Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Wat irriteert jou in het verkeer?

of ben jij een lieve geduldige rijder die nooit vloekt 🤬 

kerst schreef op 23-03-2026 om 21:43:

[..]

Heeft niks met rijvaardigheid te maken, maar met start stop systeem van de auto.

Handig systeem als je bij een spoorwegovergang staat oid, bij verkeerslichten is het een vervelend systeem. Ik zet het altijd uit bij onze automaat. In de schakelauto werkt het veel fijner. 

kerst schreef op 23-03-2026 om 14:24:

Mensen die gaan toeteren bij het stoplicht, omdat mijn auto eerst weer moet starten dan. En dan ook nog keihard moeten lachen. Volgens mij hebben die mensen geen hersenen. Weleens van rijangst gehoord?

Ik snap alleen niet zo goed wat de connectie is tussen rijangst en het stop-and-go systeem?

Ik toeter wel eens heel kort als iemand er lang over doet om weg te rijden bij het verkeerslicht. Maar niet als ik zie dat ze wel proberen te gaan rijden. Meestal zie ik nog remlichten branden en kan ik ook zien dat ze iets anders aan het doen zijn dan op het verkeerslicht letten. Dus dan doe ik een kort 'pep' je, en ja, dan lach ik ook, omdat het herkenbaar is en omdat ik geen kwaad in de zin heb. 

Peaches schreef op 23-03-2026 om 22:38:

Ik toeter wel eens heel kort als iemand er lang over doet om weg te rijden bij het verkeerslicht. Maar niet als ik zie dat ze wel proberen te gaan rijden. Meestal zie ik nog remlichten branden en kan ik ook zien dat ze iets anders aan het doen zijn dan op het verkeerslicht letten. Dus dan doe ik een kort 'pep' je, en ja, dan lach ik ook, omdat het herkenbaar is en omdat ik geen kwaad in de zin heb.

Ik was wel mee met je post, maar hier raakte je me kwijt. Ik herken het helemaal niet dat je andere dingen gaat doen terwijl je deelneemt aan het verkeer, al dan niet stilstaand. 

CharlieB schreef op 24-03-2026 om 08:02:

[..]

Ik was wel mee met je post, maar hier raakte je me kwijt. Ik herken het helemaal niet dat je andere dingen gaat doen terwijl je deelneemt aan het verkeer, al dan niet stilstaand.

O genoeg mensen die bij het stoplicht even de mobiel checken op ingekomen berichten hoor. 

Bakblik schreef op 24-03-2026 om 08:17:

[..]

O genoeg mensen die bij het stoplicht even de mobiel checken op ingekomen berichten hoor.

Je kunt ook net om je heen kijken terwijl het licht op groen springt. En dan heb je de wannabee max verstappens achter je. Op de motor leer je zelfs om even te wachten zodat de kruizing echt leeg is voor je op rijdt. Voor het geval er nog iemand toch door rood gaat.

Bakblik schreef op 24-03-2026 om 08:17:

[..]

Iedereen doet wel eens iets anders al wachtend bij een brug of verkeerslicht, dat durf ik wel te zeggen. De snelste manier om het stoplicht op groen te laten gaan, is door iets te zoeken in je tas of dashboardkastje.

CharlieB schreef op 24-03-2026 om 08:02:

[..]

Dan bewonder ik je concentratievermogen. Als ik minutenlang voor een rood stoplicht sta, dwalen toch minstens mijn gedachten af. Die hele tijd naar het licht kijken hou ik niet vol. 

mana_sutiyuq schreef op 24-03-2026 om 08:25:

[..]

Je kunt ook net om je heen kijken terwijl het licht op groen springt. En dan heb je de wannabee max verstappens achter je. Op de motor leer je zelfs om even te wachten zodat de kruizing echt leeg is voor je op rijdt. Voor het geval er nog iemand toch door rood gaat.

Dat doe ik met mijn auto of op de fiets ook hoor. Eerst nog even goed kijken voor ik de kruising over ga. Het komt net te vaak voor dat er iemand uit de andere richting nog even door rood piept. 

Peaches schreef op 24-03-2026 om 09:09:

[..]

Dan bewonder ik je concentratievermogen. Als ik minutenlang voor een rood stoplicht sta, dwalen toch minstens mijn gedachten af. Die hele tijd naar het licht kijken hou ik niet vol.

Ik ervaar dat niet echt als een opgave eerlijk gezegd, dus dat hoef je niet te bewonderen van mij. Ik heb geen noodzaak of drang om op mijn telefoon te kijken of iets in het dashboard kastje te zoeken. En ik sta ook geen uur voor het stoplicht te wachten dus dat lukt me nog wel om op te letten.

CharlieB schreef op 24-03-2026 om 10:25:

[..]

Ik ervaar dat niet echt als een opgave eerlijk gezegd, dus dat hoef je niet te bewonderen van mij. Ik heb geen noodzaak of drang om op mijn telefoon te kijken of iets in het dashboard kastje te zoeken. En ik sta ook geen uur voor het stoplicht te wachten dus dat lukt me nog wel om op te letten.

ik zit ook niet op mijn telefoon of in mijn tas of whatever maar ik kan ook niet minuten lang naar een rood verkeerslicht staren in de hoop dat het op groen springt. Je kijkt toch ook naar het overige verkeer, naar een eend die voorbij waggelt, die fietsers naast je die mogelijk gelijk groen krijgen met jou terwijl je af wil slaan. En of die kruising leeg is als je wil oprijden. Links, rechts en ook uit de tegemoet komende richting als er iemand is die Max Verstappen wil na doen en voor jou langs wil. Of die een U-turn doet waar dat eigenlijk niet de bedoeling is maar ook niet verboden is. 

CharlieB schreef op 24-03-2026 om 10:25:

[..]

Ik ervaar dat niet echt als een opgave eerlijk gezegd, dus dat hoef je niet te bewonderen van mij. Ik heb geen noodzaak of drang om op mijn telefoon te kijken of iets in het dashboard kastje te zoeken. En ik sta ook geen uur voor het stoplicht te wachten dus dat lukt me nog wel om op te letten.

Heel knap.

Maar ik denk dat de meeste mensen wel regelmatig even afgeleid zijn. Andere radiozender opzetten, er komt iemand langs gelopen waar je naar kijkt, gedachte aan wat je vanmiddag nog moet waardoor de aandacht afdwaalt enz. En dan springt het licht op groen en dan zie je dat niet direct omdat de aandacht elders is. 

Ik vind het dan overigens prima als mensen even toeteren. Wel prettig zelfs. En als ze er vriendelijk bij kijken heeft ook wel mijn voorkeur. 

Ik weet niet wat rijangst hiermee te maken heeft? Lukt het niet om weg te rijden door rijangst, dan vind ik jou gevaarlijk bezig. Wordt je bang van je start-stop systeem? Zet dat dan uit. Wordt je bang van een claxon of van lachende mensen? Dan lijkt het me tijd om hulp te zoeken. Iig denk ik dat het probleem niet zo zeer bij degene ligt die je er op attendeert dat je door mag rijden. 

Meesje schreef op 24-03-2026 om 10:46:

[..]

Heel knap.

Maar ik denk dat de meeste mensen wel regelmatig even afgeleid zijn. Andere radiozender opzetten, er komt iemand langs gelopen waar je naar kijkt, gedachte aan wat je vanmiddag nog moet waardoor de aandacht afdwaalt enz. En dan springt het licht op groen en dan zie je dat niet direct omdat de aandacht elders is.

Ik vind het dan overigens prima als mensen even toeteren. Wel prettig zelfs. En als ze er vriendelijk bij kijken heeft ook wel mijn voorkeur.

Ik weet niet wat rijangst hiermee te maken heeft? Lukt het niet om weg te rijden door rijangst, dan vind ik jou gevaarlijk bezig. Wordt je bang van je start-stop systeem? Zet dat dan uit. Wordt je bang van een claxon of van lachende mensen? Dan lijkt het me tijd om hulp te zoeken. Iig denk ik dat het probleem niet zo zeer bij degene ligt die je er op attendeert dat je door mag rijden.

idd, toeter, je steekt even verontschuldigend je hand op en rijdt weg. 

mana_sutiyuq schreef op 24-03-2026 om 10:48:

[..]

idd, toeter, je steekt even verontschuldigend je hand op en rijdt weg.

Precies. Dat doe ik ook regelmatig hoor... geen enkele vorm van agressie is daarmee bedoelt vaak. 

Even als nuance, ik begrijp echt wel dat je even een seconde of wat je aandacht verliest en niet meteen wegrijdt. Maar in dat geval ga ik ervan uit dat je ook weer gauw genoeg terug op aarde bent om alsnog weg te rijden. Ik begrijp het ook als je wel oplet en het toch niet lukt om direct te vertrekken. Maar echt iets anders gaan doen, nee dat herken ik niet. Maar dan is een toeter ook prima toch.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.