Huiskamer
Roos57
07-03-2025 om 09:32
Wat irriteert jou in het verkeer?
of ben jij een lieve geduldige rijder die nooit vloekt 🤬
Koettie
09-04-2025 om 22:30
Ik rijd geen auto, alleen fiets. En kan me kapot ergeren aan mensen die 'even' in smalle straatjes parkeren en ik er dan niet langs kan op de fiets. En de straten zijn vaak smal en vol auto's dat je de stoep niet eens op kan. En langzaam fietsende mensen. En mensen die in het midden van het fietspad rijden ipv gewoon rechts zodat ik kan inhalen.
Peaches
09-04-2025 om 23:23
Marty1984 schreef op 09-04-2025 om 20:19:
[..]
En je hebt van deze geschifte uitspraak natuurlijk ook ergens wetenschappelijk bewijs op papier of in een linkje?
Dat iets 2 kilometer kan schelen wil ik best geloven. Daarvoor geven ze hier in België ook 1 à 2 kilometer reductie bij een verkeersboete. Maar 10 % gaat er toch écht over.
Ik ga op een autosnelweg echt niet experimenteren met 143 rijden daar waar ik 130 mag. Dat zou me bij boetes toch echt te veel geld gaan kosten.
Nou nou, geschift nog wel.. rustig aan hoor. En wetenschappelijk bewijs? Dit is geen wetenschap, maar de wet en de praktische uitwerking ervan. Zie de uitleg van Schoondochter.
10% vind ik ook overdreven, maar het is toch echt zo in mijn auto. Je kunt dat makkelijk meten met je gps ernaast.
Ik rijd overigens eigenlijk nooit 130, kost me te veel benzine voor de tijdswinst die het oplevert.
Koekjez
11-04-2025 om 19:36
Fietsers die met een grote koptelefoon op fietsen en geen idee hebben dat er ook nog andere weggebruikers zijn.
Loulou39
11-04-2025 om 20:11
Een nieuwe sinds vanmorgen: fietsers zonder licht in dichte mist (en geen apart fietspad, dus op de rijweg).
Ik zie ze gewoon niet totdat ik heel dichtbij ben. En dan waren een paar fietsers ook nog aan het slingeren omdat ze met hun mobiel bezig waren.
Auwereel
11-04-2025 om 20:43
Miepjecody schreef op 09-04-2025 om 21:23:
[..]
Huh? Een rijbaan hoeft geen snelweg te zijn hoor.
Plaatje waar ik op reageerde was dat wel
Koekjez
17-04-2025 om 13:17
Mensen die foto’s en filmpjes maken van (slachtoffers) van verkeersongelukken. Behalve dat het respectloos is, levert het ook vaak gevaarlijke situaties op. Gisteren was er iemand tegen een paaltje aangereden, die persoon lag er niet goed bij. Twee mensen waren hulp aan het verlenen, zeker 5 anderen die foto’s en filmpjes aan het maken waren. Die daarbij zelf niet op het verkeer letten.
Bakblik
06-05-2025 om 15:07
Zojuist op de fiets:
Er komen 2 tieners van links aan op elektrische fietsen. Ik stel mijn hand uit naar rechts en draai de kleine bocht in
Getoeter en puberaal geschreeuw: Dat vin ik nou zo irritant hè, van die mensen die ons aan zien komen en er dan nog snel even voor gaan! Zulke aso' die knul en die mevrouw.
Dan denk ik: Dit zijn gewoon de verkeersregels, jullie hadden moeten stoppen of even moeten inhouden om ons voor te laten.
Echt wanneer gaan mensen zich weer gedragen in het verkeer?
Lichtbron
08-05-2025 om 11:20
oudmaarnognietkoud schreef op 04-04-2025 om 17:08:
[..]
Wat is een "breakcheck"?
amarna
08-05-2025 om 11:25
Lichtbron schreef op 08-05-2025 om 11:20:
[..]
Ik denk dat brake check moet zijn. Remtest.
oudmaarnognietkoud
09-05-2025 om 18:15
Gisteren nog. Ik ben op de fiets, gewone fiets. Kom aan op een gelijkwaardige kruising en er komt een auto van rechts.
Ik hou dus een beetje in en als die auto doorrijdt dan kan ik er achterlangs zonder te hoeven afstappen.
Gaat ie remmen en gebaren dat ik voor mag. Nee, sukkel, jíj hebt voorrang en neem die dan ook.
Nou sta ik te schutteren en moet alsnog afstappen... gedoe wat nergens voor nodig is.
Peaches
09-05-2025 om 23:32
Oh, zo herkenbaar en zo irritant, die onterechte voorrang! En dan moet je nog dankbaar zijn ook. Rijd gewoon door, volgens de regels!
Happyapple
10-05-2025 om 07:39
Ja heel irritant inderdaad, al vind ik het nog irritanter als je geen voorrang krijgt, waar je wel recht op hebt. Zelfs bij een zebrapad geven heel veel auto's nog even extra gas om door te rijden ipv te stoppen en "rechtdoorgaand verkeer gaat voor", is ook bij veel mensen niet meer bekend, geloof ik.
Als ik met de kinderen fiets, probeer ik de regels uit te leggen, maar het wordt er niet makkelijker op. Ja hier hebben we voorrang, maar we moeten wel even goed kijken of de automobilist ons ziet en stopt of oh de automobilist heeft voorrang, maar hij/ zij laat ons wel voor. 
Loeki72
10-05-2025 om 08:26
Wat ook heel irritant is…. Mensen die “parkeren” op het fietspad, terwijl er 30 meter verder parkeerplekken zijn. Ze zetten hun excuuslichten aan en denken dat ze dan overal mogen staan. Op mijn route naar mijn werk kom ik dit zeker 3 x tegen, en dat op een ritje van 6 km.
Miraval
10-05-2025 om 10:30
Happyapple schreef op 10-05-2025 om 07:39:
Ja heel irritant inderdaad, al vind ik het nog irritanter als je geen voorrang krijgt, waar je wel recht op hebt. Zelfs bij een zebrapad geven heel veel auto's nog even extra gas om door te rijden ipv te stoppen en "rechtdoorgaand verkeer gaat voor", is ook bij veel mensen niet meer bekend, geloof ik.
Als ik met de kinderen fiets, probeer ik de regels uit te leggen, maar het wordt er niet makkelijker op. Ja hier hebben we voorrang, maar we moeten wel even goed kijken of de automobilist ons ziet en stopt of oh de automobilist heeft voorrang, maar hij/ zij laat ons wel voor.
Vooral die laatste regel icm haaientanden is eeg lastig voor velen. Want afslaan op een rotonde tov fietsers (met haaientanden) die op de rotonde blijven, betekent nog altijd rechtdoorgaand verkeer. Die haaientanden zijn dan weer bedoeld tov de bestuurders die de rotonde naderen waaraan de fietsers dan wel voorrang moeten verlenen.
Dat gaat nogal eens fout...