Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Veilig in het verkeer en voorkeur

Uit "waar erger je je aan", als er een flinke ergernis voorbij komt, vind ik het wel tijd voor een nieuw topic. Bovendien gaat het niet goed met de verkeersveiligheid in Nederland. Daarom hier een topic over wanneer je je niet veilig voelt in het verkeer. En wat je voorkeur is, om te beginnen een peiling.
Omdat het de laatste jaren veel mis gaat met fietsers, wordt bij deze peiling de mening van fietsers gevraagd. Er zijn natuurlijk zat fietsers die gevaarlijk gedrag vertonen, en daar mag je wel een opmerking over geven, maar aub geen fietsers-bashing topic ervan maken. 

Peiling

Als er een kruising is gaat als fietser mijn voorkeur uit naar:
69 stemmen
1%
29%
42%
28%

Ik geef de voorkeur aan verkeerslichten. Op een rotonde voel ik me als fietser zijnde niet veilig. Je hebt voorrang maar je krijgt het niet altijd.

Liefst gelijkwaardig of rotondes, behalve bij drukke doorgaande wegen, dan graag verkeerslichten. 
Dus ik heb niet gestemd, het ligt aan de situatie.

Het zou al schelen als alle rotondes hetzelfde waren ingericht. Op de ene hebben fietsers/voetgangers voorrang en op de andere rotonde niet. Het blijft altijd opletten. 

Op een drukke kruising geef ik toch de voorkeur aan verkeerslichten. 

Ik heb gestemd voor haaientanden en borden.
Bij ons in het dorp heeft de lokale afdeling van vvn en de fietsersbond ervoor geijverd dat binnen de bebouwde kom allemaal gelijk zijn.  Fietsers hebben daar voorrang op de rotonde. 
Wil niet altijd zeggen dat je dat als fietser ook krijgt. 
Ik leer nieuwkomers fietsen en als het misgaat zijn het vaak andere fietsers en grote auto's die voor gevaarlijke situaties zorgen. Tesla's die nog even snel voorrang nemen op de rotonde. Fietsers die rechts over de stoep inhalen is mijn grootste ergernis op dit moment , die dan kort voor je weer de weg opkomen waardoor je te erg schrikt. 

Kruispunten met lichten en waarbij de wagens naast het fietspad een eindje vroeger moeten stoppen voor een volle streep zodat ze duidelijk de fietsers kunnen zien voor ze rechtsaf slagen. 
Bij rotondes is het goed opletten en op een kruispunt waar niets is aangegeven zet ik mij soms gewoon aan de kant tot er geen verkeer meer is.

oudmaarnognietkoud schreef op 10-03-2024 om 11:39:

Het zou al schelen als alle rotondes hetzelfde waren ingericht. Op de ene hebben fietsers/voetgangers voorrang en op de andere rotonde niet. Het blijft altijd opletten.

Op een drukke kruising geef ik toch de voorkeur aan verkeerslichten.

In principe is het: industrieterreinen en buiten de bebouwde kom geen voorrang voor fietsers, binnen de bebouwde kom wel voorrang… maar helaas is het niet zo aangelegd… 

Ik geef als fietser voorkeur aan gelijkwaardig of een rotonde maar dan wel met rijbaanscheiding, dus fietspad apart van het overige verkeer. Dit maakt de rotonde overzichtelijker. 

ik durf niet eens te fietsen met kind in deze drukke stad (heb het wel geprobeerd) we lopen liever. Alles gaat zo razendsnel en van alle kanten kan gevaar komen dat ik er een spontane inzinking van krijg. Stoplichten vind ik het veiligst al luistert ook niet iedereen daarnaar. Dus kijk altijd alsnog goed bij groen. 

Ik heb gekozen voor rotondes liefst met buitenliggende fietspaden en VOP ervoor. 

Bij verkeerslichten is het vaak zo dat fietsers die rechtsaf slaan wel door mogen rijden dus als automobilist alsnog heel goed oppassen. Tevens als er geen apart fietspad ligt op de kruising kunnen fietsers te makkelijk terecht komen in de dode hoek van vrachtauto's of grotere voertuigen. 

Verbod op fatbikes voor kinderen jonger dan 16. Liever nog een AM rijbewijs voor het besturen van een fatbike.

Meer controle van politie rondom scholen op verkeersgedrag van bestuurders maar zeker ook voetgangers.

en als allerbelangrijkste veel meer aandacht geven aan theoretische kennis binnen het verkeer. Niet alleen een fietsdiploma op de lagere school en dan pas weer vanaf 16 jaar iets doen met theorie maar nog een tussen moment toetsen op 14 jarige leeftijd.

En misschien ook iedereen met een rijbewijs iedere 5/10 jaar terug laten komen voor een theorie examen, bijscholing en pas daarna kan het rijbewijs verlengd worden. 

Miraval schreef op 10-03-2024 om 15:07:

en als allerbelangrijkste veel meer aandacht geven aan theoretische kennis binnen het verkeer. Niet alleen een fietsdiploma op de lagere school en dan pas weer vanaf 16 jaar iets doen met theorie maar nog een tussen moment toetsen op 14 jarige leeftijd.

En misschien ook iedereen met een rijbewijs iedere 5/10 jaar terug laten komen voor een theorie examen, bijscholing en pas daarna kan het rijbewijs verlengd worden.

Iedereen jonger dan 18 op een elektrische fiets of fatbike een erkende test laten afleggen. 

Verder erger ik me aan fietsers op rotondes die hun handje niet laten wapperen als ze af willen slaan. Zijn er in mijn stad echt heel weinig die dat doen.

Ik geef de voorkeur aan situaties waarin motorvoertuigen en fietsen gescheiden van elkaar zijn op de rijbaan. 

Daarnaast strenger handhaven (of hogere boetes) op telefoongebruik in het verkeer. Zowel bij automobilisten als fietsers, dat ding leidt je zó enorm af en de pakkans is nog geen 1%.

watertoren schreef op 10-03-2024 om 11:05:

Ik geef de voorkeur aan verkeerslichten. Op een rotonde voel ik me als fietser zijnde niet veilig. Je hebt voorrang maar je krijgt het niet altijd.

Ja precies dit.

Auwereel

Auwereel

10-03-2024 om 16:24 Topicstarter

Ik heb voor rotonde gekozen, dan rijden auto's minder snel. Op kruispunten zijn de ongelukken die gebeuren meestal erger. Maar fietsers in de voorrang is niet zo veilig. Helaas, als je  aan de overkant moet zijn en dan 3/4 van de rotonde moet nemen als het fietspad in 1 richting gaat, en je 3x moet stoppen is ook niet fijn. Comfort en veiligheid is niet hetzelfde.
Als iederen respect had voor haaientanden en het rode licht, zou het verkeer een stuk veiliger zijn. Maar dan nog moet bij het ontwerp wel goed opgelet worden dat het overzicht goed is.

Auwereel

Auwereel

10-03-2024 om 16:35 Topicstarter

Moederkareltje schreef op 10-03-2024 om 13:11:

ik durf niet eens te fietsen met kind in deze drukke stad (heb het wel geprobeerd) we lopen liever. Alles gaat zo razendsnel en van alle kanten kan gevaar komen dat ik er een spontane inzinking van krijg. Stoplichten vind ik het veiligst al luistert ook niet iedereen daarnaar. Dus kijk altijd alsnog goed bij groen.

Voel je je als voetganger veilig bij een kruispunt?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.