Huiskamer
Forumpraat
17-03-2025 om 13:18
Wat is een mening die je hebt, maar waar bijna niemand het mee eens lijkt te zijn?
Sommige dingen zijn bij bijna iedereen populair… maar misschien niet bij jou. Wat is iets waar jij totaal niets mee hebt, terwijl velen er juist enthousiast over zijn?
Misschien vind je koffie maar niks, snap je de hype rondom een bepaalde serie niet, of vind je dat zonovergoten strandvakanties helemaal niet leuk zijn. Wat is jouw ‘onpopulaire’ mening?
(Dit topic wordt geplaatst door het beheer, maar wij praten zelf niet mee.)
Rogue
29-03-2025 om 13:23
amarna schreef op 29-03-2025 om 10:40:
[..]
Vreselijk dat de Engelstalige liedjes van Abba en Queen in het Nederlands zijn vertaald voor de musicals. Die liedjes zijn de essentie van hun muziek !
gelukkig heb ik ze nog nooit gehoord, ik kreeg al error van Defying Gravity - Wicked
Mlah!
29-03-2025 om 13:26
Ik vind dat we veel te veel medische ingrepen/levensverlengende handelingen hebben en ik denk dat dat op termijn financieel niet houdbaar is.
Zorgkosten gaan door het plafond en tegelijkertijd is er een enorm tekort aan personeel, wat ook nog eens is overbelast en onderbetaald.
We leven teveel in een maakbaarheidsfilosofie. Tijd om de aftakeling en de dood weer te accepteren als onderdeel van het leven.
Miraval
29-03-2025 om 13:30
Mlah! schreef op 29-03-2025 om 13:26:
Ik vind dat we veel te veel medische ingrepen/levensverlengende handelingen hebben en ik denk dat dat op termijn financieel niet houdbaar is.
Zorgkosten gaan door het plafond en tegelijkertijd is er een enorm tekort aan personeel, wat ook nog eens is overbelast en onderbetaald.
We leven teveel in een maakbaarheidsfilosofie. Tijd om de aftakeling en de dood weer te accepteren als onderdeel van het leven.
Ik vraag me af of je deze mening ook toegedaan bent wanneer het om je partner of kinderen zou gaan. Wat is de volgende stap? Geen griepprikken meer voor kwetsbaren en ouderen? Een selectie maken voor wie een behandeling maatschappelijk nut heeft en voor wie niet?
En nog altijd is er een keuze om geen behandeling te nemen natuurlijk.
Ik zou het een onzalig plan vinden wanneer we om financiële redenen mensen hun gezondheid en zelfs hun leven afnemen terwijl de wil er nog wel is.
Dolfje
29-03-2025 om 13:55
Mlah! schreef op 29-03-2025 om 13:26:
Ik ben het hier voor een groot gedeelte wel mee eens.
Heel onpopulaire mening waarschijnlijk maar mensen die medisch tot het uiterste gaan om kinderen te krijgen bijvoorbeeld. Ben niet tegen ivf etcetera begrijp me niet verkeerd maar soms is het gewoon niet weggelegd voor iemand . Hoe lang moet je dan nog doorgaan?
Schemerlampje
29-03-2025 om 13:57
Miraval schreef op 29-03-2025 om 13:11:
[..]
En als je helemaal geen kinderen hebt? Dan ben je in feite soort van overbodig?
Om maar ontopic te blijven; dat bijna alle voorbeelden die benoemd worden gaan over ouders en niet over personen an sich. Alsof mensen zonder kinderen een soort van niet meetellen in bepaalde stellingen. Wat mij betreft gaan mensen daar wat meer rekening mee houden, dat er ook (al dan niet bewust) kinderloze mensen bestaan. 😉
Excuus, je hebt helemaal gelijk.
Schoondochter
29-03-2025 om 14:12
Miraval schreef op 29-03-2025 om 13:30:
[..]
Ik vraag me af of je deze mening ook toegedaan bent wanneer het om je partner of kinderen zou gaan. Wat is de volgende stap? Geen griepprikken meer voor kwetsbaren en ouderen? Een selectie maken voor wie een behandeling maatschappelijk nut heeft en voor wie niet?
Ik zou het een onzalig plan vinden wanneer we om financiële redenen mensen hun gezondheid en zelfs hun leven afnemen terwijl de wil er nog wel is.
Ik vind dat je hier wat dingen omdraait. Een ziekte neemt gezondheid en leven af, dat doen artsen niet. En financiële keuzes gaan dus niet over leven en gezondheid afnemen, maar over levensverlenging. Geld is niet oneindig, dus er moet ergens een grens getrokken worden. Dat is niet te ontkomen.
Ook niet als het om geliefden gaat, natuurlijk. Maar door de vraag zo persoonlijk te maken maak je het de ander onmogelijk nog een eerlijk antwoord te geven op een verder algemene vraag. Of je moet van mensen vragen elke behandeling voor hun partner of kinderen ook zelf te betalen, wat mij niet positief lijkt. Dan zijn we snel uitbehandeld in de meeste gevallen.
Herfstappeltaart
29-03-2025 om 14:12
Bakblik schreef op 29-03-2025 om 11:54:
[..]
Ik ben niet voor leeftijdsgrenzen maar ik weet ook niet of het nou zo verstandig is dat oudere mensen nog alle behandelingen kunnen krijgen die ze zouden willen proberen.
Twee voorbeelden gezien bij familie, schoonmoeder en tante, die steeds weer gingen voor elk sprankje hoop waardoor de kwaliteit van leven afnam door de behandeling. Ze hadden dan langer de tijd om afscheid te nemen van famille, kinderen en het leven maar waren wel continue misselijk en zo beroerd dat ze op bed moesten blijven.
Een van de dames van mijn sportgroepje heeft nu heel bewust gekozen om niet te gaan behandelen. Dat ze haar haar houdt, niet misselijk en beroerd zal zijn van de chemotherapie en dan op die manier wellicht korter de tijd heeft om afscheid te nemen maar nog wel naar omstandigheden relatieve kwaliteit van leven heeft. Over een paar weken zal het haar laatste bloemrncorso zijn en ze kan er naartoe, omdat ze niet net de dag vantevoren een chemo moest.
Ik zal mijn naasten echt niet naar euthanasie stimuleren maar adviseren om niet meer te behandelen anders dan pijnbestrijding past wel bij mij en mijn familie. Zeker voor een hoogbejaarde van 88 die echt niet meer beter kan worden. OOK als de 88 jarige zelf nog wel wil.
Maar daar ben ik het ook volledig mee eens. En ik ga er vanuit dat een arts ook zo zal adviseren.
Herfstappeltaart
29-03-2025 om 14:13
Mlah! schreef op 29-03-2025 om 12:34:
Ik ben tegen de zomertijd en vind dat die afgeschaft mag worden.
https://zomertijdafschaffen.petities.nl/
Eens.
Herfstappeltaart
29-03-2025 om 14:14
[..]
Precies.
Herfstappeltaart
29-03-2025 om 14:16
Schoondochter schreef op 29-03-2025 om 14:12:
[..]
Ik vind dat je hier wat dingen omdraait. Een ziekte neemt gezondheid en leven arts, dat doen artsen niet. En financiële keuzes gaan dus niet over leven en gezondheid afnemen, maar over levensverlenging. Geld is niet oneindig, dus er moet ergens een grens getrokken worden. Dat is niet te ontkomen.
Ook niet als het om geliefden gaat, natuurlijk. Maar door de vraag zo persoonlijk te maken maak je het de ander onmogelijk nog een eerlijk antwoord te geven op een verder algemene vraag. Of je moet van mensen vragen elke behandeling voor hun partner of kinderen ook zelf te betalen, wat mij niet positief lijkt. Dan zijn we snel uitbehandeld in de meeste gevallen.
Ik vind het een moeilijke kwestie. Gaan we ook mensen die roken om die reden niet meer behandelen? Kosten elke week die sportblessures niet enorm veel geld. Moet iemand die door eigen toedoen veel te zwaar is ook onderaan de wachtlijst? Nee. Dat vind ik een hellend vlak.
Schoondochter
29-03-2025 om 14:20
Herfstappeltaart schreef op 29-03-2025 om 14:16:
[..]
Ik vind het een moeilijke kwestie. Gaan we ook mensen die roken om die reden niet meer behandelen? Kosten elke week die sportblessures niet enorm veel geld. Moet iemand die door eigen toedoen veel te zwaar is ook onderaan de wachtlijst? Nee. Dat vind ik een hellend vlak.
Ik zeg toch nergens dat je naar de oorzaak moet kijken? Ik snap je reactie niet zo goed.
Het is gewoon een feit dat we niet oneindig veel geld hebben. Er worden nu al afwegingen gemaakt waarin gekeken wordt hoeveel een behandeling kost per toegevoegd kwalitatief levensjaar. Als een behandeling een miljoen per extra levensjaar kost, en dat jaar is dan ook nog op bed liggen, dan vind ik wel dat we de discussie moeten kunnen voeren of dat het (gemeenschaps)geld waard is. Niet dat ik direct een antwoord heb hoor, maar de discussie bij voorbaat niet willen voeren wordt op gegeven moment onhoudbaar, als het geld op is.
Herfstappeltaart
29-03-2025 om 14:51
Schoondochter schreef op 29-03-2025 om 14:20:
[..]
Ik zeg toch nergens dat je naar de oorzaak moet kijken? Ik snap je reactie niet zo goed.
Het is gewoon een feit dat we niet oneindig veel geld hebben. Er worden nu al afwegingen gemaakt waarin gekeken wordt hoeveel een behandeling kost per toegevoegd kwalitatief levensjaar. Als een behandeling een miljoen per extra levensjaar kost, en dat jaar is dan ook nog op bed liggen, dan vind ik wel dat we de discussie moeten kunnen voeren of dat het (gemeenschaps)geld waard is. Niet dat ik direct een antwoord heb hoor, maar de discussie bij voorbaat niet willen voeren wordt op gegeven moment onhoudbaar, als het geld op is.
Ik wil de discussie zéker voeren. Wat ik met mijn post wilde zeggen is dat die discussie enorm ingewikkeld is. Er zijn zoveel aspecten en argumenten die kunnen meewegen in een beslissing om wel/niet te behandelen dat je snel op een hellend vlak terechtkomt.
Wat ik de hele tijd zeg is dat de leeftijd geen rol moet spelen, wèl de prognose.
Mlah!
29-03-2025 om 15:17
Schoondochter schreef op 29-03-2025 om 14:20:
[..]
Het is een van de moeilijkste ethische discussies. Wat ergens hierboven ook al werd aangehaald: als het een naaste betreft dan reageren mensen vaak anders dan wanneer het een onbekende is.
Als ik geen kind zou hebben, dan gok ik dat ik vrij snel zou berusten in een ziekte waaraan ik zou overlijden, maar voor haar zou ik er alles aan doen om nog een tijdje door te gaan, want ik was zelf in de dertig toen ik mijn moeder verloor en dat is gewoon zwaar klote.
Auditor
29-03-2025 om 16:23
[..]
Deze afwegingen worden al lang gemaakt.
Hiervoor is de term QALY bedacht, quality adjusted life year. Dat is 1 jaar in goede gezondheid.
Bij het toelaten van geneesmiddelen wordt hier naar gekeken. O.a. daardoor zijn bepaalde geneesmiddelen niet meer in het basispakket opgenomen, zoals voor de zeldzame Ziekte van Pompe. Dat was te duur voor de toename van een qaly.
Voor een preventieve interventie wordt een bedrag van 20.000 euro per qaly gezien als kosteneffectief.
Dus als je 88 bent en een behandeling om 1 jaar in goede kwaliteit toe te voegen kost 100.000 euro, kan het zijn dat de afweging is dit niet te doen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.