Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Wat is een mening die je hebt, maar waar bijna niemand het mee eens lijkt te zijn?

amarna schreef op 29-03-2025 om 08:08:

[..]

Ik vermoed dat jullie nooit een echt heel goede musical gezien hebben. Ik heb er 10 in Londen gezien. Eentje zelfs 2x: Les Miserables. De tweede keer met hoofdrol van Alfie Boe. Fenomenaal! Geen vergelijking met de zeer matige Nederlandse afspiegeling, die ik ook gezien heb.

ben jaloers, zou heel graag een keer en musical willen zien op Broadway of West end 

Herfstappeltaart schreef op 29-03-2025 om 08:44:

[..]

Maar je zegt het precies goed: "de wil om te leven is er".

En dat maakt het verschil. Iemand die lang heeft geleefd en waarvan het leven geen waarde meer heeft moet zelf kunnen beschikken. Zolang de wil om te leven er nog is moet er alles aan gedaan worden dat leven te behouden.

Daar ben ik het niet mee eens. Sommige mensen hebben de wil om te leven, maar als jij op je 88ste nog een operatie nodig hebt waarvan maar 10% na een jaar in leven is en de kans op complicaties en IC-opname enorm groot is. Dan moet dat naar mijn mening niet gebeuren. Ondanks de wil om te leven. Ik ben voor leeftijdsgrenzen voor bepaalde ingrepen. 

Loeki72 schreef op 29-03-2025 om 09:46:

[..]

Daar ben ik het niet mee eens. Sommige mensen hebben de wil om te leven, maar als jij op je 88ste nog een operatie nodig hebt waarvan maar 10% na een jaar in leven is en de kans op complicaties en IC-opname enorm groot is. Dan moet dat naar mijn mening niet gebeuren. Ondanks de wil om te leven. Ik ben voor leeftijdsgrenzen voor bepaalde ingrepen.

Ik niet voor leeftijdsgrenzen, wèl voor prognoses. Een kankerpatiënt die na een operatie geen verbeterde kwaliteit van leven heeft en waarvan de artsen weten dat het eigenlijk zinloos is, daarvan vind ik ook dat de operatie niet moet plaatsvinden. Maar ongeacht de leeftijd.

In mijn vorige post had ik er aan toe moeten voegen: "er moet alles aan gedaan worden, zolang het volgens artsen/deskundigen zin heeft".

Ik vind leeftijdsgrenzen noemen enorm discriminerend. Net of je sowieso waardeloos bent geworden na je 88ste.

Rogue schreef op 29-03-2025 om 09:05:

[..]

ben jaloers, zou heel graag een keer en musical willen zien op Broadway of West end

Ik ook♥️♥️♥️

Herfstappeltaart schreef op 29-03-2025 om 09:49:

[..]

Ik niet voor leeftijdsgrenzen, wèl voor prognoses. Een kankerpatiënt die na een operatie geen verbeterde kwaliteit van leven heeft en waarvan de artsen weten dat het eigenlijk zinloos is, daarvan vind ik ook dat de operatie niet moet plaatsvinden. Maar ongeacht de leeftijd.

In mijn vorige post had ik er aan toe moeten voegen: "er moet alles aan gedaan worden, zolang het volgens artsen/deskundigen zin heeft".

Ik vind leeftijdsgrenzen noemen enorm discriminerend. Net of je sowieso waardeloos bent geworden na je 88ste.

Maar zou bij het nut toch ook niet de leeftijd meespelen? Bij een jonge ouder voegt nog een jaar bij je kleine kinderen zijn meer toe dan bij iemand van 88. Dan heb je het er als patiënt misschien meer voor over om je nog een jaar (erg) ziek te voelen, maar nog wel bij je kinderen te zijn. Dan wanneer je 88 bent en je kinderen zelf al bijna bejaard zijn.

Schemerlampje schreef op 29-03-2025 om 10:11:

[..]

Maar zou bij het nut toch ook niet de leeftijd meespelen? Bij een jonge ouder voegt nog een jaar bij je kleine kinderen zijn meer toe dan bij iemand van 88. Dan heb je het er als patiënt misschien meer voor over om je nog een jaar (erg) ziek te voelen, maar nog wel bij je kinderen te zijn. Dan wanneer je 88 bent en je kinderen zelf al bijna bejaard zijn.

Natuurlijk, maar dat is dan aan de patiënt zelf.

Rogue schreef op 28-03-2025 om 22:53:

[..]

ik kan een goede musical best waarderen, wat ik wel stom vind is wanneer een Engelstalige musical naar het Nederlands wordt vertaald, dan klopt het voor mijn gevoel niet meer/ veel ''grappen'' of liedjes komen dan niet goed overeen.

En dat opeens ''bestaande films'' musicals worden denk aan: legally blond, mean girls , mathilda (dafaq...)

Vreselijk dat de Engelstalige liedjes van Abba en Queen in het Nederlands zijn vertaald voor de musicals.  Die liedjes zijn de essentie van hun muziek !

Evaluna schreef op 28-03-2025 om 20:00:

Misschien eerst maar eens wat kleinere huizen bouwen. Ik woon in een jaren 50 rijtjeshuis van de woningbouw. Voor de begrippen van nu klein, maar het voldoet. Ik vind dat men best wat minder de focus mag hebben op groot, groter, grootst. Wordt het gelijk een stuk betaalbaarder van.

Zo ontzettend meer eens!

[..]

Je moet echt niet op die leeftijd op de IC terecht komen. Dan is het, als diegene al overleeft, een garantie op een ticket naar een laatste verblijf in een verpleeghuis. 
Echt, je wilt niet weten in wat voor conditie sommige mensen nog grote ingrepen krijgen. En dat lijkt na Corona juist te zijn toegenomen. 

Herfstappeltaart schreef op 29-03-2025 om 10:32:

[..]

Natuurlijk, maar dat is dan aan de patiënt zelf.

Dat vind ik dus niet. Het lijkt tegenwoordig wel een keuzemenu. Ik heb premie betaald en wil alles. 

Loeki72 schreef op 29-03-2025 om 11:45:

[..]

Je moet echt niet op die leeftijd op de IC terecht komen. Dan is het, als diegene al overleeft, een garantie op een ticket naar een laatste verblijf in een verpleeghuis.
Echt, je wilt niet weten in wat voor conditie sommige mensen nog grote ingrepen krijgen. En dat lijkt na Corona juist te zijn toegenomen.

Maar een arts weet dat ook en zal dat ook ontraden.

Loeki72 schreef op 29-03-2025 om 11:46:

[..]

Dat vind ik dus niet. Het lijkt tegenwoordig wel een keuzemenu. Ik heb premie betaald en wil alles.

Dan heb je mijn posts niet goed gelezen.

[..]

Ik ben niet voor leeftijdsgrenzen maar ik weet ook niet of het nou zo verstandig is dat oudere mensen nog alle behandelingen kunnen krijgen die ze zouden willen proberen. 

Twee voorbeelden gezien bij familie, schoonmoeder en tante,  die steeds weer gingen voor elk sprankje hoop waardoor de kwaliteit van leven afnam door de behandeling. Ze hadden dan langer de tijd om afscheid te nemen van famille, kinderen en het leven maar waren wel continue misselijk en zo beroerd dat ze op bed moesten blijven.

Een van de dames van mijn sportgroepje heeft nu heel bewust gekozen om niet te gaan behandelen. Dat ze haar haar houdt,  niet misselijk en beroerd zal zijn van de chemotherapie en dan op die manier wellicht korter de tijd heeft om afscheid te nemen maar nog wel naar omstandigheden relatieve kwaliteit van leven heeft. Over een paar weken zal het haar laatste bloemrncorso zijn en ze kan er naartoe, omdat ze niet net de dag vantevoren een chemo moest. 

Ik zal mijn naasten echt niet naar euthanasie stimuleren maar adviseren om niet meer te behandelen anders dan pijnbestrijding past wel bij mij en mijn familie. Zeker voor een hoogbejaarde van 88 die echt niet meer beter kan worden. OOK als de 88 jarige zelf nog wel wil.

Ik ben tegen de zomertijd en vind dat die afgeschaft mag worden. 

https://zomertijdafschaffen.petities.nl/

Schemerlampje schreef op 29-03-2025 om 10:11:

[..]

En als je helemaal geen kinderen hebt? Dan ben je in feite soort van overbodig?

Om maar ontopic te blijven; dat bijna alle voorbeelden die benoemd worden gaan over ouders en niet over personen an sich. Alsof mensen zonder kinderen een soort van niet meetellen in bepaalde stellingen. Wat mij betreft gaan mensen daar wat meer rekening mee houden, dat er ook (al dan niet bewust) kinderloze mensen bestaan. 😉

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.