Huiskamer
Kampeerder
01-09-2025 om 07:13
Zomertijd wat een ellende of niet?
Vandaag 1 september en toen om zes uur de wekker ging was het donker. Ik heb vrij maar partner moet werken dus vandaar zo vroeg.
Van de week was het ook al natuurlijk, maar jeetje wat mis ik het om op te staan in het licht. Voor mij begint de zomertijd te vroeg en mag het ook per september weer klaar zijn. Of nog beter: schaf het af! Dan is het hoogzomer tenminste donker als ik ga slapen.
Hoe is dat voor jou?
Peiling
Wat met de zomertijd?
Bakblik
01-09-2025 om 11:02
DeOnbekende schreef op 01-09-2025 om 10:38:
[..]
Ja!!!!!!!! Dan kunnen ze zelf leren fietsen in het donker, krijgen ze extra skills van.
Altijd zomertijd 🙌🏼
Nee altijd wintertijd! Heb je dat stuk in mijn link gelezen en dat item van Lubach gekeken? Waarschijnlijk niet, want dan zou je niet zo dom kletsen.
Ik wilde het nog uit gaan leggen maar dat laat ik maar. Jij wilt het gewoon niet snappen.
Herfstappeltaart
01-09-2025 om 11:23
Bloem75 schreef op 01-09-2025 om 09:30:
Ik heb liever het hele jaar de wintertijd. Dit komt het meest in de buurt van onze natuurlijke tijd. Het zou fijn zijn als het in de (hoog)zomer om 21:30 donker is ipv 22:30. Dan koelt het ook eerder af en hoeft mijn dochter in de winter niet in het donker naar school.
Lubach had er zes jaar geleden al een item over. Grappig maar ook informatief.
Wintertijd - Zondag met Lubach (S09) - YouTube https://share.google/P9ziwfF7tbniJnitV
Gelachen weer
. Vanavond begint Lubach weer. Ik heb er zelfs het uitzitten van de reclame voor over.
Bakblik
01-09-2025 om 11:28
Herfstappeltaart schreef op 01-09-2025 om 11:23:
[..]
Gelachen weer
. Vanavond begint Lubach weer. Ik heb er zelfs het uitzitten van de reclame voor over.
Bedankt voor de reminder. Ik heb de opnames voor dit seizoen geprogrammeerd! Dan kijk ik in de ochtend en man de reclame doorspoelen.😜
Grindelwald
01-09-2025 om 11:57
Als ik moet kiezen dan liever wintertijd.
Ik vind dat het in de avond tot half 11 licht is niks toevoegen. Dus een uurtje eerder donker zou mij niks uit maken.
Tot kwart voor 10 in de ochtend donker in december zou ik wel erg vervelend vinden.
Maar ik denk niet dat het ooit afgeschaft gaat worden.
Tijgeroog
01-09-2025 om 12:04
DeOnbekende schreef op 01-09-2025 om 10:38:
[..]
Vrij misplaatst om dit erbij te halen. Bah.
Hoezo? Mijn dochter mag (na een uur of 6, 7) als het licht is alleen naar huis fietsen, niet in het donker. (En ze zal niet de enige zijn) (We wonen in een dorp, dus ze fietst langs weilanden, industrieterrein en/of dit bos) Met zomertijd heeft ze dus een uur extra tijd.
Dat heeft enkel en alleen te maken met sociale veiligheid.
DeOnbekende
01-09-2025 om 12:06
Bakblik schreef op 01-09-2025 om 11:02:
[..]
Nee altijd wintertijd! Heb je dat stuk in mijn link gelezen en dat item van Lubach gekeken? Waarschijnlijk niet, want dan zou je niet zo dom kletsen.Ik wilde het nog uit gaan leggen maar dat laat ik maar. Jij wilt het gewoon niet snappen.
Nee, ik heb een pesthekel aan Lubach.
Er is niet feitelijks aan wat je zegt, dus er valt niets te snappen. Ik heb gewoon een andere voorkeur dan jij.
Kampeerder
01-09-2025 om 12:13
DeOnbekende schreef op 01-09-2025 om 12:06:
[..]
Er is niet feitelijks aan wat je zegt, dus er valt niets te snappen. Ik heb gewoon een andere voorkeur dan jij.
Lees dan in ieder geval de link, dat staan echt wel feiten in.
Zoals dat daglicht nodig is om goed wakker te worden. Als de zijn in de winter dan pas om 9:45 opkomt, dan kun je de scholen misschien beter pas om 9:30 laten beginnen. Anders leren de kinderen het eerste uur niet zo veel.
Bakblik
01-09-2025 om 12:14
DeOnbekende schreef op 01-09-2025 om 12:06:
[..]
Niks feitelijks? Heb je die link gelezen? Daarin lees je precies wat Lubach vertelt.
Ik heb geen andere voorkeur, ik wil wat wetenschappelijk het meest verantwoord is.
DeOnbekende
01-09-2025 om 12:19
Kampeerder schreef op 01-09-2025 om 12:13:
[..]
Lees dan in ieder geval de link, dat staan echt wel feiten in.
Zoals dat daglicht nodig is om goed wakker te worden. Als de zijn in de winter dan pas om 9:45 opkomt, dan kun je de scholen misschien beter pas om 9:30 laten beginnen. Anders leren de kinderen het eerste uur niet zo veel.
Dat gaat om een paar weken. En niet alles draait om schoolgaande kinderen, ik redeneer vanuit het ritme dat voor mij het beste werkt. Dat is persoonlijk, niets feitelijks aan.
RaSa
01-09-2025 om 12:28
Zou zeggen ga precies in het midden zitten. Dan hou je beide kampen tevreden. Maar goed, ik geloof niet dat de EU dit nog heel hoog op de agenda heeft. Juist omdat iedereen iets anders wil. Zie het dus nog niet gebeuren dat het wisselen afgeschaft wordt.
Voor mij persoonlijk maakt het me niets uit. Het heeft beide voor en nadelen. En van de wisselingen heb ik nog nooit last gehad.
Herfstappeltaart
01-09-2025 om 12:32
Bakblik schreef op 01-09-2025 om 11:28:
[..]
Bedankt voor de reminder. Ik heb de opnames voor dit seizoen geprogrammeerd! Dan kijk ik in de ochtend en man de reclame doorspoelen.😜
Bij ons (Delta) gaat dat doorspoelen niet meer helaas, ook niet bij opgenomen programma's van RTL.
Kampeerder
01-09-2025 om 12:43
RaSa schreef op 01-09-2025 om 12:28:
Zou zeggen ga precies in het midden zitten. Dan hou je beide kampen tevreden. Maar goed, ik geloof niet dat de EU dit nog heel hoog op de agenda heeft. Juist omdat iedereen iets anders wil. Zie het dus nog niet gebeuren dat het wisselen afgeschaft wordt.
Voor mij persoonlijk maakt het me niets uit. Het heeft beide voor en nadelen. En van de wisselingen heb ik nog nooit last gehad.
Tja, ik zou pleiten voor een beslissing die genomen gaat worden op feiten. Op voorspraak van deskundigen niet op gevoelens.
Beide kampen tevreden houden gaat gewoon nooit lukken.
Bakblik
01-09-2025 om 13:01
DeOnbekende schreef op 01-09-2025 om 12:19:
[..]
Dat gaat om een paar weken. En niet alles draait om schoolgaande kinderen, ik redeneer vanuit het ritme dat voor mij het beste werkt. Dat is persoonlijk, niets feitelijks aan.
Ik mag toch hopen dat jij geen ambities hebt om politiek actief te worden. Niet alles draait om schoolgaande kinderen, klopt als een bus. Maar redeneren vanuit het ritme dat voor jou het beste werkt is wel heel kortzichtig.
Lees nou gewoon even die link die ik eerder gaf, daar staat waarom het geen goed idee is om continue zomertijd te hebben. Je kunt er zelfs ziek van worden, dan gaat het niet over een verkoudheidje maar over serieuze dingen als hart en vaatziekten en diabetes. Is dat echt wat je wilt?
Auwereel
01-09-2025 om 13:12
In Warschau gaat de zon op en onder op: 05:48, 19:22, in Den Haag: 06:55, 20:28 en we zitten in dezelfde tijdzone, het is ook daar nu 13:12 u
Frisdrank1972
01-09-2025 om 13:31
Is het heel erg als ik zeg dat het mij niet zo stoort, de klok verzetten. Het is maar een uurtje. Mensen die zeggen dat ze wekenlang een jetlag hebben, kunnen naar mijn mening dan ook niet op vakantie. Ga gewoon een uurtje eerder/later naar bed. Niet zo dramatisch iedereen.