Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Wat irriteert jou in het verkeer?

of ben jij een lieve geduldige rijder die nooit vloekt 🤬 

DeOnbekende schreef op 09-03-2025 om 00:07:

[..]

Deze, maar ook hondeneigenaren/ruiters die niet even knikken of hun hand opsteken als je wél duidelijk vaart mindert of hen ruimte geeft.

Nou ja, persoonlijk doe ik dat wel altijd hoor, maar doe jij dat ook wanneer een automobilist afremt voor je op de fiets? Of wanneer een tractor aan de kant gaat voor je op een smalle weg?

Vriendelijkheid kost niets dus kleine moeite, maar wanneer ze dat niet doen vind ik er ook weinig van, aangezien ze allemaal vallen onder verkeer, en dus evenveel recht hebben gebruik te maken van de openbare weg. Dan hoor je ook gewoon rekening met elkaar te houden, dus een handje/knikje is natuurlijk niet "verplicht". 

Miraval schreef op 13-03-2025 om 08:maar doe jij dat ook wanneer een automobilist afremt voor je op de fiets?

dat is in sommige situaties juist irritant en gevaarlijk. Ik geef dus niet altijd een knikje aan automobilisten die voor me afremmen. 

Miraval schreef op 13-03-2025 om 08:46:

[..]

Nou ja, persoonlijk doe ik dat wel altijd hoor, maar doe jij dat ook wanneer een automobilist afremt voor je op de fiets? Of wanneer een tractor aan de kant gaat voor je op een smalle weg?

Vriendelijkheid kost niets dus kleine moeite, maar wanneer ze dat niet doen vind ik er ook weinig van, aangezien ze allemaal vallen onder verkeer, en dus evenveel recht hebben gebruik te maken van de openbare weg. Dan hoor je ook gewoon rekening met elkaar te houden, dus een handje/knikje is natuurlijk niet "verplicht".

Ik zeg toch nergens dat het verplicht is? Ik vind het irritant als mensen het niet doen, en daar gaat dit topic over. 

DeOnbekende schreef op 14-03-2025 om 03:50:

[..]

Ik zeg toch nergens dat het verplicht is? Ik vind het irritant als mensen het niet doen, en daar gaat dit topic over.

Oh op die manier. Dan heb ik je verkeerd gelezen. Excuus. 

Fietsers die in je wiel blijven hangen (net als wielrenners doen).
Ik fiets op brede fietspaden zo’n 25km/u op m’n e-bike. En dan haal je iemand (altijd een man) in en dan blijven ze in je wiel hangen. Vooral heel erg irritant zo iemand die in je nek hijgt, maar soms ook eng. Soms ben ik bang om hard te remmen, want dan klappen ze bovenop je. En andere keren is het eng, omdat ik als vrouw alleen fiets (soms in het donker over een rustige weg). Waarom doen mannen dit? Dat wielrenners dat bij andere wielrenners doen snap ik, maar toch niet bij een wildvreemde!! 

Dat heb ik gelukkig nog niet meegemaakt.

Heel vervelend lijkt me dat. Dan zou ik toch even mijn hand uitsteken en aan de kant gaan staan.

Koekjez schreef op 31-03-2025 om 18:50:

Fietsers die in je wiel blijven hangen (net als wielrenners doen).
Ik fiets op brede fietspaden zo’n 25km/u op m’n e-bike. En dan haal je iemand (altijd een man) in en dan blijven ze in je wiel hangen. Vooral heel erg irritant zo iemand die in je nek hijgt, maar soms ook eng. Soms ben ik bang om hard te remmen, want dan klappen ze bovenop je. En andere keren is het eng, omdat ik als vrouw alleen fiets (soms in het donker over een rustige weg). Waarom doen mannen dit? Dat wielrenners dat bij andere wielrenners doen snap ik, maar toch niet bij een wildvreemde!!

Dat heb ik ook zo vaak, zo stom! Ik moest altijd een lang stuk van ongeveer 4 km fietsen langs weilanden en daar gebeurde dat dagelijks. Dan denk ik, je hebt je best gedaan en hard gefietst om bij me te komen, dan kun je ook voorbij toch?

Ik roep dan vaak “ik ga remmen!” en rem dan ook echt en hoop dat ze nog echt om me heen kunnen (heb wel eens mijn pink tussen zijn en mijn stuur gehad, dat deed pijn).

En soms draai ik me half om en zeg “zo, nu mag jij even voorop”.

Meestal fietsen ze dan snel door (het zijn helaas nooit leuke mannen 😁😇)

Ik fiets elke werkdag een fiets-viaduct op die eindigt in een T-kruising, het viaduct is de poot van de T, het doorgaande fietspad de bovenkant van de T. Maar de opgang van het viaduct zit een sterke bocht, dus je bent pas zichtbaar als je bovenop het viaduct aangekomen bent. Vroeger stonden daar haaientanden, maar die zijn weggehaald. Omdat fietsers mij niet kunnen zien, stop ik en omdat ik het viaduct op heb moeten fietsen, is mijn snelheid echt nul, dus even snel het fietspad opdraaien wordt 'm niet. De meeste fietsers fietsen dan ook door zonder proberen me voorrang te geven. Dus om het vege lijf te redden is voorrang geven aan links verstandig. Behalve aan die ene mevrouw die heel kwaad werd omdat ik stopte, want ik had voorrang... Sorry, ik waag het er niet op...

Automobilisten die met beslagen ramen tegen de laagstaande zon in rijden,  niet goed zien waar ze rijden,  dus bijna volledig op de linkerbaan zitten.  Dan hebben ze ineens door dat ik daar fiets en dan gaan ze toeteren en krijg ik een middelvinger! 
Kom op zeg, doe van die luxe kar even op tijd je verwarming aan om je ramen droog te krijgen!  Jij bent fout, ik niet.  Ik fietste gewoon rechts op de weg.

Mensen die hun auto vlak voor me naar links gooien, voor mijn auto dus, en ik vol op de rem moet trappen.

Motoren die langs de file tussen de auto's door slalommen. Ik weet nog steeds niet of het mag, maar schrik er altijd van!

Zebra04 schreef op 01-04-2025 om 14:52:

Motoren die langs de file tussen de auto's door slalommen. Ik weet nog steeds niet of het mag, maar schrik er altijd van!

Ja, en ze rijden met een snelheid alsof ze denken dat iedereen weet dat ze eraan komen met hun knipperlichtjes aan maar ik schrik me altijd de pestpokke als er één vanuit het niets langs mijn zijspiegel komt, ik zie ze meestal niet aankomen.

https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/vijf-vragen-over-motoren-in-de-file

Het is zelfs beter als ze het doen. Op xivh is het niet heel ingewikkeld, sta je op de meest linkerbaan ga je zo ver mogelijk links rijden. En dat je 1 baan naar rechts ga je iets rechts in je baan rijden. Et voila ruimte genoeg voor de motor rijder om er tussen door te gaan en als automobilist niet te schrikken.

Als je daarvan schrikt, hou je zelf je omgeving niet goed in de gaten. Ze komen niet uit de lucht, dus als jij ook in de file regelmatig in je binnenspiegel kijkt, zie je ze gewoon aankomen. 

DeOnbekende schreef op 01-04-2025 om 17:18:

[..]

Als je daarvan schrikt, hou je zelf je omgeving niet goed in de gaten. Ze komen niet uit de lucht, dus als jij ook in de file regelmatig in je binnenspiegel kijkt, zie je ze gewoon aankomen.

SMIDSY (Sorry Mate I Didn't See You) en LBFTS (Looked But Failed To See) zijn bekende termen uit de verkeersveiligheid . Dat wat je niet verwacht, kan je behoorlijk over het hoofd zien. En je verwacht wat je meestal ziet. De eerste motorrijders van het seizoen moeten zich daarvan bewust zijn. Het geldt ook voor fietsers in een omgeving waar weinig wordt gefietst.

https://en.m.wiktionary.org/wiki/SMIDSY

https://en.m.wiktionary.org/wiki/LBFTS#English

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.