Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Wat irriteert jou in het verkeer?

of ben jij een lieve geduldige rijder die nooit vloekt 馃が聽

Hoe vaak ik bijna aangereden word op het zebrapad waar ik in de lunchpauze wandel... Dat is gewoon bizar. 9 van de 10 automobilisten vindt daar dat ze wel extra gas kunnen geven ipv te stoppen.聽 En 'rechtdoorgaand verkeer gaat voor' geldt volgens mij ook niet meer? Tenminste daar moet ik als voetganger ook erg vaak voor opletten dat ze me niet om rijden.聽

Happyapple schreef op 26-11-2025 om 07:02:

Hoe vaak ik bijna aangereden word op het zebrapad waar ik in de lunchpauze wandel... Dat is gewoon bizar. 9 van de 10 automobilisten vindt daar dat ze wel extra gas kunnen geven ipv te stoppen. En 'rechtdoorgaand verkeer gaat voor' geldt volgens mij ook niet meer? Tenminste daar moet ik als voetganger ook erg vaak voor opletten dat ze me niet om rijden.

Ja, bizar h猫. Ik werd van de week nog bijna van het zebrapad gereden. En dat was niet eens bij de rotonde waar de boel wat onoverzichtelijk is.

Dat recht doorgaand verkeer geldt niet voor voetgangers, dat lijken veel automobilisten te denken tenminste.聽

Het tegenovergestelde heb ik ook meegemaakt. Dan is er een zebrapad, ik sta netjes stil, maar de voetgangers wachten dan toch totdat ik erover heen ben om te gaan lopen. Mens het is een zebrapad, ga lopen. Nu staan wij allebei stil.聽

Rosemary00 schreef op 26-11-2025 om 07:41:

Het tegenovergestelde heb ik ook meegemaakt. Dan is er een zebrapad, ik sta netjes stil, maar de voetgangers wachten dan toch totdat ik erover heen ben om te gaan lopen. Mens het is een zebrapad, ga lopen. Nu staan wij allebei stil.

Nou, als je gewend bent dat de neeste automobilisten gewoin doorrijden bij een zebrapad, lijkt me dit gedrag van de voetganger vrij vanzelfsprekend.

Wat ik wel opvallend vind, is dat聽 een verkeerslicht meer respect afdwingt dan een zebrapad, daar kan ik als voetganger veel meer op aan dat er gestopt wordt.

Auwereel schreef op 26-11-2025 om 07:49:

[..]

Nou, als je gewend bent dat de neeste automobilisten gewoin doorrijden bij een zebrapad, lijkt me dit gedrag van de voetganger vrij vanzelfsprekend.

Wat ik wel opvallend vind, is dat een verkeerslicht meer respect afdwingt dan een zebrapad, daar kan ik als voetganger veel meer op aan dat er gestopt wordt.

Als de auto stopt steek ik wel over hoor, maar zo het zebrapad oplopen zoals in het buitenland soms kan durf ik niet. Ik begrijp automobilisten die met een rotgang aan komen rijden bij het zebrapad en dan toch in de remmen gaan niet zo goed. Als je nou eerder was gas terugneemt, begrijp ik dat je me ziet (en het principe van een zebrapad begrijpt) en steek ik over. Dan hoef jij waarschijnlijk niet eens helemaal te stoppen, is voor jou ook prettig. Nu sta ik te wachten, moet jij hard remmen en sta jij stil te wachten tot ik aan de overkant ben.

Mijn moeder wenst pas over te steken als de auto stil staat aan het zebrapad. Gas terugnemen, duidelijk vaart minderen zijn voor haar niet voldoende. Ik heb al wel meegemaakt dat ik zei; kom die remt, we kunnen over. En ik naar de overkant met kind. Draai ik om, staat zij daar nog aan de overkant. De aankomende auto staat inmiddels bijna stil, maar zij maakt nog steeds geen aanstalte. En als de automobilist dan maar optrekt en doorrijdt stapt zij net het zebrapad op. "Zie je nu wel Mees! Door jou was ik bijna aangereden!"聽
Hier in de buurt ook een zebrapad vlak bij een toeristische attractie. Daar staan dus vaak groepjes mensen. Die, als ik eenmaal stil sta, helemaal niet over blijken te willen steken. Ook irritant.

Het rechtdoor gaat voor kent mijn moeder ook niet (geen rijbewijs). Die raakt ge茂rriteerd als ik in de auto stil blijf staan. Die is te v贸et Mees, rij d贸贸r. Als zij op de fiets of brommer is zal ze dus ook niet stoppen.

Maar rechtdoor-gaand verkeer gaat voor, dat geldt toch alleen voor bestuurders? Dus voor alles behalve voetgangers?聽

Blondie5 schreef op 26-11-2025 om 09:37:

Maar rechtdoor-gaand verkeer gaat voor, dat geldt toch alleen voor bestuurders? Dus voor alles behalve voetgangers?

Zeker wel voor voetgangers!聽https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/verkeersregels/voorrang-voetgangers
het irriteert me best wel hoeveel mensen dit fout hebben. Heb je geen rijbewijs?

Maar rechtdoor-gaand verkeer gaat voor, dat geldt toch alleen voor bestuurders? Dus voor alles behalve voetgangers?

Nou nee dus.

https://verkeersregels.vvn.nl/situatie/rechtdoor-op-dezelfde-weg-gaat-voor

Meesje schreef op 26-11-2025 om 09:26:

Mijn moeder wenst pas over te steken als de auto stil staat aan het zebrapad. Gas terugnemen, duidelijk vaart minderen zijn voor haar niet voldoende. Ik heb al wel meegemaakt dat ik zei; kom die remt, we kunnen over. En ik naar de overkant met kind. Draai ik om, staat zij daar nog aan de overkant. De aankomende auto staat inmiddels bijna stil, maar zij maakt nog steeds geen aanstalte. En als de automobilist dan maar optrekt en doorrijdt stapt zij net het zebrapad op. "Zie je nu wel Mees! Door jou was ik bijna aangereden!"
Hier in de buurt ook een zebrapad vlak bij een toeristische attractie. Daar staan dus vaak groepjes mensen. Die, als ik eenmaal stil sta, helemaal niet over blijken te willen steken. Ook irritant.

Het rechtdoor gaat voor kent mijn moeder ook niet (geen rijbewijs). Die raakt ge茂rriteerd als ik in de auto stil blijf staan. Die is te v贸et Mees, rij d贸贸r. Als zij op de fiets of brommer is zal ze dus ook niet stoppen.

Nou dit dus ook. Super irritant ook voor de automobilist die netjes wil stoppen.聽

Ginevra schreef op 26-11-2025 om 10:10:

[..]

Zeker wel voor voetgangers! https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/verkeersregels/voorrang-voetgangers
het irriteert me best wel hoeveel mensen dit fout hebben. Heb je geen rijbewijs?

Rustig aan hoor. Ik heb zeker een rijbewijs. Al 30 jaar. Ik stop ook altijd netjes voor rechtdoorgaande voetgangers, maar ik dacht dat de regel misschien anders was.聽

Blondie5 schreef op 26-11-2025 om 11:29:

[..]

Rustig aan hoor. Ik heb zeker een rijbewijs. Al 30 jaar. Ik stop ook altijd netjes voor rechtdoorgaande voetgangers, maar ik dacht dat de regel misschien anders was.

Ik heb een keer als rechtdoorgaande voetganger een afslaande auto tegen me aan gehad, die ook nog mij boos aankeek. Sindsdien ben ik best ge茂rriteerd als mensen doen alsof je dan als voetganger fout zit.聽

Ik snap dat niet iedereen paraat heeft hoeveel cm een lading precies mag uitsteken, dit kun je uitzoeken als de situatie zich voordoet. Maar die regel van rechtdoor gaat voor komt dagelijks voor en zou je, vind ik, paraat moeten hebben. Net als stoppen voor rood of voorrang bij haaientanden.聽
het is niet persoonlijk tegen jou bedoeld maar als voetganger ben je zo kwetsbaar en automobilisten gaan soms zo nonchalant met andermans veiligheid om聽

Hoop niet dat je rijbewijs hebt?

Meesje schreef op 26-11-2025 om 09:26:

Mijn moeder wenst pas over te steken als de auto stil staat aan het zebrapad. Gas terugnemen, duidelijk vaart minderen zijn voor haar niet voldoende. Ik heb al wel meegemaakt dat ik zei; kom die remt, we kunnen over. En ik naar de overkant met kind. Draai ik om, staat zij daar nog aan de overkant. De aankomende auto staat inmiddels bijna stil, maar zij maakt nog steeds geen aanstalte. En als de automobilist dan maar optrekt en doorrijdt stapt zij net het zebrapad op. "Zie je nu wel Mees! Door jou was ik bijna aangereden!"

Geen rijbewijs hebben betekent toch niet dat je geen verkeersregels weet?

Blondie5 schreef op 26-11-2025 om 11:29:

[..]

Rustig aan hoor. Ik heb zeker een rijbewijs. Al 30 jaar. Ik stop ook altijd netjes voor rechtdoorgaande voetgangers, maar ik dacht dat de regel misschien anders was.

Ik vind het juist een heel fijne regel want je hoeft geen rekening te houden met het type weggebruiker.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.