Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Asymmetrische motoriek bij mijn zoontje. ervaringen?

Hallo allemaal,

Mijn zoontje is op verzoek van zijn leerkracht(en) op controle geweest bij een fysiotherapeut vanwege een rommelige motoriek, als het gaat om werkjes maken, tekenen en gym.

Nu blijkt dat zijn rug vermoedelijk een beetje scheef is, waardoor (de rest van) zijn motoriek (waaronder dus de fijne) als het ware 'blokkeert' en zich moeizamer lichamelijk ontwikkelt. Dit is helemaal nieuw voor mij (heb een oudere dochter met autisme, en heb dus wel al wat ervaring wat fysio betreft.. en ik zou graag wat ervaringen en informatie willen opzoeken. Ik kan echter niets vinden over de symptomen of oorzaken dan wel de gevolgen ervan.

Aangezien hij het op cognitief gebied echter prima doet, kan het dus zijn dat hij ondanks zijn 'pienterheid' aan het eind van het schooljaar toch een jaar langer moet kleuteren, enkel omdat hij tegen die tijd onvoldoende kan tekenen/schrijven etc; hij gaat dat in groep 3 immers leren. Maar als hij de pengreep nog niet goed onder de knie heeft..dat zou toch zonde zijn.

Tips? Oefentips thuis? Ervaringen? Of herkent iemand dit? Volgende week moet hij weer terugkomen, dan gaat ze met hem echt aan de slag en zal ik ook het een en ander aan haar vragen. Ik wil echter zelf ook intussen wat doen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

05-01-2010 om 20:27

Afwachten

Ik heb geen ervaring met dit probleem en zou toch even afwachten wat de fysiotherapeut zegt. Die ene week zal echt niet zoveel uitmaken en je kunt volgende week al terecht. de fysiotherapeut kan je precies vertellen wat je thuis kunt oefenen.
Voor zijn pengreep kun je evt. zo'n 'blokje' voor op een potlood vragen, dit hebben ze vaak wel op school. Dit helpt hem zijn pen goed vast te houden.
Overigens zou het wel vreemd zijn dat hij zou moeten blijven zitten op alleen een motorisch probleem. Hij zal misschien wat extra hulp nodig hebben, maar dit zal mogelijk altijd wel zo blijven, dus geen reden om te laten blijven zitten als hij verder bijdehand genoeg is.

Renate

Misschien is dit een overbodige tip, maar als je echt vragen zou blijven houden over een jaar langer kleuteren adviseer ik je te lezen en te posten in de rubriek 'ouders en school' waar het onderwerp 'mijn kind moet groep 2 overdoen wegens te jong/te klein/ te onhandig/ te etc...' regelmatig aan de orde komt.

Groeten,

Temet

Renate74

Renate74

06-01-2010 om 16:04 Topicstarter

Temet en tango

Temet, dank je voor de tip, ik ga het eens lezen.
Tango, ja, ik vind het eigenlijk ook onzin dat hij alleen daarom zou moeten blijven zitten. Hij is niet alleen motorisch onhandig, maar ook jong in zijn doen en laten. Maar qua denkniveau zit het volgens hen helemaal goed, hij weet soms zelfs meer dan wat je zou verwachten op die leeftijd, zeggen ze. En juist daarom zou ik het geen goed idee vinden om hem dan te laten zitten alleen maar omdat hij niet goed kan tekenen of schrijven.

Osteopaat?

Probeer eens een osteopaat..

Renate74

Renate74

25-01-2010 om 09:05 Topicstarter

Missa

Ik ga eens kijken of dat wat is. Dank je! Heb je er zelf ervaring mee?

Yep, hier een motorisch onhandig kind

Zelfs twee, (oudste is 9 jaar en kan nog steeds niet touwtje springen). wij hebben goede ervaringen met schrijftherapie. Ik heb het destijds ook moeten 'opgoogelen', maar ik kan het je beslist aanraden. Oudste valt niet echt uit de boot, maar nummer twee heeft duidelijk een motorische achterstand. Geen idee hoeveel hij achterloopt. Feit is wel dat hij een bespreekgeval was in groep twee en op uitdrukkelijke wens van ons toch is doorgegegaan naar groep 3. We zijn natuurlijk niet over 1 nacht ijs gegaan, kijk maar in het archief, postings bij ouders en school van 2008/2009 (verlegen kind en zittenblijven of kleuter verlengen).

Zoon blijkt veel last gehad te hebben van kno problemen, dit heeft zijn motoriek overschaduwd vandaar dat hij niet motorisch getest is. De schoolarts heeft in ieder geval niks opgemerkt.
Hij had geen goede pengreep, een te hoge spierspanning, geen goede oog-hand coordinatie etc. We hadden goede ervaringen met schrijftherapie bij oudste, en bij nummer twee was het probleem veel groter. Hier werken fysio en schrijftherapeut nou samen, maar bij de fysio is zoon (nog) niet geweest (we wilden niet en kno en fysio tegelijk).

De schrijftherapeut is begonnen met spierspanning en houding. De eerste 6 weken dus geen schrijfoefeningen, maar spelletjes met legopoppetjes, knikkers, vier op een rij en grapjes op het schoolbord. De eerste keer vertelde de schrijftherapeut ook dat ze eerst dergelijke oefeningen wilde doen en dat zoon nog zo zijn stinkende best kon doen, maar de vaardigheid gewoon echt niet had om binnen de lijntjes te kleuren.

En zowaar, in de kerstvakantie kwam bijna ineens de ommekeer. Zijn schrijfschrift was in het begin echt een puinhoop en nu ziet het er normaal uit. Hij zal echt geen schoonschrijver worden, maar valt nu niet meer buiten de boot.
Persoonlijk zou ik kijken naar het totaalplaatje van je je kind en luisteren naar je gevoel. Hier is zoon een eigenwijze doorzetter en leergierig. Cognitief doet hij het goed. Sociaal is hij niet echt sterk, maar daar heeft hij geen last van. Denk je dat je kind het op de overige vlakken wel redt en dat ie er aan toe is? Persoonlijk vind ik dat een kind best een paar krasjes of een deukje (handicap of whatever mag hebben). Bekijk of school met je kan meedenken. Bedenk vooral wat je zelf vindt en wilt. Het kan een stevige discussie met school opleveren, maar je komt er wel verder mee.

Succes!

Aanvulling

Ik was nog vergeten te vermelden dat zoon heel goed gaat in groep 3!

Hij kon trouwens ook niet kopjeduikelen, goed klimmen, over de evenwichtsbalk etc. Daar is ie nu nog niet sterk in.

Ook zijn aandacht en concentratie zijn niet sterk. Als je het zo leest moet het mijn kind, met zijn kno verleden, niet sociaal sterk, motorisch achter en concentratietekort dus wel slecht vergaan.

Niet dus, hij gaat goed in groep 3. Hij is ondanks de tekortkomingen uit het aandachtgroepje gezet door juf omdat het prima gaat. Juf: het hoort gewoon bij hem. Ze houdt zijn aandacht wel extra in de gaten. Ofwel: juf houdt ook rekening met hem en houdt rekening met zijn gebruiksaanwijzing. Maar dat doet ze ook bij de andere kinderen. Ook de 'normale'. Niet alle tekortkomingen van je kind hoeven weggepoetst te worden voordat het naar groep 3 gaat.

Ik ben nu zelf verbaasd over mijn assertieve houding. Maar wat ik maar wil zeggen. Ons is het ook overkomen, maar met jezelf goed inlezen, inleven en vooral gezond boerenverstand kom je een heel eind.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.