Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Levensmotto: Netheid of Slordigheid?

Naar aanleiding van een artikel in de weekendbijlage van Trouw over orderlijk en efficiënt zijn versus het slordige leven,  de volgende peiling.
Vier keuzes, zodat je niet helemaal in het neutrale midden kan zitten.

Peiling

Wat is jouw levensmotto?
128 stemmen
20%
35%
38%
7%

Auwereel

Auwereel

28-09-2025 om 14:08 Topicstarter

Meestal start TO met een opnie, vandaag kijk ik eerst even reacties aan.

Todolijstjes en planningen zijn heel fijn, en die maak ik dan ook vaak & houd mij er (grotendeels) aan. Zowel werk als privé. 
Maar verder ben ik dan wel een sloddervos en vind het prima als het een beetje een rommeltje is thuis (qua rondzwervende spullen). 
Dus ik weet het niet zo goed of dit nu echt 2 uitersten zijn die niet naast elkaar kunnen bestaan.

De orde in mijn leven staat wel wat slordigheid toe. Een richtlijn en enige mate van systeem is wel fijn, want kost mij minder energie en dan houd ik meer ruimte over voor creativiteit en spontaniteit. 

zonder lijstjes verdwaal ik in mijn leven. Met lijstjes ook. 
Ik heb orde en structuur nodig om te overleven, maar helaas werkt mijn omgeving daar niet aan mee. 

Op het werk vind ik wat orde wel fijn, maar ook daar wil ik graag wel flexibiliteit om van plannen af te wijken. Een erg gestructureerd persoon ben ik niet, maar dat is vooral privé.

Volgens mij hoort slordigheid en chaos wel bij mij. Niet altijd even efficiënt, want het is elke week weer de vraag of ik alles wel heb gekocht in de supermarkt. Ik raak alles kwijt, ook niet heel handig. Op mijn werk ga ik ook wel goed op chaos en go with the flow. En zo heel af en toe is het wel tijd voor een lijstje. Dan maak ik dat lijstje en dan heb ik weer wat overzicht in mijn hoofd om vervolgens zonder lijstje weer verder te gaan. 

Die chaos geldt dan wel weer alleen voor mijn eigen omgeving en dagelijks leven. Als ik ergens heen ga (stedentripje ofzo) plan ik tot in de puntjes. 

Ik heb de tweede optie aangevinkt. Ik ben niet zo gestructureerd als ik zou willen. Ik word heel blij van een opgeruimde kledingkast, keukenkast, voorraadkast e.d. Die zijn ook altijd op orde. Maar wat betreft schoonmaken bijvoorbeeld valt er nogal eens iets tussen wal en schip. Ik kan weken denken: "potverdorie, ik moet toch echt de ramen zemen" en dat komt er dan gewoon niet van. Ik heb geen echt vaste schoonmaakplanning. Als de keuken vies dreigt te worden ga ik wel aan de gang. Bijvoorbeeld elke dag een stukje tot ie weer schoon is. Daarna kan het weer even versloffen.

O en vakantie bijvoorbeeld plan ik totaal niet. We weten wat we geboekt hebben en wanneer, maar vooruit denken waar ik heen wil (als we er zijn) en wat ik wil doen, doe ik nooit. Daar is het wel go with the flow.

Financiën daarentegen zijn wel altijd tot op de cent in orde. Als dat niet allemaal klopt word ik daar heel zenuwachtig van.

Ik mis toch echt mijn optie. Ik zou heel graag ordelijk en netjes willen zijn maar in de praktijk is het hier 100% het tegenovergestelde. Op mijn werk gaat het wel goed, al heb ik daar ook tientallen halve to do lijstjes die doorkruist worden door zaken die acute actie behoeven. Mijn baan past wel bij me omdat ik per dag 20 verschillende dingen moet doen. Soms is het nodig om je een hele dag op een taak te concentreren en dat is niet mijn kracht
Vanmorgen realiseerde ik me dat ik een tafeltje in de kamer heb, waar altijd alleen maar rommel op ligt (die we niet nodig hebben). Dat tafeltje wordt eenmaal per jaar nuttig gebruikt om het servies en bestek voor het kerstdiner op te zetten. Kan dus weg, en dat heb ik nu verzonnen en gaat hopelijk ergens dit jaar gebeuren.

netjes. Ik hoef echt niet een perfect afgestoft huis. Maar wel opgeruimd en schone vloeren en wc’s

Voor mij geldt: orde binnen een beperkte mate van chaos is helemaal prima. Huiskamer en keuken zijn opgeruimd en schoon met hier en daar een troepje. Vandaag een wasmand naast de bank met opgevouwen was. Ben er al vier keer langs gelopen maar geen haast mee. Boven moet ik er direct iets mee want geen logische plek voor de hele mand. Op de keukentafel twee dingen die actie behoeven maar niet perse vandaag. 

Boven heb ik 'de stoel' weet precies welke kleding er op hangt of ligt. Ziet er rommelig uit maar is dus eigenlijk precies op orde. 

Financiën zijn op orde maar ik weet niet precies hoeveel geld we hebben. We zijn in de gezegende omstandigheden dat we zomaar 1000 euro kunnen uitgeven zonder eerst alle saldo's te checken. Niet elke maand maar af en toe. 

Was is ook altijd op orde, we hebben bewust weinig kleding dus langer dan een week niet wassen geeft problemen. 

Vakantie wordt nauwgezet gepland tegenwoordig. Zes tot acht campings in drie weken. Bij elke iets dat we willen doen of bezoeken zoeken en boeken we een camping voor twee of drie nachten. 

Herfstappeltaart schreef op 28-09-2025 om 15:35:

Ik heb de tweede optie aangevinkt. Ik ben niet zo gestructureerd als ik zou willen. Ik word heel blij van een opgeruimde kledingkast, keukenkast, voorraadkast e.d. Die zijn ook altijd op orde. Maar wat betreft schoonmaken bijvoorbeeld valt er nogal eens iets tussen wal en schip. Ik kan weken denken: "potverdorie, ik moet toch echt de ramen zemen" en dat komt er dan gewoon niet van. Ik heb geen echt vaste schoonmaakplanning. Als de keuken vies dreigt te worden ga ik wel aan de gang. Bijvoorbeeld elke dag een stukje tot ie weer schoon is. Daarna kan het weer even versloffen.

O en vakantie bijvoorbeeld plan ik totaal niet. We weten wat we geboekt hebben en wanneer, maar vooruit denken waar ik heen wil (als we er zijn) en wat ik wil doen, doe ik nooit. Daar is het wel go with the flow.

Financiën daarentegen zijn wel altijd tot op de cent in orde. Als dat niet allemaal klopt word ik daar heel zenuwachtig van.

Scheelt mij typen.  Dit is preciesonze situatie.

Moest al weken de ramen lappen,  dat geeft man gisteren gedaan en morgen ga ik het dan nog een keer doen. 🤮 Man wast dan het zand eraf met een hoop water maar nu zitten er allemaal strepen die raar kleuren in de zon. Ik heb liever dat zand van de bouw als egale waas dan dit.

Sanitair doe ik wekelijksnet als stoffen en zuigen en delen beneden. In de kastjes van de keuken mag vaker maar ach deurtje dicht en je ziet het niet. 

Bakblik schreef op 28-09-2025 om 16:55:

[..]

Scheelt mij typen. Dit is preciesonze situatie.

Moest al weken de ramen lappen, dat geeft man gisteren gedaan en morgen ga ik het dan nog een keer doen. 🤮 Man wast dan het zand eraf met een hoop water maar nu zitten er allemaal strepen die raar kleuren in de zon. Ik heb liever dat zand van de bouw als egale waas dan dit.

Sanitair doe ik wekelijksnet als stoffen en zuigen en delen beneden. In de kastjes van de keuken mag vaker maar ach deurtje dicht en je ziet het niet.

Waarom doe je maar delen beneden stoffen en zuigen. Ik doe, als ik dan toch bezig ben, gelijk alles. 

Auwereel

Auwereel

28-09-2025 om 17:07 Topicstarter

Echt chaos zou ik mijn huishouden niet noemen, maar de handen van Marie Kondo zouden wel gaan jeuken als ze de inhoud van kasten en kamers zag. Ik zou het wel netter willen hebben, maar ben er toch te lui voor.
Op mijn werk doe ik wat ik moet doen, maar ben jaloers op collega's die een net logboek over hun werkzaamheden bij houden en bij hun jaarlijks functioneringsgesprek niet hun hele agenda van het afgelopen jaar langs hoeven te gaan om op te schrijven wat ze zoal gedaan hebben. En dan denk ik regelmatig, ik heb toch meer gedalaan dan wat ik in mijn agenda vind, en dan herinner ik me later belangrijke zaken die nooit in mijn agenda hebben gestaan.

De strekking van het Trouw-artikel was dat je de chaos best mag toelaten en dat het allemaal niet streng-geordend hoeft als dat niet in je zit. Daar krijg ik dus een error van, want ik zou graag netter.
Dus vandaar dit draadje, hoe staan anderen erin. En de meeste antwoorden zijn in het midden te vinden en zelfs dat is netjes verdeeld!

MMcGonagall schreef op 28-09-2025 om 16:12:

Ik mis toch echt mijn optie. Ik zou heel graag ordelijk en netjes willen zijn maar in de praktijk is het hier 100% het tegenovergestelde. Op mijn werk gaat het wel goed, al heb ik daar ook tientallen halve to do lijstjes die doorkruist worden door zaken die acute actie behoeven. Mijn baan past wel bij me omdat ik per dag 20 verschillende dingen moet doen. Soms is het nodig om je een hele dag op een taak te concentreren en dat is niet mijn kracht
Vanmorgen realiseerde ik me dat ik een tafeltje in de kamer heb, waar altijd alleen maar rommel op ligt (die we niet nodig hebben). Dat tafeltje wordt eenmaal per jaar nuttig gebruikt om het servies en bestek voor het kerstdiner op te zetten. Kan dus weg, en dat heb ik nu verzonnen en gaat hopelijk ergens dit jaar gebeuren.

Dit. Inclusief de plannen om dingen op te ruimen. Ik wil wel en ik denk ook dat ik er goed op zou gaan, wat meer opgeruimdheid en structuur, maar de werkelijkheid is dat het er niet van komt.

Of er zijn leukere dingen, andere prioriteiten, of en dat is best vaak) ik heb er gewoon de puf niet voor. Gisteravond gewerkt, vandaag gewoon geen energie. 

Het stoort me wel, zou het graag anders willen, al zal het wel nooit 100 % opgeruimd worden.

Ik maak soms een lijstje van klussen die ik alleen maar op een bepaald tijdstip kan doen. Zo had ik de laatste keer op mijn lijst staan om het herfststukje in de hal aan te sluiten op het lichtnet en nog meer van dergelijke dingetjes. Daarvoor moest ik over de grond kruipen dus dat doe ik zoveel mogelijk allemaal gecombineerd.

Verder heb ik het niet nodig om lijstjes te maken want ik zie niets als een klus maar als een welkome afwisseling.

Ik heb een druk interieur dat niet veel rommel verdraagt. Er liggen vier ficusblaadjes op de grond maar die liggen daar niet lang.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.