Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Zomertijd wat een ellende of niet?

Peiling

Wat met de zomertijd?
111 stemmen
31%
64%
3%
0%
3%

Frisdrank1972 schreef op 01-09-2025 om 08:49:

[..]

Dus elke week de klok een kwartier verzetten?

Nee, gewoon de natuurlijke gang van zaken volgen.

Frisdrank1972 schreef op 01-09-2025 om 08:49:

[..]

Dus elke week de klok een kwartier verzetten?

Nee 1 tijd aanhouden en de klok niet meer verzetten bedoel ik.

Kampeerder

Kampeerder

01-09-2025 om 08:59 Topicstarter

Tijgeroog schreef op 01-09-2025 om 08:43:

ik vind zo lang mogelijk 's avonds licht wel heel fijn. Om allemaal redenen, maar een belangrijke is dat m'n dochter dan nog redelijk veilig naar huis kan fietsen na het sporten als het donker is durven we dat niet meer. 's Ochtends over dezelfde weg naar school in het donker is geen probleem, want dan is het druk en is er voldoende sociale controle.
En geen probleem om haar op te halen, maar dat is niet altijd handig (andere afspraken, mijn energie is door ziekte heel erg beperkt, en ze sport 3 à 4 avonden per week) en ze vindt het zelf fijn om zelf de regie te hebben over wanneer ze gaat fietsen.

Maar dat gaat misschien dan om twee weken in de herfst en twee in de lente of zo? 

Nu gaat het met een harde klap van een uur verschil om, zonder zomertijd zou het geleidelijk gaan in tijdsbestek van een maand om een uur verschil te hebben. Elke dag 2 à 3 minuten eerder of later. 

Altijd zomertijd.
Nu in de winter veel te vroeg donker.
Dat zijn juist de uurtjes dat ik nog iets gedaan krijg als het licht is. 
In de zomer sowieso teveel daglicht en in de winter sowieso te weinig.

Kampeerder

Kampeerder

01-09-2025 om 09:11 Topicstarter

kerst schreef op 01-09-2025 om 09:02:

Altijd zomertijd.
Nu in de winter veel te vroeg donker.
Dat zijn juist de uurtjes dat ik nog iets gedaan krijg als het licht is.
In de zomer sowieso teveel daglicht en in de winter sowieso te weinig.

Maar nu komt de zon eind december pas om 08:48 op. Dat zou dan 09:48 worden. Dan gaan alle schoolkinderen in de ochtend in donker naar school, met alle gevaren van dien. Lijkt mij niet wenselijk. 

Kampeerder schreef op 01-09-2025 om 09:11:

[..]

Maar nu komt de zon eind december pas om 08:48 op. Dat zou dan 09:48 worden. Dan gaan alle schoolkinderen in de ochtend in donker naar school, met alle gevaren van dien. Lijkt mij niet wenselijk.

Nou dit inderdaad. Wonend aan een route naar een school waar kinderen (om bepaalde redenen) vanuit het hele dorp naartoe komen zit ik in het licht al vaak te kijken naar (bijna) ongelukken die onervaren fietsertjes en vaders en moeders in auto's die ook nog haast hebben. 

[..]

Echt?
Daar valt vast een mouw aan te passen moeten de ouders ze even brengen in december. 

Ik heb het liefst de wintertijd en heb een hekel aan het verzetten van de klok.
Ik wil op het heetst van de dag niet te veel in de zon lopen en dat betekent dat ik hoog zomer pas na 5 uur weer buiten activiteiten doe.

[..]

Volgens jouw argumentatie scheelt dat dan ook maar een week of 2.

En als de zon om 8:48 op komt gaan de kinderen ook in het donker naar school. (In Scandinavische landen al helemaal). Ze kunnen dan na school wel langer buiten spelen voor het donker wordt, ik denk dat ze dat meer aan hebben. 

Dus als er iets moet veranderen dan liever het hele jaar zomertijd.

kerst schreef op 01-09-2025 om 09:23:

[..]

Echt?
Daar valt vast een mouw aan te passen moeten de ouders ze even brengen in december.

Nee!!!!!! Vanaf een bepaalde leeftijd moeten ze zelf naar school fietsen. Groep 6 ongeveer, zodat ze voldoende vaardigheden en verkeersinzicht hebben om in de brugklas zelf veilig naar school te fietsen. Ze dan in de zomer zelf laten fietsen en in december weer gaan brengen draagt niet erg bij aan het krijgen van ervaring. 

Ik heb liever het hele jaar de wintertijd. Dit komt het meest in de buurt van onze natuurlijke tijd. Het zou fijn zijn als het in de (hoog)zomer om 21:30 donker is ipv 22:30. Dan koelt het ook eerder af en hoeft mijn dochter in de winter niet in het donker naar school. 

Lubach had er zes jaar geleden al een item over. Grappig maar ook informatief.

Wintertijd - Zondag met Lubach (S09) - YouTube https://share.google/P9ziwfF7tbniJnitV

Tijgeroog schreef op 01-09-2025 om 09:25:

[..]

En als de zon om 8:48 op komt gaan de kinderen ook in het donker naar school. (In Scandinavische landen al helemaal). Ze kunnen dan na school wel langer buiten spelen voor het donker wordt, ik denk dat ze dat meer aan hebben.

https://bioklok.nl/over-de-biologische-klok/zomertijd/

Volgens onze biologische klok lopen we met onze tijd al 40 minuten voor op wat natuurlijk is. Als we definitief naar zomertijd gaan lippen weer 1 uur en 40 minuten uit ons natuurlijke ritme. 

Dat moeten we gewoon niet willen.  Lees het artikel in de link even daar wordt het helder uitgelegd.

Kampeerder

Kampeerder

01-09-2025 om 09:39 Topicstarter

Tijgeroog schreef op 01-09-2025 om 09:25:

[..]

Voor alle kinderen van Nederland, niet voor één individu. 

En we wonen niet in Scandinavië dus waarom dat er bij halen. Daar worden kinderen door de afstand misschien toch al vaker gebracht. 

Kampeerder

Kampeerder

01-09-2025 om 09:39 Topicstarter

kerst schreef op 01-09-2025 om 09:23:

[..]

Echt?

Ook naar de middelbare school? 

Bakblik schreef op 01-09-2025 om 09:21:

[..]

Nou dit inderdaad. Wonend aan een route naar een school waar kinderen (om bepaalde redenen) vanuit het hele dorp naartoe komen zit ik in het licht al vaak te kijken naar (bijna) ongelukken die onervaren fietsertjes en vaders en moeders in auto's die ook nog haast hebben.

Ik vraag me bij dit soort berichtjes altijd af waarom door het donker fietsen 's ochtends gevaarlijker is dan aan het einde van de middag. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.