Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Zomertijd wat een ellende of niet?

Peiling

Wat met de zomertijd?
111 stemmen
31%
64%
3%
0%
3%

Vroeger hadden we Amsterdam-tijd, maar in 1940 vond Hitler dat zijn rijk dezelfde tijd moest hebben. Toen gingen we naar Berlijn-tijd, ging onze klok 40 minuten vooruit. Dat is nooit meer teruggedraaid. Met de zomertijd erbij is het dus niet meer het heetst van de dag om 12:00, maar om 13:40. Nu komt op de langste dag de zon op in Amsterdam om 05:20, voor WO2 en zomertijd was dit om 03:40. Ik moet er niet aan denken…

Van mij mag het altijd zomertijd zijn. 

Kampeerder

Kampeerder

01-09-2025 om 13:40 Topicstarter

Frisdrank1972 schreef op 01-09-2025 om 13:31:

Is het heel erg als ik zeg dat het mij niet zo stoort, de klok verzetten. Het is maar een uurtje. Mensen die zeggen dat ze wekenlang een jetlag hebben, kunnen naar mijn mening dan ook niet op vakantie. Ga gewoon een uurtje eerder/later naar bed. Niet zo dramatisch iedereen.

Dat ga ik dus ook niet. Ben vier keer in mijn leven uit deze tijdzone geweest. Twee keer niet zo heel ver, slechts een uurtje, dus doorgeleefd in mijn eigen tijd. Twee keer echt ver erbuiten en dus heen of terug heel ziek gevoeld. 

En ja, ik kan mijn leven er op aanpassen door heel bewust die weken in te gaan, dus dat is het probleem niet. 

Het gebrek aan daglicht bij het opstaan breekt mij op. En dat duurt door de zomertijd langer dan nodig zou zijn. 

De overvloed aan daglicht in de avond vind ik ook niet fijn, maar daar kan ik de gordijnen voor dicht doen. 

Mij stoort het ook niet echt, vind  het op zich wel fijn dat je in de avond buiten nog het een en ander kan doen. En inderdaad wonderlijk, een weekkendje Londen is nooit een probleem 😉. Van mij mag het blijven zoals het is, maar als het moet veranderen, dan graag wintertijd. In de winter pas om 10 uur 's ochtends licht vind ik nog somberder dan in de zomer om 21 uur donker.

Bakblik schreef op 01-09-2025 om 13:01:

[..]

Ik mag toch hopen dat jij geen ambities hebt om politiek actief te worden. Niet alles draait om schoolgaande kinderen, klopt als een bus. Maar redeneren vanuit het ritme dat voor jou het beste werkt is wel heel kortzichtig.

Lees nou gewoon even die link die ik eerder gaf, daar staat waarom het geen goed idee is om continue zomertijd te hebben. Je kunt er zelfs ziek van worden, dan gaat het niet over een verkoudheidje maar over serieuze dingen als hart en vaatziekten en diabetes. Is dat echt wat je wilt?

Joh, ik vind het helemaal goed zoals het is. Gewoon de klok verzetten en vooral stoppen met dat gejank daarover. Voor ieder wat wils, mooi toch.

Ik reageerde vooral als tegenhanger op jouw NEE!!! ALTIJD WINTERTIJD!!!!

Overdreven gedoe.

Frisdrank1972 schreef op 01-09-2025 om 13:31:

Is het heel erg als ik zeg dat het mij niet zo stoort, de klok verzetten. Het is maar een uurtje. Mensen die zeggen dat ze wekenlang een jetlag hebben, kunnen naar mijn mening dan ook niet op vakantie. Ga gewoon een uurtje eerder/later naar bed. Niet zo dramatisch iedereen.

Als ik bij de start van de zomertijd goed mijn ritme houd met op tijd opstaan, eten, pillen nemen op de nieuwe tijd en weer naar bed op mijn gebruikelijke tijd ben ik er met een week doorheen. Hoewel ik wel door het lange licht in de avond minder goed kan inslapen, doordat ik het buiten niet donker zie worden gaat mijn brein nog niet in de stand: "Ik moet gaan slapen" of zo. Geen idee hoe dat werkt.

Op vakantie gaan naar een ver buitenland met andere tijdszone heb ik nog nooit gedaan en eerlijk gezegd trekt mij dat ook totaal niet.

Weekendje Londen overleef ik wel door met mijn pillen en ander ritme in onze tijdszone te blijven.

Kampeerder

Kampeerder

01-09-2025 om 14:18 Topicstarter

Wieder schreef op 01-09-2025 om 13:42:

Mij stoort het ook niet echt, vind het op zich wel fijn dat je in de avond buiten nog het een en ander kan doen. En inderdaad wonderlijk, een weekkendje Londen is nooit een probleem 😉. Van mij mag het blijven zoals het is, maar als het moet veranderen, dan graag wintertijd. In de winter pas om 10 uur 's ochtends licht vind ik nog somberder dan in de zomer om 21 uur donker.

Oprechte vraag: 

Wat doe je in de avond dan buiten waarvoor het fijn is dat het licht is? 

Als ik zo om me heen kijk, en zie wat anderen doen op sociale media dan zie ik vooral mensen in de tuin zitten. En dat kan ook met een lampje of kaarsje erbij. 

Wij gingen vroeg op vakantie en ik had heel leuke lampjes mee die vanzelf aangingen als het donker werd. Die brandden elke avond hooguit een half uur voordat wij naar bed gingen. Juist dat vind ik gezellig. Buiten zitten bij het schijnsel van de maan en kaarsjes. 

Geeft niet hoor. Ik hoor het wel als het zover is.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

01-09-2025 om 14:35

topic 146 hierover. 

Friezinnetje schreef op 01-09-2025 om 14:35:

topic 146 hierover.

Deze topics komen zeker 2x per jaar langs

Kampeerder schreef op 01-09-2025 om 14:18:

[..]

Oprechte vraag:

Als ik zo om me heen kijk, en zie wat anderen doen op sociale media dan zie ik vooral mensen in de tuin zitten. En dat kan ook met een lampje of kaarsje erbij.

Wij gingen vroeg op vakantie en ik had heel leuke lampjes mee die vanzelf aangingen als het donker werd. Die brandden elke avond hooguit een half uur voordat wij naar bed gingen. Juist dat vind ik gezellig. Buiten zitten bij het schijnsel van de maan en kaarsjes.

Wij hebben paarden aan huis en een hectare wei die onderhouden moet worden. De paarden  (7 stuks) moeten na het werk dat we overdag bij de verschillende werkgevers uitvoeren, gereden of gelongeerd worden. Er komen 's avonds klanten met paarden die zadelmak gemaakt moeten worden. Onkruid dat giftig voor de paarden is, moet uit de weides gehaald worden. Daar gebruiken we geen gif voor, omdat dat ook het (on)kruid weghaalt dat juist wel goed is voor de paarden, en omdat het, als we het met het handje goed bijhouden, beter is voor het milieu. De rijbak en de longeercirkel moeten gesleept worden, de stallen uitgemest, het onkruid tussen de stenen moet weg. Waterbakken op de wei moeten schoongemaakt en gevuld voor de volgende dag. En zo zijn er talloze klussen die gedaan moeten worden. Op dit moment bijvoorbeeld, zijn we voorbereidingen aan het treffen voor de nieuwe waterput die hopelijk eind van de week geslagen wordt omdat de oude niet meer voldoet. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Nou dat dus. En een deel hiervan gaat in de winter gewoon door, hoewel de grote klus van het onkruid dan wel wegvalt. En omdat we verlichting om de rijbak hebben, kan dat gedeelte ook gewoon doorgaan. Maar het is wel een stuk prettiger als je gewoon daglicht hebt en je tot tien uur, half elf in de hoogtijdagen, door kunt. Want een deel van het werk is gewoon lastiger omdat het bij ons in het buitengebied een heel stuk donkerder is door gebrek aan lichtvervuiling, dan in het dorp waar we in de buurt wonen. En da's fijn, want daardoor wordt het ook aantrekkelijk voor de nachtdieren als vleermuizen (fijn tegen insecten) en uilen (joepie tegen muizen) bijvoorbeeld. Maar een uurtje langer licht in de zomer is welkom. Dan kunnen we erna nog even lekker met een kop thee in de tuin zitten met de lampjes en de kaarsen aan 😉

Kampeerder

Kampeerder

01-09-2025 om 16:19 Topicstarter

Wieder schreef op 01-09-2025 om 15:43:

[..]

Wij hebben paarden aan huis en een hectare wei die onderhouden moet worden. De paarden (7 stuks) moeten na het werk dat we overdag bij de verschillende werkgevers uitvoeren, gereden of gelongeerd worden. Er komen 's avonds klanten met paarden die zadelmak gemaakt moeten worden. Onkruid dat giftig voor de paarden is, moet uit de weides gehaald worden. Daar gebruiken we geen gif voor, omdat dat ook het (on)kruid weghaalt dat juist wel goed is voor de paarden, en omdat het, als we het met het handje goed bijhouden, beter is voor het milieu. De rijbak en de longeercirkel moeten gesleept worden, de stallen uitgemest, het onkruid tussen de stenen moet weg. Waterbakken op de wei moeten schoongemaakt en gevuld voor de volgende dag. En zo zijn er talloze klussen die gedaan moeten worden. Op dit moment bijvoorbeeld, zijn we voorbereidingen aan het treffen voor de nieuwe waterput die hopelijk eind van de week geslagen wordt omdat de oude niet meer voldoet. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Nou dat dus. En een deel hiervan gaat in de winter gewoon door, hoewel de grote klus van het onkruid dan wel wegvalt. En omdat we verlichting om de rijbak hebben, kan dat gedeelte ook gewoon doorgaan. Maar het is wel een stuk prettiger als je gewoon daglicht hebt en je tot tien uur, half elf in de hoogtijdagen, door kunt. Want een deel van het werk is gewoon lastiger omdat het bij ons in het buitengebied een heel stuk donkerder is door gebrek aan lichtvervuiling, dan in het dorp waar we in de buurt wonen. En da's fijn, want daardoor wordt het ook aantrekkelijk voor de nachtdieren als vleermuizen (fijn tegen insecten) en uilen (joepie tegen muizen) bijvoorbeeld. Maar een uurtje langer licht in de zomer is welkom. Dan kunnen we erna nog even lekker met een kop thee in de tuin zitten met de lampjes en de kaarsen aan 😉

Jeetje wat een werk! Ik ken niemand die zoveel werk doet op een avond. Bij de meeste mensen in mijn omgeving is het sporten of huishouden en dan na achten/half negen niks meer. 

En in een woonwijk is het juist fijn als mensen niet tot laat doorgaan met grasmaaien, heggen snoeien, zagen, timmeren etc. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

01-09-2025 om 16:22

Kampeerder schreef op 01-09-2025 om 16:19:

[..]

Jeetje wat een werk! Ik ken niemand die zoveel werk doet op een avond. Bij de meeste mensen in mijn omgeving is het sporten of huishouden en dan na achten/half negen niks meer.

En in een woonwijk is het juist fijn als mensen niet tot laat doorgaan met grasmaaien, heggen snoeien, zagen, timmeren etc.

Maar als je overdag aan het werk bent, dan moet er wel eens wat gebeuren. En niet tot 11 uur, maar goed dan is het ook niet licht meer. Maar ik ben in de zomer ook 's avonds veel actiever, idd even in de tuin bezig, een rondje lopen, dat kan nog lekker lang in het licht (zo jammer in de winter dat je niet meer buiten de bebouwde kom veilig kunt lopen), de ramen nog even wassen, een rondje fietsen enz. Ik wil graag dat de zomertijd ook zo blijft, doe ik het beter op dan de wintertijd. 

Kampeerder schreef op 01-09-2025 om 16:19:

[..]

Niet alles hoeft iedere dag hoor, maar de avonden zijn snel gevuld! Ik ken heel veel mensen die dat doen omdat ik nou eenmaal in zo'n omgeving zit. Het herriewerk bewaren we trouwens zoveel mogelijk voor overdag, maar ook daar kijkt niemand van op omdat we en een eindje van elkaar zitten, en er allemaal paardenhouders en tuinders om ons heen zitten, en een incidentele koeienboer. En meestal zijn we rond tien uur wel klaar.  Het werk dat er dan nog ligt doet zichzelf niet, dus dat blijft geduldig liggen tot de volgende dag 😄

Kampeerder schreef op 01-09-2025 om 14:18:

[..]

Oprechte vraag:

Ik sport of wandel vaak (laat) in de avond, en mijn kinderen ook. Dat het dan nog licht is, vind ik heel prettig. 
Graag houden dus, die zomertijd.  

Graag de wintertijd, wat ook de meest natuurlijke tijd is voor ons bioritme. Plus dat het 2 x jaar wisselen voor veel dode dieren zorgt. Ik zou zelfs weer terug willen in de tijdzone van de UK omdat we daar eigenlijk in horen te zitten. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.