Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

wasmachine en dekbed

Kunnen jullie je dekbed wassen in de wasautomaat? Past hij er in en hoe groot is de trommel?
Onze wasmachine loopt op zijn laatste benen dus we zijn ons aan het oriënteren op een nieuwe en ik wil graag dat mijn dekbed er in kan. Ik lees graag jullie ervaringen!

Zo'n grote machine heeft ook nadelen. Is niet heel goed in kleine wasjes. Duurt bij mij best lang voordat ik mijn 8 kg wasmachine vol heb nu kind het huis uit is.

Ik heb een fijne wasserette ontdekt voor echt grote dingen, met inderdaad een aparte afdeling voor huisdieren (paardendekens niet toegestaan). En drogen gaat daar zoveel sneller 

Herfstappeltaart schreef op 18-08-2025 om 13:55:

[..]

Jawel hoor. Bacteriën en huisstofmijt krijg je ook in het dekbed zelf. En zweet e.d. trekt ook door de hoes heen. Ik zou hem zeker een keer per jaar willen wassen.

Veel bacteriën overleven het niet lang buiten het menselijk lichaam. Je dekbed terugslaan en het raam open zetten zodat het afkoeld, doet al heel veel tegen bacteriën. Evengoed wel zo fris het jaarlijks te wassen.

letterkoekje schreef op 18-08-2025 om 14:35:

Dekens en dekbedden gaan op een zomerdag met mij in de auto richting waserette. Vroeg in de ochtend en onder de parasol drogen ze dan zodat ze 's avonds terug in de kast liggen.

Nou ben ik wel benieuwd waar die parasol voor dient?

Zeespiegel schreef op 18-08-2025 om 22:43:

[..]

Nou ben ik wel benieuwd waar die parasol voor dient?

Tegen vogelpoep?

Mlah! schreef op 18-08-2025 om 21:00:

Zo'n grote machine heeft ook nadelen. Is niet heel goed in kleine wasjes. Duurt bij mij best lang voordat ik mijn 8 kg wasmachine vol heb nu kind het huis uit is.

Ik heb een fijne wasserette ontdekt voor echt grote dingen, met inderdaad een aparte afdeling voor huisdieren (paardendekens niet toegestaan). En drogen gaat daar zoveel sneller

Mijn wasmachine past het programma aan. De was wordt eerst gewogen en naar gelang het gewicht, past hij tijd en hoeveelheid water aan. Ik was meestal met een volle trommel, ook al woon ik alleen. Ben erg goed in het vol krijgen van de wasmand

Ies

Ies

19-08-2025 om 00:35

Bolmieke schreef op 18-08-2025 om 14:30:

[..]

Oh!!! Ik hoorde in mijn omgeving dat dekbedden beter niet gewassen kunnen worden. Ik gebruik ongeveer al 50 jaar een dekbed en in die 50 jaar heb ik 3 x een nieuwe gekocht, de laatste van wol. Wat weet ik nog meer niet

Bolmieke, ik heb ook een dekbed van wol, het mijne mag niet gewassen. Ik breng het wel zo heel af en toe naar stomerij. 
En ik hang het regelmatig uit het raam. 

Als het alleen om opfrissen van het dekbed gaat kun je het ook in de sneeuw leggen. Ik heb het met ons wollen dekbed nog nooit gedaan maar wel met de kussens.

Caroline80 schreef op 19-08-2025 om 06:22:

Als het alleen om opfrissen van het dekbed gaat kun je het ook in de sneeuw leggen. Ik heb het met ons wollen dekbed nog nooit gedaan maar wel met de kussens.

Kunnen de kussens gewoon in de wasmachine? En maakt het nog uit wat voor vulling de kussen heeft?

Herfstappeltaart

Herfstappeltaart

19-08-2025 om 06:59 Topicstarter

Bolmieke schreef op 19-08-2025 om 06:55:

[..]

Kunnen de kussens gewoon in de wasmachine? En maakt het nog uit wat voor vulling de kussen heeft?

Mijn kussen helaas niet, die heeft een vulling van kapok. Die van mijn man heeft een synthetische vulling, die was ik wel.

[..]

Oh!!! Ik hoorde in mijn omgeving dat dekbedden beter niet gewassen kunnen worden. Ik gebruik ongeveer al 50 jaar een dekbed en in die 50 jaar heb ik 3 x een nieuwe gekocht, de laatste van wol. Wat weet ik nog meer niet

[..]

Maak je niet druk. Ik doe dat ook niet

Alsof die 2 keer per jaar helpt tegen bacteriën 

Herfstappeltaart

Herfstappeltaart

19-08-2025 om 07:13 Topicstarter

Miepjecody schreef op 19-08-2025 om 07:11:

[..]

[..]

Maak je niet druk. Ik doe dat ook niet

Alsof die 2 keer per jaar helpt tegen bacteriën

Zweet? Huidschilfers? Luchtjes? 

Herfstappeltaart schreef op 19-08-2025 om 07:13:

[..]

Zweet? Huidschilfers? Luchtjes?

Dat zit er na 2 dagen ook weer in hoor

Herfstappeltaart

Herfstappeltaart

19-08-2025 om 07:21 Topicstarter

Miepjecody schreef op 19-08-2025 om 07:15:

[..]

Dat zit er na 2 dagen ook weer in hoor

Dat is toch geen reden om het dan maar nooit te wassen? Dat geldt voor zoveel dingen die je wast.

Herfstappeltaart schreef op 19-08-2025 om 07:21:

[..]

Dat is toch geen reden om het dan maar nooit te wassen? Dat geldt voor zoveel dingen die je wast.

Ik was mijn acht jaar oude donsdekbed ook nooit. Het gaat toch ten koste van de kwaliteit van het donzen dekbed. En ik heb wat kanttekeningen bij donzen dekbedden in verband met dierenleed,dus ik koop niet gauw een nieuwe. Ook al staat er wel op het dekbed dat het dons afkomstig is van dode dieren.

Wij hebben wasmachine van 10 kg dus dat past wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.