Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Zomertijd wat een ellende of niet?

Peiling

Wat met de zomertijd?
111 stemmen
31%
64%
3%
0%
3%

Kampeerder

Kampeerder

24-10-2025 om 20:55 Topicstarter

DeOnbekende schreef op 24-10-2025 om 20:40:

[..]

Door de klok een uur terug te zetten, is het toch echt nog een uur eerder donker.

Ja, en ook een uur eerder licht. Dus de hoeveelheid daglicht blijft nagenoeg gelijk. 

DeOnbekende schreef op 24-10-2025 om 20:40:

[..]

Door de klok een uur terug te zetten, is het toch echt nog een uur eerder donker.

Maar 's morgens ook een uur eerder licht dus het maakt niks uit.

t Is wel een gedoe mer klokken. Twee klokken die verbonden zijn met een atoomklok vertikken het om automatisch over te gaan. Verder was ik de timer voor de verlichting in het caviahok vergeten, dus die zitten een uur lang zich af te vragen waar vrouwtje met het eten blijft.
En dan al die kleine klokken die ik toch sons raadpleeg, maar me niet zo bewust van ben. Magnetronklok, ovenklok, huistelefoonklok, klok boven mijn werkbureau.

Kampeerder

Kampeerder

26-10-2025 om 08:20 Topicstarter

Auwereel schreef op 26-10-2025 om 07:55:

t Is wel een gedoe mer klokken. Twee klokken die verbonden zijn met een atoomklok vertikken het om automatisch over te gaan. Verder was ik de timer voor de verlichting in het caviahok vergeten, dus die zitten een uur lang zich af te vragen waar vrouwtje met het eten blijft.
En dan al die kleine klokken die ik toch sons raadpleeg, maar me niet zo bewust van ben. Magnetronklok, ovenklok, huistelefoonklok, klok boven mijn werkbureau.

Batterij er even uithalen, en er weer in doen zou kunnen helpen. 

Of klok bij het raam zetten want beter bereik met de zender dan. 

Wekker van man was ook niet meegegaan wat wel had gemoeten dus daarnet kleine discussie hoe laat het was. 

Herfstappeltaart schreef op 26-10-2025 om 07:29:

[..]

Maar 's morgens ook een uur eerder licht dus het maakt niks uit.

Natuurlijk maakt het wel uit wanneer het licht is. 

Kampeerder

Kampeerder

27-10-2025 om 14:40 Topicstarter

Agen schreef op 27-10-2025 om 14:31:

[..]

Natuurlijk maakt het wel uit wanneer het licht is.

Maar het aantal uren verschilt toch niet? 

Kampeerder schreef op 27-10-2025 om 14:40:

[..]

Dit dus.

Kampeerder schreef op 26-10-2025 om 08:20:

[..]

Batterij er even uithalen, en er weer in doen zou kunnen helpen.

Of klok bij het raam zetten want beter bereik met de zender dan.

Wekker van man was ook niet meegegaan wat wel had gemoeten dus daarnet kleine discussie hoe laat het was.

De klok gaat wel op den duur wel over, maar pas wanneer-ie er zelf zin in heeft. Volgens het verkooppraatje zou-ie vaak contact zoeken met de atoomklok, in praktijk zie ik dat dit 1 à 2x per dag is en dat vind ik niet veel. En dat "contact zoeken" is niet om drie uur 's nachts, waardoor de klok minstens een halve dag mis loopt als de winter- of zomertijd ingaat. 

Kampeerder schreef op 27-10-2025 om 14:40:

[..]

Degene op wie je reageerde schreef ‘veel te vroeg donker’. En dat het vroeger donker wordt met wintertijd klopt toch echt.  

Agen schreef op 27-10-2025 om 15:48:

[..]

Degene op wie je reageerde schreef ‘veel te vroeg donker’. En dat het vroeger donker wordt met wintertijd klopt toch echt.

Er werd gereageerd op de opmerking over te weinig daglicht in de winter. Daar heeft de wintertijd geen invloed op.

Kampeerder

Kampeerder

27-10-2025 om 21:23 Topicstarter

Agen schreef op 27-10-2025 om 15:48:

[..]

Ik reageerde op onderstaande

kerst schreef op 24-10-2025 om 16:46:

Ik vind de wintertijd meer een ellende.

Veel te vroeg donker.

In de winter sowieso te weinig daglicht.

In de winter sowieso te weinig daglicht. Daar reageerde ik op. 

Kampeerder schreef op 27-10-2025 om 21:23:

[..]

Ik reageerde op onderstaande

kerst schreef op 24-10-2025 om 16:46:

Ik vind de wintertijd meer een ellende.

Veel te vroeg donker.

In de winter sowieso te weinig daglicht.

In de winter sowieso te weinig daglicht. Daar reageerde ik op.

En daar staat dus ‘in de winter’. Niet: door de wintertijd.  Ik word een beetje moe van al die via-splainers hier die denken dat iedereen met een pesthekel aan het uur eerder donker door wintertijd er niets van snapt en uitleg nodig heeft.  
Door de wintertijd wordt het veel te vroeg donker.  En dat komt nog bovenop het gegeven dat, welke tijd je ook aanhoudt, er in de winter sowieso te weinig daglicht is. 

Kampeerder

Kampeerder

28-10-2025 om 05:35 Topicstarter

Agen schreef op 28-10-2025 om 00:32:

[..]

En daar staat dus ‘in de winter’. Niet: door de wintertijd. Ik word een beetje moe van al die via-splainers hier die denken dat iedereen met een pesthekel aan het uur eerder donker door wintertijd er niets van snapt en uitleg nodig heeft.
Door de wintertijd wordt het veel te vroeg donker. En dat komt nog bovenop het gegeven dat, welke tijd je ook aanhoudt, er in de winter sowieso te weinig daglicht is.

Ik wordt precies zo een beetje moe van mensen die vinden dat er in de winter te weinig daglicht is. Het is niet iets dat kan veranderen door een mening. Of kan veranderen door het ingrijpen van mensen.  Het is een feit. Al jaren lang. Je moet er meer leven zolang je in Nederland woont. Het verzetten van de klok zouden we kunnen afschaffen, dat zou ik geweldig vinden. Zomer en winter zullen altijd blijven. 

Als ik 'klaag' over dat het te laat licht wordt, overkomt mij trouwens precies hetzelfde. Dan gaat heel Via mij uitleggen dat ik dat fout zie. Alsof ik er niks van snap en uitleg nodig heb.

Kampeerder

Kampeerder

28-10-2025 om 05:45 Topicstarter

Dat ik gezellig om 5:30 zit te forummen komt ook door de ellendige zomertijd. Nu we weer terug zijn duurt het minstens een week voordat ik niet meer om 5:00 wakker wordt, en niet meer om 21:30 omval van de slaap. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.