Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Zomertijd wat een ellende of niet?

Peiling

Wat met de zomertijd?
111 stemmen
31%
64%
3%
0%
3%

Herfstappeltaart schreef op 02-09-2025 om 08:58:

[..]

Maar zoals het er staat lijkt het net of je 's nachts altijd op dezelfde tijd wakker wordt. Dat is toch voor iedereen verschillend?

Als je de uitleg in het filmpje van Luchbach hoort is juist de wintertijd voor je gezondheid de meest logische.

Lubach is een entertainer met een mening. Best een leuke.  Maar geen expert. Beweert hij ook niet, trouwens. 

Daglichtlamp schreef op 02-09-2025 om 08:55:

[..]

Dat klopt toch precies? Ik moet er niet aan denken als het nu al wintertijd zou zijn. Gister kon ik na vier uur niet meer slapen, als het al wintertijd geweest zou zijn zou dat al om drie uur geweest zijn. Vanochtend was het zes uur, in wintertijd zou dat vijf uur geweest zijn.

Het probleem is niet zomer- of wintertijd. Tijd is alleen maar een afspraak. Het probleem is dat onze levensstijl niet meer past bij de momenten dat het licht is buiten. Daarom krijgen we in de winter te weinig licht.

Maar dat probleem hou je toch sowieso, dat mensen die slecht slapen op x tijd wakker zijn. Of dat nu om 3 uur of 4 uur is. De tijd die je slaapt, hangt toch niet af van winter- of zomertijd? Die hangt af van hoe lang je slaapt. Als je nu om 23 uur naar bed ging en je werd om 4 uur wakker, zou dat in wintertijd toch ook gewoon zo zijn? Dan ga je ook om 23 uur naar bed, neem ik aan. Je gaat niet ineens eerder naar bed, omdat het wintertijd is. 

Loeki72 schreef op 01-09-2025 om 17:15:

Graag de wintertijd, wat ook de meest natuurlijke tijd is voor ons bioritme. Plus dat het 2 x jaar wisselen voor veel dode dieren zorgt. Ik zou zelfs weer terug willen in de tijdzone van de UK omdat we daar eigenlijk in horen te zitten.

Deze opmerking snap ik niet, dieren kunnen toch gewoon hun eigen ritme blijven aanhouden?

Agen schreef op 02-09-2025 om 09:13:

[..]

Lubach is een entertainer met een mening. Best een leuke. Maar geen expert. Beweert hij ook niet, trouwens.

Er wordt een onderbouwde uitleg gegeven. Geen mening.

Poezie schreef op 02-09-2025 om 09:14:

[..]

Deze opmerking snap ik niet, dieren kunnen toch gewoon hun eigen ritme blijven aanhouden?

Dieren leven naar daglicht. En als de auto's 's morgens ineens een uur eerder gaan rijden (woon/werkverkeer) worden er veel dieren doodgereden op de weg.

[..]

Lubach is een entertainer met een mening. Best een leuke. Maar geen expert. Beweert hij ook niet, trouwens.

Lees die link even die ik geplaatst heb, 2 keer al, gisteren en vandaag. Daarin wordt precies hetzelfde uitgelegd. Lubach leukt de boel een beetje op met grappige fragmenten maar hij beweert hetzelfde als in die link. Hij is geen expert maar hij heeft wel een goede redactie die de items op feiten baseert en niet op een mening. 

Wij horen als je naar de zon en tijdszones op de aarde kijkt bij het VK maar om economische redenen zitten we in de tijdzone van centraal Europa. Door het permanent zomertijd te maken krijgen we in de winterperiode niet echt uren daglicht erbij en voor onze gezondheid is het niet goed dus permanent wintertijd aub of nog wisselen naar zomertijd maar permanent zomertijd niet doen! 

Herfstappeltaart schreef op 02-09-2025 om 09:24:

[..]

Er wordt een onderbouwde uitleg gegeven. Geen mening.

En een boel gecherrypickt.  

Agen schreef op 02-09-2025 om 09:39:

[..]

En een boel gecherrypickt.

De voorstanders van permanente zomertijd willen alleen maar naar de voordelen kijken en niet naar de nadelen.  Alsof dat een objectieve kijk is. 

Poezie schreef op 02-09-2025 om 09:14:

[..]

Nee, dieren passen hun gedrag aan aan het verkeer. Met het wisselen van de tijd worden veel dieren doodgereden. 

[..]

Ja, dit. Er wordt nogal veel opgehangen aan een filmpje van Lubach. Tijd is ook maar ooit gewoon bedacht en wat voor jou beter is, hoeft dat voor mij niet te zijn. Er is geen "beste". 

Bakblik schreef op 02-09-2025 om 09:50:

[..]

De voorstanders van permanente zomertijd willen alleen maar naar de voordelen kijken en niet naar de nadelen. Alsof dat een objectieve kijk is.

Voorstanders van de wintertijd kijken net zo goed alleen naar de voordelen die dat voor hen (en dus niet voor vele anderen) heeft. 

DeOnbekende schreef op 02-09-2025 om 10:03:

[..]

Voorstanders van de wintertijd kijken net zo goed alleen naar de voordelen die dat voor hen (en dus niet voor vele anderen) heeft.

Heb je nou die link gelezen die ik al 2 keer heb gedeeld? Daar wordt ook uitgebreid ingegaan op de gezondheidseffecten van permanente zomertijd in ons land. Meer hart en vaatziekten, diabetes, weet ik veel wat nog meer. Met een toch al overbelast zorgsysteem lijkt het wetenschappers gewoon geen goed idee om in te voeren. Ik ben het met ze eens, ik gedij zelf ook beter op wintertijd maar dat wil niet zeggen dat ik alleen naar de voordelen voor mezelf kijk. Ik kijk ook naar het bredere plaatje.

Voorstanders van permanente zomertijd lijken niet te willen kijken naar het bredere plaatje. Die zien alleen de geringe voordelen voor henzelf. Dat de kinderen net nog in het licht naar huis kunnen fietsen na de training bijvoorbeeld. Dat geld voor nu maar als de kinderen groter groeien en ouder worden dan gaan de meeste clubs ze later op de avond plannen en dan is dat voordeel weg. Mijn kinderen trainden op 16 jarige leeftijd al van 20.00 tot 21.00, omdat onze club maar 1 avond de sporthal had. Ik kan je één ding vertellen, ook met permanente zomertijd is het in de winter om 21.00 stikdonker.

Als ik per se zou moeten kiezen, dan wintertijd om alles wat al genoemd is.

Maar van mij mag het blijven zoals het nu is, heb geen enkele moeite met dat uurtje 2 keer per jaar.

Ik heb overigens wel altijd moeite met het omschakelen naar de kortere dagen, ik hou niet van donkerte in de ochtend en ook niet van donkerte vroeg in de avond. Dus ach, het is sowieso altijd even kut. 

Bakblik schreef op 02-09-2025 om 07:01:

[..]

Ja en later licht. Dan zou het pas om 10.00 licht zijn.

https://bioklok.nl/over-de-biologische-klok/zomertijd/

Dat moeten we gewoon niet willen.

Niet pas om 10 uur. Het is nu in de winter ook niet pas om 9 uur licht. Dat weet ik omdat ik om half 9 op de fiets zit naar werk en ik fiets nooit in het donker, ook niet in december.

JanaDana schreef op 02-09-2025 om 12:42:

[..]

Niet pas om 10 uur. Het is nu in de winter ook niet pas om 9 uur licht. Dat weet ik omdat ik om half 9 op de fiets zit naar werk en ik fiets nooit in het donker, ook niet in december.

Nou ik heb heel lang om negen uur moeten beginnen en in het holst van de winter fietste ik wel degelijk in donker hoor.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.