementen te voorkomen.
Bij nieuwe scholen moet gewoon een goede K+R zone komen.
Bintje
15-09-2009 om 16:49
Of een autovrije zone nu het middel is, weet ik niet. Bij mij gaat het erom dat er een veilig verkeersklimaat heerst rond de school. Wie zijn kind met de auto brengt, dient de auto op een veilige plek te parkeren of op een veilege manier voor eigen kind en andere kinderen af te zetten. En aan die 2 schort het nog wel eens, heel erg vaak door dezelfden die er ook al heel vaak op aangesproken zijn maar daar niets mee doen. Waarom toch?
tonny
15-09-2009 om 20:13
'het zijn altijd dezelfden'
Waarom, geen idee, al is het een veel voorkomend fenomeen - en niet alleen met rommelig parkeren.
Wel eens gevraagd?
tonny
Guinevere
15-09-2009 om 21:41
Bintje
Bintje, wat reageer je heftig op mijn opmerking dat ik zelf mag bepalen hoe ik mijn kind op school bezorg? Ik ben het met je eens dat autorijders hun auto goed moeten parkeren en niemand van de sokken moeten rijden. Ik kan je vertellen dat ik niet in die categorie automobilisten thuishoor, parkeer de auto regelmatig op de verste parkeerplek en hou ruime afstand als ik fietsers/lopers zie. Maar ik hou ervan om zelf te mogen kiezen hoe ik ons vervoer.
Overigens: ze stimuleren bij onze school om op de fiets te komen. Alleen hebben ze waardeloze fietsrekken in de open lucht, moet je een heel eind over de stoep fietsen om daar te komen en mag je je fiets niet meenemen naar de BSO (kinderen t/m groep 5 die door BSO worden opgehaald). Dus tja...
Clarice
15-09-2009 om 22:10
Chaos wordt dan gewoon verplaatst
naar waar de autovrije zone dan ophoudt!
Ik breng mijn kind ook altijd met de auto naar school, omdat ik daarna door moet naar mijn werk. Parkeer ook altijd in de straat achter de school, om de drukte te ontlopen. Ik zou het daarom juist heel jammer vinden als er een autovrije zone voor school zou komen, dat betekent dat het druk wordt in 'mijn' straatje of ik moet zelf ook elke ochtend een kilometer lopen (2x 500m) om mijn kind op school te brengen.
Ik zou liever zien dat er bij scholen goede parkeergelegenheden komen waar kinderen veilig en vlot in en uit kunnen stappen zonder het andere verkeer te hinderen. Ook zouden scholen het haal/breng beleid kunnen verbeteren. Bijv dat scholen eerder open zijn (kwartier) zodat niet iedereen op stipt hetzelfde tijdstip hun kind in de klas komen brengen. Waarom maken ze het de mensen toch lastiger ipv makkelijker?
Linda99
15-09-2009 om 22:49
Voorbeeld hoe het wel kan
Onze school had ook altijd last van auto's voor school waar kinderen in of uit getakeld werden. Midden op de straat, op de smalle stoep...noem maar op. School gaf regelmatig in nieuwsbrieven aan dat dit niet de bedoeling was. Helaas tegen dovemansoren gericht.
De OC is toen in actie gekomen en heeft een week lang de stoep en de straat voor school "bewaakt." Toen vielen er wel kwartjes bij ouders
Effect bleef na de actie nog wel eventjes maar het werd minder. Gelukkig heeft de gemeente ondertussen een parkeerverbod op de stoep tijdens de breng en haaltijden ingevoerd en heeft school "verkeersmannetjes" gekocht die dan op de stoep staan (gele plastic mannetjes met vlag).
Al deze dingen hebben er echt toe geleid dat de chaos met auto's bij school verleden tijd is.
Moet er wel bij zeggen dat het bij ons om een kleine school gaat.
Kaaskopje
16-09-2009 om 01:32
Bso oprekken
Ik betwijfel of het helpt om de bso tijden op te rekken. De kinderen die nu vroeg naar school gaan zullen dat blijven doen, de 'op het nippertjes' zullen daar ook mee doorgaan. Ingesleten gedrag krijg je er niet zomaar uit door een kwartiertje eerder open te gaan.
Onze basisschool heeft de wijk ingedeeld naar afstand. Dichtbij moet komen lopen, iets verder moet lopen of fietsen en 'best ver' mag dan als het echt moet met de auto. Dat heeft de excessen er toch wel uitgefilterd, zoals ouders die met hun kind letterlijk voor een blokje verder de auto pakten en daarna echt niet verder hoefden naar hun werk.
Een idee uit het krantenartikel sprak mij ook wel aan: carpoolen. Waarom met vier auto's uit dezelfde straat rijden als het met 1 af kan?
Bintje
16-09-2009 om 08:32
Guinevere
Het lijkt inderdaad alsof ik jou alleen bedoel, zo bedoel ik het niet. Ik heb toevallig jouw citaat gepakt. Ik had eigenlijk iemand bij de school van onze kinderen voor ogen die zeker niet door hoeft naar het werk maar die graag de auto pakt maar deze wel gevaarlijk parkeert. Sorry als jij je persoonlijk aangeproken voelde.
En de meesten parkeren hun auto zoals jij dat doet maar een hardnekkig aantal niet. Wat de vraag van Tonny betreft, heb je het wel eens gevraagd en veel verder dan "ik ben laat want ik moet naar het werk of ik kom terug van mijn werk" of "ik heb een kleine die nog niet loopt in de auto (ook al loopt de kleine inmiddels)" komt men niet.
Ergerlijk blijft het gedrag van een kleine groep. Ze zijn er op aangesproken door verkeersouders, directie en politie (maar die weten ze inmiddels te vermijden na een bekeuring), ouders etc. Ze komen zelf niet op de fiets en dat verklaart misschien ook wel waarom de protesten(beginnende) fietsers en wandelaars niet begrepen worden. Nogmaals, ik heb het over de situatie bij onze school.
Tinus_p
16-09-2009 om 09:07
Kaaskopje
kaaskopje:
'Een idee uit het krantenartikel sprak mij ook wel aan: carpoolen. Waarom met vier auto's uit dezelfde straat rijden als het met 1 af kan?"
Mensen die met dit soort ideeen komen, snappen er niets van.
Het gros van de ouders komt met de auto, omdat ze daarna moeten doorrijden naar hun werk. Ze kunnen dus niet carpoolen -behalve als ze alle4 ook op hetzelfde bedrijf werken.
kaaskopje:
'Ik betwijfel of het helpt om de bso tijden op te rekken. De kinderen die nu vroeg naar school gaan zullen dat blijven doen, de \'op het nippertjes\' zullen daar ook mee doorgaan. Ingesleten gedrag krijg je er niet zomaar uit door een kwartiertje eerder open te gaan."
ook hier mis je het punt. Voor werkende ouders beginnen scholen eigenlijk 'te laat'. De meeste scholen beginnen om 8.45, wat betekent dat het lastig wordt om voor 9 uur op je werkplek te zitten, terwijl veel werkgevers zoiets wel op prijs stellen. VSO haalt de angel eruit, omdat het mogelijk is om je kind veel eerder te brengen, en dus heb je meer tijd (en dus rust) om naar je werk te gaan. Ook zorgt het voor meer gespreide binnenkomst van de kinderen, wat ook voor een minder erge spits bij school zorgt -nu stata iedereen daar om 8.40 uur.
Meyke
16-09-2009 om 09:49
Agent
Had hier nog nooit een agent gezien, maar vanochtend kreeg iemand die op de stoep stond een bon. Is dat misschien om deze week een statement te maken? Hier is het morgen ook autovrije schoolbrengdag.
Clarice
16-09-2009 om 13:12
Waardeloos
In deze discussie wordt gesproken over verkeerd parkeer gedrag van ouders die de kinderen naar school brengen met de auto (dubbel parkeren of midden op straat stilstaan en uitladen).
Dit gedrag verander je niet door rücksichtslos te zeggen dat iedereen maar lopend of fietsend moet komen (of autovrije dagen-initiatieven). Het gaat volledig voorbij aan de argumenten van ouders die kinderen wel met de auto naar school brengen: door naar werk of ver weg wonen. Ik mag toch aannemen dat niet alle ouders die hun kinderen met de auto naar school brengen als a-sociaal worden gezien? Waarom het verkeerd parkeer gedrag niet vertalen naar: betere voorzieningen treffen voor een behoefte die er overduidelijk is?
Tihama
16-09-2009 om 15:22
Verbazingwekkend
Ik ben zo'n verkeersouder. Wij hebben alle varianten bekeken samen met de gemeente. Kiss and rides, meer parkeerplekken, oversteekplaatsen etc.
Binnenkort begint de aanpassing van de straat. Daarna gaan wij klaaroveren. We hebben de lijst met ouders die zich vrijwilliger aangemeld hebben.
Ik heb een maand lang elke dag in een oranje hesje staan flyeren. Mensen op vriendelijke wijze geattendeerd op hun de consequenties van hun gedrag. Ik heb ik-weet-niet-hoeveel excuses gehoord.
Mijn ervaring is dat het eigenlijk zelden gaat over échte tijdwinst door met de auto te komen. Onze school opent om 8.20 uur. Er stoppen dan om 8.27 uur auto's pal voor de ingang om een kind uit te laden. Excuus: ja, ik moet meteen door naar mijn werk. Nou, dan had je dus ook om 8.15 uur kunnen parkeren en om 8.20 uur weer door kunnen rijden. Was je sneller geweest dan nu.
Mijn man moet met de auto naar zijn werk. In een ver verleden bracht hij de kinderen met de auto. Tot hij ontdekte dat op de fiets brengen, terugfietsen naar huis en de auto pakken net zo snel was. Ja, hij parkeerde de auto dan wel even netjes. Bij on-netjes parkeren win je vast wel een paar minuten.
Ik heb overigens nog een ander, helaas valide, argument gehoord: "ik breng de kinderen met de auto, want het is hier te onveilig met al die auto's om mijn kind zelf te laten lopen......"
Volgens mij werkt er maar 1 ding en dat is klaarovers die het verkeer regelen. Elke dag weer.
Tihama
bibi63
16-09-2009 om 22:12
Inderdaad denk ook aan bso
Bij ons op school is de BSO niet in de buurt. Dus de kinderen worden opgehaald met een busje. En tja, als je nou niet op loopafstand van school woont, dan kun je dus niet met de fiest, want dan blijft de fiets op school staan. Dus er zijn meerdere argumenten voor het brengen met de auto naar school.
Bibi, die zelf altijd op de fiets gaat en geen BSO nodig heeft.
Guinevere
16-09-2009 om 22:35
Kiss & ride o.t.
Ik wist niet wat ik meemaakte toen ik voor het eerst een parkeerstrook zag bij een school met de tekst "Kiss & ride". Ik dacht dat het een afwerkplek was... ![]()
Jakiro
16-09-2009 om 22:48
Suv en k+r
Ik heb dus zo'n 7-persoons SUV, mijn buurvrouw toevallig ook en 2 huizen verder wil de buurvrouw er ook heen kopen. Want wij poolen inderdaad (tenminste, over 3 maanden ga ik ook meedoen). Samen hebben we 5 kinderen, die allemaal naar dezelfde school gaan. We vonden het nogal onzin om achter elkaar aan naar school te rijden en achter elkaar aan weer terug. En dat 4x op een dag. Waarschijnlijk gaat er nog een ander buurkindje ook mee, de ouders hebben alleen geen SUV, dus die kunnen niet helemaal meedoen aan het carpoolen.
Als het goed is, wordt aan het begin van het schooljaar een nieuwe school in gebruik genomen. Hier zijn geen parkeerplaatsen langs de school en de weg gaat voor de school langs (dus niet langs de school), 1-richting verkeer.
Er zit over de volle breedte van de school een Kiss + Ride ruimte (voor 15 auto's) en willen de ouders toch met de auto en mee lopen de school in, is er een ondergrondse parkeergarage, waarvan de ingang aan de andere kant van de weg ligt.
Als het goed is, kruis je als automobilist dus niet de voetgangers en fietsers. Ik hoop dat dan alle narigheid voorbij is.
Jakiro
albana
17-09-2009 om 08:36
Welke afstand is loop/fiets/auto
Hier op de basisschool (700 l.l. dus tel maar uit hoeveel auto's dat kunnen worden) is een plan opgesteld door de politie/werkgroep van school. Hier was niet alleen het auto-gedoe een groot probleem, ook de hoeveelheid kinderen die met de fiets kwam gaf parkeerproblemen.(500 fietsen is wel een schoolplein vol, gevolg chaos in fietsenstalling, minder speelruimte etc.). Er was al geconstateerd dat kinderen die bij wijze van spreke om de hoek woonden óók met de fiets kwamen, dagelijks, dus niet omdat ze even door moeten naar muziekles of iets dergelijks.En kinderen nog een straatje verder b.v. met de auto. Klaarovers waren er al, al jaren. Maar in zo'n chaos was het ook nog lastig te klaaroveren.Gemeente had al toegezegd dat áls het plan klaar was (en goedgekeurd natuurlijk) ze mee wilden werken aan herinrichting van de straat gezien het aantal ongelukken. Er zijn duidelijke 'gedragsregels' opgesteld. Wat is loopafstand? (inclusief alle straten die binnen die loopafstand vallen, nagelopen door een fanatieke sportieve leerkracht, 10 minuten=loopafstand), wat is fietsafstand (alles meer dan 10 minuten lopen dus).En wat zijn de uitzonderingen bij lopen/fietsen etc.
Er is niet voor een kissenride plek gekozen, maar voor een parkeerverbod én stopverbod bij school en een strenge controle door politie (die natuurlijk door de klaarovers worden ingeseind als het weer 's te gek wordt)en een parkeerplaats ong.1 straat van school (moet je een klein autovrij weggetje in en dan kun je oversteken bij de klaarovers). Er zijn pak 'm beet nog 6 parkeerplekken over bij school, voor bewoners/bezoek van de straat (waarvan ook iemand in de werkgroep zat), maar dat is natuurlijk véél te weinig, dus vrijwel altijd bezet.Maar deze zijn wel handig als je b.v. voor iets anders op een andere tijd op school komt, dan zijn ze vaak weer wel vrij.
De gedragsregels zijn met veel bombarie ingevoerd, een soort feestje werd ervan gemaakt, geïnspireerd op veilig verkeer (dus parcourtje op plein, speurtocht door de wijk, verkeersregels leren etc.) Inclusief een ouderavond waar vooral véél aandacht werd besteed aan het schrikbarende aantal ongelukken op deze weg (hoefde niet overdreven te worden het wás zo) en de oplossingen die de werkgroep had bedacht. Alle gedragsregels meteen ook in schoolgids (verkorte versie) en op website.
Op de ouderavond merkten we ook wel dat het een visieuze circel was. "Ik breng m'n kind omdat het zo'n chaos is, met de auto want met de fiets wordt ik zo omver gereden..." zulke dingen. Het is niet dat mensen niet willen, maar dat ze zonder goede aanpak gewoonweg niet weten hoe. En als zij alleen dat gaan doen, werkt het ook nog 's niet. Je moet het met z'n allen doen!
De fietsenstallingen zijn aangepakt, de weg is opnieuw ingericht en vanaf dat moment golden de nieuwe regels.
Het effect was grandioos. Kinderen die eerder met de auto kwamen, kwamen lopend of als het écht te ver was (dus meer dan 10 minuten) fietsend. En omdat buurjongen lopend ging (dat stond toch in de regels? onze straat moet lopen...) ging buurmeisje dat van d'r moeder niet hoefde ook maar..Kinderen spraken elkaar er ook op aan. En ouders ook.Voor uitzonderingen deed niemand moeilijk natuurlijk, maar je kon er wel op rekenen dat je dan mogelijk aangesproken werd en om de reden gevraagd. Dit alles is al een jaartje of 5 geleden gebeurd. En nog steeds werkt het. Oudste ging jaren met de fiets en soms ook met de auto (we gaan ong. gelijk weg, dus als het regende b.v.), wij wonen aan het uiterste randje van die 10 minuten lopen (het is voor een kind w.s. 12 minuten) dus niet zo gek dat ze fietste, maar toen die gedragsregels kwamen heeft ze amper nog gefietst. De hele buurt ging namelijk lopen en dan is het nogal l*llig als jij als enige wel gaat fietsen....en dan vragen ze ook nog waarom misschien. Het is ook gewoon gezellig, lopend met zo'n groepje.
Jongste gaat d'r hele schoolcariërre al lopend, alleen groep 1 achterop mijn fiets. Het bied ook veel voordelen zo'n lopend groepje, kleintjes kunnen al héél jong mee als er een paar groteren meelopen.(Hier lopen kinderen vanaf groep 3 zelfstandig mee).
Soms moet er even weer aandacht worden besteed aan de gedragsregels, maar over het algemeen houd iedereen zich er goed aan. Een paar uitzonderingen nagelaten natuurlijk, maar die houd je altijd. (Ik lag dus ook in een deuk toen een buurman die als énige uit de straat z'n kind met de auto brengt een bekeuring kreeg, en de rest van de kinderen maar talloze keren voor niks komen en te horen krijgen dat ze al weg is met de auto...)
Dus jakiro ik zou zeggen uit de SUV en lopen met die bubs!
groeten albana
Tineke
17-09-2009 om 18:29
Mooi albana!
Doet me denken aan bij ons vroeger: je mocht pas fietsen als je verder dan drie kilometer van school woonde. En ik maar klagen, woonde op 2,8 km van school. Maar ik mocht niet klagen, want mijn moeder moest vroeger altijd 5 km lopen naar school.
Overigens werd bij ons helemaal niemand naar school gebracht door ouders, dat gebeurde alleen op de kleuterschool. Kunnen we daar nog naar terug?
Jakiro
17-09-2009 om 22:06
Albana
Wij wonen 29 minuten lopen van school, beetje ver hé ?
En met een uur lunchpauze, gaat dat dus niet.
Verder zijn alle 6 de kinderen onder de 5, dus fietsen nog niet geheel zelfstandig, sommigen nog met zijwieltjes en in mijn ééntje met een tweeling op een fiets met zijwieltjes over een industrieterrein met dubbele oplegger vrachtwagens lijkt me niet echt bevordelijk voor de veiligheid.
Mijn oudste zit nu op de middelbare school, maar heeft PDD-NOS en ADHD en durfde ik pas vanaf groep 6 alleen op de fiets te laten gaan.Ik hoop dat deze 2 iets eerder zelfstandig kunnen...
Jakiro
Jakiro
17-09-2009 om 22:07
Overigens
De loop/fiets afstand geldt hier ook, echter alleen vanwege ruimtegebrek in de fietsenstalling.
Jakiro
Fraz
17-09-2009 om 22:24
zou het erg vervelend/jammer vinden als men niet meer op de fiets zou mogen komen. Erg onhandig ook met bijv, speelafspraakjes want wij wonen 10 min. fietsen de ene kant op maar vriendje bijv. weer 8 minuten de andere kant op. Bovendien vind ik het fijn dat ze veel oefenen met fietsen.
Kaaskopje
18-09-2009 om 01:29
Tinus
Grappig genoeg ga jij uit van situaties zoals jij ze kent, zoals de meesten doen. Het is niet zo dat 'de meeste scholen' om kwart voor 9 beginnen. Die zijn er ook, net zoals er bosjes scholen zijn die om vijf voor half 9 de deur openzetten.
Tinus, als je een carpool opzet hoeft niet elke ouder met de auto langs school, maar kan direct door naar zijn werk. Dat scheelt weer verkeersdrukte vlakbij school. De carpool is voor de kinderen niet voor de ouders.
Voor ouders waarvan de kinderen om kwart voor negen op school moeten zitten is het inderdaad lastig om om 9 uur op het werk te komen. Oplossing... scholen beginnen gewoon weer om 5 voor half 9. Een kind kan best 5 of 10 minuten op het schoolplein doorbrengen voor de bel gaat. Ik heb geen auto, maar als ik met de auto naar mijn werk zou moeten zou ik om tien voor half 9 van huis kunnen gaan en toch nog op tijd achter mijn computer kunnen zitten.
Het stoort me een beetje dat elke verantwoordelijkheid bij school wordt gelegd. School moet de schooltijden aanpassen op de werktijden van werkende ouders, school moet maar zorgen voor opvang. School, fietsers en voetgangers moeten maar begrip hebben voor al die auto's... Waar is de eigen verantwoordelijkheid en creativiteit om een probleem op te lossen?
Jakiro
18-09-2009 om 07:57
Over schooltijden
Hier begint de onderbouw om 9.00 uur en de bovenbouw om 8.30
5 Minuten van te voren gaan de deuren open. Oftewel, er wordt weinig rekening gehouden met ouders die werken en op tijd op hun werk moeten zijn. Voor verwonende kinderen is dus poolen de enige optie om op dagen dat je werkt op tijd op je werk te zijn. (de meeste bazen vinden het niet goed dat je begint op het moment dat de rest hun eerste koffiepauze hebben
)
Jakiro
albana
18-09-2009 om 08:40
Meine liebe jakiro
Nou dacht ik dat ik al in de 'binnenlanden' van nederland woonde....maar zelfs wij zijn in 15 minuten in het dorp verderop en dan hebben we buiten de school waar de kinderen naartoe gaan...nog 1 school in het buitengebied gehad en dan zijn we dus in het centrum van het volgende dorp en aldaar zijn weer 3 (of4?) basisscholen...Of krijgen de mensen aldaar zo weinig kindertjes?
Nee hoor, zo ver weg zou je hier ook met de auto mogen, zou niemand wat van zeggen. Je vormt dan gewoon de uitzondering op de regel en daar is echt wel begrip voor, er zijn ook enkele ouders met een handicap en die brengen hun kind ook met de auto, daar is nu die parkeerplaats verderop voor...
groeten albana
Jakiro
18-09-2009 om 08:50
Albana
Kan je nagaan, ik woon in de randstad 
Misschien lopen we niet zo snel, maar het is echt 29 minuten (ik vond het eigenlijk ook wel lang, had ik niet verwacht).
Op de fiets is het bijna 10 minuutjes en met de auto 5. Redelijke tijdwinst dus.
In de zomer deed ik het wel eens, baby/peuter tweeling in de kinderwagen. Mandje mee met brood, drinken en een plaid en dan picknikken in het "bos" naast de school van oudste. Dat was pas tijdswinst !
Jakiro


