Huiskamer
Auwereel
13-08-2025 om 09:21
Lees je een boek meer dan eens?
Naar aanleiding van het boekenkasttopic zag ik opmerkingen over "vaker een boek lezen". Zelf lees ik van bepaalde schrijvers (Terry Pratchett bijvoorbeeld) meer dan eens omdat ik er telkens wat nieuws in ontdek. Een boek dat ik op papier al heb, schaf ik wel eens nog eens aan voor de e-reader. Andere boeken lees ik wel eens per ongeluk een tweede keer omdat ze geen indruk gemaakt hebben toen ik ze voor het eerst las en dan opeens denk ik, "dit heb ik al eens gelezen!"
Dus nu mijn vraag...
Peiling
Lees jij een boek vaker dan één keer?
Auwereel
14-08-2025 om 07:46
IngridT schreef op 13-08-2025 om 18:39:
[..]
Leuk Auwereel.
Ben ik opeens wel heel nieuwsgierig welke schrijvers je kent, en welke je nu gaat uitproberen. En ook welke boeken op jouw herlees-lijst staan….. Wie weet kan ik daar nog wat mee 😀
Nu staan in Goodreads op mijn Want To Read:
A little life (de naam is Hanyah Yanagihari), The night circus (van Erin Morgenstein. ), Educated ( Tara westover ).
Wat ik ook nog eens wil (her)lezen zijn boeken van Iris Murdoch en zeker het boek Galapagos van Kurt Vonnegut. Die boeken zag ik in de boekenkast van mijn vriend en ik zei, ik blijf je vriendin minstens zolang ik je boekenkast nog niet uit heb. We zijn inmiddels 35 jaar samen.
Auwereel
14-08-2025 om 07:46
@alle Pratchett liefhebbers: ook Neil Gaiman liefhebber, dat is, zijn boeken? Good Omens, American Gids, Coraline?
BlairW
14-08-2025 om 07:49
Bakblik schreef op 14-08-2025 om 06:35:
[..]
Ik heb ook die met Sally Field op de voorkant. Toen de film uit was kwam er met vraag naar het boek. Mijn boek is geen 1e druk.
Ook de mooie kaft dus
ik zal in die van mij eens kijken welke druk het is. Heb hem tweedehands gekocht ooit. De film blijf ik ook mooi vinden om te kijken! Heb die ook al zo vaak gezien en toch, als hij op tv langs komt kijk ik hem altijd weer 
rionyriony
14-08-2025 om 08:22
Geinige boekjes vroeger vond ik bijvoorbeeld die van Kroonenberg "Het zit op de bank en het zapt" en "Alles went behalve een vent". Een heleboel amusante verhaaltjes, lekker weglezend. Ik kocht ze ook allemaal. Had Yvonne groot succes mee.
Als ik ze had bewaard dan had ik ze zeker herlezen, maar ik vond boeken vooral een heel groot gewicht opleveren. Wat voor mij heel bezwaarlijk was. Papier is ontzettend zwaar. Stop maar eens een doosje vol en til dat maar eens op!
Het plezier moet dus groter zijn dan de last, en met boeken in doosjes is dat al gauw niet meer het geval. En voor kasten, die je vaak moet schoonhouden en toch enorm goor kunnen worden (door gaskacheluitstoot e.d.) en dus arbeidsintensief zijn, is er vaak gewoon niet genoeg plek in het interieur.
Auditor
14-08-2025 om 09:54
Auwereel schreef op 14-08-2025 om 07:46:
@alle Pratchett liefhebbers: ook Neil Gaiman liefhebber, dat is, zijn boeken? Good Omens, American Gids, Coraline?
Moet ik nog aan beginnen.
Auwereel
14-08-2025 om 11:39
Auwereel schreef op 14-08-2025 om 07:46:
Auditor schreef op 14-08-2025 om 09:54:
[..]
Moet ik nog aan beginnen.
Heb ik weer eens een typfout gemaakt, voor wie het zoekt American GODS ipv Gids...
Auditor
14-08-2025 om 11:45
Sta op dit moment in mijn favoriete tweedehands boekenzaakje/ antiekzaak in Dordrecht (Pandora, aan de Wijnstraat) en gebruik dit topic voor inspiratie 😀
Auditor
14-08-2025 om 12:18
De oogst:
Nicci French: verloren
Harlan Coben: Geen tweede kans & Momentopname (2 boeken in 1 band)
Gabriel Garcia Márquez: De herfst van de patriarch en Kroniek van een aangekondigde dood (die ga ik herlezen).
En dat voor €7,50.
Herfstappeltaart
14-08-2025 om 13:00
Auditor schreef op 14-08-2025 om 12:18:
De oogst:
Nicci French: verloren
Harlan Coben: Geen tweede kans & Momentopname (2 boeken in 1 band)
Gabriel Garcia Márquez: De herfst van de patriarch en Kroniek van een aangekondigde dood (die ga ik herlezen).
En dat voor €7,50.
Nicci French heb ik ook veel van gelezen.
nlies
14-08-2025 om 13:20
Herfstappeltaart schreef op 14-08-2025 om 13:00:
[..]
Nicci French heb ik ook veel van gelezen.
Ben er aan 2 begonnen, maar niet uitgelezen, niet mijn stijl blijkbaar
Auwereel
14-08-2025 om 13:25
Gabriel Garcia Márquez, 100 jaar eenzaamheid. Ondanks dat ik het eigenlijk 99 jaar teveel eenzaamheid vond, ik bleef lezen! Om dat probleem te voorkòmen zal ik deze niet snel herlezen!
Auwereel
14-08-2025 om 13:28
Boeken die ik ook wel eens herlees, als ik mijn weemoed wil voeden: Carry van Bruggen, Huisje aan de sloot, of Avontuurtjes.
Herfstappeltaart
14-08-2025 om 14:42
nlies schreef op 14-08-2025 om 13:20:
[..]
Ben er aan 2 begonnen, maar niet uitgelezen, niet mijn stijl blijkbaar
De laatste boeken vond ik ook niks meer. Ik heb de oudere versies gelezen.
Lichtbron
14-08-2025 om 16:08
Ik heb veel boeken gelezen van de olijke tweeling. En regelmatig herlezen.
Vooral de olijke tweeling in het sanatorium. Zo zielig! Menig traan omgelaten.. 🫣
madee
14-08-2025 om 17:09
Ik heb alleen de 7 zussen-serie 2 keer gelezen, omdat ik ze de tweede keer met de kennis van het 8e boek in mijn achterhoofd wilde bekijken. En omdat ik ze de eerste keer moeilijk vond ‘inlezen’.
Omdat ik boeken verder eigenlijk nooit (bewust) voor de 2e keer lees, koop ik eigenlijk nooit een boek (tenzij het een naslagwerk oid is). Ik hou dus erg van de bibliotheek.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.