Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Zomertijd wat een ellende of niet?

Peiling

Wat met de zomertijd?
111 stemmen
31%
64%
3%
0%
3%

Kampeerder

Kampeerder

01-09-2025 om 09:45 Topicstarter

Bakblik schreef op 01-09-2025 om 09:33:

[..]

https://bioklok.nl/over-de-biologische-klok/zomertijd/

Volgens onze biologische klok lopen we met onze tijd al 40 minuten voor op wat natuurlijk is. Als we definitief naar zomertijd gaan lippen weer 1 uur en 40 minuten uit ons natuurlijke ritme.

Dat moeten we gewoon niet willen. Lees het artikel in de link even daar wordt het helder uitgelegd.

Dank voor je link! 
Helder en duidelijk uitgelegd. Ik wist dit al wel ongeveer maar kon het zo mooi niet opschrijven.

Kampeerder

Kampeerder

01-09-2025 om 09:47 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 01-09-2025 om 09:45:

[..]

Ik vraag me bij dit soort berichtjes altijd af waarom door het donker fietsen 's ochtends gevaarlijker is dan aan het einde van de middag.

Omdat schoolkinderen 's middags niet massaal door het donker hoeven omdat alle scholen om uiterlijk 15:30 wel uit zijn. 

Kampeerder schreef op 01-09-2025 om 09:47:

[..]

Omdat schoolkinderen 's middags niet massaal door het donker hoeven omdat alle scholen om uiterlijk 15:30 wel uit zijn.

Op de middelbare fiets je sws smorgens een tijd in het donker

Kampeerder schreef op 01-09-2025 om 09:47:

[..]

De meeste kinderen doen na schooltijd ook dingen. 

Kampeerder

Kampeerder

01-09-2025 om 10:04 Topicstarter

Bloem75 schreef op 01-09-2025 om 09:30:

Ik heb liever het hele jaar de wintertijd. Dit komt het meest in de buurt van onze natuurlijke tijd. Het zou fijn zijn als het in de (hoog)zomer om 21:30 donker is ipv 22:30. Dan koelt het ook eerder af en hoeft mijn dochter in de winter niet in het donker naar school.

Lubach had er zes jaar geleden al een item over. Grappig maar ook informatief.

Wintertijd - Zondag met Lubach (S09) - YouTube https://share.google/P9ziwfF7tbniJnitV

En bedankt! Even schoon ondergoed aan trekken. 

Kampeerder

Kampeerder

01-09-2025 om 10:05 Topicstarter

Voor iedereen, les de link van bakblik en kijk de link van Bloem75 van Lubach. 

Kampeerder

Kampeerder

01-09-2025 om 10:06 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 01-09-2025 om 10:00:

[..]

De meeste kinderen doen na schooltijd ook dingen.

Maar niet allemaal tegelijk. 

Kampeerder

Kampeerder

01-09-2025 om 10:06 Topicstarter

Kampeerder schreef op 01-09-2025 om 10:05:

Voor iedereen, lees de link van Bakblik en kijk de link van Bloem75 van Lubach.

Kampeerder schreef op 01-09-2025 om 09:39:

[..]

Voor alle kinderen van Nederland, niet voor één individu.

's Avonds veiliger fietsen als het nog kocht is is ook niet alleen voor mijn dochter, maar gaat om heel veel mensen. Meisjes, vrouwen, en ook jongens en mannen. Niet naar het nieuws gekeken, de afgelopen weken? 

Frisdrank1972 schreef op 01-09-2025 om 07:55:

Ik word elke dag wakker om 5:30/6:00. Ik vind het heerlijk dat ik wakker word voor de zonsopgang. Dan voelt het alsof ik wat extra tijd heb om de dag te beginnen. Dus niet alles draait om wat jij prettig vindt.

Maar het draait wel om wat jij heerlijk vindt? 

Bakblik schreef op 01-09-2025 om 08:20:

Afschaffen dat gedoe met iedere keer die klok verzetten.
Eind oktober werkt de verzette klok altijd vrij snel maar eind maart heb ik altijd een week een soort van jetlag.
Mijn persoonlijke voorkeur is altijd wintertijd, want met altijd zomertijd wordt het in de winter zo laat licht.

Dit heb ik ook. Zomertijd klopt nooit echt helemaal goed voor mijn gevoel, bij wintertijd heb ik dat nooit. Dus inderdaad graag altijd wintertijd. 

Graag altijd wintertijd

Liara schreef op 01-09-2025 om 10:21:

[..]

Dit heb ik ook. Zomertijd klopt nooit echt helemaal goed voor mijn gevoel, bij wintertijd heb ik dat nooit. Dus inderdaad graag altijd wintertijd.

+1

Kampeerder

Kampeerder

01-09-2025 om 10:27 Topicstarter

Tijgeroog schreef op 01-09-2025 om 10:15:

[..]

's Avonds veiliger fietsen als het nog kocht is is ook niet alleen voor mijn dochter, maar gaat om heel veel mensen. Meisjes, vrouwen, en ook jongens en mannen. Niet naar het nieuws gekeken, de afgelopen weken?

Ja hoor, ik heb het nieuws gevolgd. Wat Lisa overkwam lag niet aan donker/licht maar aan een gestoorde gek. 

Verkeersveiligheid door zichtbaar is minder in donker of schemering. Vooral de schemering waarin niet iedereen zijn licht aan heeft. 

Bakblik schreef op 01-09-2025 om 09:27:

[..]

Nee!!!!!! Vanaf een bepaalde leeftijd moeten ze zelf naar school fietsen. Groep 6 ongeveer, zodat ze voldoende vaardigheden en verkeersinzicht hebben om in de brugklas zelf veilig naar school te fietsen. Ze dan in de zomer zelf laten fietsen en in december weer gaan brengen draagt niet erg bij aan het krijgen van ervaring.

Ja!!!!!!!! Dan kunnen ze zelf leren fietsen in het donker, krijgen ze extra skills van. 

Altijd zomertijd 🙌🏼

Tijgeroog schreef op 01-09-2025 om 10:15:

[..]

Vrij misplaatst om dit erbij te halen. Bah. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.