Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Zomertijd wat een ellende of niet?

Peiling

Wat met de zomertijd?
111 stemmen
31%
64%
3%
0%
3%

Auwereel schreef op 01-09-2025 om 13:12:

In Warschau gaat de zon op en onder op: 05:48, 19:22, in Den Haag: 06:55, 20:28 en we zitten in dezelfde tijdzone, het is ook daar nu 13:12 u

In Polen beginnen ze meestal om 7:00 voor de gemiddelde kantoorbaan. 

Ik plan na 15:00 met mijn collega's in Polen daarom geen afspraken. Onze compromis begintijd is dan 8:00. Wat voor mij een grotere uitdaging is dan voor de Poolse kant aangezien mijn werktijd van 9:30 tot 19:00 is. (1uur lunchpauze)

Kampeerder schreef op 01-09-2025 om 14:18:

[..]

Oprechte vraag:

Wat doe je in de avond dan buiten waarvoor het fijn is dat het licht is?

Als ik zo om me heen kijk, en zie wat anderen doen op sociale media dan zie ik vooral mensen in de tuin zitten. En dat kan ook met een lampje of kaarsje erbij.

Wij gingen vroeg op vakantie en ik had heel leuke lampjes mee die vanzelf aangingen als het donker werd. Die brandden elke avond hooguit een half uur voordat wij naar bed gingen. Juist dat vind ik gezellig. Buiten zitten bij het schijnsel van de maan en kaarsjes.

Buiten sporten, zwemmen, in de tuin / op het balkon werken: alles dat ik overdag zou doen als ik niet zou werken, zeg maar. 

Frisdrank1972 schreef op 01-09-2025 om 07:55:

‘ Dus niet alles draait om wat jij prettig vindt.’

😳😄😂😂😂

Op een tegeltje dan maar?

( ik zou wensen dat de tijd gewoon gaat zoals het gaat. Zonder de klok te verzetten. ) 

Ysenda schreef op 01-09-2025 om 17:21:

[..]

In Polen beginnen ze meestal om 7:00 voor de gemiddelde kantoorbaan.

Ik plan na 15:00 met mijn collega's in Polen daarom geen afspraken. Onze compromis begintijd is dan 8:00. Wat voor mij een grotere uitdaging is dan voor de Poolse kant aangezien mijn werktijd van 9:30 tot 19:00 is. (1uur lunchpauze)

Tja, die tijdzone zou voor beter kunnen. Is erg ruim.

Er is een economische reden dat er 1 West-Europese tijdzone is. Daardoor heeft heel Europa dezelfde tijd en dat is handig voor zakendoen. Daarom wordt de zomertijd niet afgeschaft. 

Persoonlijk heb ik er geen last van, dus laat maar zoals het nu is. 

Miepjecody schreef op 01-09-2025 om 09:56:

[..]

Op de middelbare fiets je sws smorgens een tijd in het donker

Dat ligt toch maar net aan waar je woont? Kind hier gaat nooit op de fiets naar de middelbare. Die is nog dichter bij dan de basisschool en begint sowieso pas om 9 uur. Dus ze gaat altijd lopend in het licht naar de middelbare, waar ze vroeger inderdaad op de fiets in het donker naar de basisschool moest. 

Ik heb het het liefst gewoon het hele jaar wintertijd. Dat is de normale tijd, dus lekker die aan houden.

Herfstappeltaart schreef op 01-09-2025 om 12:32:

[..]

Bij ons (Delta) gaat dat doorspoelen niet meer helaas, ook niet bij opgenomen programma's van RTL.

Off-Topic, maar daarom heb ik delta meteen opgezegd toen het kon. Nu NLziet en ik kan alles vooruit kijken, als ik achteraf kijk is de reclame er al uit geknipt en je kan alles doorspoelen. Echt een verademing na dat klote delta!

Kampeerder schreef op 01-09-2025 om 08:00:

[..]

Dat klopt, anders had ik dit topic ook niet geopend. Voor mij mag het worden afgeschaft, voor een ander misschien niet.

Ooit is het bedacht om energie te besparen maar dat doet het allang niet meer. Het gaat nu alleen om de winst van de lange lichte avond. Waarbij men al jaren voorbij gaat aan de winst van de vroege lichte ochtend die voor andere mensen misschien weer belangrijk is.

Wel meer redenen toch? Geloof zelfs ook minder ongelukken.

Ik vind het het fijnste als het sochtends om een uur of 6 licht is en dan ‘s avonds eerder donker

Kampeerder

Kampeerder

01-09-2025 om 20:34 Topicstarter

Rozi schreef op 01-09-2025 om 20:24:

[..]

Wel meer redenen toch? Geloof zelfs ook minder ongelukken.

Ik vind het het fijnste als het sochtends om een uur of 6 licht is en dan ‘s avonds eerder donker

Is ook mijn ding! 

Kampeerder schreef op 01-09-2025 om 20:34:

[..]

Is ook mijn ding!

Is sinds ik kinderen heb haha. Daarvoor had ik het liever andersom. 
Ik zie er nu alweer tegenop dat het dan pikkedonker is op de weg sochtends, blijf dat toch een beetje eng vinden. 

Ik vind de zomertijd heerlijk. Ik kan door een beperking moeilijk lezen en dingen met mijn handen doen. Met daglicht gaat dit net  wat makkelijker.
s’morgens  heb ik veel minder plezier van daglicht dan s’avonds.Daarnaast vind ik het fijn  om s’avonds na het eten nog een rondje door de (onverlichte) polder te lopen.

Loeki72 schreef op 01-09-2025 om 17:15:

Graag de wintertijd, wat ook de meest natuurlijke tijd is voor ons bioritme. Plus dat het 2 x jaar wisselen voor veel dode dieren zorgt. Ik zou zelfs weer terug willen in de tijdzone van de UK omdat we daar eigenlijk in horen te zitten.

Dan is het in de winter al om 4 uur donker.  Fijn joh! 

Agen schreef op 01-09-2025 om 23:11:

[..]

Dan is het in de winter al om 4 uur donker. Fijn joh!

Precies. Gewoon geen doen.

Agen schreef op 01-09-2025 om 23:11:

[..]

Dan is het in de winter al om 4 uur donker. Fijn joh!

Met de zomertijd in de winter zou het om 4 uur donker zijn toch? 

Rozi schreef op 02-09-2025 om 06:31:

[..]

Met de zomertijd in de winter zou het om 4 uur donker zijn toch?

Nee met zomertijd is het juist later donker. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.