Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Zomertijd wat een ellende of niet?

Peiling

Wat met de zomertijd?
111 stemmen
31%
64%
3%
0%
3%

Wat gek dat er hier een soort gepolariseerd debat is ontstaan. Op dit onderwerp lijkt er weinig begrip voor het standpunt van de ander, en de andere mening lijkt te worden ervaren als een soort persoonlijke aanval. Dat zie ik op weinig ander 'lichte' onderwerpen gebeuren op dit forum. 

Gewoon de klok standaard een half uur later dan wintertijd zetten. En dan het hele jaar dezelfde tijd.

Mick87 schreef op 28-10-2025 om 20:23:

gewoon die wintertijd aanhouden. Dat is de echte tijd.

God schiep de klok op de achtste dag? De enige echte tijd is de zonnetijd, en daar leven we al lang niet meer naar. 

Hm, nou ik vind het dus nog maar niks dat het nu alweer zo vroeg donker is.  Geef mij maar de lange avonden in de zomer.  Op zich heb ik trouwens weinig last van deze wissel, behalve dat mijn man vanochtend om 5u opstond ipv 6u en ik daar wakker van werd   

Happyapple schreef op 28-10-2025 om 22:56:

Hm, nou ik vind het dus nog maar niks dat het nu alweer zo vroeg donker is. Geef mij maar de lange avonden in de zomer. Op zich heb ik trouwens weinig last van deze wissel, behalve dat mijn man vanochtend om 5u opstond ipv 6u en ik daar wakker van werd

Maar als de klok terug gaat, sta je niet een uur eerder op, dus hoe kan dat?

Kampeerder

Kampeerder

29-10-2025 om 06:40 Topicstarter

Miepjecody schreef op 29-10-2025 om 06:00:

[..]

Omdat je innerlijke klok zo afgesteld is. Ik ben ook al dagen rond vijf uur wakker. Dat was vorige week zes uur. Vanmorgen voor het eerst iets langer geslapen. 

In de avond kost het heel veel moeite om tot half elf wakker te blijven. Als ik echter om half tien naar bed zou gaan, blijf ik om vijf uur wakker worden. Ik moet echt actief aan de slag met mijn innerlijke klok deze dagen. In het voorjaar ook trouwens. 

Ik vind zomertijd helemaal geen ellende.

Lekker hoor, dit. Ik ben al drie dagen binnen een kwartier in slaap gevallen en opstaan gaat ook een stuk makkelijker. Het enige is dat ik steeds om 17 uur al honger krijg, dat moet nog even bijtrekken.

Miepjecody schreef op 29-10-2025 om 06:00:

[..]

Hoe bedoel je dat? Ik hoef er inderdaad niet een uur eerder uit en mijn man ook niet, maar blijkbaar was hij om 5u klaarwakker en wilde hij eruit. En ja dat lijkt me inderdaad zijn innerlijke klok die het nog 6u vond. 

Netherfield schreef op 29-10-2025 om 09:15:

Ik vind zomertijd helemaal geen ellende.

Haha nee ik ook niet hoor. 

Ik vind in de zomer het lange licht vreselijk en het is te lang warm en te lang lawaaierig buiten daardoor. Sowieso is de zomer naar mijn mening een vreselijk seizoen. Ik geniet echt van de herfst, winter en begin van het voorjaar. Ik vind het ook fijn om ‘s avonds in het donker te wandelen of fietsen. 

Tijgeroog schreef op 28-10-2025 om 20:34:

[..]

Zonwerende gordijnen?

Er zijn veel sporters die daglicht nodig hebben om te kunnen sporten. Goede lichtinstallaties zijn voor kleinere verenigingen vaak niet te betalen. In de praktijk kun je dan zodra eind maart de zomertijd ingaat en uurtje sporten. Dat wordt tot aan 21 juni steeds wat langer, en dan houdt het eind september weer op. Als er geen zomertijd zou zijn zou dat voor veel sportverenigingen niet meer mogelijk het einde betekenen, en voor al hun sporters het einde van hun hobby.

Ik denk dat iedereen die hetzelfde probleem ervaart als ik, dat al wel heeft. Maar dat haalt het probleem niet weg. 

Een beetje als zeggen dat je gewoon een lamp aan moet doen als je last hebt van de korte dagen. 

Maar uiteindelijk denk ik dat er voor beide tijden veel te zeggen is, en dat het daarom ook een terugkerende discussie is. Welke voordelen en nadelen wegen dan het zwaarst en wie bepaalt dat. 

Ik vind vooral het iedere keer wisselen vervelend. Nu heb ik er niet zo'n last van gek genoeg, als de zomertijd weer ingaat ben ik vaak bijna een week van slag. Dus ik ben voor afschaffen en dan mogen jullie wel uitvechten welke tijd we dan gaan aanhouden.

CharlieB schreef op 29-10-2025 om 14:43:

[..]

Ik denk dat iedereen die hetzelfde probleem ervaart als ik, dat al wel heeft. Maar dat haalt het probleem niet weg.

Een beetje als zeggen dat je gewoon een lamp aan moet doen als je last hebt van de korte dagen.

Maar uiteindelijk denk ik dat er voor beide tijden veel te zeggen is, en dat het daarom ook een terugkerende discussie is. Welke voordelen en nadelen wegen dan het zwaarst en wie bepaalt dat.

Ja, precies, ik heb ook verduisterende gordijnen in de slaapkamer en woonkamer. Dan nog word ik gewoon niet moe als het nog licht of schemerig is buiten dus mijn interne klok wil dan nog niet slapen. 

En ook eens met je laatste alinea, je kan nooit iedereen blij maken denk ik. Daarom stem ik voor lekker zo houden zoals het is. Er is altijd wel iemand boos als je een van de twee afschaft. Maar nu dus ook want zat mensen en kinderen ( en dieren ) die van de klok verzetten ook ontregeld raken. Het is nooit goed denk ik. 

Ysenda schreef op 28-10-2025 om 20:33:

[..]

Dat is dus je eigen keuze, maar dan moet he ook niet zeuren.

Ik zeur daar niet over, maar dat je "gewoon wat rustiger aan moet doen" slaat nergens op als je een meer dan fulltime baan en een leven hebt. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.