Huiskamer
Roos57
07-03-2025 om 09:32
Wat irriteert jou in het verkeer?
of ben jij een lieve geduldige rijder die nooit vloekt 🤬Â
FaithfulDuck87
08-03-2025 om 09:52
* te langzaam rijdend verkeer
* te snel rijdend verkeer door bebouwde kom
* geen richtingaanwijzer gebruiken
* mannen in grote auto's die niet ingehaald willen worden door een kleinere auto (vaak meegemaakt, heb ik ze ingehaald, komen ze even later weer voorbij racen, paar km verderr kan ik ze weer inhalen, omdat ze ws druk bezig zijn met andere dingen en dan paar km verder hup, komen ze weer aan).
* geen verlichting voeren
*Â
Auditor
08-03-2025 om 10:02
Wat me recent steeds meer opvalt op de snelweg: auto’s, en voor zover ik nu heb kunnen waarnemen alleen Tesla’s, waarvan de remlichten telkens kort oplichten.Â
Volgens mij ligt dat aan de adaptieve cruise control, die de afstand tot de voorligger gelijk houdt. Blijkbaar moet de Tesla telkens een heel ietsje bijremmen, en gaan dan meteen de remlichten aan. Soms zo kort, dat een mens dat nooit zou kunnen.
Maar ongelofelijk irritant. En de bestuurder kan er denk ik niets aan dien, die merkt het niet.Â
Het anders behandeld worden in een kleine of grote auto ken ik ook.Â
Als ik in mijn kleine Rovertje rij, hebben met name grote en dure wagens minder respect. Alsof je minder recht hebt op de linker baan of zo. Daar heb ik in de Jaguar nooit last van.Â
En heel erg van mezelf, ik ben eigenlijk geen haar beter…Â
Herfstappeltaart
08-03-2025 om 10:05
Ik heb nog niks gelezen maar mijn aller-aller-aller-grootse irritatie is het snijden op de tweebaans-rotonde hier vlakbij. Hoe và à k ons dat al niet is gebeurd. Rij je netjes op de rechterbaan en dan scheurt er eentje voorbij op de linkerbaan om je dan vervolgens te snijden omdat meneer of mevrouw direct rechtsaf wil. Grrrrr
. Ik schrik me steeds een ongeluk.
Schoondochter
08-03-2025 om 10:12
Auditor schreef op 08-03-2025 om 10:02:
Wat me recent steeds meer opvalt op de snelweg: auto’s, en voor zover ik nu heb kunnen waarnemen alleen Tesla’s, waarvan de remlichten telkens kort oplichten.
Volgens mij ligt dat aan de adaptieve cruise control, die de afstand tot de voorligger gelijk houdt. Blijkbaar moet de Tesla telkens een heel ietsje bijremmen, en gaan dan meteen de remlichten aan. Soms zo kort, dat een mens dat nooit zou kunnen.
Maar ongelofelijk irritant. En de bestuurder kan er denk ik niets aan dien, die merkt het niet.
Het anders behandeld worden in een kleine of grote auto ken ik ook.
Als ik in mijn kleine Rovertje rij, hebben met name grote en dure wagens minder respect. Alsof je minder recht hebt op de linker baan of zo. Daar heb ik in de Jaguar nooit last van.
En heel erg van mezelf, ik ben eigenlijk geen haar beter…
Volgens mij komt dat door one pedal driving bij elektrische auto's. Ik zie het ook steeds vaker, en niet bij alleen Tesla's, die remlichten.
Wieder
08-03-2025 om 10:20
Mijn grootste ergernis op de weg: Belgen. Wat rijden dÃe en masse verschrikkelijk! Ik woon op 3 minuten van de Belgische grens dus ik kom er veel tegen. Hun hele land is volgeplempt met trajectcontroles, dus ze rijden standaard 10 kilometer te langzaam en verder zijn ze niet bekend met het concept 80 kilometerweg, ze denken dat je daar 70 mag en dan minus de 10 kilometer marge die ze gewend zijn aan te houden, zit je weer met 60 achter zo'n dom gepersonaliseerd nummerbord aan te tuffen over bochtige binnenwegen tot er eindelijk weer een mogelijkheid tot inhalen is.
Over inhalen gesproken, dat doen ze bij voorkeur niet. Ik woon in diep donker kwekersgebied, dus veel tractoren op de weg hier. Nooit een probleem, want die haal je makkelijk in omdat ze langzaam rijden. Jammer alleen dat je behalve de tractor, ook nog een trein van 5 Belgen in moet zien te halen die er blijmoedig achter blijven sukkelen.Â
En dan rij je op de snelweg in België, mag je lekker 120, hoezee! Zetten ze vanaf de rechterbaan pardoes hun richtingaanwijzer naar links want ze willen de auto voor zich inhalen (dan ineens wel). Ze komen niet naar links, want blijkbaar hebben ze je wel gezien, maar ik schrik me iedere keer het schompes. Zet dat ding pas aan als je gaat en niet op zomaar een random moment!
Lieve Belgen op dit forum, neem het alsjeblieft niet te serieus. In het gebruik vind ik jullie namelijk reuzeleuk, maar autorijden brengt niet het beste in mij naar boven 😉😘. En ik hou bijna net zoveel van generaliseren als van Belgen, dus bovenstaand stuk tekst toont eigenlijk alleen maar aan hoe zeer ik jullie mag, hopelijk maak ik het met deze disclaimer weer een beetje goed 😅.Â
Wieder
08-03-2025 om 10:22
Schoondochter schreef op 08-03-2025 om 10:12:
[..]
Volgens mij komt dat door one pedal driving bij elektrische auto's. Ik zie het ook steeds vaker, en niet bij alleen Tesla's, die remlichten.
Yep, geen Tesla hier, en ook geen electrische auto maar een hybride, en one pedal drive. Zalig!
Auditor
08-03-2025 om 10:47
Belgen en mistlampen.Â
Even voor alle Belgen die in Nederland rijden: Mistlampen achter voeren is in Nederland nooit toegestaan. Gewoon niet!
TENZIJ het zicht MINDER dan 50 meter is!
En 50 meter is heel erg weinig! Dan zie je bijna geen hand voor ogen en moet je je eigenlijk afvragen of je de weg wel op moet.Â
Dus niet bij miezerregen, niet bij een beetje sneeuw. Gewoon niet.Â
(Gezien het vele gebruik van hoofdletters is dit blijkbaar een grote ergernis van mij)
Rogue
08-03-2025 om 12:00
langzame bestuurders zowel auto's als fietsers.
fietsers die naast elkaar fietsen, bakfietsen,Â
kleine kindjes op drukke kruispunten
fatbikes.
mensen die de voorrangsregels niet weten(haaitanden liggen er niet voor niks)Â
fietsers zonder licht.Â
toeristen op de fietsÂ
appen op de fiets
autos die geen knipperlicht geven bij het afslaan.Â
onoverzichtelijke kruispuntenÂ
Rockstar
08-03-2025 om 12:25
mana_sutiyuq schreef op 08-03-2025 om 07:23:
[..]
Dat je kunt doorrijden op de invoegstrook bij een file komt ook door de malloten die helemaal aan het begin willen invoegen ipv zoals het hoort bij het eind bij het verdrijvingsvlak.
Je vult de hele invoegstrook, dan passen er meer auto's op het beschikbare weg oppervlak. Dus rijd je met een hogere snelheid dan de file naar hett eind, dan kan dat vullen van het wegdeel zo snel mogelijk en staan er minder auto's achter je het kruispunt te blokkeren.
En dan voeg je in waar de wegbanen samen gaan waarbij de file baan dus ruimte laat. Want dan zijn we allemaal sneller thuis. Door geen ruimte te laten en niet door te rijden tot het eind verlengt de file en daarmee de vertraging voor voor beide rijstroken. Dus door geen ruimte te laten hinder je jezelf ook.
Goh. Zo had ik het nooit bekeken. Ik ben ook zo’n snelinvoeger. Ik ga wel langer proberen door te rijden dan, maar als ik een gaatje zie ga ik me er toch echt in wurmen voor ik straks stil sta aan het einde naast een stel eikels die me er niet tussen willen laten.
Bakblik
08-03-2025 om 12:28
Rogue schreef op 08-03-2025 om 12:00:
langzame bestuurders zowel auto's als fietsers.
fietsers die naast elkaar fietsen, bakfietsen,
kleine kindjes op drukke kruispunten
fatbikes.
mensen die de voorrangsregels niet weten(haaitanden liggen er niet voor niks)
fietsers zonder licht.
toeristen op de fiets
appen op de fiets
autos die geen knipperlicht geven bij het afslaan.
onoverzichtelijke kruispunten
Dat mag gewoon hoor. Maximaal met 2 naast elkaar. Dat kan niemand wat van zeggen.Â
Het is niet overal even verstandig maar het mag. Sinds voor je eigen veiligheid als fietser zelfs beter. Als je alleen fietst passeren auto's je ergens dat het eigenlijk niet kan en wordt je in de goot gedrukt. Daar wordt ik echt niet blij van.Â
Dutchgirly
08-03-2025 om 13:47
Mannen tussen de 18 en de 40 met een petje op in een Volkswagen. En alles wat zij doen. Dat geeft volgens mij een vrij volledige beschrijving van waar ik me aan erger in de auto.
Schemerlampje
08-03-2025 om 14:25
Bakblik schreef op 08-03-2025 om 12:28:
[..]
Dat mag gewoon hoor. Maximaal met 2 naast elkaar. Dat kan niemand wat van zeggen.
Het is niet overal even verstandig maar het mag. Sinds voor je eigen veiligheid als fietser zelfs beter. Als je alleen fietst passeren auto's je ergens dat het eigenlijk niet kan en wordt je in de goot gedrukt. Daar wordt ik echt niet blij van.
Ik weet niet wat de huidige stand is, maar ik heb altijd geleerd dat je alleen naast elkaar mag fietsen als je het overige verkeer niet hindert.
Schemerlampje
08-03-2025 om 14:56
"U wilt weten wat de regel is als er 2 of meer mensen naast elkaar fietsen op een smalle weg en er een auto achter hen rijdt.
In het RVV staat in artikel 3 dat alle bestuurders zoveel mogelijk rechts moeten houden, en dat fietsers met z'n tweeën naast elkaar mogen rijden. Dus fietsers hebben ‘het recht’ om met zijn tweeën naast elkaar te rijden.
Geldt dat voor elke situatie? Nee. Er is namelijk nog een art 5 in de Wegenverkeerswet waarin staat: "Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."
Hoewel de politie niet vaak hierop zal bekeuren, kunt je eruit opmaken dat je achter elkaar moet gaan rijden als er tegemoetkomend of achteropkomend verkeer is dat wil inhalen. Anders hinder je. Uw gedachte klopt dus. Maar of men er in de praktijk veel aan heeft, is de vraag."
Bakblik
08-03-2025 om 15:09
Schemerlampje schreef op 08-03-2025 om 14:56:
"U wilt weten wat de regel is als er 2 of meer mensen naast elkaar fietsen op een smalle weg en er een auto achter hen rijdt.
In het RVV staat in artikel 3 dat alle bestuurders zoveel mogelijk rechts moeten houden, en dat fietsers met z'n tweeën naast elkaar mogen rijden. Dus fietsers hebben ‘het recht’ om met zijn tweeën naast elkaar te rijden.
Geldt dat voor elke situatie? Nee. Er is namelijk nog een art 5 in de Wegenverkeerswet waarin staat: "Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."
Hoewel de politie niet vaak hierop zal bekeuren, kunt je eruit opmaken dat je achter elkaar moet gaan rijden als er tegemoetkomend of achteropkomend verkeer is dat wil inhalen. Anders hinder je. Uw gedachte klopt dus. Maar of men er in de praktijk veel aan heeft, is de vraag."
Hier in het dorp hebben we diverse oude straatjes die niet gebouwd zijn op ieder huis en eigen auto voor de deur. Als je daar fietst kan er een auto langs maar dat is heel krap, zeker met de grote auto's van tegenwoordig. Daar blijf ik zeker naast elkaar fietsen om te voorkomen dat ik met mijn fiets in de kant wordt gedrukt en mijn fietstassen krassen maken op de geparkeerde auto's.