Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Zomertijd wat een ellende of niet?

Peiling

Wat met de zomertijd?
111 stemmen
31%
64%
3%
0%
3%

Bakblik schreef op 02-09-2025 om 10:16:

[..]

Heb je nou die link gelezen die ik al 2 keer heb gedeeld? Daar wordt ook uitgebreid ingegaan op de gezondheidseffecten van permanente zomertijd in ons land. Meer hart en vaatziekten, diabetes, weet ik veel wat nog meer. Met een toch al overbelast zorgsysteem lijkt het wetenschappers gewoon geen goed idee om in te voeren. Ik ben het met ze eens, ik gedij zelf ook beter op wintertijd maar dat wil niet zeggen dat ik alleen naar de voordelen voor mezelf kijk. Ik kijk ook naar het bredere plaatje.

Voorstanders van permanente zomertijd lijken niet te willen kijken naar het bredere plaatje. Die zien alleen de geringe voordelen voor henzelf. Dat de kinderen net nog in het licht naar huis kunnen fietsen na de training bijvoorbeeld. Dat geld voor nu maar als de kinderen groter groeien en ouder worden dan gaan de meeste clubs ze later op de avond plannen en dan is dat voordeel weg. Mijn kinderen trainden op 16 jarige leeftijd al van 20.00 tot 21.00, omdat onze club maar 1 avond de sporthal had. Ik kan je één ding vertellen, ook met permanente zomertijd is het in de winter om 21.00 stikdonker.

Ik heb het helemaal niet over de voordelen voor kinderen, ik heb het over de voordelen voor mij en andere volwassen winterhaters. Ik ga slecht op donker, dus ik wil het gewoon zo lang mogelijk licht hebben in de zomer. Daarom vind ik dat we het lekker moeten houden zoals het nu is. Dus nee, ik ben niet geïnteresseerd in de nadelen van permanente zomertijd - ik ben voorstander van de klok verzetten, voor ieder wat wils. 

Altijd wintertijd willen omdat jij dat lekker vindt mag natuurlijk, maar dat is niet "kijken naar het bredere plaatje", maar naar je eigen voorkeur. Waarbij je dus aan de voorkeur van anderen voorbijgaat. 

DeOnbekende schreef op 02-09-2025 om 19:58:

[..]

Ik heb het helemaal niet over de voordelen voor kinderen, ik heb het over de voordelen voor mij en andere volwassen winterhaters. Ik ga slecht op donker, dus ik wil het gewoon zo lang mogelijk licht hebben in de zomer. Daarom vind ik dat we het lekker moeten houden zoals het nu is. Dus nee, ik ben niet geïnteresseerd in de nadelen van permanente zomertijd - ik ben voorstander van de klok verzetten, voor ieder wat wils.

Altijd wintertijd willen omdat jij dat lekker vindt mag natuurlijk, maar dat is niet "kijken naar het bredere plaatje", maar naar je eigen voorkeur. Waarbij je dus aan de voorkeur van anderen voorbijgaat.

De voorkeur voor zomertijd en wintertijd snap ik nog enigszins. Voor mij persoonlijk hoeft het niet maar ik kan die voorkeur van anderen begrijpen. Als het zo blijft dan leef ik ermee. 

De mensen die pleiten voor altijd zomertijd blijf ik uitleggen, geïllustreerd met wetenschappelijke stukken,  waar de nadelen in zitten.

Kampeerder

Kampeerder

02-09-2025 om 20:43 Topicstarter

Gezellig hier! 
Was even een dagje werken. 

kerst schreef op 02-09-2025 om 17:01:

[..]

Ik vind de lange donkere middagen erg lang in de winter.

Ik vind de lange lichte avonden in de zomer vreselijk. 

Bakblik schreef op 02-09-2025 om 20:07:

[..]

De voorkeur voor zomertijd en wintertijd snap ik nog enigszins. Voor mij persoonlijk hoeft het niet maar ik kan die voorkeur van anderen begrijpen. Als het zo blijft dan leef ik ermee.

De mensen die pleiten voor altijd zomertijd blijf ik uitleggen, geïllustreerd met wetenschappelijke stukken, waar de nadelen in zitten.

Veel mensen geloven helaas meer in gevoel dan wetenschap. 

Loeki72 schreef op 02-09-2025 om 20:55:

[..]

Ja dat heb ik in de gaten. 

Kampeerder

Kampeerder

03-09-2025 om 06:51 Topicstarter

Kampeerder schreef op 03-09-2025 om 06:51:

https://www.volkskrant.nl/beter-leven/hartstikke-leuk-dat-in-september-alles-weer-begint-maar-of-het-gezond-is-is-de-vraag~bfe1f34f/

Dit is niet wetenschappelijk onderbouwd maar het illustreert vooral mijn gevoel.

Het is een interessant stuk, maar waarom post je het hier? De termen zomer- en wintertijd komen er niet in voor. 

Schoondochter schreef op 03-09-2025 om 07:15:

[..]

Het is een interessant stuk, maar waarom post je het hier? De termen zomer- en wintertijd komen er niet in voor.

Omdat het precies het probleem laat zien, dat gaat niet om welke tijd we hebben, maar dat er in de winter minder licht is, en dat het natuurlijk zou zijn om dan ook minder te doen. We leven onnatuurlijk. Dat heeft niets te maken met de afspraak over op welk moment hoe laat het is. 

Daglichtlamp schreef op 03-09-2025 om 07:24:

[..]

Omdat het precies het probleem laat zien, dat gaat niet om welke tijd we hebben, maar dat er in de winter minder licht is, en dat het natuurlijk zou zijn om dan ook minder te doen. We leven onnatuurlijk. Dat heeft niets te maken met de afspraak over op welk moment hoe laat het is.

Aah ja. Ik had niet helemaal scherp wie welke mening had hier, vandaar dat ik het niet kon plaatsen. 

Ik ben het met je eens. 

Loeki72 schreef op 02-09-2025 om 20:55:

[..]

Inderdaad. Een groot manco in de samenleving op het moment

Ik zou graag permanent de wintertijd hebben. En zo lang bestaat de zomertijd nu ook weer niet. 

Misschien kunnen ze tijdens de verkiezingen in oktober gelijk een enquête houden over zomer en wintertijd. Gewoon een extra formuliertje meegeven met het stembiljet.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 03-09-2025 om 09:29:

Misschien kunnen ze tijdens de verkiezingen in oktober gelijk een enquête houden over zomer en wintertijd. Gewoon een extra formuliertje meegeven met het stembiljet.

Nee! Enquête prima als je dat verbindt aan de verkiezingen denken mensen dat ze mogen kiezen.  Dat het een meeste stemmen gelden actie is. Dan regeert de onderbuik. 

Mensen aanspreken op straat, bellen of een enquête mailen naar niet tijdens de verkiezingen. Je kunt dit niet per referendum besluiten en dat denken mensen wel in de setting van een stembureau. 

Daglichtlamp schreef op 03-09-2025 om 07:24:

[..]

Laat me raden, je nick voor dit forum is niet voor niets Daglichtlamp... Die hebben we nodig om nog mee te kunnen doen ondanks dat de zon niet meedoet.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.