Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Zomertijd wat een ellende of niet?

Peiling

Wat met de zomertijd?
111 stemmen
31%
64%
3%
0%
3%

Herfstappeltaart schreef op 02-09-2025 om 12:43:

[..]

Nou ik heb heel lang om negen uur moeten beginnen en in het holst van de winter fietste ik wel degelijk in donker hoor.

Ik niet, ik verzin het echt niet. Ik woon in midden Nederland, misschien scheelt dat nog? Het ligt er ook aan wat je donker noemt natuurlijk. Het is in ieder geval om half 9 al heel wat lichter dan om 6 uur. Misschien nog niet volledig, maar ik noem dat zeker niet donker.

Het hangt natuurlijk ook samen met het weer, met zware bewolking en regen kan het al vroeg donker zijn, terwijl de zon nog niet helemaal onder is.

Loeki72 schreef op 02-09-2025 om 10:00:

[..]

Nee, dieren passen hun gedrag aan aan het verkeer. Met het wisselen van de tijd worden veel dieren doodgereden.

O, op die manier. Ik vatte het op als dat de dieren direct last zouden hebben van het veranderen van de tijd, ze kunnen toch geen klokkijken

ik ben trouwens wel voorstander van afschaffen van de zomertijd. 
Maarja, ik zie dat niet snel gebeuren. Ik help mijzelf door in de periode voor het ingaan van de zomertijd elke dag 5 minuten vroeger op te staan en 5 minuten vroeger in bed te gaan liggen. Dan schuift de tijd voor mijn gevoel heel geleidelijk op en ben ik in het weekend dat de klok echt een uur vooruit gaat al gewend. 

Auwereel schreef op 02-09-2025 om 12:53:

Het hangt natuurlijk ook samen met het weer, met zware bewolking en regen kan het al vroeg donker zijn, terwijl de zon nog niet helemaal onder is.

Dit! Hier in het westen van het land is het in een winter op een dag met donker weer en veel regen echt nog niet helemaal licht als ik naar mijn werk fiets. Donker ook niet meer maar ik doe wel mijn fietsverlichting aan zeker in het stuk buiten de bebouwde kom.

JanaDana schreef op 02-09-2025 om 12:42:

[..]

Niet pas om 10 uur. Het is nu in de winter ook niet pas om 9 uur licht. Dat weet ik omdat ik om half 9 op de fiets zit naar werk en ik fiets nooit in het donker, ook niet in december.

Huh? Om 8.30 is het in de winter echt nog donker 

Het laatste moment dat de zon op komt, is om 8:49. Dus dan is het daarvoor al schemerig. Ik heb dochter inderdaad ook nooit in het echt donker naar school hoeven brengen en ik begin zelf om 9 uur en het is altijd al licht aan het worden als ik naar mijn werk ga rond half 9. 

Miepjecody schreef op 02-09-2025 om 13:07:

[..]

Is niet mijn ervaring. Maar ik ga er extra op letten deze winter, nu wil ik het ook zeker weten. Kom er nog op terug in december

BlairW schreef op 02-09-2025 om 13:08:

Het laatste moment dat de zon op komt, is om 8:49. Dus dan is het daarvoor al schemerig. Ik heb dochter inderdaad ook nooit in het echt donker naar school hoeven brengen en ik begin zelf om 9 uur en het is altijd al licht aan het worden als ik naar mijn werk ga rond half 9.

Jouw post even aangehaald om aan anderen uit te leggen hoe donker het nog kan zijn als er permanente zomertijd gehanteerd zou gaan worden. Niet om jou ergens van te overtuigen, jij was ook niet voor permanente zomertijd als ik het goed onthouden had.

Met permanente zomertijd is het laatste moment dat de zon opkomt dus 9.49 dan is het om 9.30 nog schemerig, als je dan om 8.30 op school/werk moet zijn fiets je dus echt in het donker naar school/werk.

https://cdn.knmi.nl/system/downloads/files/000/000/073/original/tijden_van_zonopkomst_en_-ondergang_2025_.pdf?1723648965

Een link naar een pdf met zonsopkomsten en ondergangen van het knmi voor dit jaar. Met permanente zomertijd komt er dus na 26 oktober een uur bij als we niet meer terug gaan naar wintertijd.

JanaDana schreef op 02-09-2025 om 13:10:

[..]

Is niet mijn ervaring. Maar ik ga er extra op letten deze winter, nu wil ik het ook zeker weten. Kom er nog op terug in december

🤣    ligt er denk ik wel aan waar je woont ook

Miepjecody schreef op 02-09-2025 om 13:07:

[..]

Die ervaring heb ik dus ook. Ik begin om 8.30 en neem de metro naar mijn werk. De rit heeft een stuk of 6 haltes in de tunnel. De eerste dag dat ik met donker de tunnel in ga en eruit kom en het begint licht te worden ben ik altijd zo blij. Dus ja, volgens mij is het best een lange tijd om 8.30 nog donker.

Bakblik schreef op 02-09-2025 om 13:17:

[..]

Jouw post even aangehaald om aan anderen uit te leggen hoe donker het nog kan zijn als er permanente zomertijd gehanteerd zou gaan worden. 

Ja, met permanente zomertijd zou het wel echt nog donker zijn als im om half 9 op de fiets zit in december. Net zo donker als om half 8  wintertijd. Dat lijkt mij ook helemaal niks.
Voor mijn partner maakt het allemaal niet veel uit, die gaat al vroeg de deur uit en moet nu al in het donker opstaan.

Nou, donker donker is het misschien niet meer om half 9, maar wel zet-je-licht-aan-op-de-fiets schemerig hoor.  Als dat nog een uurtje bij komt,  vind ik de sombere ochtenden wel heel lang!

RaSa schreef op 01-09-2025 om 12:28:

Zou zeggen ga precies in het midden zitten. Dan hou je beide kampen tevreden. Maar goed, ik geloof niet dat de EU dit nog heel hoog op de agenda heeft. Juist omdat iedereen iets anders wil. Zie het dus nog niet gebeuren dat het wisselen afgeschaft wordt.

Voor mij persoonlijk maakt het me niets uit. Het heeft beide voor en nadelen. En van de wisselingen heb ik nog nooit last gehad.

Precies dit! Voor mij maakt het echt niets uit, ik merk er niets van. Maar ga precies tussen zomer- en wintertijd inzitten en dan is iedereen even (on)tevreden.

Wieder schreef op 02-09-2025 om 15:35:

Nou, donker donker is het misschien niet meer om half 9, maar wel zet-je-licht-aan-op-de-fiets schemerig hoor. Als dat nog een uurtje bij komt, vind ik de sombere ochtenden wel heel lang!

Ik vind de lange donkere middagen erg lang in de winter.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.