Huiskamer
Kampeerder
01-09-2025 om 07:13
Zomertijd wat een ellende of niet?
Vandaag 1 september en toen om zes uur de wekker ging was het donker. Ik heb vrij maar partner moet werken dus vandaar zo vroeg.
Van de week was het ook al natuurlijk, maar jeetje wat mis ik het om op te staan in het licht. Voor mij begint de zomertijd te vroeg en mag het ook per september weer klaar zijn. Of nog beter: schaf het af! Dan is het hoogzomer tenminste donker als ik ga slapen.
Hoe is dat voor jou?
Peiling
Wat met de zomertijd?
Wieder
03-09-2025 om 09:57
Gebruikersnaaminvullen schreef op 03-09-2025 om 09:29:
Misschien kunnen ze tijdens de verkiezingen in oktober gelijk een enquête houden over zomer en wintertijd. Gewoon een extra formuliertje meegeven met het stembiljet.
Ja, met 4 opties. Altijd zomertijd/altijd wintertijd/houden zoals het is maar als het moet, dan zomertijd/houden zoals het is maar als het moet, dan wintertijd. Kunnen we daar lekker met z'n allen ruzie over maken, heb wel zin in een wat luchtiger debat naast het stikstofbeleid of Gaza!
Gebruikersnaaminvullen
03-09-2025 om 09:58
Bakblik schreef op 03-09-2025 om 09:53:
[..]
Nee! Enquête prima als je dat verbindt aan de verkiezingen denken mensen dat ze mogen kiezen. Dat het een meeste stemmen gelden actie is. Dan regeert de onderbuik.
Mensen aanspreken op straat, bellen of een enquête mailen naar niet tijdens de verkiezingen. Je kunt dit niet per referendum besluiten en dat denken mensen wel in de setting van een stembureau.
Nou, op straat vind ik weer een heel slecht idee. Ik heb gezien wat mensen hebben geantwoord over zomer en wintertijd en de meeste denken dat het over de seizoenen gaat. Bij mailen moet een gemeente ook maar de mailadressen hebben van iedereen.
Als er bij de "stem envelop" een uitleg wordt meegestuurd dat het een peiling is, dan zullen mensen heus niet gaan denken dat het een referendum of bindende stem is.
Bovendien denk ik dat mensen die stemmen serieuzer zijn omdat ze ook de moeite nemen om te gaan stemmen.
Maar goed, zoveel inwoners, zoveel meningen.
Herfstappeltaart
03-09-2025 om 11:23
Een deur-aan-deur enquete over de winter/zomertijd op papier of online lijkt me best een goed idee. Alleen moet er dan wèl een duidelijke uitleg bijzitten wat het daadwerkelijk inhoudt. Dus niet dat mensen denken: "ha, lekker altijd zomer!" 
JanaDana
03-09-2025 om 16:50
Auwereel schreef op 03-09-2025 om 09:54:
[..]
Laat me raden, je nick voor dit forum is niet voor niets Daglichtlamp... Die hebben we nodig om nog mee te kunnen doen ondanks dat de zon niet meedoet.
Ja, en dat komt door wat we allemaal moeten in de maatschappij. Maar wat Daglichtlamp zegt is dat zoveel activiteit op korte dagen tegennatuurlijk is. Dat het voor ons als mens eigenlijk beter zou zijn om in de winter minder actief te zijn.
Dat dat nou eenmaal niet kan omdat de maatschappij altijd maar doordendert, is iets anders.
JanaDana
03-09-2025 om 16:53
Het gaat gewoon niet gebeuren dat het een of het ander afgeschaft wordt ben ik bang. Want het moet op Europees niveau, alle landen om ons heen moeten meedoen ivm de onderlinge contacten. En dat plan ligt volgens mij al een tijdje ergens onderop de stapel.
FaithfulDuck87
03-09-2025 om 17:21
jeetje moeten we de hele discussie hier weer hebben? Elke jaar 2 keer. En de meningen blijven hetzelfde, als je houdt van de zomer, dan wil je de zomertijd erin houden, en elk half jaar de klok verzetten. Of je wilt de hele tijd dezelfde tijd, en vindt dat prima. Maar meningen veranderen daar echt niet in, hoeveel linkjes er gedeeld worden, hoevaak anderen zeggen dat zij graag de 2 verschillende tijden willen houden.
Bakblik
03-09-2025 om 17:33
Friezinnetje schreef op 03-09-2025 om 17:21:
jeetje moeten we de hele discussie hier weer hebben? Elke jaar 2 keer. En de meningen blijven hetzelfde, als je houdt van de zomer, dan wil je de zomertijd erin houden, en elk half jaar de klok verzetten. Of je wilt de hele tijd dezelfde tijd, en vindt dat prima. Maar meningen veranderen daar echt niet in, hoeveel linkjes er gedeeld worden, hoevaak anderen zeggen dat zij graag de 2 verschillende tijden willen houden.
Ja dat doen we 2x per jaar. Soms met een wat andere insteek, omdat een nieuwe forummer de vraag wat anders stelt.
Wij zijn van de harde kern die hier is gestart toen het forum startte. Kampeerder is hier nieuw, die doet pas mee sinds afgelopen augustus. Er komt wel vaker iets 2 of meer keer voorbij, ach als je mee wil doen dan doe je dat en anders die je niet mee.
Auwereel
03-09-2025 om 17:55
En ik kan best eens van mening veranderen over de jaren. Als "oud mens" heb ik nu echt een slaapmasker nodig omdat ik van het minste streepje licht wakker word. Had ik voorheen niet zo.
CharlieB
03-09-2025 om 17:55
Afschaffen. Voor mij wordt het veel te laat donker in de zomer. Het zou mij veel schelen als dat een uur eerder is. Van alle mogelijke andere nadelen aan wel/niet afschaffen (te vroeg licht in de zomer, te laat licht/ te vroeg donker in de winter) weegt te laat donker in de zomer voor mij veruit het zwaarst.
Ik ben blij dat we nu echt weer merkbaar aan de goede kant zitten (voor mij dan he, heerlijk die kortere dagen)
Yumi
03-09-2025 om 18:44
Friezinnetje schreef op 03-09-2025 om 17:21:
Ja dat komt elk jaar terug, zoals zoveel vragen of opmerkingen.... er is altijd wel iemand die al pepernoten of paaseitjes heeft gespot.... en we allemaal verbaasd roepen, wat vroeg nu al?
Nog even en dan krijgen we weer, heb jij de kerstboom al staan? Hoeveel geven jullie uit aan cadeautjes, boodschappen, het kerstdiner? Alleen of met familie?
FaithfulDuck87
03-09-2025 om 18:47
Yumi schreef op 03-09-2025 om 18:44:
[..]
Ja dat komt elk jaar terug, zoals zoveel vragen.... er is altijd wel iemand die al pepernoten of paaseitjes heeft gespot.... en we allemaal verbaasd roepen, wat vroeg nu al?
Nog even en dan krijgen we weer, heb jij de kerstboom al staan? Hoeveel geven jullie uit aan cadeautjes, boodschappen, het kerstdiner? Alleen of met familie?
![]()
ja net zulke ergerlijke topics
Yumi
03-09-2025 om 18:52
Friezinnetje schreef op 03-09-2025 om 18:47:
[..]
Topics waar ik niks mee heb, lees ik niet.
CharlieB
03-09-2025 om 18:55
Friezinnetje schreef op 03-09-2025 om 18:47:
[..]
Je hoeft ze niet te lezen toch? En al helemaal niet te volgen?
Kampeerder
03-09-2025 om 19:12
Schoondochter schreef op 03-09-2025 om 07:15:
[..]
Het is een interessant stuk, maar waarom post je het hier? De termen zomer- en wintertijd komen er niet in voor.
Nou omdat het precies is wat iedereen die voor altijd zomertijd wil zo graag ziet. In de winter een uur later donker dan kunnen we nog van alles doen. En uur later ligt maakt ze dan niet uit. Ze willen dingen doen bij daglicht in de avond in plaats van gewoon met de seizoenen mee, in de winter wat minder actief zijn.
Schoondochter
03-09-2025 om 20:25
Kampeerder schreef op 03-09-2025 om 19:12:
[..]
Nou omdat het precies is wat iedereen die voor altijd zomertijd wil zo graag ziet. In de winter een uur later donker dan kunnen we nog van alles doen. En uur later ligt maakt ze dan niet uit. Ze willen dingen doen bij daglicht in de avond in plaats van gewoon met de seizoenen mee, in de winter wat minder actief zijn.
Bedankt voor de toelichting. Ik had dat niet zo uit die link gehaald, omdat ik echt een ochtendmens ben. Hoe laat het ook licht wordt, in de winter sta ik in het donker op, hoe dan ook. In de avond ga ik in de zomer naar bed als het nog licht is, hoe dan ook. Mij maakt het dus niet zoveel uit welke tijd er aangehouden wordt.
Overigens merk ik zeker de omschreven behoefte wat minder te gaan doen in de winter. Dat past beter bij het mindere daglicht en de donkerder avonden. Ik hoef dan niet nog naar het theater en allerlei sociale afspraken, maar lekker op tijd mijn bed in.