Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Wat irriteert jou in het verkeer?

of ben jij een lieve geduldige rijder die nooit vloekt 🤬 

Mensen die in de dode hoek van een vrachtauto/camper blijven rijden. Ik heb ooit eens zo bijna een ongeluk gehad toen ik met een vrachtwagen reed en van rijstrook moest wisselen op de snelweg terug naar rechts. Zo'n oud vrouwtje die precies in de dode hoek bleef rijden. Levensgevaarlijk. 

Fietsers die je in het dorp langs rechts inhalen, tussen de geparkeerde auto's en de rijbaan door. Ook zoiets gevaarlijks.

Bestuurders die op de snelweg in een personenauto 90/95 km/uur rijden ipv gewoon de maximum toegestane snelheid. 

Bumperklevers maar ook onnodig links blijven rijden met 101 km/uur. Ga gewoon terug naar rechts. 

Fatbikes met stip op 1. Eigenlijk in 99% van de gevallen zijn ze irritant. 

Wielrenners op de rijbaan. Alsof de weg alleen van hen is.

Mensen die geen vaart minderen wanneer je met je hond/paard op de weg loopt. 

Mensen (bijna altijd mannen) die zo hard muziek spelen in de auto dat je het binnen nog hoort. 

Je bent zelf geen gangster. Nee, echt niet. 

BeesAreCool schreef op 08-03-2025 om 16:33:

Mensen (bijna altijd mannen) die zo hard muziek spelen in de auto dat je het binnen nog hoort.

Je bent zelf geen gangster. Nee, echt niet.

Daar maak ik me wel eens schuldig aan. Maar dan wel met opera op. 
Beetje tegenwicht tegen die takkeherrie van tegenwoordig. 

Bakblik schreef op 08-03-2025 om 12:28:

[..]

Dat mag gewoon hoor. Maximaal met 2 naast elkaar. Dat kan niemand wat van zeggen.

Het is niet overal even verstandig maar het mag. Sinds voor je eigen veiligheid als fietser zelfs beter. Als je alleen fietst passeren auto's je ergens dat het eigenlijk niet kan en wordt je in de goot gedrukt. Daar wordt ik echt niet blij van.

prima, ik zeg niet dat het niet mag,  maar irritant is het wel wanneer je er niet langs kan. 

als het pad breed genoeg care ik niet 

Van de week een mafkees. Ik kon een fietser niet halen want we naderden een onoverzichtelijke zijstraat. De fatbike achter mij vond echter dat hij me wel rechts kon inhalen en vervolgens scherp naar links sturen zodat hij die fietser wel kon inhalen. Hij scheerde vlak langs mijn motorkap.

Miraval schreef op 08-03-2025 om 16:28:

Mensen die in de dode hoek van een vrachtauto/camper blijven rijden. Ik heb ooit eens zo bijna een ongeluk gehad toen ik met een vrachtwagen reed en van rijstrook moest wisselen op de snelweg terug naar rechts. Zo'n oud vrouwtje die precies in de dode hoek bleef rijden. Levensgevaarlijk.

Zoals in een eerder bericht aangegeven ben ik ook bijna platgedrukt door een vrachtwagen, terwijl ik aan het inhalen was. Ik reed hard, want ik geef altijd extra gas als ik langs een vrachtwagen moet, maar toch ging het bijna mis (en ik kan je verzekeren dat ik nog lang geen “oud vrouwtje” ben).

Bovendien, als jij weet dat dat oude vrouwtje in jouw dode hoek blijft rijden, dan weet je dus dat zij daar rijdt.

Bakblik schreef op 08-03-2025 om 12:28:

[..]

Dat mag gewoon hoor. Maximaal met 2 naast elkaar. Dat kan niemand wat van zeggen.

Het is niet overal even verstandig maar het mag. Sinds voor je eigen veiligheid als fietser zelfs beter. Als je alleen fietst passeren auto's je ergens dat het eigenlijk niet kan en wordt je in de goot gedrukt. Daar wordt ik echt niet blij van.

De vraag in dit topic is wat je irriteert in het verkeer. Ook dingen die wel mogen kunnen irritant zijn, en dat mag ook gewoon gezegd worden.

Ik weet dat fietsen jou aan het hart gaat en dat fietsers in jouw ogen weinig fout kunnen doen, maar soms ervaren andere mensen dat nou eenmaal anders.

Automobilisten die voor elke drempel, kruispunt etc. VOL op de rem gaan. 
Of automobilisten die een stuk langzamer rijden dan de maximum snelheid.
Mensen die hun hond uitlaten en de hond midden op de weg of aan de overkant laten lopen terwijl deze aan de lijn zit.

Voetgangers die midden op de weg lopen.

Fietsers die tegen de richting in rijden. 

Mensen die op het kruis staan voor het stoplicht bij de uitrit op mijn werk. In de spits sta ik soms zo lang te wachten, dat ik dan liever de andere kant opga en een flink eind omrijd. 

Loulou39 schreef op 08-03-2025 om 18:30:

[..]

Zoals in een eerder bericht aangegeven ben ik ook bijna platgedrukt door een vrachtwagen, terwijl ik aan het inhalen was. Ik reed hard, want ik geef altijd extra gas als ik langs een vrachtwagen moet, maar toch ging het bijna mis (en ik kan je verzekeren dat ik nog lang geen “oud vrouwtje” ben).

Bovendien, als jij weet dat dat oude vrouwtje in jouw dode hoek blijft rijden, dan weet je dus dat zij daar rijdt.

Uhm nee ik zag ze dus pas toen ik naar rechts wilde sturen om van rijstrook te wisselen. Toen moest ik dus (met 3 paarden achterin) best plots terugsturen, en vervolgens blijft zij daar doodleuk rijden zonder van snelheid te veranderen. 

Ik raad altijd iedereen aan om eens 2 uurtjes les te nemen in een vrachtauto. Het is verhelderend om te zien hoe weinig zicht je hebt in zo'n cabine. En ook te voelen hoe zwaar je bent qua remweg. Ik zie echt te vaak mensen nog even snel voor een vrachtauto schieten om de afslag te halen, of tussen 2 vrachtauto's door gaan, waardoor je echt in de problemen kunt komen, als bestuurder van een auto maar ook van een vrachtauto.

(Daarmee wil ik niet zeggen dat een vrachtwagenchauffeur nooit fouten maakt natuurlijk, want dat zie ik ook meer dan genoeg gebeuren)

Miraval schreef op 08-03-2025 om 19:25:

[..]

Uhm nee ik zag ze dus pas toen ik naar rechts wilde sturen om van rijstrook te wisselen. Toen moest ik dus (met 3 paarden achterin) best plots terugsturen, en vervolgens blijft zij daar doodleuk rijden zonder van snelheid te veranderen.

Ik raad altijd iedereen aan om eens 2 uurtjes les te nemen in een vrachtauto. Het is verhelderend om te zien hoe weinig zicht je hebt in zo'n cabine. En ook te voelen hoe zwaar je bent qua remweg. Ik zie echt te vaak mensen nog even snel voor een vrachtauto schieten om de afslag te halen, of tussen 2 vrachtauto's door gaan, waardoor je echt in de problemen kunt komen, als bestuurder van een auto maar ook van een vrachtauto.

(Daarmee wil ik niet zeggen dat een vrachtwagenchauffeur nooit fouten maakt natuurlijk, want dat zie ik ook meer dan genoeg gebeuren)

Misschien wist zij niet dat je plotseling bij moest sturen? Geen idee, ik ken de exacte situatie niet.

En begrijp me niet verkeerd, want ik vind het ook heel irritant (en gevaarlijk) als mensen niet anticiperen in het verkeer, en helemaal wat je beschrijft over als automobilisten even snel voor langs gaan.. doodeng! Een vrachtwagen kan niet zomaar even snel remmen, daar zit gewicht achter, maar vind ik met een personenauto ook al heel gevaarlijk.

Overigens heb ik bewondering dat je in een vrachtwagen rijdt.. en dan helemaal met levende vracht/in dit geval paarden. Ik ben ook altijd extra voorzichtig met vrachtwagens met dieren.

Wel grappig dat mijn eerste reactie op jouw opmerking “iedereen zou eens twee uurtjes les moeten nemen in een vrachtwagen” was: echt niet!! En nu ik er over nadenk, vind ik het helemaal geen gek idee om dat een keer te doen. Als was het alleen maar om te merken hoe zwaar een vrachtwagen is en wat een vrachtwagenchauffeur ziet etc.

Schoondochter schreef op 08-03-2025 om 19:02:

[..]

De vraag in dit topic is wat je irriteert in het verkeer. Ook dingen die wel mogen kunnen irritant zijn, en dat mag ook gewoon gezegd worden.

Ik weet dat fietsen jou aan het hart gaat en dat fietsers in jouw ogen weinig fout kunnen doen, maar soms ervaren andere mensen dat nou eenmaal anders.

Het irriteert mij enorm dat bestuurders van elektrische fietsen,  fatbikes,  scooters maar ook auto's meteen er langs willen als ze hebben gebeld/getoeterd. Als bestuurder van een normale fiets krijg je amper tijd om achter elkaar te gaan rijden als dat mogelijk is. 

Tring of toetoet en ze gaan en drukken mij of mij en mijn kind/collega/cursist gewoon in de kant, veelal voorzien van luid commentaar en gescheld.

het voordeel van die fatbikes vind ik die enorme koplampen, je ziet ze in ieder geval goed aankomen. Dat mis ik bij veel fietsers ...

Widajo schreef op 08-03-2025 om 21:18:

het voordeel van die fatbikes vind ik die enorme koplampen, je ziet ze in ieder geval goed aankomen. Dat mis ik bij veel fietsers ...

Heb ik niet zoveel aan als ze van achteren aankomen rijden en bij het afslaan keihard tegen me aanbotsen en ik wekenlang een blauw jukbeen en hoofdpijn heb.

Gelukkig riep hij nog wel sorry terwijl hij keihard wegfietste

Miraval schreef op 08-03-2025 om 16:28:

Mensen die geen vaart minderen wanneer je met je hond/paard op de weg loopt.

Deze, maar ook hondeneigenaren/ruiters die niet even knikken of hun hand opsteken als je wél duidelijk vaart mindert of hen ruimte geeft.

MidasWolf schreef op 07-03-2025 om 22:03:

Mensen die hard op een drukke rotonde afrijden en op het laatste moment pas remmen.Dan heb ik z’n schrik reactie, zie je dat je er nog niet op kan.

Ja, of bij zijstraten terwijl ze vanuit de zijstraat geen voorrang hebben. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.