Huiskamer
Kampeerder
01-09-2025 om 07:13
Zomertijd wat een ellende of niet?
Vandaag 1 september en toen om zes uur de wekker ging was het donker. Ik heb vrij maar partner moet werken dus vandaar zo vroeg.
Van de week was het ook al natuurlijk, maar jeetje wat mis ik het om op te staan in het licht. Voor mij begint de zomertijd te vroeg en mag het ook per september weer klaar zijn. Of nog beter: schaf het af! Dan is het hoogzomer tenminste donker als ik ga slapen.
Hoe is dat voor jou?
Peiling
Wat met de zomertijd?
Bakblik
02-09-2025 om 07:01
Daglichtlamp schreef op 02-09-2025 om 06:43:
[..]
Nee met zomertijd is het juist later donker.
Ja en later licht. Dan zou het pas om 10.00 licht zijn.
https://bioklok.nl/over-de-biologische-klok/zomertijd/
Dat moeten we gewoon niet willen.
Herfstappeltaart
02-09-2025 om 07:02
Agen schreef op 01-09-2025 om 16:45:
[..]
Ik sport of wandel vaak (laat) in de avond, en mijn kinderen ook. Dat het dan nog licht is, vind ik heel prettig.
Graag houden dus, die zomertijd.
Maar ook als de zomertijd zou blijven is het in de winter gewoon om 18.00 uur donker.
Het lijkt wel of sommige mensen de vraag niet begrijpen. Het is niet: zomer of winter, het is zomerTIJD of winterTIJD.
Bakblik
02-09-2025 om 07:30
Herfstappeltaart schreef op 02-09-2025 om 07:02:
[..]
Maar ook als de zomertijd zou blijven is het in de winter gewoon om 18.00 uur donker.
Het lijkt wel of sommige mensen de vraag niet begrijpen. Het is niet: zomer of winter, het is zomerTIJD of winterTIJD.
Net als jij krijg ik het idee dat mensen denken dat het altijd echt zomer blijft als je de zomertijd ook in de winter laat bestaan net als in dat fragment van Lubach.
Als we zomertijd houden in de winter dan gaat op de kortste dag de zon op om 9.46 en onder om 17.30. Nou wordt het al een beetje licht voor zonsopgang en na zonsondergang is het niet meteen stikdonker maar toch. Je wint er niks mee in de winter.
Of zomertijd en wintertijd houden of permanente wintertijd. Maar geen permanente zomertijd.
Moyrrie
02-09-2025 om 07:32
Agen schreef op 01-09-2025 om 23:11:
[..]
Dan is het in de winter al om 4 uur donker. Fijn joh!
Nee, net als nu om 5 uur. Het is nu toch al wintertijd in de winter?
Miepjecody
02-09-2025 om 07:32
Agen schreef op 01-09-2025 om 23:11:
[..]
Dan is het in de winter al om 4 uur donker. Fijn joh!
Tuurlijk niet, het wordt toch niet een uur eerder donker in wintertijd?
BlairW
02-09-2025 om 07:33
Moyrrie schreef op 02-09-2025 om 07:32:
[..]
Nee, net als nu om 5 uur. Het is nu toch al wintertijd in de winter?
Het ging denk ik om de UK-tijd die ze aan wilde houden.
Moyrrie
02-09-2025 om 07:35
BlairW schreef op 02-09-2025 om 07:33:
[..]
Het ging denk ik om de UK-tijd die ze aan wilde houden.
Klopt, ik had dat niet goed gelezen
Bakblik
02-09-2025 om 08:16
Herfstappeltaart schreef op 01-09-2025 om 12:32:
[..]
Bij ons (Delta) gaat dat doorspoelen niet meer helaas, ook niet bij opgenomen programma's van RTL.
Lubach was gisteravond zonder reclame. Gewoon 30 minuten aan een stuk. Fijn!
Herfstappeltaart
02-09-2025 om 08:18
Bakblik schreef op 02-09-2025 om 08:16:
[..]
Lubach was gisteravond zonder reclame. Gewoon 30 minuten aan een stuk. Fijn!
Echt? Oh fijn, ik moet het nog kijken.
rionyriony
02-09-2025 om 08:30
Als je in de winter 's nachts wakker wordt dan is het minder laat dan in de zomer. Was het in de zomer vier uur geweest (voor je gevoel) dan is het in de winter pas drie uur op de klok. Vooral pijnlijk merkbaar de eerste week na omschakeling naar wintertijd. Als ik moest kiezen zou ik dus eerder voor permanente zomertijd gaan ook 's winters. Maar ik houd ook wel van afwisseling en klokkengelijkzetten 2x p.j. dus zoals het nu is mag ook. Maak ik geen punt van.
Herfstappeltaart
02-09-2025 om 08:33
rionyriony schreef op 02-09-2025 om 08:30:
Als je in de winter 's nachts wakker wordt dan is het minder laat dan in de zomer. Was het in de zomer vier uur geweest (voor je gevoel) dan is het in de winter pas drie uur. Vooral pijnlijk merkbaar de eerste week na omschakeling naar wintertijd. Als ik moest kiezen zou ik dus eerder voor permanente zomertijd gaan ook 's winters. Maar ik houd ook wel van afwisseling en klokkengelijkzetten 2x p.j. dus zoals het nu is mag ook. Maak ik geen punt van.
Wat een wonderlijke post.....of ligt dat aan mij?
Daglichtlamp
02-09-2025 om 08:55
Herfstappeltaart schreef op 02-09-2025 om 08:33:
[..]
Wat een wonderlijke post.....of ligt dat aan mij?
Dat klopt toch precies? Ik moet er niet aan denken als het nu al wintertijd zou zijn. Gister kon ik na vier uur niet meer slapen, als het al wintertijd geweest zou zijn zou dat al om drie uur geweest zijn. Vanochtend was het zes uur, in wintertijd zou dat vijf uur geweest zijn.
Het probleem is niet zomer- of wintertijd. Tijd is alleen maar een afspraak. Het probleem is dat onze levensstijl niet meer past bij de momenten dat het licht is buiten. Daarom krijgen we in de winter te weinig licht.
Herfstappeltaart
02-09-2025 om 08:58
Daglichtlamp schreef op 02-09-2025 om 08:55:
[..]
Dat klopt toch precies? Ik moet er niet aan denken als het nu al wintertijd zou zijn. Gister kon ik na vier uur niet meer slapen, als het al wintertijd geweest zou zijn zou dat al om drie uur geweest zijn. Vanochtend was het zes uur, in wintertijd zou dat vijf uur geweest zijn.
Het probleem is niet zomer- of wintertijd. Tijd is alleen maar een afspraak. Het probleem is dat onze levensstijl niet meer past bij de momenten dat het licht is buiten. Daarom krijgen we in de winter te weinig licht.
Maar zoals het er staat lijkt het net of je 's nachts altijd op dezelfde tijd wakker wordt. Dat is toch voor iedereen verschillend?
Als je de uitleg in het filmpje van Luchbach hoort is juist de wintertijd voor je gezondheid de meest logische.
kerst
02-09-2025 om 08:59
rionyriony schreef op 02-09-2025 om 08:30:
Als je in de winter 's nachts wakker wordt dan is het minder laat dan in de zomer. Was het in de zomer vier uur geweest (voor je gevoel) dan is het in de winter pas drie uur op de klok. Vooral pijnlijk merkbaar de eerste week na omschakeling naar wintertijd. Als ik moest kiezen zou ik dus eerder voor permanente zomertijd gaan ook 's winters.
Ik ook onder andere om die reden.
En veel te vroeg donker met die wintertijd.
Agen
02-09-2025 om 09:12
Herfstappeltaart schreef op 02-09-2025 om 07:02:
[..]
Met zomertijd in de winter kunnen mijn kinderen na het sporten wel nog net met daglicht naar huis fietsen. Daar maakt dat uurtje net veel uit. Als ze naar school moetennfietsen, is het ook met wintertijd nog donker, dus in de ochtend maakt het voor de verkeersveiligheid niet uit.
Hup, altijd zomertijd dus. (En wie begrijpt het hier nou niet?)